Toon posts:

Overclock i7, waterkoeling voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een Core I7 920 gekocht, die ik van plan ben met mijn reserator 1 plus te koelen.
Ik heb een kleine berekening gemaakt om na te gaan hoeveel mijn waterkoeling aan hitte moet gaan afdragen.
130 * 20% * (4,1 / 2,66) = 240 watt

130 = wattage TDP i7
20%= extra verbruik door het overvolten
4,1/2,66 = het percentuele verschil tussen de standaard klok (2,66 Ghz) en de uiteindelijke kloksnelheid (4,1Ghz)

Echter ben ik niet zo zeker hoeveel mijn reserator aan hitte kan afdragen.
Ik heb een getal gevonden van ~250 watt, maar ik weet niet of dat klopt.

Helemaal de vraag wordt het in hoeverre mijn videokaart daar nog bij kan (HD4870).
Een idee is om een (grote) fan tegen de reserator aan laten blazen, maar of dat afdoende werkt?
Wellicht is het met een minder grote overclock in combinatie met de videokaart samen op de reserator mogelijk?

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 09:02
Persoonlijk denk ik niet dat je de I7 met de 4870 samen gaat kunnen koelen met de reserator.

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12-2025

bartijn2

Fixing the world

Mijn 8400 alleen al op 4GHz werd al over de 60 graden na 8 uur prime95.
Dus een 4870 erbij redt je bij lange na niet helaas.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zie ook het volgende topic:

Waterkoeling GTX260 / Reserator

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het gewoon proberen.
De levering van mijn nieuw systeem heeft wat vertraging opgelopen,
maar ik laat het jullie weten hoe goed het een i7 kan koelen en in hoeverre er nog ruimte is voor een videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een alternatieve manier bedacht om een 4870 te koelen.
Hieronder staat een vergelijking met een X1900XT en de HD4870.
Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/7082/vidpcbbvv5.jpg

De gaatjes rond de GPU zijn hetzelfde, wat inhoudt dat mijn oude en bescheiden koelblokje van zalman (ZM-GWB2) er op zou moeten passen.
Afbeeldingslocatie: http://www.quietpc.com/nz/images/zmgwb23.jpg

Voor het GDDR3 geheugen van de X1900XT gaf zalman een ram waterblok.
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-silent.be/images/Zalman_VGA_RAM_waterblock_water_koeler__ZM-RWB1__VGA_RAM_koeler-MAXI-zmrwb1.jpg
Dat geheugen loopt op 1.8v terwijl de nieuwe GDDR5 chips op 1.5v lopen.
Tevens is er minder hitte door het aantal banen van de geheugen bus te halveren.
Het waterblok van zalman zou er ook op moeten passen, maar ik zat te denken aan ramsinks erop te plakken (wellicht heeft iemand een beter alternatief?).
Afbeeldingslocatie: http://www.techarp.com/review/Zalman/VF900-Cu/ramsinks.JPG

Voor de MOSFET kan ik het paarse reepje van de X1900XT hergebruiken op de HD4870. Eventueel kan ik daar ook andere blokjes op zetten (suggesties?).

Al met al heb ik zo een veel goedkopere, maar vooral ook flexibele oplossing.
Het enige minpunt is dat de TDP van de GPU van ~90Watt naar ~160Watt is gegaan, maar dat zou de waterkoeling aan moeten kunnen.

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Als je genoeg airflow in je kast hebt zou ik het eerst proberen met de ramsinks. Je houdt dan meer flow over om je proc + graka te koelen. Indien je capaciteit over houdt kun je daarna altijd nog die waterkoeling op je ram zetten... Ook heb je voor die reserator een speciale ventilator die je op de bovenkant monteert.

[ Voor 15% gewijzigd door Rob1106 op 13-01-2009 10:27 ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Verwijderd

Topicstarter
De HD4870 maakt ongelooflijke herrie, waarop ik heb besloten om niet de processor maar de graka te gaan waterkoelen. Zo erg zelfs dat ik het volume een stuk harder mag zetten om erover heen te komen.
Voor mij is dat onaanvaardbaar.
Ik heb het idee dat hij zelfs te warm wordt, want wanneer hij een tijdje op volle toeren draait, wil hij het spel nog wel eens laten crashen.

Aluminium blijkt niet goed genoeg warmte op te nemen, dus ben ik genoodzaakt een waterblok te kopen op basis van koper (de EK4870 a 70 euro).

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 22:34 ]

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 22:27:
De HD4870 maakt ongelooflijke herrie, waarop ik heb besloten om niet de processor maar de graka te gaan waterkoelen. Zo erg zelfs dat ik het volume een stuk harder mag zetten om erover heen te komen.
Voor mij is dat onaanvaardbaar.
Ik heb het idee dat hij zelfs te warm wordt, want wanneer hij een tijdje op volle toeren draait, wil hij het spel nog wel eens laten crashen.

Aluminium blijkt niet goed genoeg warmte op te nemen, dus ben ik genoodzaakt een waterblok te kopen op basis van koper (de EK4870 a 70 euro).
Als hij al crashed met de standaard koeler lijkt me dat er iets niet helemaal klopt natuurlijk....

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Pagina: 1