[Access/SQL] Maatwerk CRM maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 08:58
Ik wil voor het bedrijf waar ik voor werk een maatwerk CRM maken. M'n eerste plan is om het in Access te maken(front end) i.c.m SQL server. Wie heeft tips en trucs voor mij? Voordat ik begin wil ik graag weten of ik goed begin of dat ik misschien beter een ander pakket kan gebruiken om te gaan programmeren.

Oke, wat wil ik gaan maken, een database met een heleboel gegevens:
- Klanten informatie (NAW e.d.)
- Informatie hoe we bij die klant kunnen inloggen t.b.v. remote support (bijv. een rdp bestand toevoegen).
- Netwerkconfiguratie van de klant, deze moet via een soort wizard kunnen worden ingevuld en kunnen worden geprint (rapport)
- In de toekomst een ticketsysteem met in- en uitgaande e-mail (volgens mij moet je hier SQL 2008 voor hebben)

Mijn 'eisen':
- Moet makkelijk te maken zijn, dus liefst in iets als Access
- Combinatie met SQL (hier draait facturatie pakket ook mee, mogelijk in de toekomst tickets omzetten naar factuur)
- Meerdere gebruikers moeten kunnen inloggen (het gaat in eerste instantie om ong. 5 gebruikers)
- Liefst pakket wat zo op de pc kan draaien, evt. alleen Access runtime

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 17:16

Gerco

Professional Newbie

Access en multi-user is geen goede combinatie. 5 users kan nog goed gaan, maar bij meer dan dat kun je elke dag je database recoveren en bidden dat je vandaag niets verloren bent.

Waarom pak je geen open source CRM pakket en knutsel je erbij wat eraan ontbreekt. Dan ben je waarschijnlijk sneller klaar en houd je er een bruikbaar pakket aan over waar je nog support voor kunt kopen ook (mocht je dat willen).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
Gerco schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:10:
Access en multi-user is geen goede combinatie. 5 users kan nog goed gaan, maar bij meer dan dat kun je elke dag je database recoveren en bidden dat je vandaag niets verloren bent.
Dan wordt het waarschijnlijk en helaas ook niet iets wat makkelijk te programmeren is..
Waarom pak je geen open source CRM pakket en knutsel je erbij wat eraan ontbreekt. Dan ben je waarschijnlijk sneller klaar en houd je er een bruikbaar pakket aan over waar je nog support voor kunt kopen ook (mocht je dat willen).
Ik ben al eens met SugarCRM bezig geweest maar ik zie een aantal nadelen:
- Het maken van rapporten (ik moet er dan wel veel bijprogrammeren om dit werkend te krijgen denk ik)
- Ticketsysteem niet te koppelen met facturatiesysteem

Ook wilde ik gaan voor een Microsoft systeem omdat ik dan evt. nog een koppeling kan maken met Outlook. (Met dat ik dit typ herinner ik me dat er volgens mij ook een synchronisatiemogelijkheid tussen SugarCRM en Outlook zit).
Ik zal de tip in ieder geval in m'n hoofd houden, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Onzin, zolang je de mssql-server als backend gebruikt en access enkel als de frontend mag je er zoveel users tegenaan gooien als je wil, dat geeft geen enkel probleem. Dit scenario gebruiken wij al jaren naar alle tevredenheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 20:04
Access en multi-user is geen goede combinatie
Daarom wil de TS ook Access als frontend gebruiken en MSSQL als backend :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
Waar het eigenlijk om begonnen is is dat we een Word sjabloon hebben om de netwerkconfiguratie bij een klant in te vullen. Nu staat er bijv. bij de ene klant 1 server en de ander 2, dan heb je weer een nieuwe tabel in Word nodig om ook de gegevens van de tweede server te noteren, dus je moet het sjabloon kunnen bewerken.
Nu dacht ik dat het wel mogelijk was om in Access een soort wizard te maken waarin je van te voren aangeeft hoeveel servers de klant heeft met welke specificaties, hiervan moet dan een mooi rapport worden gemaakt welke ook naar de klant gestuurd kan worden.
Tevens staat het document dan digitaal waardoor je ook gemakkelijk al je configuratiegegevens kunt doorzoeken.

(Beetje wazig verhaal misschien, ik moet dan ook maar naar bed gaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C# maar dat vereist toch wel programmeer ervaring weet niet of je dat hebt?

Zorg voor een juiste aanpak, want voordat je het weet werkt het halve bedrijf er straks mee en kan deze niet meer zonder, wie mag het dan onderhouden en supporten???

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2008 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:07:
C# maar dat vereist toch wel programmeer ervaring weet niet of je dat hebt?

Zorg voor een juiste aanpak, want voordat je het weet werkt het halve bedrijf er straks mee en kan deze niet meer zonder, wie mag het dan onderhouden en supporten???
Ik heb een klein beetje programmeerkennis in Pascal en nog iets minder in C++, maar dat is het noemen niet waard. Daarom wilde ik ook beginnen in Access, omdat dat redelijk makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 21:22

trixx

-CTU- SuiZide

Wil niet lullig klinken maar misschien moet je dit over laten aan mensen die dit wel zelf kunnen maken. Je kunt heel lang bezig zijn met uitzoeken wat de beste manier is. Maar dan nog is het moeilijk om de valkuilen te zien van bepaalde methodes. Aangezien het wel iets is wat professioneel moet worden gebruikt moet je niet gaan lopen aankloten.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

w_beens schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:16:
[...]

Ik heb een klein beetje programmeerkennis in Pascal en nog iets minder in C++, maar dat is het noemen niet waard. Daarom wilde ik ook beginnen in Access, omdat dat redelijk makkelijk is.
Een systeem ontwerpen is meer dan alleen het platform kennen. Dat Access een makkelijk platform is, maakt niet dat het dan ook maar eenvoudig wordt. Sterker nog, ik denk dat het platform nog het minste van je problemen gaat worden.

Vat je het niet te licht op? Een CRM ontwikkelen waar de hele organisatie mee moet werken is geen sinecure. Er komt veel bij kijken: de juiste requirements opstellen, databaseontwerp, het programmeren zelf, testen, versiebeheer, concurrency, weet ik veel allemaal wat.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 23:07
TS, ik wil me bij bovenstaande reacties aansluiten. Ik ben zelf vrij veel bezig met CRM-, HRM- en DM- systemen en combinaties daarvan. Maar al die systemen vallen of staan bij een heel goed doordachte opzet. Ik zou gewoon een bestaand pakket proberen. Wat was de overweging om voor maatwerk te kiezen? Maatwerk is meestal moeilijk te onderhouden dan een standaard pakket.
Kijk eens naar CRM-pakketten als MS Dynamics CRM, ACT, Exact, e.d.

Als je wel zelf wilt gaan bouwen kijk dan van te voren heel erg goed naar de eisen en mogelijke toekomstige eisen. Niets is zo vervelend als een net opgeleverd pakket dat eigenlijk al niet meer voldoet doordat het niet toekomstbestendig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan koppeling met debiteuren- en crediteurenadministratie, documentmanagement. Het opnemen van gegevens is niet het probleem, het overzichtelijk en terugvinden van informatie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w_beens schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:16:
[...]

Dan zou ik je toch ook aanraden om dat niet te doen. Specificaties opstellen uitwerken en door een interne programmeur of een derde laten maken, voorkomt een hoop problemen, valkuilen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 17:16

Gerco

Professional Newbie

w_beens schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:27:
Ook wilde ik gaan voor een Microsoft systeem omdat ik dan evt. nog een koppeling kan maken met Outlook.
Kijk dan eens naar Microsoft Dynamics CRM. Geen idee hoe goed dat met Outlook/Exchange integreert, maar als het van MS is kan dat nooit slecht zijn.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:10

jvaneijk

Dr.Oak

Beste TS,

Vanaf december ben ik gedetacheerd bij een bedrijf wat zoals jij ook zelf is gaan ontwikkelen.. De database waar ze nu mee werken is als FE Access en BE SQL2005, en is ontstaan uit een persoon wat als hobby had database maken. Nu hebben ze er een "expert" (ik) bijgehaald om achterstallig onderhoud te plegen. Het eerste waar ik tegenaan liep is dat ze netjes alle wijzegingen op de productieserver uitvoeren. terwijl inmiddels het hele bedrijf er op draait, en de DB bedrijfskritisch is.

Enkele andere problemen waar ik tegenaan loop is dat de database totaal niet genormaliseerd is. Wat betekend dat dezelfde data op meerdere plekken opgeslagen wordt wat dus niet te onderhouden valt. Er relaties zijn die over 10 tabellen lopen met namen als tbl_detail, tbl_details, tbl_details2 enz enz..

Wat is nu het moraal van het verhaal.. Dat ik je sterk afraad om zelf een CRM pakket te gaan ontwikkelen want je gaat zeker tegen deze problemen aanlopen.

Als je het toch wilt gaan ontwikkelen laat dan iig het databaseontwerp over aan een expert die wel verstand heeft van normaliseren en netjes een relationele database kan bouwen.

Veel succes met je keuzes en ik blijf het topic volgen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42

Haan

dotnetter

Gerco schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:41:
[...]

Kijk dan eens naar Microsoft Dynamics CRM. Geen idee hoe goed dat met Outlook/Exchange integreert, maar als het van MS is kan dat nooit slecht zijn.
Ik ontwikkel zelf maatwerk voor/op/in/tegen/etc :+ MS CRM. Voor Outlook is een CRM plugin, waardoor je het systeem helemaal vanuit Outlook draait, verder gaat authenticatie e.d. van gebruikers gewoon via AD. Als je hiermee wil werken is het wel handig als je JavaScript en .Net programmeren kan ;)

Maar ik weet ook niet of zo'n pakket prijs-technisch gezien wel interessant is. Ik weet wel het praktisch onmogelijk is om in je eentje even een goed werkend CRM systeem neer te zetten, zelfs al was je een top-programmeur.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1