Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Omdat ik veel prestatieproblemen ondervind met mijn 'Evga 9600GT'
Heb ik voor de zekerheid, even de voltage's nagekeken met 'Everest Ultimate Edition'
Nou geeft hij aan dat de '+12V Lijn' maar 11.62V geeft onder Idle, als ik het systeem flink belast, met Crysis.
Zakt het voltage in naar 11.52V onder stressed. Ik krijg op internet niet echt veel duidelijkheid gevonden, vandaar dit Topic. Is dit Voltage genoeg of te weinig? De voeding is een 'Cooler Master 500W Extreme Power'.
Edit: Met de Multimeter krijg ik ook dezelfde voltage's te zien, als hij er 10% onder mag zitten, is dat 11.80V. En daar zit mijn voltage toch wat onder.
Alvast Bedankt,
Marteniza

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 13:49 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Software kun je niet op vertrouwen bij voltages, alleen een multimeter geeft betrouwbare resultaten. Welke voeding (welk merk) heb je overigens?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Vertrouw nooit de gemeten waarden met software, pak een multimeter en stop die in de juiste stekker aan je voeding (de 4pins molex) en ga zelf meten.

Verder heb je een marge van plus en min 5-10% wat hij onder/boven de vereiste waarde mag schommelen.

Het 'load voltage' lager kan ook gewoon loadline calibration zijn, it's a feature, not a bug.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Heb net nog even op de site van Evga gekeken, en daar staat dat 6-pins PCI-e connector, minimaal 26 ampere moet leveren, echter doet die van mijn maximaal 16 Ampere. Mischien dat dit een probleem vormt?

Edit: Type Voeding staat gewoon beschreven in mijn eerst post 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 15:51 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Misschien ook wel handig om het merk en type van je voeding te vermelden. Als je een B/C-merk voeding hebt is het niet gek dat je te lage waarden krijgt en de boel slechter werkt dan met een A-merk voeding die wel het juiste amperage op elke lijn kan leveren.

Een Cooler Master 500W Extreme Power zou inderdaad voldoende moeten zijn. Wat als je alles loskoppelt en je bootschijf, grafische kaart als enige aangesloten laat.

[ Voor 24% gewijzigd door Wiethoofd op 26-12-2008 16:11 ]

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:58
ehm je geeft aan dat je er 10% onder mag zitten.
En je geeft aan dat 11,8v dan minus 10% zou mogen zijn.

Hoofdrekenen was ik nooit echt goed in, maar 10% van 12v is geen o
0.2v.

Volgens mij zit je gegeven waardes ruim binnen de 10%

Je ondervind alleen problemen met gaming, zou het niet logscher zijn dat het aan de videokaart ligt?

[ Voor 17% gewijzigd door Sinned123 op 26-12-2008 16:01 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Verwijderd

Topicstarter
Ok, over de gegeven waardes zijn we het dan eens, alleen twijfel ik dan nog wel aan het amperage, want die zit er wel flink onder.Minimaal 26Am vereist terwijl mijn voeding maar 16Am kan leveren.

Op internet komt deze videokaart er anders erg goed uit, en hoort met de games die ik speel geen problemen te ondervinden. Dus dan ga ik eerder de voeding verdenken, omdat de rest van mij systeem ruim voldoende is.
En aangezien dat het Amperage dan ruim te laag is, krijgt hij toch niet zijn benodigde hoeveelheid stroom, waardoor hij waarschijnlijk niet optimaal kan presteren, omdat ik hier toch geen zekerheid over heb, heb ik dit Topic geopend.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een Cooler Master 500W Extreme Power zou inderdaad voldoende moeten zijn. Wat als je alles loskoppelt en je bootschijf, grafische kaart als enige aangesloten laat.
Maar als de lijn maar 16Am levert en de videokaart Minimaal 26Am nodig heeft, krijgt hij toch niet zijn benodigde hoeveelheid stroom, om optimaal te kunnen presteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 16:20 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:20:
Minimaal 26Am nodig heeft, krijgt hij toch niet zijn benodigde hoeveelheid stroom, om optimaal te kunnen presteren.
Die waarde is een die de fabrikant op geeft en onder volledige belasting is. Als het echt zijn minimale waarde is om te werken zou je geeneens beeld krijgen tijdens het booten.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:22:
[...]

Die waarde is een die de fabrikant op geeft en onder volledige belasting is. Als het echt zijn minimale waarde is om te werken zou je geeneens beeld krijgen tijdens het booten.
Mijn videokaart word onder het Gamen ook volledig belast 8)7
Dus hij komt wel stroom tekort, waardoor er prestatieverlies is.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:59
Je zou eens kunnen beginnen met omschrijven wat je verstaat onder prestatieverlies?

Enig zoekwerk leert dat de 9600GT maximaal rond de 100 watt zit, wat bij 12V zo'n 8,5A is.
Je opmerking dat je kaart via de PCI-e 26A moet kunnen trekken (=312W) is dan ook behoorlijk overdreven.

Bovendien had je in dit draadje Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 kunnen vinden dat de 12V lijn volgens de atx norm een maximale afwijking van 5% mag hebben (tussen 11.4 en 12.6V) Dus als je stressed 11.52V meet met een goede multimeter zou ik niet je voeding de schuld geven.

[ Voor 0% gewijzigd door jeronimo op 26-12-2008 17:08 . Reden: typo ]

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 21:14
Die 26Amp is de aangeraden voedingssterkte voor je hele systeem!
Zoals jeronimo zegt lijkt je voeding niet echt het probleem, trouwens uit wat bestaat de rest van je systeem?

Wat zijn prestatieproblemen?

God does not play dice

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:
AMD Athlon 5200+ X2, 2,6Ghz ( Watergekoeld, Niks in het systeem is overclocked)
2x 160GB SATA Harddisk
Evga 9600GT Dual Slot Edition
Cooler Master 500W Extreme Power
Foxconn A690VM2MA-RS2H, AMD 690V Chipset

Prestatieproblemen: Framerate is altijd 60+, toch loopt de game niet soepel.
Probeer ook altijd om V-Sync aan te zetten, maar dat lost het probleem niet op.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Geheugen reepjes, zijn wel 3 verschillende types, en 1tje is er van een totaal ander merk. Ze lopen alle 3 op verschillende timings, en hebben alle 3 verschillende geheugen chips. Echter worden ze alle 3 op de timing gezet, van het traagste reepje. Mischien dat hier wat oneenigheid tussen zit. En dat sommige niet lekker willen lopen op die timings.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:17:
Mijn Geheugen reepjes, zijn wel 3 verschillende types
Dat valt dus gewoon te testen, haal 2 van de 3 reepjes er uit en kijk of je nog steeds prestatieverlies hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Zal vanavond eens even testen.
Alvast bedankt voor de reactie :D

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 08:52

Infant

It's a floating Dino!

Volgens mij als je videokaart niet genoeg sap krijg, meld hij dat ook. Als ik nu de stekker uit de videokaart trek tijdens het gamen, gaat de ventilator uit, mn framrate kakt in, en er verschijnt een melding dat er niet genoeg stroom is.

Als je gewoon 60+ fps haalt, ligt het probleem niet bij je videokaart lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij ook niet, vandaar dat ik het zo vreemd vind. Het moederbord is anders niet de allerbeste, mischien dat die een probleem vormt. Maar de processor, zou hem handig bij moeten houden lijkt mij.
Pagina: 1