Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een groot probleem.... :(

Vorige week vrijdag (19-12-08) ben ik een beetje aan het internetten en msnen geweest. Dit ging allemaal hartstikke goed op mijn nieuwe pc. Deze had ik op woensdag 10-12-08 binnen gehad van Azerty en heb ik gelijk in elkaar gezet. Alles werkte uitstekend en ik was helemaal blij. Maar toen ik de zaterdag (na vrijdag 19-12-08) mijn computer opstarten had ik echter een probleem.

Ik kreeg gelijk een foutmelding in beeld:
Scanning BIOS Image in Hard Drive...

En nadat ik deze foutmelding een hele korte tijd zag, startte de computer zich opnieuw op en ik kreeg ik weer de zelfde foutmelding. Ik kan dus niet in de bios komen of iets anders doen. Want het enige wat ik te zien krijg is dus die foutmelding. Ook kan ik deze niet pauzeren of iets dergelijks.

Ik zou die komende maandag gaan Lannen bij een vriend thuis dus ik wou die computer natuurlijk snel weer werkend krijgen dus ben die middag gelijk begonnen met het oplossen van het probleem. Dit is me tot op heden niet gelukt en ik heb dus ook jammer genoeg met mijn oude computer moeten lannen. Ook om deze reden post ik nu pas dit probleem want maandag t/m woensdag was ik dus niet thuis.

Specificaties PC:
Moederbord: Gigabyte GA-EX58-UD5
Proccesor: Intel I7 920 (@Stock)(Stock Cooler)
Geheugen: OCZ 3x1 GB (Triple Channel) 1333 Mhz CL7 1.65V
Voeding: Coolermaster Real Power M620 (620 Watt)
Videokaart: Club 3D HD4870 Overclocked Edition 1GB
HDD: 2x Samsung F1 640GB (Desktop Class)(Raid 0)(SATA)
DVD Brander: Samsung WriteMaster SH-S223F (SATA)

Oplos Pogingen:
- Bios Resetten, Dit heb ik op 3 verschillende manieren geprobeerd, Namelijk Clear Cmos Knopje, D.M.V. Jumper en nog door batterij in moederbord eruit te halen voor een paar minuten.
- Zonder HDD's Opstarten, dus gewoon mijn HDD's losgekoppeld
- Al mijn kabels losgekoppeld en na een uur alles weer aangesloten
- Mijn onderdelen weer uit mijn kast gehaald en losgekoppeld en daarna weer alles opnieuw in elkaar gezet in mijn kast.
- Daarna mijn onderdelen weer losgekoppeld en uit mijn kast gehaald en daarna weer zonder kast in elkaar gezet.
- Starten met een floppy met BIOS Floppy erin
- Starten met Windows Vista DVD erin
- Verschillende Combinaties met mijn geheugen getest, dus bijvoorbeeld maar 1 geheugen erin en dat geprobeerd op verschillende slots.
- Andere Videokaart

Het kan zijn dat ik niet al mijn oplos pogingen hier neergezet hebt omdat ik het mischien alweer vergeten ben, maar dit is toch wel bijna alles/alles. Ook heb ik die vrijdag dat mijn computer het voor het laatst deed niks geinstalleerd of geupdate. Ook heb ik niet mijn bios lopen flashen of iets dergelijks.

Ik weet op dit moment echt niet wat ik nog meer kan doen om het op te lossen. Ook heb ik Azerty vorige week zaterdag al gemaild maar daar heb ik tot op heden nog geen antwoord van ontvangen. Dus mijn vraag bij deze: Zie ik wat over het hoofd of weet één van jullie soms hoe ik het op kan lossen.

Bij voorbaat dank,

Krijn

Verwijderd

Tja opzich heb je nog niet veel getest. ;)
Het moederbord (bios) zou kapot kunnen zijn.
Maar misschien ook het geheugen of de CPU. Dit zijn de meest logische dingen imo.
Je komt er echter alleen achter wat het probleem is door de onderdelen te vervangen.
Maar ik neem aan dat je niet nog zo'n mobo en CPU hebt liggen, dus dat wordt dan weer moeilijk testen.

Edit: Even snel Gegoogled en zo te zien is je bios corrupt. :/
Heb je misschien je bios proberen te flashen?
Heb je al eens alleen een CD drive aan het mobo gehangen met de CD van het mobo. Met een beetje veel geluk gaat die dan namelijk je bios opnieuw flashen. :)
Of heb je al eens alleen een diskette drive met er aan gehangen met een diskette met je bios erop, staat wel ergens wat er allemaal op de diskette moet komen. ;)

Edit2: Na wat meer Googlen heeft iemandhebben meerdere dit ook opgelost door het geheugen in een ander slot te plaatsen.
Raar maar waar. :P

Edit3: Ga er maar van uit dat je bios corrupt is. Daar wijzen verreweg de meeste resultaten heen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2008 20:37 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Deze melding wijst er inderdaad op dat je bios op een of andere manier corrupt is geraakt. Je kunt kijken of er nog iets bruikbaars staan in PMG FAQ.

Je kunt ook nog proberen om de biosimage op een USBstick te zetten, al zou dat in principe hetzelfde moeten doen als van een floppy.

Mocht dit alles niet baten dan is het een kwestie van RMAen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
Is dat niet zo'n failsafe BIOS? Misschien kun je dat op een of andere manier aanslingeren? Kijk eens in je handleiding zou ik zeggen...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 20:21:
Tja opzich heb je nog niet veel getest. ;)
Het moederbord (bios) zou kapot kunnen zijn.
Maar misschien ook het geheugen of de CPU. Dit zijn de meest logische dingen imo.
Je komt er echter alleen achter wat het probleem is door de onderdelen te vervangen.
Maar ik neem aan dat je niet nog zo'n mobo en CPU hebt liggen, dus dat wordt dan weer moeilijk testen.

Edit: Even snel Gegoogled en zo te zien is je bios corrupt. :/
Heb je misschien je bios proberen te flashen?
Heb je al eens alleen een CD drive aan het mobo gehangen met de CD van het mobo. Met een beetje veel geluk gaat die dan namelijk je bios opnieuw flashen. :)
Of heb je al eens alleen een diskette drive met er aan gehangen met een diskette met je bios erop, staat wel ergens wat er allemaal op de diskette moet komen. ;)

Edit2: Na wat meer Googlen heeft iemandhebben meerdere dit ook opgelost door het geheugen in een ander slot te plaatsen.
Raar maar waar. :P

Edit3: Ga er maar van uit dat je bios corrupt is. Daar wijzen verreweg de meeste resultaten heen.
Ik had zelf ook al veel op google zitten zoeken en kwam een beetje tot de zelfde conclusies als jou :)

Aan de defecten zat ik ook te denken, maar ik heb ook zo'n Debug LCD en daar lees ik geen foutcode voor cpu of processor dus het lijkt me dat die nog goed zijn :)

En ik heb sinds dat ik mijn computer heb nog niet mijn bios geflasht of proberen te flashen. Ik las natuurlijk op internet dat flashen de oplossing is voor mijn probleem. Maar jammer genoeg kom ik tijdens het opstarten niet ver genoeg om dit te doen. Zelfs Qflash in niet mogelijk. Ook heb ik al een floppy drive aan men systeem gehangen met een floppy met Bios files etc. Dit had echter geen effect. Een cd drive heb ik nog niet geprobeerd, dat zal ik vanmiddag nog even proberen.

En het geheugen in andere slots heb ik zoals in mijn eerste bericht ook al geprobeerd, ik had dit net als jou op internet gevonden, dit had echter bij mij geen effect :( Ik heb elk geheugen in elk slot gehad.

En dat mijn bios corrupt was leek mij ook het meest vanzelfsprekend. Aangezien de hits op google dit ook heel vaak hebben. En dit schijnt een Gigabyte probleem te zijn.
Terw_Dan schreef op donderdag 25 december 2008 @ 20:58:
Deze melding wijst er inderdaad op dat je bios op een of andere manier corrupt is geraakt. Je kunt kijken of er nog iets bruikbaars staan in PMG FAQ.

Je kunt ook nog proberen om de biosimage op een USBstick te zetten, al zou dat in principe hetzelfde moeten doen als van een floppy.

Mocht dit alles niet baten dan is het een kwestie van RMAen.
Ik zal vanmiddag even kijken of er nog iets bruikbaars staat.

Die bios op een USB stick heb ik ook al geprobeerd, dit heeft jammer genoeg ook geen effect :(

Azerty heeft mij nog niet geantwoord op mijn mail maar ik denk dat ik mijn moederbord gewoon ga RMAen aangezien ik toch wel het meest voorkomende heb geprobeerd. Het is echter wel een rot periode zo rond kerst omdat ze dan waarschijnlijk best wel vaak gesloten zijn enzo.
Mr_Atheist schreef op donderdag 25 december 2008 @ 22:17:
Is dat niet zo'n failsafe BIOS? Misschien kun je dat op een of andere manier aanslingeren? Kijk eens in je handleiding zou ik zeggen...
Ik heb mijn handleiding al helemaal doorgespit, maar ik zal het nog maar een keer goed doen en dan goed opletten of daar iets over staat.

Met vriendelijke groet,

Krijn

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:10:
En dat mijn bios corrupt was leek mij ook het meest vanzelfsprekend. Aangezien de hits op google dit ook heel vaak hebben. En dit schijnt een Gigabyte probleem te zijn.
De melding die je krijgt is Gigabyte specifiek, andere planken zullen een andere melding geven, dat heeft ook weer te maken met de manier waarop die de recovery uitvoeren.
Je kunt het wellicht nog eens proberen op het Gigabyte supportforum, al denk ik dat ze je daar ook zullen adviseren om te RMAen.

Verwijderd

Het nederlandse gigabyte forum is echter wat minder actief als het engelstalige op tweaktown waar ook Gigabyte vertegewoordigers actief zijn. In het topic over RMA discussie staat een reactie van een medewerker van gigabyte met een Email adres mischien bied dat ook wat hulp. In iedergeval suc6 en ik denk persoonlijk dat het een RMA word. Als je bios niet laad is je hardware zo goed als nutteloos geen bootflop zal hier denk ik redding in brengen.

Linkjes:
Support Forum
RMA must readThread

• T68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-01 16:52

T68

Exact hetzelfde probleem wat jij hebt, heb ik ook.

hetzelfde moederbord (Gigabyte GA-EX58-UD5), ook van azerty de 16e dec. geleverd.
Ook OCZ geheugen (6 gig),

De eerste keer dat ik deze foutmelding kreeg ben ik gaan zoeken.
oplossing leek RAM er uit halen, 1 bankje terugplaatsen en proberen.
en jawel hoor, het werkte.............. een paar dagen.

kerstavond kwam de melding weer terug (Scanning BIOS Image in Hard Drive....)

daarna helemaal niets meer :'( :'(

al die dingen die jij hebt geprobeerd heb ik ook gedaan, zonder resultaat.....
In theorie kan het ook nog aan het geheugen liggen. Dit heb ik niet kunnen testen (heb geen ander ddr3 liggen). Het display op het mobo geeft eerst C1, dan volgens mij 68, 69, bf en dan C3, daarna het hele circus opnieuw.

Hopelijk komt Azerty snel met een oplossing. (ga 'm ook rma sturen)

[ Voor 14% gewijzigd door T68 op 27-12-2008 09:30 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

T68 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 09:22:
al die dingen die jij hebt geprobeerd heb ik ook gedaan, zonder resultaat.....
In theorie kan het ook nog aan het geheugen liggen. Dit heb ik niet kunnen testen (heb geen ander ddr3 liggen). Het display op het mobo geeft eerst C1, dan volgens mij 68, 69, bf en dan C3, daarna het hele circus opnieuw.
Dat heb ik ook gehad met het reviewplankje dat ik had. Dat lag aan het feit dat ik OCZ op zo'n bordje probeerde te prikken, en dat is helaas vaak niet echt compatible met elkaar. Heb je al eens ander mem erin geprobeerd?
Nadat ik er ander geheugen in had geprikt was het bordje perfect stabiel :)

Verwijderd

Vreemde is dat ik ook OCZ 6gb kit in het zelfde mobo het zitten en tot nu toe van dit soort problemen gespaart gebleven ben. Ik heb echter maar weinig overclocked en maar 1x een bios flash gedaan naar F3. Dat loopt zo als het nu lijk allemaal stabiel.

Hoop echt dat dit niet een RAM issue is het OCZ Support forum bied mischien ook wat hulp OCZ medewerkers zijn door de weeks best actief daar en erg behulpzaam. Wat mij overigens wel opvalt dat de volt specs voor OCZ ram op de website 1.65v is en spd maar 1.5 laad op mijne mobo mischien kan je dat is wat verhogen? aangezien het best agressief getimed ram is.

Suc6 met het oplossen van je probleem ik hoop dat het allemaal meevalt. Hoop dat je nog even wat laat weten als het opgelost is en wat dan precies het probleem is geweest, begin me nu toch best wat zorgen te maken :/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 11:35 ]

• T68

T68

Terw_Dan schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:10:
[...]

Dat heb ik ook gehad met het reviewplankje dat ik had. Dat lag aan het feit dat ik OCZ op zo'n bordje probeerde te prikken, en dat is helaas vaak niet echt compatible met elkaar. Heb je al eens ander mem erin geprobeerd?
Nadat ik er ander geheugen in had geprikt was het bordje perfect stabiel :)
De melding C3 op het debug LCD staat voor: "Expand compressed BIOS code to DRAM". Hierna reset het systeem. Vandaar mijn twijfel of het het mobo of het geheugen, of inderdaad de combinatie van is.... :?

maar dat kan ik niet testen omdat ik geen ander ddr3 geheugen in de buurt heb.

[ Voor 6% gewijzigd door T68 op 27-12-2008 11:46 ]

• T68

T68

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:30:

Suc6 met het oplossen van je probleem ik hoop dat het allemaal meevalt. Hoop dat je nog even wat laat weten als het opgelost is en wat dan precies het probleem is geweest, begin me nu toch best wat zorgen te maken :/
was in ieder geval niet het geheugen mobo was keduk :'( :X

Verwijderd

:( damn.. das goed balen zeg Hoop dat ze em snel vervangen, en ik houd me vingers maar even gekruist.
Pagina: 1