Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleempje. Ik merk deze kerstvakantie dat mijn games een beetje traag performen, vandaar dat ik al een paar dagen op zoek ben naar upgrade mogelijkheden. Maar first things first, mijn huidige (bijna 2 jaar oude) systeem:
MoBo: ASUS P5n-E-SLI
CPU: C2D E6600 @ 2,4 Ghz
Mem: 3Gb G.E.I.L PC2-6400 800 (5-5-5) (2*1Gb, 2*512 Mb)
GPU: ASUS 7600GT Silent 256 Mb
HD: WD Raptor 75Gb, WD Caviar 250 Gb, WD Caviar 320 Gb

Ik ben gisteren bezig geweest met mijn huidige grafische kaart over te klokken, dat ging op zich prima, maar ik zat dat de performance punten via 3dmark voor de GPU omhoog gingen, maar automatisch de CPU waarden omlaag gingen. Resultaat:
Origineel: 560 Clock / 700 Mem --> 3dMark: 3228
Overklokt: 610 Clcok / 750 Mem --> 3dMark: 3428

Al met al een marginaal verschil (al blijft de temperatuur rond de 60 graden, dus ik kan nog verder), terwijl een nieuwe grafische kaart op 10000+ ligt.

Ondertussen ben ik er al bijna over uit, na flink wat naslag bij tomshardware.com, dat een nieuwe GPU sowieso wenselijk is, en op basis van prijs prestatie de Nvidia 9800GT een goede keus lijkt. Tevens heb ik begrepen dat merk van de kaart tegenwoordig niet zoveel meer boeit, dus dat ik waarschijnlijk van het dure ASUS merk afstap (al blijft de kwaliteit prima). Maar de range voor de 9800GT ligt tussen de 109 en 149, een aardig verschilletje voor dezeflde kaart. Ideeën over deze gedachtegang? Valkuilen, Need-to-know facts?

Tevens vraag ik me af of mijn processor na installatie van de nieuwe kaart niet KEIHARD de beperkende factor wordt en het dus verstandig deze ook te vervangen?

Bij voorbaat dank!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 15:44
Inderdaad een nieuwe grafische kaart zou geen overbodige luxe wezen. Ook zou je kunnen proberen je CPU te gaan overklokken, dan hoef je daar in principe voorlopig nog geen nieuwe voor te halen. De e6600 wil over het algemeen wel 3400 a 3600 Mhz doen, houdt echter wel de temperatuur in de gaten en als je dit doet is een andere koeler dus ook ook wel aan te raden.

Hallo

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Die cpu gaat heus wel nog een tijdje mee hoor. Heb hem hier draaien icm een 8800 gt en meeste games gaan nog gewoon op high. Ik raad je aan de cpu te overklokken naar 3 ghz oid. In de laatste games scheelt dit wel in fps(vb gta4). Met dat je pc6400 hebt, is het een eitje om 3,6 ghz te halen zelfs. Dan is die zeker geen bottleneck meer voor een 9800 gt.

Ik raad je overigens de ATI radeon 4870 aan die veel sneller is dan de 9800 gt. Indien dit boven budget is kan ook voor een 4850 gegaan worden.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

en op basis van prijs prestatie de Nvidia 9800GT een goede keus lijkt. Tevens heb ik begrepen dat merk van de kaart tegenwoordig niet zoveel meer boeit, dus dat ik waarschijnlijk van het dure ASUS merk afstap (al blijft de kwaliteit prima). Maar de range voor de 9800GT ligt tussen de 109 en 149, een aardig verschilletje voor dezeflde kaart. Ideeën over deze gedachtegang? Valkuilen, Need-to-know facts?
9800GT lijkt mij gewoon een enorme slechte keuze. ;)
Het is namelijk gewoon een 8800GT met een ander naampje. (leuke grappen van nVidia dat renamen :/ )
Alleen een 8800GT is tweedehands stukken goedkoper, aangezien 'niemand' die meer wil hebben.
O en kijk ook eens naar het andere kamp een HD4830 is er al voor minder dan 100 euro en is toch een stukkie sneller.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2008 10:52 ]

Verwijderd

Ben het wel eens met de rest. Koop een goeie koeler er bij en klok je E6600 over. Die van mij loop op stock voltage op 3,2Ghz.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Die E6600's zijn een tijd de koning van Overklokland geweest. Waarom jij dan niet? ;)

Een nieuwe GPU lijkt me wel een verstandigere zet. Op dit moment raad ik echt een HD4850 aan, daarmee kan je de komende tijd prima vooruit en het is even duur als nVidia's 9800GT/GTX/GTX+.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 19:40
Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 10:47:
[...]
9800GT lijkt mij gewoon een enorme slechte keuze. ;)
Het is namelijk gewoon een 8800GT met een ander naampje. (leuke grappen van nVidia dat renamen :/ )
Alleen een 8800GT is tweedehands stukken goedkoper, aangezien 'niemand' die meer wil hebben.
O en kijk ook eens naar het andere kamp een HD4830 is er al voor minder dan 100 euro en is toch een stukkie sneller.
Helemaal mee eens :) De 4830 is minstens net zo snel dan een 9800GT, dan al niet sneller. Techspot review

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? eens door als je een nieuwe videokaart gaat uitzoeken.
Voor de rest van het upgraden kun je CSL Beleid eens bekijken.

Dit topic gaat in elk geval dicht omdat je zelf je eigen hardware kunt uitzoeken met behulp van de FAQs, benches, reviews etc.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.