Toon posts:

Passief gekoelde snelle PC mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een volledig solid state PC samen te stellen, hoeft niet klein maar zo snel mogelijk zonder bewegende onderdelen (tegen een redelijke prijs).

Standaard ATX kast (heb ik nog)
Silentmax 400 watt voeding fanless €159
mini-DTX Mainboard + Atom 1.6Ghz CPU € 69 Is er een snellere Intel CPU die passief kan draaien?
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G €35
CF to IDE Adapter €2
Transcend 32GB COMPACTFLASH CARD 133x €71
Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E FANLESS € 47 Is er een snellere ATI, genoeg voor HDTV en GTA4?

Ik heb geen harddisk nodig omdat ik een grote NAS in het netwerk heb staan. Op de SSD hoeft alleen het OS en wat applicaties te staan.

Is dit de beste oplossing?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Die Atom zal je nogal tegen gaan vallen qua prestaties. GTA4 gaat je iig denk ik niet lukken.
Atom presteert namelijk ongeveer even goed als een Celeron 900 (Zo'n ding wat in die EEEpcs zit).

[ Voor 34% gewijzigd door BCC op 29-12-2008 13:17 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Wat ga je doen op deze pc?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Waarom zou je een snelle cpu aanschaffen als je de hele prestatie van je systeem in elkaar laat storten door een CF card?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Nou, volledig passief is leuk, maar onmogelijk. Want echt passief zal het nooit worden, want je hebt airflow nodig - ook al is het maar een beetje - om de passieve onderdelen te koelen.

Maar dit kun je prima realiseren door een grote fan ( 120 mm ) langzaam te laten draaien ( deze zijn echt stiller dan je denkt ). Kijk anders even het in het stille pc topic.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 29-12-2008 13:17 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Programmeren, af een toe een filmpje kijken en af een toe een game spelen.
job schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:16:
Waarom zou je een snelle cpu aanschaffen als je de hele prestatie van je systeem in elkaar laat storten door een CF card?
Ik heb nu een Sempron 2400+ met een CF en ik hij voelt amper trager dan daarvoor met een 5400rpm Seagate.

Verwijderd

Topicstarter
_Apache_ schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:17:
Nou, volledig passief is leuk, maar onmogelijk. Want echt passief zal het nooit worden, want je hebt airflow nodig - ook al is het maar een beetje - om de passieve onderdelen te koelen.

Maar dit kun je prima realiseren door een grote fan ( 120 mm ) langzaam te laten draaien ( deze zijn echt stiller dan je denkt ). Kijk anders even het in het stille pc topic.
Dat wil ik nou precies niet. Na een tijdje gaat het toch lawaai maken of hij staat zomaar stil zonder dat je het in de gaten hebt en de PC loopt vast. :(

Convectie moet toch goed genoeg zijn met de huidige efficiente hardware?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tuurlijk is het wel mogelijk, maar je hebt dan zeker geen snelle pc die GTA 4 zal kunnen spelen. En bovendien ben je vele malen duurder uit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

Ik denk dat 100% passief én snel niet gaat lukken. Koop gewoon een hele stille fan, of meerdere. Ik heb in mijn kast Nexus fans zitten. Ik heb er zes in mijn kast zitten (plus nog een voedingsfan die amper draait) en ik heb nog geen snelheden getweakt. Dat had ik eerst wel gedaan, maar dat is daarna verloren gegaan en moet ik nog een keer overnieuw doen. Ik hoor mijn pc amper. Wat ik hoor is een heel zacht, laag en rustgevend geruis dat als ik goed luister wat absoluut niet irritant is.
Volgens deze test zijn sommige Nuctua fans zelfs nog een beetje stiller, dus die zijn ook een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door blaguy op 29-12-2008 13:38 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Er zijn ook passieve CPU coolers, bijvoorbeeld de Zerotherm BTF95
pricewatch: Zerotherm BTF95
In een case zonder fans wordt het natuurlijk lastig, omdat de warmte wel ergens naar toe moet uiteraard. Maar bijvoorbeeld met een AMD Athlon X2 5050e (45W) zou ik dat best durven te proberen en ik denk dat dat goed mogelijk is.
pricewatch: AMD Athlon X2 5050e
Zeker als je C&Q aanzet waardoor de CPU idle terugklokt.

[ Voor 27% gewijzigd door Henk007 op 29-12-2008 13:52 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik denk dat je binnen no time een andere pc haalt, zo'n atom is prima om een beetje op te internetten en tekstverwerken of om als (home)server te fungeren. Maar spelletjes, hdfilms (niet bij alles vind offloading door de GPU plaats) en het werken met ontwikkeltools ga je toch echt te kort komen.

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:44:
Er zijn ook passieve CPU coolers, bijvoorbeeld de Zerotherm BTF95
pricewatch: Zerotherm BTF95
In een case zonder fans wordt het natuurlijk lastig, omdat de warmte wel ergens naar toe moet uiteraard. Maar bijvoorbeeld met een AMD Athlon X2 5050e (45W) zou ik dat best durven te proberen en ik denk dat dat goed mogelijk is.
pricewatch: AMD Athlon X2 5050e
Zeker als je C&Q aanzet waardoor de CPU idle terugklokt.
Kijk hier is een antwoord waar ik wat aan heb. Er zijn namelijk ook totaal passive notebooks dus binnen een grote ATX behuizing zou dat helemaal haalbaar moeten zijn.

Zijn er desktop mainboards met mobiele Intel CPU's te verkrijgen (Pentium Dual Core T3200)? Deze is lekker snel en gebruikt maar 35W

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zorg voor een SSD in plaats van een CF adapter: [SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Ja, je betaald wat meer, maar de prestatie die je ervoor terug krijgt lijkt mij wel het verschil tussen een pc waarmee je kan werken en 1 die niet vooruit te branden is.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
Overigens zou ik het als ik jou was zeker overwegen om toch naar (stille) koeling te kijken ipv geen; wanneer je één 120m Nexus fan in je kast hebt zitten zul je daar niets van horen tenzij je er met je oor bovenop zit. Door toch één fan te gebruiken kun je wel meteen een 'normale' CPU kiezen icm een flinke heatsink als een Scythe Ninja waardoor je al een stuk sneller systeem zult krijgen.

Alles passief koelen met een 'normale' CPU is in principe ook wel mogelijk, maar dan zul je toch echt met heatpipes aan de gang moeten, iets wat in volledig passieve laptops ook nogal eens het geval is.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:02
CF kan IMHO maar een beperkt aantal writes aan, zoals alle reguliere memorysticks toch? Zou daarom nooit een OS gaan draaien van zo'n kaartje...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mistraller schreef op maandag 29 december 2008 @ 15:43:
CF kan IMHO maar een beperkt aantal writes aan, zoals alle reguliere memorysticks toch? Zou daarom nooit een OS gaan draaien van zo'n kaartje...
Als je XP gebruikt en je data op een share zet kun je Enhanced Write Filter RAM Mode via een omweg gebruik en alleen commit-en als je iets wilt bewaren. Zeker icm Hibernate Once Resume Many is dit een leuke optie. Nadeel is wel dat je een redelijke hoeveelheid RAM nodig hebt (atom max 2GB) en als je geheugen vol is alles crashed.

[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 29-12-2008 15:58 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
_Apache_ schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:17:

Het is niet onmogelijk, je hebt alleen een enorm koeloppervlak nodig. Er zijn kasten waar in een heatpipe zit die naar de CPU gaat en verbonden is met een huge-ass heatsink.

Het is zeker niet makkelijk maar wel mogelijk.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat een s479 Core2Duo mobile processor met bijbehorend bordje wel aan je verwachtingen kan voldoen.
Ik draai een c2d T7600 met een Thermalright HR05 cooler op een Aopen bordje. :9
Samen met een HD3850 passief in een Antec Mini P180, deze heeft een stille 20cm aan de bovenkant.
Ik denk dat het setje zonder die koeler ook nog wel op de juiste temp blijft gezien de gaten in kast.

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/4449-G4757.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door arjants op 29-12-2008 15:57 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-01 10:59
Tuurlijk lukt een passief gekoelde PC.

http://metku.net/index.html?path=mods/passive/index_eng

Zie daar bijv.
Of je er zoveel voor over hebt is natuurlijk een andere zaak ;)

Verwijderd

keejoz schreef op maandag 29 december 2008 @ 16:24:

Zie daar bijv.
Nice idd. :)

En @ Ts, die hele Atom gaat je 4850 in elke game nekken. Ook met HD-films.
Als je toch voor energiezuinig wilt gaan check de volgende review maar eens: http://www.tomshardware.c...thlon-Efficient,1997.html

De Atom vergeleken met de Athlon. De Athlon verbruikt ietsjes meer, maar geeft 1.5 keer zoveel meer prestaties. Daar zou je veel meer aan hebben dan die Atom, wat overigens in prestatie net een Pentium 3 lijkt.

Passief moet volledig mogelijk zijn, alleen moet je wel de juiste componenten vinden.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

PilatuS schreef op maandag 29 december 2008 @ 15:55:
[...]
Het is niet onmogelijk, je hebt alleen een enorm koeloppervlak nodig. Er zijn kasten waar in een heatpipe zit die naar de CPU gaat en verbonden is met een huge-ass heatsink.

Het is zeker niet makkelijk maar wel mogelijk.
Dat begrijp ik, maar imho is het veel makkelijker om een grote fan te installeren, deze heel stil te laten werken en het hele verhaal van alles MOET passief laten varen. Het is veel moeilijker om iets volledig passief te koelen dan een grote, goede, fluisterstille ventilator te kunnen installeren.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
_Apache_ schreef op maandag 29 december 2008 @ 16:31:
[...]

Dat begrijp ik, maar imho is het veel makkelijker om een grote fan te installeren, deze heel stil te laten werken en het hele verhaal van alles MOET passief laten varen. Het is veel moeilijker om iets volledig passief te koelen dan een grote, goede, fluisterstille ventilator te kunnen installeren.
Volledig mee eens. Ik doelde alleen op dat jij zegt dat het onmogelijk is.

Sowieso is het voor een HTPC veel makkelijker om die passief te krijgen dan een game PC. Een game PC passief krijgen zou denk ik veel beter gaan met waterkoeling en een passive radiator. Maar gewoon heel stil maken met fans is een beter idee. Een 120mm Papst fan op 7 volt is bijna onhoorbaar maar koelt nog prima. Ik heb mijn hele PC ook gemaakt om zeer stil te zijn met waterkoeling. De HDD's maken nu de meeste herrie en dat zijn allemaal stille Samsung schijven.

Trouwens ook zonder bewegende onderdelen zal je nog wel iets horen. Had laatst geen enkele fan en HDD aan staan maar toch hoorde ik nog wel iets toen ik de PC liet draaien. Er zijn altijd wel wat piepjes te horen van spoelen of andere onderdelen.

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 29-12-2008 16:43 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik zou een normale processor nemen met daarop een huge ass heatsink als de Scythe mugen ofzo. Voor de voeding een normale, temperatuurgestuurde. De voeding alleen zal dan genoeg airflowcreeren om de cpu te koelen. Een accelero S1 koeler op de videokaart, welke waarschijnlijk passief kan koelen, maar ik zou er een stille 120mm fan op 5/7 voltop zetten. Als je dat in een normale ATX kast zet (voeding boven de cpu) kun je het echt niet horen, al helemaal niet als je wat geluidsilolatie in de kast plakt. Zo ben je, vergeleken met volledig passief, voor een habbekrats klaar, en het is nog steeds onhoorbaar. (misschien hoor je zacht iets als je je oor tegen de behuizing drukt). Voor de opslag kun je dan een SSD gebruiken, welke een stuk sneller is dan een SD kaart.

Passief is natuurlijk wel mogelijk, maar onhoorbaar is ook met veel minder moeite en geld te bereiken. :)

Wat misschien nog een idee is (als je wel extreem bezig wil) is alle componenten in een aluminium bak met olie dumpen, en deze dan afsluiten zodat er geen stof in kan komen, wat er voor kan zorgen dat de olie stroom gaat geleiden. Je zit dan alleen wel met verlaatsbaarheid en de kabels. Verder moet de bak dan op ene plaats staan waar het aluminium de hitte af kan dragen (dus op een bureau bijvoorbeeld) en kan hij niet ergnes weggestopt staan.

[ Voor 41% gewijzigd door jdm8 op 29-12-2008 16:49 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De Atom processor gaat je echt snel irriteren als je ook spelletjes wilt doen. Die processor is slechts snel genoeg voor een beetje internetten en office. Zelfs met een snelle videokaart zal spellen spelen geen hele prettige ervaring zijn.

Kijk eens op http://www.silentpcreview.com/ en lees wat door. Een hele stille of onhoorbare PC kan vrij makkelijk zoals hierboven door anderen is geschreven. Veel HTPC's zijn bijna onhoorbaar, dan zal een desktop ook niet moeilijk zijn. Grote heatsink doet zijn werk.

Waar je wel voor moet oppassen is dat het allemaal toch wel erg warm wordt. Ik had een bijna fanloze PC samengesteld met een laptop schijf en alles werd echt heel heet onder belasting. Een enkele fan op een onhoorbare 7V was toen ruim voldoende om alles met 10 graden of meer te koelen. Let ook dat een nieuwe kast met een stille PC als uitgangspunt heel veel helpt. Ik heb wel eens gewerkt met goedkope kasten uit blik en die waren niet stil te krijgen, terwijl een Antec Sonata of P180 heel makkelijk stil te krijgen zijn.

Neem het topic over energie zuinige servers en HTPC's door en je komt veel geruisloze PC's tegen die toch alles aankunnen wat een Atom zeker niet aankan.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
keejoz schreef op maandag 29 december 2008 @ 16:24:

Zie daar bijv.
Je kan dit ook kant-en-klaar kopen: http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=116
De vraag blijft "Of je er zoveel voor over hebt" :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:50

Proc

Grand Admiral

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:13:
Ik ben bezig een volledig solid state PC samen te stellen, hoeft niet klein maar zo snel mogelijk zonder bewegende onderdelen (tegen een redelijke prijs).

mini-DTX Mainboard + Atom 1.6Ghz CPU € 69 Is er een snellere Intel CPU die passief kan draaien?
CF to IDE Adapter €2
Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E FANLESS € 47 Is er een snellere ATI, genoeg voor HDTV en GTA4?

Ik heb geen harddisk nodig omdat ik een grote NAS in het netwerk heb staan. Op de SSD hoeft alleen het OS en wat applicaties te staan.

Ik denk dat de prestatie inderdaad tegen zal vallen. Ik denk dat het sowieso handiger is om een dualcore Atom 330 te overwegen hoewel ook dat waarschijnlijk tegen zal vallen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 17:20

CF to IDE Adapter €2

Dat word niks voor gamen. Sowieso heeft dat moederbordje maar 1 Pci-e x1 slot wat gewoon elke graka bottleneckt en die Atom is 0,0 voor gamen, ik zou er zelfs niet mijn ouwe RTSjes op willen spelen. Gta4 kun je vergeten. Heb zelf een oc'ed 5000+ (65 watt) en een Radeon 3850 ook oc'ed en haal rond de 20fps in gta4 met alles op low. Gta4 is heel erg cpu afhankelijk. Dus of je moet genoegen nemen met zwaardere hardware = een paar fans in je case of je gooit je eisen naar beneden tot internet/download bak en besteld alsnog dat systeem (zou ik wel die graka laten zitten.. gaat toch niks worden op zo'n mobo) :)

één is geen, twee is één

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
ik snap sowieso niet waarom er geen fans in mogen. Als je een beetje je best doet hoor je ze toch niet. Een fan van 12 cm op 700 toeren of zo bijvoorbeeld. Knappe jongen die dat hoort (in een goede kast dan).

Verwijderd

Topicstarter
arjants schreef op maandag 29 december 2008 @ 15:56:
Ik denk dat een s479 Core2Duo mobile processor met bijbehorend bordje wel aan je verwachtingen kan voldoen.
Ik draai een c2d T7600 met een Thermalright HR05 cooler op een Aopen bordje. :9
Welk type mainboard is dat en welke CPU temperatuur? Die CPU is gigantisch duur en exotisch volgens pricewatch € 614,01 of heb jij er minder voor betaald? :?
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 16:29:
[...]
En @ Ts, die hele Atom gaat je 4850 in elke game nekken. Ook met HD-films.
Als je toch voor energiezuinig wilt gaan check de volgende review maar eens: http://www.tomshardware.c...thlon-Efficient,1997.html

De Atom vergeleken met de Athlon. De Athlon verbruikt ietsjes meer, maar geeft 1.5 keer zoveel meer prestaties. Daar zou je veel meer aan hebben dan die Atom, wat overigens in prestatie net een Pentium 3 lijkt.

Passief moet volledig mogelijk zijn, alleen moet je wel de juiste componenten vinden.
Juist en daar ben ik nu mee bezig. Alle forums en topics gaan over de situatie van een jaar geleden. Nu heb je goedkope SSD drives, passive voedingen en high performance passive grafische kaarten:
HIS, HD4670 iSilence4 ATI Radeon HD4670 1024 MB 128 Bit PCIe2.0 x16 Retail €107,00

Het enige probleem is nog de combinatie mainboard + cpu + passieve koeling. Gevoelsmatig denk ik dat een Intel mobile CPU de beste oplossing is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 00:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:23:
[...]

Dat wil ik nou precies niet. Na een tijdje gaat het toch lawaai maken of hij staat zomaar stil zonder dat je het in de gaten hebt en de PC loopt vast. :(

Convectie moet toch goed genoeg zijn met de huidige efficiente hardware?
Als je echt fanloos gaat, gaat het je wel wat kosten hoor... Mooie oplossing is de Zalman TNN-300 Fanless PC (maar dan spreken we al nt meer over een redelijke prijs). De hele case is infeite één grote heatsink. Kijk eens op http://www.silentpcreview.com/article302-page1.html, daar maken ze een systeem zoals jij het wil : fanless.

Mss is dit principe na te bouwen met andere goedkopere cases ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:27:
[...]
Als je echt fanloos gaat, gaat het je wel wat kosten hoor... Mooie oplossing is de Zalman TNN-300 Fanless PC (maar dan spreken we al nt meer over een redelijke prijs). De hele case is infeite één grote heatsink. Kijk eens op http://www.silentpcreview.com/article302-page1.html, daar maken ze een systeem zoals jij het wil : fanless.
De microATX case zelf is €525,00 dat is best redelijk als je bedenkt dat hij meerdere PC generaties mee gaat.

Alleen zijn al die tests en producten bijna drie jaar oud, de laatste update van supported mainboards is van begin 2006. In die test klagen ze nog over het lawaai van de harddisk. :D
Mss is dit principe na te bouwen met andere goedkopere cases ?
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Misschien is er een goedkopere fabrikant dan Zalman die ook zo'n kast in productie heeft. Maar misschien is het niet eens nodig omdat ze in die test een Athlon 64 3000+ (uit begin 2005) gebruikten die gigantisch veel hitte veroorzaakt en er zijn nu CPU's die even snel zijn maar veel minder stroom verbruiken (en hitte veroorzaken).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Koop je een nieuwere cpu, want software word steeds zwaarder, en als je al begint met een te langzame cpu, dan voorspeld het niks goeds in de toekomst. Cpu daar kun je de ventilator via het moederbord langzamer laten gaan(bij weinig cpu gebruik), dus deze hoor je niet. En bij belasting gaat hij sneller(spel bijvoorbeeld), dus koop een goede cpu ventilator met een grootte koperblok, dan hoeft de ventilator niet hard te gaan.(deze hoor je dus bijna niet/ of niet.)

Een kast kopen waar je de hd onder in de kast kan zetten(voorin), en dat je dan voorin de kast een fan zet, en achter in de kast een fan zet, deze dan langzaam laten draaien. Koop ventilator die 2000 toeren maakt, dmv een zalman regelaar kun je deze langzamer zetten. 2000 heb je nodig voor in de zomer als het echt heet is.(in de winter misschien zelfs uitzetten.)

Voeding gewoon een stille kopen die wel een fan heeft, dit om de kast leeg te maken van warme lucht, indien je dit niet doet dan zul je weer een andere fan moeten hebben die dit toch doet.
Want zelf bij veel branden(dvd's) moet je koelen, omdat deze ook heet loopt.

Stille hd, of er veel verschil is weet ik niet tussen merken, maar er is wel een programma, die bij ide schijven stiller kon maken. Of dit voor sata nog geld weet ik niet.(naam ben ik kwijt).
Geluid nam veel af.

Op site ikbenstil.nl vind fan controllers die op temperatuur de fans besturen, dus die moet je zelf programmeren(via menu), dan gaan ze "stop", wisselende snelheden, naargelang hoe warm het is.
Voordeel je hoeft niet met de hand de fan te besturen.

Bij fan keuze, let op.
Hoge snelheden fan, deze kun je dus niet langzaam laten draaien, dan vallen ze dus stop. Daarom maximaal 2000 toeren pakken, deze kun je ook langzaam laten draaien. 800 toeren fan, daar heb je niks aan, in de zomer koelen ze niet.

Bij fan keuze, let op hoe ze aangestuurd worden, dmv stroom regelen of via frequentie regelen, hier moet je opletten dat bij frequentie regelen, je fans koopt die niet piepen/geluid maken(bij bepaalde toeren), dus die goed passen bij frequentie regelen. Heb ooit een site gehad waar dit op stond, misschien op ikbenstil.nl of bij mCubed (is een fan controller maker) site.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 31-12-2008 09:50 ]

Verwijderd

Waarom gaan voor een Atom? Elke C2D kan passief, mits je een goede koeler neemt. . .http://tweakers.net/nieuws/57541/thermalright-kondigt-low-profile-koeler-voor-htpcs-aan.html

• arjants
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:33:
[...]

Welk type mainboard is dat en welke CPU temperatuur? Die CPU is gigantisch duur en exotisch volgens pricewatch € 614,01 of heb jij er minder voor betaald? :?
[...]
Er staat toevallig nog een s479 mobo in V&A: V&A aangeboden: Asus N4L-VM DH 60 Euro.

Zoek er dan een goedkope 2ehands processor bij uit iemands kapotte laptop en een passieve NB koeler.

edit:
Er staat een T7250 op marktplaats voor 70Euro

Moederbord ondersteund de volgende procs:
Intel Celeron M 410 (Yonah)
Intel Celeron M 420 (Yonah)
Intel Celeron M 430 (Yonah)
Intel Core 2 Duo T5200 (Merom) B2 Stepping
Intel Core 2 Duo T5300 (Merom) L2 Stepping
Intel Core 2 Duo T5500 (Merom) B2 Stepping
Intel Core 2 Duo T5500 (Merom) L2 Stepping
Intel Core 2 Duo T5600 (Merom) B2 Stepping
Intel Core 2 Duo T5600 (Merom) L2 Stepping
Intel Core 2 Duo T7200 (Merom) B2 Stepping
Intel Core 2 Duo T7400 (Merom) B2 Stepping
Intel Core 2 Duo T7600 (Merom) B2 Stepping
Intel Core Duo T2300
Intel Core Duo T2400
Intel Core Duo T2500
Intel Core Duo T2600
Intel Core Solo T1300
Intel Core Solo T1400

[ Voor 43% gewijzigd door arjants op 01-01-2009 16:59 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Topicstarter
arjants schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:51:
[...]
Er staat toevallig nog een s479 mobo in V&A: V&A aangeboden: Asus N4L-VM DH 60 Euro.
Dat is het board wat jij hebt?
Die combo gaat niet werken: de cpu is 800MHz FSB en het board is tot 667MHz :|

• arjants
  • Niet online
Ik heb inderdaad ook dit bord als vmware doosje en een i915GMm-HFS als HTPC bij de tv.
Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/13-137-061-01.jpg

Tja, er staan er nog wel meer op..
Voor 85Euro heb je een T2500, 2Ghz, 2Mb, 667
En zo staan er nog wel meer op.

Ik denk dat ik maar eens een bod ga doen voor een 3e setje :D
Ze bevallen me erg goed!
Ik heb nog een 1,66Ghz, 2Mb c2d mobile op de plank :)

[ Voor 21% gewijzigd door arjants op 01-01-2009 20:47 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Hier is een leuke, moet je wel handig zijn, en goedkoop denk ik ook niet.
http://hackedgadgets.com/...ter-with-no-cooling-fans/

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2330380,00.asp deze is met fans, dus een normale pc en dan aangepast om zoveel mogelijk geluid te minimaliseren.

[ Voor 44% gewijzigd door jan99999 op 02-01-2009 02:12 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 13:13
Als je een lekker grote heatpipe koelblok koopt voor je CPU kan je makkelijk tot 80 watt passief koelen en misschien ook nog net aan een 100 watt cpu. Wat ik je wel aanraad is om ondanks alle passief te koelen wel 1 grote 120mm out take fan aan de achterzijde van de behuizing te plaatsen. Anders blijft de warmte in de kast hangen en wordt het steeds warmer en warmer. Als je een grote 120mm fan erin plaatst en langzaam laat draaien (600 rpm ofzo) dan zal de warmte niet langer in de kast blijven hangen. :)

//edit
Een Intel Core 2 Duo E8400 gaat makkelijk lukken en volgens mij zou een Q9300 ofzo van 95 watt ook nog wel moeten lukken als je de 120mm fan erbij plaatst.

Als videokaart zou je een passief gekoelde nVidia 9600GT kunnen nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sir_Hendro op 02-01-2009 01:52 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:03

CF to IDE Adapter €2

Weliswaar geen ervaring met passief gekoelde Intel, maar AMD systemen zijn makkelijk passief te koelen. Heb meerdere dual quadcore machines passief laten draaien. Zolang je het maar de ruimte geeft, en een groot dissiperend oppervlak, liefst dus met veel heatpipes. Aan jou de vraag hoe snel sdnel genoeg is, en hoeveel ruimte je hebt. De laatste dual quadcore die ik hier passief heb laten draaien had 2x een Coolermaster GeminII. Zie het als een E-ATX plank waarvan 2/3e van dat oppervlak koelelement is.

edit:
Wat grappig dat ik hierboven het plankje zie wat ik nu tijdelijk in mijn PC heb hangen. De CPU is eigenlijk niet passief te koelen, heeft hele nare gatafstanden. Is verder ook onwerkbaar traag. Mijn vorige setje wat compleet passief te draaien was is een factor 10-20 sneller, en was wel stil.
Ik wil er dan ook heel graag vanaf.

[ Voor 8% gewijzigd door Hardware Junk op 02-01-2009 02:19 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07-2025
En als geld geen optie is kan je ook al je componenten aansluiten op een h2o koelling met een enorme pasieve radiator.

Ooit ergens een maf gezien die zn mediacenter+tv (jawel,grote tv's worden ook heel warm)+xbox had aangsloten op 4 enorme radiators :o

Het enige bewegende onderdeel waren 3 pompen die hij (of zij) zorgvuldig had geisoleerd.
Het enige hoorbare geluid kwam van zn cpu's,gpus en backlight tv.

Je vraagt je af wat die kerel bezielde als je zn boksen bekeek (stonden 8er de radiaors voor airflow en deden aan formaat niet onder aan zn tv :p.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24
Xen-core carboon fans moet je hebben, die dingen zijn 12cm, 600rpm geloof ik.

Ik zou het dan zo doen.

Intel Core serie cpu met laag TDP met daarop een Termalright 120 of Scythe Ninja
Ati Radeon HD4870 met Accelero S1 of S2 (weet zo uit mijn hoofd niet welke er op past).
Gigabyte moederbordje
SSD (geen compactflash SSD)
Corsair/Coolermaster voeding (met temperatuurgestuurde fan)

Dat zal ik dan in een Antec P180 stoppen. Aan de Scyte ninja/thermalright 120 een XEN-core fan. Op de Accelero een Xencore fan
Als intake een xencore fan
Als outtake een xencore fan
Pagina: 1