• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:06
Hallo, ik heb een asus p5k moederbord, en had hiervoor 2x1gb ddr2 800mhz CL5 ( KVR800D2N5K2/2G ) in dual channel draaien, nu heb ik vandaag nog 2x1 gb erbij gekocht wat CL6 is ( KVR800D2N62G )

Toen ik me pc opstarte zette mijn bios het op 667mhz, dit heb ik daarna aangepast naar 800mhz, nu draait dus me eerste dual channel op 800mhz en me andere op 667mhz, zag ik net via everest en CPU-Z.
Gaat dit problemen leveren? en kan ik ook proberen het om te draaien zodat CL5 en CL6 samen in dual channel zit ( x2 ) om te kijken of die CL6 niet ook op CL5 kan draaien?

En dan nog een klein vraagje, soms als ik mijn computer opstart, en dat laadbalkje van windows komt er met dat logo ( na de BIOS checks dus ) lijkt het net of die zon 10 seconden freezed, en of de brightness heel erg laag staat, daarna wordt het beeld wel weer feller en gaat windows pas weer laden. heb ik al een tijdje last van, wat kan hiervan het probleem zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Scrtz op 22-12-2008 16:24 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Scrtz schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:23:
Hallo, ik heb een asus p5k moederbord, en had hiervoor 2x1gb ddr2 800mhz CL5 ( KVR800D2N5K2/2G ) in dual channel draaien, nu heb ik vandaag nog 2x1 gb erbij gekocht wat CL6 is ( KVR800D2N62G )

Toen ik me pc opstarte zette mijn bios het op 667mhz, dit heb ik daarna aangepast naar 800mhz, nu draait dus me eerste dual channel op 800mhz en me andere op 667mhz, zag ik net via everest en CPU-Z.
Gaat dit problemen leveren? en kan ik ook proberen het om te draaien zodat CL5 en CL6 samen in dual channel zit ( x2 ) om te kijken of die CL6 niet ook op CL5 kan draaien?
Als je 2 verschillende soorten geheugen in je systeem hebt dan zal het snelste geheugen draaien op de snelheden van het langzamere geheugen. In dit geval zullen alle 4 de reepjes op CL6 draaien. Alhoewel het mij niet zo'n punt lijkt om ze alle 4 op cas5 te knallen ;) Verder moeten alle geheugenreepjes 800mhz kunnen draaien dus ik zie niet in waarom je met minder genoegen zou nemen? Het gaat geen problemen opleveren maar ik zou de boel gewoon op 800mhz forceren..

één is geen, twee is één

• Scrtz
Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/7105/15712222rk2.jpg
dit zegt CPU-Z dus, aangezien ik via de BIOS het op 800mhz heb gezet blijken ze nu dus beide CL5 te draaien maar de 2e dual channel draait 667 zoals te zien is op het plaatje ..

hoe kan ik die dan forceren naar 800mhz?

PS: slot 2 is hetzelfde als slot 4, slot 1 hetzelfde als slot 3.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 16:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het lijkt erop dat je in slot 2 en 4 dus geen 800MHz geheugen hebt zitten, maar 667MHz...

Weet je zeker dat je het juiste geheugen hebt gekocht???

• Scrtz
ja het is gewoon kingston KVR800D2N6

PC2- 6400 CL6 240, dus 800 mhz

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Die informatie in dat schermpje zegt niet altijd de juiste informatie. Maar kan ook laten zien waar hij standaard op vast staat. Mijn Kingston geeft daar aan dat het DDR2 800mhz is maar het is wel degelijk 1066 mem. Dus dat zegt niet zo heel veel.

• Scrtz
ja in de BIOS tests als ik opstart staat gewoon DDR2-800 dual channel interleaved mode.

heb latency op 5-5-5-18 gezet in me BIOS dus in feite moet het daar toch gewoon naar geforceerd zijn?

kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat channel A1/B1 op 800 mhz draaien en A2/B2 op 667mhz..

@ hierboven, raar dat die dan zegt dat het "standaard" 667mhz is terwijl er op het doosje toch echt 800mhz staat

[ Voor 36% gewijzigd door Scrtz op 22-12-2008 17:19 ]

• Wackoz
Het ziet er naar uit dat het een 667 mhz latje is idd. Wat staat er op het latje zelf? De informatie die op het latje zelf staat is de correcte. Ikzelf heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat cpu-z mijn geheugen fout uitlas.. Anders even googelen op serie-nummer ofzo? Wat gebeurt er als je die 2 latjes, waarvan cpu-z zegt dat het PC5300 latje zijn, in de 1e en 3e bank zet etc? Noemt hij ze dan nogsteeds PC5300?

Verder moet je in je bios gewoon bij mem settings je ram kunnen forceren naar 800mhz. Je hebt nu je 2e setje geheugen wel geforceerd om op cas5 te draaien, lijkt me slim om de stabiliteit hiervan te testen, en anders gewoon op cas6 te zetten aangezien het qua performance niet veel uitmaakt ;)

één is geen, twee is één

• Scrtz
ik heb het nu eens op cas6 gezet, en bij CPU-Z geeft die nogsteeds hetzelfde aan, de 1-3 latjes 800mhz CL5 en de 2-4 667mhz CL6

dus denk dat ik het gewoon op 5-5-5-12 zet, hoe kan ik het beste de stabiliteit gaan testen dan? potje gta IV doen voor een aantal uurtjes oid?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Scrtz schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:58:
ja in de BIOS tests als ik opstart staat gewoon DDR2-800 dual channel interleaved mode.

heb latency op 5-5-5-18 gezet in me BIOS dus in feite moet het daar toch gewoon naar geforceerd zijn?

kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat channel A1/B1 op 800 mhz draaien en A2/B2 op 667mhz..

@ hierboven, raar dat die dan zegt dat het "standaard" 667mhz is terwijl er op het doosje toch echt 800mhz staat
Je twee kanalen draaien dan ook niet op een verschillende snelheid. Wat je daar met CPU-Z laat zien is de informatie in de SPD chip van het geheugen. Deze geeft alleen maar aan het moederbord aan op welke snelheid en timings hij kan opstarten.

Het is het tabblad ernaast dat je zegt op welke snelheid het geheugen draait ;)

• Scrtz
Ja had ik gezien idd, heb net op de stickers gekeken, en het is idd 667mhz, vaag aangezien er op het doosje 800mhz staat en me geheugen ( in dat tabblad ernaast ) draait dus gewoon op 800mhz, kan dit problemen gaan leveren? anders ga ik morgen terug naar de winkel ermee om wel 800mhz te krijgen..

wat kan ik volgens jullie het beste doen? draai het nu op CL5 5-5-5-12, zal eens een avondje gta IV gaan doen kijken of alles stabiel en snel blijft

[ Voor 20% gewijzigd door Scrtz op 22-12-2008 18:14 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou er mee teruggaan naar de winkel. Je hebt betaald voor PC6400 geheugen en er is een grote kans dat het geheugen dat je nu hebt toch niet 100% stabiel is op 800MHz.

Testen doe je overigens best met een programma zoals Memtest86+.

• Scrtz
Oke bedankt, zal morgen terug gaan naar de winkel ;)

• Wackoz
Waarschijnlijk heb je ingeruild geheugen gekregen oid. Lijkt me sterk dat er bij Kingston fouten gemaakt worden op het vlak van inpakken :X

Denk dat het ligt aan een luie computerzaak die klakkeloos geheugen terugneemt en het zo weer doorverkoopt zonder te kijken of er geen grapjas andere modules in gedouwd heeft. Hopelijk nemen ze je geheugen terug, kan me er wel iets bij voorstellen dat ze gaan vermoeden dat jij nu een ander latje terug komt brengen..

Verder kun je je geheugen dan het beste gewoon op cas6 laten staan, om veel rompslomp met geheugenfouten te voorkomen. Kingston Valueram klokt nog erg goed over voor de prijs. Ik heb hier nog ergens een 1 gb latje PC5300 liggen (zelfde als de jouwe) en die doet met Cas 5-5-5-15 gewoon 440 mhz (= 880 mhz effectief).

Als je dan toch je geheugen gaat wisselen; probeer PC6400 Cas 5 te krijgen zodat je de timings van je andere geheugen niet hoeft te veranderen;)

één is geen, twee is één

• Scrtz
ja was ook de bedoeling dat ik precies dezelfde erbij zou krijgen, toch draaien die 667mhz reepjes best stabiel nu heb ze van CL6/667mhz naar CL5/800mhz 5-5-5-12 geclockt en nog geen problemen mee gehad.

[ Voor 51% gewijzigd door Scrtz op 22-12-2008 21:39 ]

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 17:55
En toch zou ik gewoon even teruggaan, aangezien je hebt betaald voor 800mhz.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Nog los van het feit dat er in onze PMG FAQ behoorlijk wat info staat over geheugen, is het van het zotte dat je op basis van wat schermpjes wat tooltjes conclusies trekt die je nota bene niet eens kunt trekken op basis van de info daar. Als je de moeite zou nemen de handleiding van die tool door te lezen zou je ontdekken exact waar de info van die scherm vandaan komt en wat het zegt.

Omdat je die moeite niet gedaan hebt en bovendien de hulpmiddelen die we hier aanbieden niet gebruikt hebt gaat dit topic dicht wegens gebrek aan inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.