Deskundig advies aanschaf Videokaart gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• wlsgerri
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03-2022
Beste tweakers,

Ik heb niet erg veel technische kennis over videokaarten, daarom hoop ik dat een van jullie mij een klein beetje op weg kan helpen.
Ik bezit nu een Gigabyte Geforce 8800GTS (320MB/320bit). Voor veel spellen net wat te traag en net wat te weinig geheugen.
Ik ben daarom op zoek naar een vervanger, die uiteraard beter (lees sneller en grafisch mooier) is dan mijn huidige 8800GTS.
Nu zijn er zo verschrikkelijk (eigen belachelijk) veel verschillende merken, modellen en types te verkrijgen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Al die belangrijke verschillen als hoeveelheid/snelheid en type geheugen, kloksnelheid GPU, aantal shaderclocks, aantal texture units, noem maar op.
Om mijn zoektocht enigszins in te perken, hieronder een aantal selectiecriteria;

Prijs: maximaal 200 euro
Prestaties: dx10.1, PCIe2, sli/crossfire niet vereist
Beeldkwaliteit: minimale resolutie van 1440x900
Geluid: niet van belang, puur kwaliteit en prestatie
Hitte en/of ruimte: niet van belang, puur kwaliteit en prestatie
Stroomverbruik: helemaaaaal niet belangrijk
Overclockmogelijkheden: niet van belang

Wie kan me een koop-tip geven, of een advies waarmee het maken van een keuze (enigszins) wordt vereenvoudigd?

Bij voorbaat dank,

Stanley

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Geen idee, wat heb je zelf al gezocht Mijn glazen bol is jammer genoeg stuq :+

[ Voor 5% gewijzigd door Touchdomex op 19-12-2008 14:58 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-04 21:15
Je hoeft helemaal geen nieuwe graka te kopen. Voor 95% van de games voldoet je 8800GTS 320mb gewoon. Zeker op een resolutie van 1440x900. Misschien dat je bepaalde games niet anti aliasing niet op 8x kunt zetten maar verder zal alles gewoon soepel draaien.

Als alles traag loops zal het waarschijnlijk eerder aan de rest van je setup liggen, HDD, CPU, meer geheugen...

Ik speel zelf alles nog met een AMD X2 3800+ en een 8800GTS 320 op een resolutie van 1920x200... Crysis, facry 2, prince of persia... allemaal geen probleem

vergeet niet dat een 8800GTS GPU een behoorlijk flinke is. Je kunt hem wel vergelijken met een 9800GT. Als het spel ook nog eens PhysX ondersteunt draait alles nog soepeler. Verder heeft GF8/9/200 dezelfde functionaliteiten dus veel mooier kan het niet worden.

NVIDIA: GeForce 9800GTX+
Ati: Radeon 4870

meer keuze is er niet :)

[ Voor 23% gewijzigd door kalechinees op 19-12-2008 15:08 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 15:24

Iska

In case of fire, use stairs!

De ATI 4830 heeft momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding, maar die zal volgens mij geen goede vervanger zijn voor je 8800.
Als ik jou was zou ik kijken naar bijvoorbeeld de ATI 4850 OC-edition

-- All science is either physics or stamp collecting

• wlsgerri
9800GTX, 9800GTX+,
MSI R3870X2-T2D-OC , Asus EAH4850/HTDI, iig een 4850

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
Is die kaart bij jou te traag????? Ik heb zelf een 8800GT van XFX. Ik ben nog geen spel tegen gekomen waar ik grafisch problemen mee had of die het niet mooi afspelen. Voor zover ik weer is Crysis het enige spel waar ik niet alles op high kan zetten, maar ja, wie wel... Ik kan me niet voorstellen dat de 8800GTS veel slechter is dan de 8800GT. Het verschil is minimaal.

Maar goed, als je tog een nieuwe graka wil, dan kan je kijken voor een ATI Radeon HD4870. Je kan hier benchmarks bekijken: http://www.tomshardware.c...3-2008/benchmarks,30.html. Ik zelf vind die benchmarks niet heel erg precies, maar het geeft wel redelijk een indicatie tussen de verschillen in prestaties van de graka's.

Je zou ook eventueel nog zo'n kaart kunnen kopen i.c.m. een SLI-bord en die 2 graka's samen zetten.

Succes,

Jens

P.S. Als tweaker mag je volgende keer dit soort dingen zelf uitzoeken.

iRacing Profiel

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:58
Als je bij Nvidia wil blijven is de GTX260 de beste keus (licht boven je budget):
pricewatch: MSI N260GTX-T2D896-OC
Of een 9800 GTX+ (onder het budget):
pricewatch: Asus EN9800GTX+ DK TOP/HTDI/512M
Als je naar Ati wil overstappen is de HD4870 de beste keus:
pricewatch: Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E
Of de HD4850 (hogere prijs/prestatie verhouding):
pricewatch: Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E

Het is aan jou om hierrond benchmarks op te zoeken en te linken aan de prijzen van jou favoriete webshop.

Verschillende merken maakt normaal weinig uit, sommige hebben wel standaard overklokte kaarten, langere garantie, betere koelers, meer geheugen, enz.

[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 19-12-2008 15:11 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• wlsgerri
Ik heb daarnaast een Q6600 (op 2,9GHZ, fsb op 410MHz) draaien met 4 GB Corsair Dominator DDR2-800 (840 MHz).
Een asus P5K mobo, de laatste drivers en bios.
Spellen draaien wel ok, maar alles maximaal inclusief FAA en AT-filtering valt vaak tegen (met name racespellen en GTA4).

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Gezocht op: videokaarten, DirectX 10.1, Pci-e 2.0 16x, 0 tot 200E.

Over het algemeen is hoe duurder hoe beter/sneller/etc, dus zoek in de buurt van de 200E iets leuks. Ofwel een 4850 met 1GB geheugen, ofwel een 4870 met 512MB geheugen, daar 4870 met 1GB geheugen net te duur is. Bij hoge(re) resoluties is meer geheugen veel beter, bij lagere resoluties maakt het minder uit.

Zoek dan de goedkoopste uit, als je prijs/performance wilt. De rest boeit je toch niks. Zoek er een review over (eventueel gebruikerservaring in t.net, of extern), vergelijk of er kaarten binnen je budget passen (uit dezelfde reeks) die wat beter presteren, fabrieksuit overgeclocked voornamelijk. Koop, schrijf er een gebruikerservaring over in de t.net Productreview (iets uitgebreider dan hoe je dit topic hebt gestart), klaar :Y)

Overigens, je begrijpt natuurlijk wel dat je dit zelf ook wel zo had kunnen kiezen he :P En dat dit topic eigenlijk volkomen overbodig is, en daarmee eigenlijk niet gewenst op GoT. Er wordt, terecht, verwacht dat tweakers dit soort keuzes zelf kunnen maken :)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Al die specificaties die je noemt, hoeveelheid/snelheid en type geheugen, kloksnelheid GPU, aantal shaderclocks, aantal texture units, maakt allemaal niet zoveel uit. Zoek eens wat reviews op, het liefst waar je met jouw resolutie benchmarken en met de games die je graag speelt. Dan zie je vanzelf welke kaarten voor jou goed genoeg presteren, vervolgens zoek je de prijzen op en maak je een keuze.

Het is allemaal niet zo heel moeilijk, maar je moet er wel wat voor doen. Simpelweg een topic openen met "kunnen jullie er een voor me uitzoeken" gaat niet werken, omdat wij niet weten welke games je speelt, wat je eisen zijn aan instellingen etc.

Kijk ook eens naar **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

specs

Verwijderd

jensjens schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 15:09:
Is die kaart bij jou te traag????? Ik heb zelf een 8800GT van XFX. Ik ben nog geen spel tegen gekomen waar ik grafisch problemen mee had of die het niet mooi afspelen. Voor zover ik weer is Crysis het enige spel waar ik niet alles op high kan zetten, maar ja, wie wel... Ik kan me niet voorstellen dat de 8800GTS veel slechter is dan de 8800GT. Het verschil is minimaal.
GTS 320 heeft maar 96 shaders die op een veel lagere snelheid lopen. Dat laatste is gewoon funest voor de G80 GTS vs de GT. Die dingen overclocken wel erg goed, mischien moet ie daar eens in kijken(20% OC is meer de norm dan uitzondering).

Ik heb er zelf ook een gehad en ik ben over gegaan naar een HD4850, daar kon ik tenminste AA weer vol aan zetten _/-\o_ .

• wlsgerri
Dank jullie hartelijk voor de nuttige info!
Hier kan ik zeker mee starten. Ik ga eens opzoek. UIteraard laat ik weten wat mn keuze is geworden en waarom!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 18:16

immetjes

HIER is BERN-E

Nou, wat is je keuze geworden? Ik ben wel benieuwd. Zit zelf ook over na te denken.
Pagina: 1