Toon posts:

upgrade advies...

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Momenteel doe ik nog met m'n vertrouwde pentium4, maar begin nu toch echt te merken
dat ik wat tekort kom, met name rekenkracht. Mijn huidige systeem is aan vervanging toe.

Asus P4C800 DeLuxe moederbord
Intel Pentium4 3.2
Corsair 1GB 400mhz DDR
Nvidia FX5950, wat tevens een geleende is, ik had nog een 64mb kaartje erin zitten nog niet zo lang geleden.

Ik heb al diversen recensies bekeken en diversen benchmarks vergelijken, ik kom er niet uit.

Als ik voor een Intel zou kiezen, is dit mijn verlanglijst :

Asus P5Q-Pro mobo
Intel Core 2 Duo E8600 cpu
XFX 9800 GTX 512DDR3 grafische kaart
OZC 2x 2GB DDR2 1066 SLI-ready geheugen
+/- 700Watt voeding

Dit setje zal bij alternate rond de 700 euro kosten.
Dat is ook een beetje me target, ik kan het zo gek maken als ik wil, en kam later
natuurlijk altijd een zwaardere cpu en een extra 9800 GTX SLI erin steken.
Maargoed, zou ik voor AMD kiezen :

Asus M3A79-T DeLuxe mobo
AMD Phenom X4 9950 Black Edition cpu
ATi Sapphire HD4870 512DDR5 grafische kaart
Corsair 2x 2GB DDR2 1066 Dominator geheugen
=/- 700Watt voeding

Dit setje komt ietsje duurder uit, maargoed er is geen eerlijke vergelijking, een intel duo vs amd guad core.
De keuze is meer uit het oogpunt, rond 700 euro

Is de AMD vele malen geschikter voor : Vista, Games, decoden en toekomst. Ookal
is dit voor socket AM2+ momenteel de snelste cpu, stapje verder is er niet.

Of zou het verstandiger zijn om toch voor Intel te gaan, daar kan gek gezegd nog een quad core extreme op met een bus van 1600mhz.

Ik vind de keuze zelf erg moeilijk, ik lig er niet van wakker, maar met de komst van Intel I7 en AMD met Phenom II, ik wil het liefst nu upgraden. Ik ben het wachten zat, wil meerdere dingen tegelijk doen, grafisch moet het mooier.

Goed, heb je een mening, heb je advies ik lees het graag.

Groeten en alvast een goed uiteinde, John Keus

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 10:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is de AMD vele malen geschikter voor : Vista
Bij mij doet Vista weinig met de processor. Grootste deel van de tijd zit hij lekker op 0 tot 1% van mijn cpu te gebruiken. Wat doet Vista bij jou op de achtergrond waar een quadcore voor nodig is?
Games
Welke games? En hoezo kom je er niet uit als je een benchmark bekijkt? Crysis (toch wel geoptimaliseerd voor meerdere cores) doet het in ieder geval slechter op die AMD.
decoden
Wat wil je decoden dan? Encrypted dingen? 1080P trekt een E8600 in ieder geval ook makkelijk, dus daar valt geen winst te behalen lijkt me.
toekomst
Tja... :P

Overigens geef je met het "vele malen geschikter" aan dat je denkt dat je wellicht 200% meer performance hebt met die AMD, want dan pas presteert hij vele malen beter dan de Core 2 Duo. Maar zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
De voeding is absolute overkill.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overigens is dat SLI-ready geheugen maar een marketing praat.
Toegevoegde waarde heeft het totaal niet, maar je betaalt er wel voor.

Mag ik je ook vragen waarom je, in het geval van een mogelijke Intel PC, voor een nVidia videokaart gaat en in het geval van AMD voor Ati?

Wat ik verder eigenlijk ook nog wel een beetje mis: hoe ga je dat oplossen met harde schijven? Ga je je oude schijven gebruiken, of heb je daar nog geen keuze uit kunnen maken? Gezien de leeftijd van je (oude) PC, zou ik zeggen doe nieuwe schijven er in. Dit om er zekerder van te zijn dat de nieuwe PC ook beter presteerd (laden van maps, opslaan van grote bestanden en dergelijken).

Wat ik eigenlijk ook wel een beetje mis, is wat je budget is. Of ben je nog 'slechts' in oriëntatie fase?
Hangt natuurlijk ook ontzettend van de kwaliteit van de voeding en van de te gebruiken hardware wat zij gebruiken af. En waarom zou plus minus 700 Watt voeding overkill zijn? :) Als ts in de toekomst zijn PC verder wil upgraden (denk aan SLI, Crossfire, QuadCore (in geval van Intel)) is de PC er in ieder geval qua voeding er alvast op voorbereid natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 29-12-2008 22:47 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:20:
[...]
Als ik voor een Intel zou kiezen, is dit mijn verlanglijst :

Asus P5Q-Pro mobo
Intel Core 2 Duo E8600 cpu
XFX 9800 GTX 512DDR3 grafische kaart
OZC 2x 2GB DDR2 1066 SLI-ready geheugen
+/- 700Watt voeding

Dit setje zal bij alternate rond de 700 euro kosten.
Dat is ook een beetje me target, ik kan het zo gek maken als ik wil, en kam later
natuurlijk altijd een zwaardere cpu en een extra 9800 GTX SLI erin steken.
1) Je kunt net zo goed uit de voeten met een C2D E8400. Het verschil tussen deze en een E8600 zul je niet zo merken, helemaal vergeleken met de performance winst die je krijgt door je overstap vanaf de P4 3,2GHz naar een E8400.

2) Let er op dat je bij 4GB geheugen het beste ook een 64bit OS kan gebruiken, anders heb je niet de beschikking over de volle 4GB.

3) Tegen de tijd dat je er een tweede videokaart voor SLI bij in wil prikken zijn er al betere prestaties te krijgen met een enkele kaart van de nieuwste generatie. SLI moet je bij aanschaf van een upgrade/nieuw systeem doen, niet later als enkel een grafische upgrade (geldverspilling). Bovendien zal die nieuwste generatie dan ook nieuwere features ondersteunen (en ook nog eens zuiniger zijn).

4) Speciale reden om voor nVidia te gaan? Of is een Radeon HD4870 misschien ook een optie?

5) Waarschijnlijk kun je wel uit de voeten met een 500Watt voeding. (Met een A-merk voeding zal een 500W overigens minder verbruiken dan een 700W als je computer aan het idlen is).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NitroX infinity schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:40:
2) Let er op dat je bij 4GB geheugen het beste ook een 64bit OS kan gebruiken, anders heb je niet de beschikking over de volle 4GB.
Is natuurlijk niet geheel waar: Windows (XP) PAE.

Concreet: als de PC het ondersteund, qua hardware, wat praktisch alle PC's tegenwoordig doen, kan Windows (automatisch) PAE (Physical Address Extention) inschakelen. Deze zorgt er voor dat je gewoon de 4GB van je PC kan benutten, echter word dat niet weergegeven als 4GB in bijv. Systeemeigenschappen.

Als het ingeschakeld is, zie je overigens "Extentie van fysiek adres" in een Nederlandstalige Windows versie staan.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
De 520 Watter van coolermaster of Corsair zijn al voldoende voor één 9800GTX of 4870. SLI geheugen is inderdaad marketingsonzin wat puur inhoud dat je modules voorzien zijn van EPP profielen die geactiveerd worden op sommige moederborden (nforce).

Zou kwa CPU inderdaad richting de E8400 gaan aangezien de E8600 stock nauwelijks sneller is. Daarnaast zeg je later over te willen stappen op twee 9800GTX-en. Dat is natuurlijk niet mogenlijk op de P5Q (of elke op intel gebaseerde chipset).

Verwijderd

Topicstarter
keuze videokaart nvidia intel en amd ati is onbewust, klein beetje afgeleid van tevreden combinatie keuze klanten alternate. (ik zie de meeste intel klanten voor nvidia kiezen en amd klanten een ati kaart)
Tja, je kent het schaap wat over de dam is, als die droog over komt en blij is, volgd de rest.
En oh ja, die tweede nvidia kaart, dan zou ik idd een moederbord met een nvidia chipset moeten nemen.

hardeschijven, heb er 3 in zitten nu, maxtor sata 200gb 16mb 7200, seagate sata 500gb 32mb 7200 en een WD sata 750gb 32mb 7200

die 700 euro is een orientatie budget, naar mijn mening voorlopig meer als genoeg toch voor een upgrade

reden 4gb geheugen, voorlopig doe ik nog alles 32bit, ik wil wel 64bit OS gaan proberen, indien alles natuurlijk draait wat ik wil gebruiken, kheb er nog geen ervaring mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2008 22:56 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 16:42
GJtje schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:44:
[...]
Is natuurlijk niet geheel waar: Windows (XP) PAE.

Concreet: als de PC het ondersteund, qua hardware, wat praktisch alle PC's tegenwoordig doen, kan Windows (automatisch) PAE (Physical Address Extention) inschakelen. Deze zorgt er voor dat je gewoon de 4GB van je PC kan benutten, echter word dat niet weergegeven als 4GB in bijv. Systeemeigenschappen.

Als het ingeschakeld is, zie je overigens "Extentie van fysiek adres" in een Nederlandstalige Windows versie staan.
offtopic:
Ja leuk, maar niet echt. Kost performance en is beduidend onstabieler als 64 bit.
Verder heb je nog problemen dat heel veel drivers niet geschikt zijn om PAE mee te gaan draaien, terwijl 64-bit drivers duidelijk zijn gekenmerkt. Daardoor wordt het een helse tocht om met PAE echt goed te kunnen draaien. Onder linux kun je PAE nog wel redelijk aan de praat krijgen aangezien daar de drivers wel mee te werken valt (setting bij compileren van de driver), maar daar hou je nog steeds de performance degradatie t.o.v. 64-bit wel.
Verder zie ik geen enkel voordeel om 32-bit PAE i.p.v. 64-bit te draaien.
Waarom moeilijk doen? PAE is gewoon praktisch geen optie.
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:54:
reden 4gb geheugen, voorlopig doe ik nog alles 32bit, ik wil wel 64bit OS gaan proberen, indien alles natuurlijk draait wat ik wil gebruiken, kheb er nog geen ervaring mee.
Welk OS wil je sowieso erop zetten/eventueel in de toekomst erop komt? Windows XP, VISTA, Linux,??? ?
XP met 64-bit is een ramp om aan drivers te kunnen komen. Bij de andere zal ik direct naar 64-bit gaan.

Bij AMD heb je geen bus zoals dat bij Intel zit en is niet te vergelijken. Verder heeft AMD meer ruimte op de bus dan bij Intel. Verder is dit een non-argument aangezien het om de totale performance van de PC heeft en niet 1 klein heel stukje. Het geheel bepaald of de PC kan worden gebruikt voor je doeleinden.

Blijft idd over wat je doeleinden zijn van je PC...

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[BBG] High-end gamesysteem januari 2009

hop, en weer een tevreden klant

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem CSL Beleid eens door zou ik zeggen en de BBGs die in CSL staan.

Omdat we verwachten dat een tweaker zijn eigen hardware kan uitzoeken gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.