Toon posts:

Vraag over bouw eigen systeem + OS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe PC aan te schaffen en hem zelf te assembleren. Dat zal waarschijnlijk geen punt zijn, alleen heb ik wel een paar prangende vragen over windows:

1. Loont het de moeite om Vista aan te schaffen, of blijft XP voldoende?
2. Kan ik een OEM versie aanschaffen, of moet ik een retail versie kopen?

Het systeem wat ik wil aanschaffen lijkt in grote lijnen op het high-end game systeem van de BBG van november, met aan paar downgrades/aanpassingen (videokaart iets minder).

Alvast hartelijk dank!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT.

Je stelt een vraag in een hardwaredeel terwijl het een vraag is over software en met name over een OS.

Als je op deze link; Windows Clients - FAQ klikt vind je vanzelf een antwoord.

ARME AOW’er

• pes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 23:49

pes

1. Er zijn veel voor- en tegenstanders van Vista. Het is je eigen keuze. Zelf zou ik gaan voor een 64-bit Vista als je gebruik wilt maken van ≥4 GB geheugen en/of DirectX 10, en anders bij XP blijven--en wachten tot Windows 7.

2. Je "moet" niets. OEM voldoet prima, tenzij je van plan bent om de OS tzt naar een ander systeem over te plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Woeps, ik dacht: dit gaat over een PC samenstellen (in principe) dus ik zit wel goed. ;)
Dank voor de link naar de FAQ ik zal hem goed lezen!

DX10 werkt alleen op Vista dan? Dan zou dat alleen al wel de moeite waard zijn lijkt me ;-)
Ik ben van plan 4GB geheugen te nemen, dus dat is op het randje.

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem waar ik overigens aan zit te denken is de volgende (ex monitor, keyboard en muis), zijn hier nog dingen waar ik op moet letten (c.q. die net even beter kunnen?):

OnderdeelType
VoedingCooler Master RealPower M620 (620 Watt)
MoederboardGigaByte EP45-DS3R (Intel® P45)
CPUIntel Core™ 2 Duo E8400 (2x 3000 MHz) + boxed cooler
DVD-writerSamsung SH-S223F (22 / 8 / 16 speed)
Grafische kaartClub3D HD4870 OC (ATI Radeon HD4870)
HDSamsung HD103UJ (1.000 GB)
BehuizingAntec Performance One P182 (4 x)
Geluid*Creative Sound Blaster Audigy SE 24bit (PCI)
GeheugenOCZ 4 GB DDR2-800 Kit (4096 MB)

* Ik heb een externe USB mixer, dus ik gebruik deze kaart ter ontlasting van de CPU (onboard sound).

Ik heb een Dell 21" breedbeeld monitor die ik ga gebruiken, evenals de keyboard en muis. Wellicht gooi ik er een ander keyboard tegenaan die wél 3 toetsen tegelijk kan indrukken ;-)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 12:17:
Woeps, ik dacht: dit gaat over een PC samenstellen (in principe) dus ik zit wel goed. ;)
Er is een tweede FAQ die je dan ook moet lezen: CSL FAQ, en dan specifiek Ik wil een nieuwe PC kopen, welke? en Wat is er nu anders in CSL?. Je hebt het Best Buy Guide topicoverzicht voor advies over allerlei PC-types :)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 28-12-2008 12:56 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 12:17:

DX10 werkt alleen op Vista dan? Dan zou dat alleen al wel de moeite waard zijn lijkt me ;-)
Ik ben van plan 4GB geheugen te nemen, dus dat is op het randje.
Met 4GB zit je niet op het randje aangezien in vista maar 3200MB wordt gezien. Maar vaak wordt er ook een deel aan je componenten weggeschreven wat je dus niet kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Dus in het kort is het verstandiger om Vista te nemen met 4GB geheugen? Hoewel ik lees dat XP max 4 GB aankan.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 13:33:
Dus in het kort is het verstandiger om Vista te nemen met 4GB geheugen? Hoewel ik lees dat XP max 4 GB aankan.
De hoeveelheid geheugen heeft niet te maken met XP vs. Vista, maar met 32-bits vs. 64-bits. Je zult dus een 64-bits OS moeten nemen om je volledige 4GB RAM te gebruiken.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:24
Maar als je dan toch voor 64bit gaat dan kun je wel beter voor vista gaan...
Driver support voor xp64 is voor zover ik weet nooit veel soeps geweest, en als je nu toch een nieuw OS aan moet schaffen zou ik niet meer voor XP gaan.

Gamertag: FinrazielNL

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit wat in ja... bedankt!
Verder de hardware is wel aardig op elkaar afgestemd he?
Pagina: 1