Toon posts:

Dataverlies harde schijf ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben zomaar een grote map met software in mijn user map verloren, en wat programma's kregen foutmeldingen of deden het niet meer. De verloren programma's boeien me niet, maar de map met software in mijn user folder is ca. 100 Gb groot en bevat veel programma's die voor mij belangrijk zijn.

Ik heb 2 weken last dat mijn PC trager loopt en af een toe een bluescreen gehad. De bluescreens komen doordat ik zelf een geschikte overclock voor mijn pc aan het zoeken ben en er dus vastlopers tussen zitten. Het trager lopen van mijn pc kwam dacht ik doordat ik aan mijn instellingen had gekloot, maar daar heb ik nu mijn twijfels over en denk dat dat aan mijn HD lag. (Mijn PC loopt nu echter weer vlotjes :? )

Nu vind ik met windows zoeken nog wel de map software en de submappen ervan, maar als ik deze probeer te openen bestaat de locatie niet, het standaard verhaal voor mappen die niet bestaan ...
Het vermoeden dat mijn HD aan het stukgaan is, komt echter door de combinatie van prestatie- en dataverlies Weten jullie hoe ik kan checken of mijn HD aan het stukgaan is of hoe ik buiten de explorer van vista 100% de inhoud van mijn HD kan bekijken zodat ik nog kan zoeken naar de verloren mappen.

Mijn specs:
Gigabyte GA M57SLI
AMD Ahlon X2 6000
Nvidia GeForce 8600 GTS
OCS Platinum 6400 800mHz
2x Seagate Barracuda 7200rpm 320 GB
Samsung Spinpoint F1 1TB (HD103UJ) deze schijf is dus vermoedelijk 'kapot'
Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe)
Processor, Videokaart en Notrhbridge zijn watergekoeld.

PS: mijn harde schijven zitten achter een FAN van de air intake, dus worden niet warm.

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Controleer even de SMART status met b.v. speedfan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je hebt toch neem ik aan wel een backup, als het zo belangrijk is? Zo niet, dan zou dit wel eens een harde les kunnen zijn.

Start je PC eens op van een Knoppix of BartPE live CD of USB stick. En zorg dat je zo snel mogelijk een externe harde schijf regelt, een image programma als Norton Ghost of Acronis Trueimage, en begin backupstrategien voor de toekomst op te stellen.

En kijk de OM FAQ door voor verdere tips.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 20-12-2008 23:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik denk niet dat je HDD kapot is, maar dat er sprake is van datacorruptie doordat er corrupte data is weggeschreven tijdens het testen van een (instabiele) overklok. Je zou een chkdsk kunnen proberen, al vermoed ik dat die vooral de files wil verwijderen en/of een file-recovery tool (b.v. het gratis Recuva) ...

SMART data kan moeilijk te interpreteren zijn; je kan wel oude situatie A met nieuwe situatie B vergelijken, maar zonder die vergelijking zegt een opzich staande meting C helemaal niets over. Het kan onjuist de indruk wekken dat een schijf ongezond is (false positive) en omgekeerd bij een duidelijk afstervende HDD vrolijk melden dat ie gezond is ...

Daar je schijf nieuw is en je al zei dat je wat instabiele OCs gehad hebt, vermoed ik toch echt gewoon data-corruptie.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 23:35:
Je hebt toch neem ik aan wel een backup, als het zo belangrijk is? Zo niet, dan zou dit wel eens een harde les kunnen zijn.
Waarschijnlijk wel :S, hopelijk niet.
Start je PC eens op van een Knoppix of BartPE live CD of USB stick. En zorg dat je zo snel mogelijk een externe harde schijf regelt, een image programma als Norton Ghost of Acronis Trueimage, en begin backupstrategien voor de toekomst op te stellen.

En kijk de OM FAQ door voor verdere tips.
Ik heb dualboot met vista x64 en x32, en vind met de andere vista draaiende ook geen map software. Ik zal dus een van de door jou genoemde programma's downloaden

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 23:40:
Waarschijnlijk wel :S, hopelijk niet.
[...]
Ik heb dualboot met vista x64 en x32, en vind met de andere vista draaiende ook geen map software. Ik zal dus een van de door jou genoemde programma's downloaden
Heb je de partitie al laten nakijken door Chkdsk of vergelijkbare programma's? Het kan corruptie zijn van de FAT. Trueimage of Ghost gaan je nu niet helpen, dat zal pas zijn hebben als je een goed werkende installatie hebt. Het is bedoeld als voorkomen, niet als genezen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik zou booten met de andere installatie (die niet corrupt is) en met recovery tools aan de slag (zie de OM FAQ voor linkjes). Ik zou zeker niet met chkdsk aan de gang, je wilt zo min mogelijk schrijven naar die partitie. Elke schrijfactie kan een veloren gegaan bestand overschrijven.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eerst een image maken van wat je "over" hebt !

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 20-12-2008 23:50 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik waardeer jullie reacties en voorlopig kan ik denk ik wel even aan de gang met wat tips van jullie. _/-\o_

Boot nu trouwens vanaf de niet corrupte schijf en kom even niet aan de corrupte...
Pagina: 1