Toon posts:

cpu fan draait door

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
sinds een korte tijd, begint mijn cpu fan af en toe heel hard te draaien. volgens mij is dit onnodig, want het koelblok word niet veel warmer. bijvoorbeeld als ik op dit forum kom, begint dat ding als een gek te draaien. en dat ding werkt letterlijk als een stofzuiger. en dat is niet het enigste, ook maakt ie veel te veel lawaai. dus dat is behoorlijk storend

ook als ik bijvoorbeeld op youtube filmpjes wil kijken, begint ie meteen te blazen. terwijl bij sommige spellen is dit niet zo. kan ik hier iets aan doen? behalve een andere koeler inzetten, omdat dit niet past op mijn koelblok.

ook heb ik al een ventilator in mijn kast voor luchtcirculatie gezet, en dit verminderd het enigzins. maar niet zo goed als ik had verwacht.

alvast bedankt voor de moeite,
groetjes, Fabian

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Je hebt het niet over je temperaturen gehad... Ook niet over welke CPU fan je gebruikt, wat voor CPU je hebt, etc...

Begin eerst eens met je temperaturen (idle en stressed) te posten, kun je meten met CoreTemp.

Bij een bepaalde temperatuur gaat je CPU fan 100% draaien, die limiet kun je verhogen in je BIOS.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:20

Onbekend

...

Welke temperaturen heb je gemeten?
Heb je je computer al eens stofvrij gemaakt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik weet niet welk moederbord je hebt maar bij de meeste kan je in de bios je CPU fanspeed wel aanpassen.
Ik heb een Asus bordje en heb 'em op silent mode staan. Lekker stil.

Ik weet niet hoe warm je CPU wordt maar het kan ook zijn dat je koeler vol stof zit en daardoor niet goed
koelt en dat dat de reden is dat je fan steeds op hol slaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Crijnn op 25-12-2008 23:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu op 42 graden, gemeten met het programma speedfan.
ik zit nu op ongeveer 700rpm, bij ''totale doordraai'' is dat ver over de 3000rpm. het cpu usage zit dan op 30%
over het moederbord weet ik niet veel. wat ik weet (via speedfan) is dat het een medion MD5000 is.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 18:12

ötzi

eclecticus

Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:48:
ik zit nu op 42 graden, gemeten met het programma speedfan.
ik zit nu op ongeveer 700rpm, bij ''totale doordraai'' is dat ver over de 3000rpm. het cpu usage zit dan op 30%
over het moederbord weet ik niet veel. wat ik weet (via speedfan) is dat het een medion MD5000 is.
Wat is de temp dan bij "totale doordraai" oftewel ; stressed ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net de PC opgestart, en zit nu op 35 graden. wat het vreemde is, dat de temperatuur niet omhoog schiet als de ventilator ''doordraait''
wat misschien zou kunnen is dat de ventilator reageert op het CPU gebruik, stijgt deze, gaat de ventilator ook harder draaien.
of kan dit niet?

Verwijderd

Topicstarter
ook mijn videokaart word nu behoorlijk warm (is alleen passief gekoeld) en zit op een temperatuur van minimaal 60 graden... ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is.
nog iemand tips voor de ventilator van de CPU?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:21
Zoals hierboven ook al eens gezegd. Duik de BIOS eens in en kijk naar instellingen die betrekking hebben op de combinatie temperatuur en snelheid van de cpu fan.

60 graden voor een videokaart is nog wel te doen, je moet alleen kijken wat hij gaat doen onder 100% load. Je geeft niet aan wat voor videokaart je hebt, maar 90 graden onder full load is niet eens apart.

[ Voor 39% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-12-2008 12:10 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• deejee007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05-2024

deejee007

Ubuntu fan

Heb je de kast al opengemaakt?

Niels en Lieke in the house

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 16:33

Len

Leeg

60 graden voor je GPU is redelijk normaal. En je hebt, zoals meerdere hebben gevraagd, al gekeken of er geen stof tussen je fan en CPU-koelblok zit?

Free Tibet

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
het klnikt echt als stof.
Heb je al iets gedaan met de eerdere comment hierover en het koelblok goed stofvrij gemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
koelblok is helemaal schoon, pas nog gedaan.
kast die is open. en ik heb een ventilator voor luchtcirculatie aangebracht. als deze op 12V zit. daalt de temperatuur in de kast naar 36 graden (voorheen 42 graden)
over de bios weet ik niet veel. vraag me ook niet hoe ik daar in kan komen ofzo, omdat ik bang ben dat ik iets verkeerd doe, en dan kan ik weer de PC naar de computerwinkel brengen ;)

videokaart weet ik zo snel niet, zat standaard in de PC
een NVIDEA nogiets :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2008 12:43 ]

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
zo moeilijk is het niet om in de bios te komen. En iets stuk maken? Dat zou ik heel knap vinden.... Gewoon doen dus.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik daar inkomen, en wat moet ik dan doen?

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Volgens mij heb je (nog) niet zo veel kaas gegeten van computers.

Sommige dingen kun je dus nog niet oplossen, zeker niet als je bang bent dat je computer kapot gaat. Bovendien is het dan moeilijk in te schatten of iets normaal is of niet.
Daar komt nog bij dat hier op dit forum het de bedoeling is dat je zelf eerst wat onderzoek doet, dat blijkt niet uit je start post en je replies.

Hier is een link met wat algemene informatie. Er staat ook veel informatie in over temperatuur, wat normaal is en bijvoorbeeld ook hoe je in bios kunt komen.

PMG FAQ

Ik zie trouwens dat iets dergelijks je al eerder is verteld in je vorige topics

[ Voor 6% gewijzigd door Vorak op 28-12-2008 18:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
excuses. ik heb zelf niet zo veel kaas gegeten van computers nee. modden enzo kan ik wel, en een computer van het eerste schroefje in elkaar zetten ook. maar met windows werken, ho maar.
toch bedankt voor alle moeite.
ik zal de FAQ even doorlezen;)

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hoe gaat het nu? ben je al wat verder?
Pagina: 1