Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat is het veiligst om te doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na aanleiding van pas overleden hardeschijf (waar ik bijna al mijn data van kwijt was, gelukkig heb ik dit nog kunnen redden) zit ik met de volgende vraag:

Wat kan ik in het vervolg het beste doen? 2 Hardeschijven kopen, één voor windows en programma's en de andere voor cruciale data? Of altijd een extrene hdd aansluiten en daar de cruciale data opslaan?

En welke hardeschijven gaan over het algemeen het langste mee? Houd er rekening mee dat mijn computer minimaal 10 uur per dag aanstaat.

Groeten,
Emian

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hebt hier een compleet subforum over gemist, namelijk Opslagmedia & I/O Controllers ;)

Je kan dan deze link pakken: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?.

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 20-12-2008 15:12 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn methode, die natuurlijk ook niet 100% veilig is, is een externe harde schijf die ik alleen aanzet om een backup te maken of te lezen. Op die manier is je backup toch al veilig voor andere dingen die in je computer gebeuren zoals een slechte voeding die je schijven beschadigt of zo.

Echt belangrijke data (lees: eindwerkstuk) sla ik driedubbel op waarvan één online (server van de universiteit).

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Is er niet één of ander programma die bijv automatisch als jij je computer uitzet een backup maakt van bepaalde mappen? Dat zou perfect wezen, dan hoef je er zelf nooit meer op te letten.

Verwijderd

Zoals altijd geldt: RAID is géén backup. Technisch gezien moet je de backup sowieso weghouden bij je computer. Als ze op dezelfde plaats zijn kunnen door brand, diefstal of vernieling alsnog alle gegevens verloren gaan. Het liefst maak je die backup dus naar een externe locatie, bijvoorbeeld via internet.

Eventueel kun je wel RAID gebruiken om in geval van problemen sneller weer aan je data te komen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23
Ik heb zelf één schijf voor windows en programma's en één voor mijn belangrijke data. Daarnaast heb ik een externe WD schijf die automatisch bepaalde folders backupt wanneer er iets in wijzigt.
Dan zou je als je het echt goed wil doen nog een externe schijf moeten hebben die je offsite bewaard, zodat je bij brand ofzo ook nog een backup hebt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Elke hdd kan defect, elk merk heeft brakke series, dus dat zegt niets.

Raid is leuk, maar is geen backup: het vangt slechts een defecte hdd op. Voedingspieken, brand, diefstal enz helpt het geen zak voor ;)

Externe hdd is al iets beter, alleen is de praktijk dat ie meestal op/naast/aangesloten-op PC zit, dus dan gaat ie nog altijd mee bij brand/diefstal/blikseminslag (inductie)

Ik heb mn belangrijkste data op een SCSI disk staan (SCSI is imho betrouwbaarder, uitvalspercentage is lager). Verder backup ik t dagelijks online (off-site dus).

Off-site backup is mijn voordeel, dat kan automatisch, (alles wat je zelf moet doen wordt je vaak weer te makkelijk in) en bespaart een heleboel risico's. Zeker als je thuis en bij ouders/vrienden servertjes hebt staan kun je onderling elkaars backup zijn. Met dingen als encryptie enz heb je ook geen last van security issues in principe.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:40
Mijn externe maxtor onetouch 4 heeft 1 knop erop die je indrukt en dan worden de geselecteerde mappen (vooraf aangegeven) gekopieerd naar de maxtor. Erg handig!

Verwijderd

Topicstarter
@Ramon & FTI:

Dat is erg handig zo'n externe hdd, ik ga kijken of de mijne dat ook kan. -> Western Digital, weet alleen niet welk model / versie ik heb

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:31
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:40:
Zoals altijd geldt: RAID is géén backup. Technisch gezien moet je de backup sowieso weghouden bij je computer. Als ze op dezelfde plaats zijn kunnen door brand, diefstal of vernieling alsnog alle gegevens verloren gaan. Het liefst maak je die backup dus naar een externe locatie, bijvoorbeeld via internet.

Eventueel kun je wel RAID gebruiken om in geval van problemen sneller weer aan je data te komen.
mm, hier wil ik toch ff op reageren. Raid is geen echte backup methode maar als je een grotere zekerheid wilt en beschermt zijn tegen het uitvallen van een harde schijf kom je toch al redelijke ver met een RAID 1 en dit kan voor veel mensen die hun pc voor thuisgebruik gebruiken toch een uitkomst bieden voor een niet al te grote investering.

Als het om data van een bedrijf gaat ben ik wel akkoord dat je best nog een backup neemt op een medium dat fysiek niet op dezelfde locatie staat. Het is soms beter eerst te weten hoe belangrijk de data is en wat het budget is. Het gaan opslagen van grote hoeveelheden data via bijvoorbeeld het internet is toch al vrij snel een kostelijke zaak.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Admiral Freebee
  • Niet online
Er bestaat ook gewoon software waarmee je bepaalde mappen kan backuppen. Ook op bepaalde tijdstippen.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

externe schijven, omdat ze extern zijn, zijn wel gevoeliger voor stoten, etc. en dus eigenlijk minder "betrouwbaar" dan interne schijven..

als je je bestanden *echt* niet kwijt wilt raken, offsite backup via internet, of (in iets mindere mate) "offsite"(iig andere locatie in je huis) NAS als backup.

raid1 is handig tegen schijfcrashes, maar zoals vermeld, helpt niet tegen bijv diefstal van de pc, of volledig kapotgaan van de pc. (maar toch: schijfcrash (en user-error) zijn de meest voorkomende oorzaken van dataverlies)

Verwijderd

FragileM64 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:51:

Raid is geen echte backup methode maar als je een grotere zekerheid wilt en beschermt zijn tegen het uitvallen van een harde schijf kom je toch al redelijke ver met een RAID 1 en dit kan voor veel mensen die hun pc voor thuisgebruik gebruiken toch een uitkomst bieden voor een niet al te grote investering.
En wat doe je tegen het kapot gaan van je RAID controller? Of een familielid/vriend die grappig denkt te zijn? Of tegen het zelf een foutje maken?

RAID is niet geen echte backup, het is echt geen backup.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Admiral Freebee:

Enig idee hoe dat programma heet?

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Raid beschermt je inderdaad alleen van schijfuitval. Oops, per ongeluk op de delete-knop geramd? Als je het niet met datarecovery terug vind, dan is het wel weg. DVD's worden nog gebruikt om iets weg te schrijven en je kan het niet zomaar deleten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 15:41:
@Admiral Freebee:

Enig idee hoe dat programma heet?
Zijn er genoeg van.
Windows heeft NTBackup en een Scheduling Agent.
Je kan ook Robocopy gebruiken en die schedulen, of een ander backuptooltje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Probeer eens Syncback Free, kan je makkelijk verschillende mappen laten backuppen op de achtergrond en makkelijk dit schedulen.
http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware

Het programma gebruikt standaard zijn eigen kopiermethode (niet die van standaar windows) en dat werkt echt super.

Ik zou niet gaan werken vanaf een externe hd (dit voegt niets toe en maakt kans kapot gaan alleen nog maar groter), wel zou ik backup maken naar externe hd met de meest belangrijke mappen.

Verwijderd

Als je betrouwbaarheid wilt, zou ik alleen voor raid gaan als je daarbij ook geen downtime wilt (als alle gegevens ook nog eens 24/7 ter beschikking moeten blijven). In alle andere gevallen geen raid maar "gewone backup". Bij raid is het namelijk zo dat alle hd's nog altijd een paar factoren gemeenschappelijk hebben (zelfde voeding, moederbord/raid controller, in zelfde kast,...) waarbij iets kan mislopen, en als daar dan iets mee misloopt zijn alle schijven tegelijk daar het slachtoffer van en ben je alsnog gegevens kwijt.

Voldoende veilig voor de meeste gebruikers: is gewoon een externe harde schijf gebruiken die je opzet als je backup wilt maken van de interne schijf en voor de rest loskoppelt. Verder kan je bij bv. WD en Samsung ook types harde schijven kiezen met hogere betrouwbaarheid (voor 24/7 gebruik) zonder echt al naar 15k SCSI of SAS schijven te moeten gaan:
Bij WD: De RE2, RE3, RE-GreenPower reeksen.
Bij Samsung: denk ik alles wat met HE begint...
Andere merken: weet ik niet uit het hoofd.
deze schijven zijn op zich niet voldoende, nog altijd backup voorzien.
Pagina: 1