Toon posts:

Samsung 500GB 16MB S-ATA II

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb in Juli 2008 2x Samsung 500GB, 7200RPM, 16MB S-ATAII gekocht... Nu sinds vandaag heeft één daarvan zijn geest gegeven... De schrijfkop van de HDD hoor je constant slagen, en maakt na 30 seconden een pieptoontje, en valt de HDD uit...
Daar staan nog al redelijk belangrijke bestanden op voor mijn zaak, die ik niet wil verliezen..

Nu had ik een idee in gedachte, om mijn bestanden te recoveren... Als ik een exact de zelfde HDD koop, en ik verwissel de print, die eronder hangt, zou dit dan werken?

Alvast bedankt,
Kim

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie de OM FAQ, daar worden dergelijke pogingen behandeld, en kijk ook in andere topics in dit forumdeel. Maar ook hier geld: geen backup? Zeker als het zakelijk is, dan hoor je toch een backupstrategie te hebben.

Bottomline: misschien werkt het. Er zijn geen zekerheden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 18:33:
Nu had ik een idee in gedachte, om mijn bestanden te recoveren... Als ik een exact de zelfde HDD koop, en ik verwissel de print, die eronder hangt, zou dit dan werken?
Ik snap het niet. De print is toch niet kapot?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 18:53:
[...]

Ik snap het niet. De print is toch niet kapot?
De print vervangen heeft idd geen nut als er binnen in de HDD iets kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, heb die OM FAQ doorgelezen.. Ik heb er enkele koppen van genoteerd, die wel is handig kunnen zijn... Tja, backuppen... Ik had een backup, maar ik stond een maand achter met het maken van een backup... "Ach, ik maak later wel een backup" Totdat het telaat is....

@ Grizzlybeer...

Ik heb een andere redenering... Als er mechanisch iets stuk is, ga ik opzoek hoe dat meganisme wordt aangedreven... In dit geval is dat de print he :)

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb een andere redenering... Als er mechanisch iets stuk is, ga ik opzoek hoe dat meganisme wordt aangedreven... In dit geval is dat de print he
Er is fysiek iets kapot wat niets met die printplaat te maken heeft. Namelijk de lees/schrijfkop. Dat ga je met de aansturing van die kop niet oplossen.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
PilatuS schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:04:
[...]

Er is fysiek iets kapot wat niets met die printplaat te maken heeft. Namelijk de lees/schrijfkop. Dat ga je met de aansturing van die kop niet oplossen.
Juistum, dus; Try the fridge ;)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Xtresis schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:11:
[...]

Juistum, dus; Try the fridge ;)
Wat alleen invloed heeft op de lagers bij het niet opspinnen van de schijf... jammer maar helaas :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 13:12
Houdt ie dr echt helemaal mee op ? Na hoeveel minuten of seconden ?

Verwijderd

Topicstarter
jeroentb schreef op zondag 21 december 2008 @ 20:19:
Houdt ie dr echt helemaal mee op ? Na hoeveel minuten of seconden ?
Na 30 seconden houd die ermee op... dan ligt die gewoon helemaal stil... Strek ik de power eruit, en er weer in, doet die het weer voor 30 seconden...

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:04:
[...]

Hoe krijg ik mijn hdd dan weer aan de praat?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:39:
[...]

Hoe krijg ik mijn hdd dan weer aan de praat?
Of je laat de data recoveren door een bedrijf, kost minimaal 500 euro, eerder iets van 2000.

Een andere optie is de platters overzetten naar een andere HDD. Probleem is alleen dat er geen stofje op mag komen. Er is iemand hier op tweakers die dat gedaan heeft in de badkamer. Eerst zorgen voor veel waterdamp door de douche een tijd aan te zetten. Dat zorgt er voor dat er veel minder stof in de ruimte hangt. En dan de platters over zetten naar een nieuwe schijf. Vevolgens zo snel mogelijk de data van de HDD afhalen voordat ie kapot gaat. Als je de platters in de buitenlucht gehad hebt gaat ie zeker kapot. Kan 2 minuten duren of 2 maanden, dat is niet te zeggen.

Als je echt perse die data moet hebben is optie 1 een beter idee dan optie 2.

Zoek ook eens hier op GoT naar andere topic's. Het probleem waar jij mee zit is hier al veel vaker voorbij gekomen en GoT staat dan ook vol met tips. Feit blijft wel dat deze HDD niet meer aan de praat te krijgen is.

Zet de HDD ook niet meer aan als je de data wilt redden. Als de leeskop over de platters aan het gaan is sloopt dat de hele HDD en dus ook de data.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 21-12-2008 22:54 ]

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 13:12
Je kunt het ook zelf doen, maar wordt wel veel werk, binnen elke 30 seconden ga je gegevens dd-en naar een aparte schijf, het laatste block is je start voor de volgende 30 seconden, lekkere klote klus dus, maar nog wel te doen.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS

Als ik jou Optie 1 neem... Maakt da dan uit in welke behuizing dat ik men platers steek? Want ik heb nog een 160GB HDD ATA liggen; waarmee ik dat wel eens mee kan proberen...

Zijn er dan dingen waarop ik moet letten?

Zowiezo al in een stofvrije ruimte werken, zoals de badkamer... Nog iets waar ik op moet letten?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:26:
PilatuS

Als ik jou Optie 1 neem... Maakt da dan uit in welke behuizing dat ik men platers steek? Want ik heb nog een 160GB HDD ATA liggen; waarmee ik dat wel eens mee kan proberen...

Zijn er dan dingen waarop ik moet letten?

Zowiezo al in een stofvrije ruimte werken, zoals de badkamer... Nog iets waar ik op moet letten?
Het moet perse de zelfde schijf zijn. Een andere schijf zoals die 160GB gaat niet werken.

Als je dat wilt gaan doen zou ik sowieso dat topic opzoeken van die gene die dat gedaan heeft. Bedenk ook wel dat de kans aanwezig is dat het verkeerd gaat en je data helemaal niet meer terug te krijgen is. Als je data echt belangrijk is zou ik het ook niet doen. Ik zeg alleen dat het mogelijk is, ik zeg niet dat het aan te raden is.

Ook zou ik het alleen doen als je echt weet wat je doet. Bijvoorbeeld je vinger op de platter leggen is not-done.

De platters van een HDD overzetten is niet iets dat simpel is. Als je niet weet hoe een HDD in elkaar zit en niet snapt hoe het werkt raad ik het je ook zeker niet aan. Geen enkele ruimte is trouwens stofvrij, de badkamer is alleen wat stofvrijer dan andere kamers.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 22-12-2008 16:42 ]

Pagina: 1