Jongens, doe eens rustig... het is bijna kerst
Bij ons (detacheerder, 150 man) is een klein jaar geleden ook deze maatregel ingevoerd, iets rigoreuzer zelfs (wij mogen niet meer op de snelweg tanken én niet meer bij de Texaco (welke structureel duurder schijnt te zijn)), doch veel soepeler en minder streng.
Is het echt zo raar dat de werkgever hier dan op probeert te besparen? Kostenpost 1 van een detacheerder is het loon van de werknemers, maar moeten jullie eens raden wat kostenpost 2 is. Juist: brandstof. (bron: vorige werkgever (detacheerder van destijds 180 man), heeft dit ooit eens inzichtelijk gemaakt). 222 euro (zie
bericht pven) * 180 = 40K besparing... dat is niet weinig, ook niet voor een bedrijf met 180 man.
Ik ken het bedrijf van Ardana een beetje, en weet dat (open) communicatie naar hun werknemers niet hun sterkste kant is. Dat deze maatregel wat stof doet opwaaien is normaal (er wordt tenslotte een klein stukje comfort afgepakt), en bij matige communicatie is het begrip natuurlijk nog wat verder te zoeken.
Volgens mij staat normaliter in je contract dat je een auto en brandstof krijgt (of iets in die strekking). Bij ons werkt de tankpas dus niet meer op de snelweg en bij de Texaco, maar mocht ik onverhoopt daar toch tanken (is al eens gebeurd), dan moet ik dat dus zelf betalen, het bonnetje bewaren en (achteraf) declareren als onkosten (welke volledig vergoed worden). Dit kost meer moeite, en is dus een extra stimulans om niet op de snelweg te tanken.
Op deze manier is het bij ons ingevoerd. De besparing is duidelijk gebleken. Zeg nou eerlijk, een briefje rond sturen aan de lease-rijders met "wil je alsjeblieft goedkoper tanken"... hoeveel zou dat nou echt besparen. Ik denk (hoop) dat het bij Ardana ook zo ingevoerd is als bij ons, maar dat ze dat gebrekkig *kuch*
niet*kuch* gecommuniceerd hebben. Ik vraag mij dus af of het bij Ardana expliciet"verboden is om op de snelweg te tanken, of dat alleen de tankpas het er niet meer doet (ongeacht hoe het gecommuniceerd is).
Ik wil adviseren eerst eens rond de tafel (of aan de telefoon) te gaan zitten met een manager en vragen hoe de vork nou in de steel steekt. Een vraagje als: "en als ik nou eens per ongeluk wel op de snelweg tank omdat het nacht is en/of ik bijna zonder benzine zit?" kan wonderen doen. Probeer met je werkgever mee te denken, een oplossing te zoeken en ga van het positieve uit (zonder naïef te zijn). Werkt imho veel beter dan meteen brieven schrijven.
Het idee van een lease-auto is namelijk dat je probleemloos op je werk komt, daarom zit er vaak ook een regeling bij dat als je pech hebt dat je binnen 2 uur weer onderweg moet zijn, hetzij door reparatie, hetzij door vervangend vervoer. In principe moet je zonder eigen kosten (voorschieten zie ik niet als eigen kosten) je woon-werk kunnen rijden. Als dat gedachtegoed in stand blijft vind ik het wel prima. (Dat je er privé in mag rijden, en dat daar een vergoeding in wat voor vorm dan ook voor gevraagd wordt, is een bijzaak.)
Als je echt verplicht bent gesteld om van de snelweg af te tanken en een gesprek geeft geen opheldering, dan zou ik dat ook niet eerlijk vinden, en persoonlijk zou ik een uurtje "tanken" per week op mijn urendeclaratie zetten. Dit stellen ze namelijk verplicht
Bij ons is de maatregel (financieel) een groot succes, en op een enkele knorrepot na was er in het begin niemand die er over klaagde, en nu helemaal niemand meer.