Toon posts:

Waterkoeling GTX260 / Reserator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tweakers,

Bij de komst van AMD AM3 maak ik grootse plannen voor mn volgende systeem. Waterkoeling is essentieel: niet om te overclocken, maar om in stilte te kunnen werken. Ik gebruik reeds lang een Reserator v1 Plus, ben daar heel erg tevreden mee en zou deze dus willen blijven gebruiken. Powercolor heeft een mooie 4870 met waterkoelblok in aanbod, maar ik kies bewust voor Nvidia vanwege de kwaliteit van de drivers voor Linux 64bit.

combo:

- reserator v1 plus
- Asus GTX260
- XSPC vga waterblok full cover
- Zalman cpu waterblok (mits ik een AM2 koelblok voor AM3 kan gebruiken)

vraag:

- kan de reserator v1 plus dit aan ?
zoneen, zal deze extra koeling voor reserator dan voldoende zijn ?

- Is XSPC een goede keuze ? Er bestaan nog wat waterblokken voor GTX260 in aanbod, maar XSPC leek de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Dit is maar een indruk.

met ijverige groet :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of die Reserator voldoende is voor die 2 onderdelen is moeilijk te zeggen. Ik denk persoonlijk dat het wel zal gaan. Als ik jou was zou ik eens kijken of je ergens kan vinden wat andere mensen koelen met die Reserator.

Je zou het ook gewoon kunnen proberen en eventueel later die extra fan er bij zetten als het nodig is.

Het GPU waterblok ziet er wel goed uit. Ken het merk persoonlijk niet. Een ander goed alternatief zou een waterblok van EK zijn. Volgens mij heeft XSPC sowieso EK een beetje gekopieerd.

Wat koel je trouwens nu met die Reserator ? En welke temps heb je daar mee ? Als je mij dat verteld kan ik wel redelijk inschatten hoe het zal gaan met je nieuwe setup. Het is dan wel belangrijk dat je aangeeft welke AM3 CPU je zou willen gaan gebruiken, en wat de TPD daar van is.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 21-12-2008 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 21 december 2008 @ 18:22:
Of die Reserator voldoende is voor die 2 onderdelen is moeilijk te zeggen. Ik denk persoonlijk dat het wel zal gaan. Als ik jou was zou ik eens kijken of je ergens kan vinden wat andere mensen koelen met die Reserator.

Je zou het ook gewoon kunnen proberen en eventueel later die extra fan er bij zetten als het nodig is.

Het GPU waterblok ziet er wel goed uit. Ken het merk persoonlijk niet. Een ander goed alternatief zou een waterblok van EK zijn. Volgens mij heeft XSPC sowieso EK een beetje gekopieerd.

Wat koel je trouwens nu met die Reserator ? En welke temps heb je daar mee ? Als je mij dat verteld kan ik wel redelijk inschatten hoe het zal gaan met je nieuwe setup. Het is dan wel belangrijk dat je aangeeft welke AM3 CPU je zou willen gaan gebruiken, en wat de TPD daar van is.
Pilatus,

Mn huidige systeem is AMD4600+ s939 gecombineerd met een NVidia 6600GT. Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met het (betrouwbaar) meten van temps. Echter, als ik mn bios gebruik om 10% te overclocken, dan wordt de reserator zeer warm en loopt het systeem vast na een poos. Veel marge is er dus niet en vandaar mn ongerustheid.

De CPU die ik verwacht te kopen is Phenom II X3 720 (TDP 95W)

• PilatuS
  • Niet online
Een GTX260 produceert wel wat meer warmte dan een 6600GT. Ik denk zelfs wel 2x meer. De nieuwe CPU zal ook wel wat meer warmte produceren dan de oude. Als de boel nu al erg heet wordt met maar 10% OC denk ik niet dat het zal gaan met de nieuwe onderdelen.

Misschien is het wat om voor een 3x120mm radiator te gaan met de fans op 6 of 7 volt. Met goede fans op 7 volt zijn die stiller dan de gemiddelde HDD. Dan zou je een erg stille setup kunnen maken, die toch voldoende
koelt.

Ik heb zelf mijn waterkoeling ook voor de stilte, en met de juiste onderdelen kan je de PC heel stil krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 21-12-2008 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pilatus,

Eigenlijk heb je gelijk ... gewoon even uitproberen en als het niet genoeg blijkt te zijn: gewoon 1 radiator tussen plaatsen. Ik zal meedelen hoe het heeft gegaan (tweede helft februarie)

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:52:
Pilatus,

Eigenlijk heb je gelijk ... gewoon even uitproberen en als het niet genoeg blijkt te zijn: gewoon 1 radiator tussen plaatsen. Ik zal meedelen hoe het heeft gegaan (tweede helft februarie)
Let er wel op dat de pompjes van de Reserators niet al te geweldig zijn. Ik weet niet hoe het zal gaan als er nog een extra radiator bij komt.

Verwijderd

Topicstarter
Let er wel op dat de pompjes van de Reserators niet al te geweldig zijn. Ik weet niet hoe het zal gaan als er nog een extra radiator bij komt.
Ik had ergens op een Franstalig forum (link verloren) gelezen hoe iemand een E8500 (overclocked tot 3.8Ghz) + GTX280 (ook overclocked) + northbridge koelde met een reserator v1 plus. Idle ging dat wel goed, maar anders werd het stilaan te warm. Die had er dan een radiator tussen geplaatst met 2 fans op laag voltage.

ik heb inderdaad ook gelezen dat het pompje van de reserator niet de sterkste is, als een radiator met twee fans er bij kan, dan ga ik er van uit dat een radiator met 1 fan ook werkt + ik zorg er voor dat de radiator laag in de kast ligt zodat er zo weinig mogelijk water moet omhoog gepompt worden.

vraag:
ken je een site waar ik TDP kan vinden van hardware zoals CPU's en GPU's?

edit:
TDP van GTX280 = 236W
TDP van GTX260 = 182W
bron

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 00:31 ]

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
hey, leuk, nog een reseratorgebruiker :)

De reserator is gemaakt in het P4 tijdperk, en die dingen konden echt bespottelijk heet worden, met TDPs van 130W als ik me niet vergis. Ook zijn er versies leverbaar met NB en GPU blokjes, dus hij zal daar bovenop echt nog wel flinke capaciteit hebben, en de pomp gaat het ook voor elkaar krijgen.

Ik denk dat qua warmte je reserator het makkelijk aan moet kunnen, als je hem maar slim plaatst. Het is dan wel een passief ding, maar hij gebruikt nog steeds lucht over de koelvinnen om 'm koel te houden. Als je hem slim neerzet kan je echt enorme prestatiewinst boeken. Je kan bijvoorbeel een Exhaust fan in je kast gebruiken voor airflow over je reserator. Die lucht zal niet echt warm zijn, aangezien je de grootste warmtebronnen (CPU, NB, GPU) er al uit geplukt hebt.
Dat extra ding voor bovenop heb ik altijd wat dubieus gevonden, aangezien bovenin vooral lucht zit in de reserator. Ik speel al wel een poosje met de gedachte om een fan in de voet te modden. Voorlopig heb ik echter met een overgeklokte e8400 (3,9 GHZ) nog geen verwarming in het water bemerkt, dus het is ook niet nodig.

En als je écht stoer wil doen koop je gewoon een tweede reserator: 1 voor CPU/NB, 1 voor GPU. Met zo'n ding aan weerszijden van je scherm ben je natuurlijk helemaal de koning :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb mn nieuwe systeem nu uitgerust met waterkoeling

gegevens:

- Zalman Reserator 1 plus
http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=182
- AMD AM3 X3 720
- Zotac GTX260 AMP!

waterblokken :

- Aquagraphx VGA koelblok
http://www.youtube.com/watch?v=bAYjyaKoWUY
- Zalman AM2/AM3 ZM-WB5
http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=181

Eerste test:
Far Cry 2
dit spel belast alle cores en (natuurlijk) de grafische kaart
ik heb 1 uur gespeeld, en ik merk dat het water beetje bij beetje warmer werd
ik denk dat als ik nog een uurtje verder speel, dat het tot een hartstilstand zal komen :)

deze reserator is dus onvoldoende om dit systeem te koelen en dus zal ik een bijkomende radiator zetten.

Update:
2 uurtjes Far Cry gespeeld
het water was inderdaad weer warm maar de CPU liep nog niet te warm : 50 graden.
vermits 2 uur spelen veel voor me is, besluit ik dat ik geen extra radiator zal installeren
1 uur later (idle) is het water weer op normale temperatuur

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 17:38 ]

Pagina: 1