Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Netwerk doet het niet goed na infectie*

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Op een Dell computer met XP Home, zonet op SP3 upgraded, heb ik nog steeds probleem met de netwerkgedeelte. Normaal moeten andere computers in het netwerk verschijnen bij 'Mijn netwerklocaties' als ze in dezelfde groep zijn.
(de trojans zijn weggehaald hiervoor, maar dat heb ik al tijdje zo terwijl netwerk zelf nog goed werkt - dus aub niet meer in virus subforum zetten)

Enkele kenmerken:
- Als ik ga pingen naar andere computers in de netwerk; is er goede respons op. Op IP adres werkt prima.
- Als ik ga surfen op het internet, treden er geen problemen op. Alles werkt zoals het moet: email, ftp, http..
- Als ik andere computer direct probeert te bereiken vanuit probleem computer, is er geen resultaat. Zowel IP als computernaam met \\xxxxx\ in de adresbalk.
- Omgekeerd kunnen de andere computers mijn share niet zien.
- ga ik eigen shares aanroepen op mijn computer via \\mijnpc\ dan werkt het wel.
- De probleem begon pas na 18 december; ervoor waren er geen problemen. Het begon na een spontane reboot van de computer na dagenlang stabiel lopen.
- Ook printersharing naar buiten lukt niet, en omgekeerd ook niet. Anderen kunnen niet mijn printer gebruiken. Ik kan alleen eigen printers gebruiken.

Sinds de SP2 -> SP3 upgrade blijkt er geen verbetering te zijn ondanks veel bestanden upgrade. De computericonen blijven weg. De storing blijft staan.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn:
- een netwerklayer is beschadigd geraakt of verdwenen
- een netwerkprotocol werkt niet meer of is verdwenen
- foutieve instellingen in netwerk

Kortom, ik heb drivers herinstalleerd en dat mocht niet baten.
Er is wel resultaat als ik flink aantal dagen terugga naar andere systeem herstelpunt. Dan komt het wel tevoorschijn, maar ook trojans. Na verwijderen trojans is alles nog steeds goed. Maar Windows updates lopen ook hier achter, en dat moet ik bijwerken. Na herstart is Windows update uitgevoerd, maar de computericonen blijken opeens verdwenen te zijn. We zijn weer bij het begin af.

Graag wil ik weten welke onderdeel in Windows verantwoordelijk is voor verschijnen iconen, en hoe kan ik dat analyseren / debuggen? Ik zou zeer op prijs stellen als je me hierbij kan helpen voor vreemde netwerkomgeving storing. Ik ga niet heel Windows opnieuw instellen als er een simpele oplossing voor bestaat. Dus stop even met praatjes "ga opnieuw installeren" maar laten we echt verdiepen in het probleem van de netwerk storing. Diverse reparatie tools zijn ook welkom.

Dank je wel!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe staat de firewall ingesteld? Heb je wel een ip binnen dezelfde range?

[ Voor 39% gewijzigd door Noork op 22-12-2008 15:17 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Problemen oplossen met ontbrekende pictogrammen voor netwerk- en inbelverbindingen is nagelopen, alles staat goed.
TCP/IP NetBIOS Helper is actief.

IPadressen zijn op alle computers in orde.
Firefall probleem computer staat uit.
Let wel, er is niks aan de computer veranderd - alleen dat ie weer spontaan is herstart. Ervoor was alles prima in de orde.

Het is duidelijk dat het om een klein probleem gaat, en dat wordt nog moeilijker om naar oplossing te zoeken op internet. Zoeken op "verdwenen gedeelde computer pictogrammen", "niet elkaar kunnen zien", "niet kunnen printen naar netwerk computer" zal alleen maar algemene oplossingen geven, vrees ik.
Zelfs eigen computericoon in netwerkomgeving is weg, de probleem computer ziet zichzelf dus ook niet.

Edit:
Ik bekeek problemen van anderen en daar komen paar punten wat aan het licht. Voor zekerheid doe ik ipconfig /all en daar zijn paar punten vreemd:
- Knooppunttype: Onbekend (Zou Gemengd of Hybride moeten zijn)
- NetBIOS over TCPIP: Uitgeschakeld (dat moet wel aan om iconen te kunnen zien)
- DNS-achtervoegselzoeklijst regel ontbreekt hier. (normaal op 'lan')

Wat heb je hierop te zeggen?

[ Voor 25% gewijzigd door MrDummy op 22-12-2008 16:55 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat ik vind dat je verkeerd bezig bent, maar dat schijn je niet te willen horen.

Maar goed, omdat ik ook weer niet de lulligste ben een titelfix en de tip om vooral ook eens in de Windows Clients - FAQ te snuffelen naar
FAQ - Hoe los ik TCP/IP problemen op, of hoe installeer ik TCP/IP opnieuw?

Want dat heb ik je nog nergens zien doen eigenlijk.

Oh, en ik vind nog steeds dat je verkeerd bezig bent, maar ik zal er nu over ophouden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 22-12-2008 17:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Mijn advies? "Ga opnieuw installeren". Serieus. Je komt van een geinfecteerde omgeving, waarvan je denkt alles weggehaald te hebben. Misschien is dat zo; misschien niet; en misschien heb je ondertussen wel iets gesloopt. Ook de upgrade naar SP3 gaat niet altijd vlekkeloos. Haal gewoon een XP met geintegreerde SP3 op bij MSDN, voer je key in, en klaar is Kees.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik ben het ook met Alt-92 en Albatross eens; een half gehackte computer weer oplappen als je niet 100% weet wat je doet is gewoon (erg) onverstandig.

Maar on-topic: TCP/IP opnieuw installeren zou de meeste ellende inderdaad moeten verhelpen.
Het "NETBIOS uitgeschakeld" die je met de "ipconfig /all" zag, kun je verhelpen via de eigenschappen van je netwerkverbinding, en dan "TCP/IP" selecteren en op [Bewerken] klikken en NETBIOS weer aanzetten ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Er zijn geen virussen geactiveerd, anders zou McAfee wel wat vinden.
Volgens Anti-Malware zijn er 3 trojans/malwares, waarvan 1 een backdoor is. De Packard Ball toolbar die malware bevat zit er al jaren op, wat dus een fout is van Packard Bell zelf is. Ze zijn verwijderd. Het moet anders wel echt virus zijn als backdoor in staat is om netbios te veranderen.

Daarbij zijn de andere computers op dezelfde netwerk niet aangetast.
Je hebt gelijk dat er nog sporen van trojans in de Windows zitten, en dat zit nog in herstelpunten. Daarom wil ik Windows eerst proberen herstellen in de netwerkomgeving, dan kan ik alle herstelpunten verwijderen en met schone lei beginnen.

Dat mag toch wel? Als hieruit blijkt dat schade beperkt is, dan bespaart me tijd om alles opnieuw te installeren.
Mocht er geen enkele oplossing voor te bestaan, dan zal ik Windows opnieuw installeren.

Edit:
Oke, nu krijg ik al meer beeld over het probleem. Namelijk als ik netwerkverbinding wil herstellen, krijg ik een NetBT wissen storing. Het kan niet voltooid worden.
Uit de Google is het mogelijk dat de TCP/IP instellingen gekaapt zijn door een malware.
Ik ga even verder diggen naar mogelijke oplossingen om netwerkdeel te herstellen.
Ik ga hiervoor bericht posten op www.nucia.nl forum, omdat daar antwoord sneller verwacht wordt.
Ik duim hierop.

[ Voor 20% gewijzigd door MrDummy op 23-12-2008 15:55 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De onderzoek vordert nog steeds op nucia forum
(topic http://www.nucia.nl/forum....php?p=407404&postcount=1)

Aantal handelingen zijn daar al gedaan, maar je mag ook je mening hierop geven, zoals de NetBT vernieuwen kwestie.

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
check of je in 1 van de computers 2 netwerkkaarten erin heb.
Dan moet je daarvan van 1 kaart de netbios uitzetten.
Dan kun je weer browsen.

-edit-

Pagina: 1