Toon posts:

Samsung HD103UJ - krijg maar 35 gig te zien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Samsung HD103UJ 1tb sata hd gekocht en aangesloten op mijn Asus k8n-e deluxe moederbord.

Eerst kreeg ik gewoon 1 terabyte te zien in Windows XP sp2

Nu ziet Windows XP sp3 maar 35 gigabyte ipv 1 terabyte.

Toen heb ik een op internet gekeken en een aantal dingen uitgeprobeerd.

o.a. de hdd capacity restore. De geeft de melding: Hard drive is not accesbible or damaged in some way. Therefore factory capacity cannot be recovered. Please try to run this program in another platform.

Verder heb ik EZtools van Samsung gebruikt om de sneldheid terug te zetten naar 150 omdat ik alleen een sata 1 poort heb.
Maar hiermee kan ik hem niet terug zetten naar 1 terabyte.

Weten jullie een oplossing?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:01
Hier staan een aantal mogelijke oorzaken: OM FAQ 35 GB is een rare hoeveelheid, waar zie je deze? Schijfbeheer? Probeer ook eens met een live cd (Linux/Windows) wat je capaciteit is.

Specs

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 14:53
Heb je misschien niet gewoon een 2e hands schijf(rma oid) en heeft de vorige eigenaar een partitie van 35gb aangemaakt?

Of heb je zelf al meer data op de schijf gehad?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb de schijf nieuw gekocht. Heb er ook al data op gehad.
Maar ik zou zeggen dat ik met de eztool van Samsung de capacity terug kan zetten naar 1 tb. Dit krijg ik alleen niet voor elkaar?!!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat geeft de tooling van Samsung dan wel aan? Wordt een specifieke melding weergegeven?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Eerst zag Windows XP sp3 gewoon 1tb. Deze heb ik toen geformatteerd etc.
Maar toen ik Windows op deze schijf wilde installeren liep de installatie steeds vast.
Toen dacht ik dat het kwam omdat de schijf draaide op sata2 dus 300 mb/s dus heb ik deze teruggezet naar 150 mb/s met de estool.
Toen heb ik Set Max Adress > Recover Native Size gedaan en is hij teruggezet naar 32 gig.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik nogmaals recover native size uitgevoerd.
Krijg ik de melding "error: abort command"

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
32GB klinkt logischer. Aangezien het al een iets ouder moederbord is, controleer of je daarvan de laatste BIOS hebt draaien.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Lijkt me een FAT32 format ipv NTFS, Windows XP kan dat expres niet boven 32 GB zodat je wel NTFS moet gebruiken. Dit staat trouwens ook in het topic wat dominator linkt, maar raar genoeg hebben ze het daar over 32 MB en iemand beweert zelfs dat FAT32 bij XP niet groter dan 32 MB kan zijn 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ran ES tool again, and restored the native size. Dit staat er in het toppic.

Maar zoals ik hierboven al op beschreven komt er bij mij de melding: "error: abort command"
De schijf is inmiddels wel 128 gb (in schijfbeheer). En ik kan er gewoon data opzetten.

Nu alleen de vraag hoe ik hem van 128 gb naar 1tb kan krijgen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Door geen FAT32 te gebruiken maar NTFS.

[edit]

En door verder even de OM FAQ te lezen.

[ Voor 52% gewijzigd door kalizec op 01-01-2009 23:30 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

via f-disk alles verwijderen en opnieuw bouwen.
en formateren naar ntfs

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

128 GB wil zeggen een ouderwetse niet-48-bits bootsector. Ik zou eens van een linux live cd opstarten en dan met GNU Parted alles er vanaf knikkeren en opnieuw een partitietabel erop zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry vergeten te melden dat het al een NTFS format is.

Maar ik ga f-disk of linux gebruiken om het probleem proberen op te lossen.

Alvast bedankt!!
Pagina: 1