Ik heb ook met verbazing gekeken naar de verplichte invoer van EUR op de Steam store. Ik heb daarnaast ook veel gelezen in de thread op de steampowered.com fora (en zoals andere discussie-stalpaardjes, maar in cirkels blijven bewegen). Ik zie daar een heleboel (in mijn ogen) misconcepties aangehaald worden en een paar zeer valide punten aangedragen worden. Een paar veelgestelde vragen (en mijn redenaties):
- Waarom moet ik meer betalen dan de Amerikanen?
Is dat niet altijd al aan de hand? Wij betalen hier in EU meer voor de produkten, dan Amerikanen, omdat wij in een Euro omgeving zitten. Ik krijg een x-bedrag van mijn baas (toevallig van Amerikaanse origine), als die elke maand mijn salaris bedrag met de dollarkoers op en neer zou laten gaan, dan zou ik wel eens problemen met de hypotheek gaan hebben. Die gaat immers niet mee met de dollarkoers.
Zo is het ook met de producten die hier geleverd worden, ongeacht de relatief lage kostprijs van het product (we weten niet waar het precies gemaakt wordt, maar laten we US aannemen), dan nog zit je met een distributiesysteem en een retail keten die in EUR een bepaalde marge wil maken.
Nu komt het volgende: de publishers kunnen zich het niet permitteren om winkelketens voor het hoofd te stoten. 70-80% (zo niet meer) van de verkopen komen uit de normale fysieke game/platen/multimediawinkel op de hoek. Winkels zitten in een Euro-omgeving en dus personeel met Euro-kosten, distributie, huur, energie, belastingen uit de Euro-omgeving. Al zakt de dollar naar 1 eurocent, dan nog maken de winkels hier al die kosten. Als je weet dat Steam die prijzen moet matchen om die retailers niet voor het hoofd te stoten (vooral in de zeer belangrijke decembermaand), dan heb je als Valve zijnde zeer weinig laveerruimte.
- Waarom betalen we minder dan de Britten?
Tja, ik vind dat van de meeste discussievoerders wel behoorlijk cherry picking. De GBP heeft in de laatste maanden een duikvlucht gemaakt. Daarnaast is daar een prijzenoorlog uitgebroken, doordat Woolworth bijvoorbeeld over de kop ging en zou gaan dumpen. Er zijn speciale omstandigheden die spellen daar erg goedkoop maken, dus het vergelijkingsmateriaal is nogal krom. Steam kon daar niet achter blijven, omdat die ver boven de adviesprijs zaten. Ik zou zeggen: als je graag een fysiek exemplaar wilt hebben, dan zou ik er gewoon nu je voordeel mee doen zolang het duurt.
- Waarom mag ik niet meer kiezen, voor een dollarprijs?
Ook voor deze conversie, betaalde ik al 83 dollar in april voor mijn CoD4 exemplaar over Steam en dat vertaalde zich in 55 EUR. Ook Bioshock kende in dollars een hogere prijs voor eurolanden, dus die prijsdiscriminatie was er altijd al. Nu alleen ook nog met ingebouwde belastingen. En dat betekent inderdaad dat wij hier meer betalen dan in de US. Maar het betekent ook niet dat als de koers van de dollar ineens heel sterk wordt, dat dan de euro-prijs nog verder opgeschroefd wordt, nee, dan zouden wij een voordeel hebben.
Ik zie nu dat de prijzen op de store vaak nog wat onder de adviesprijzen zitten (doe maar eens een vergelijkingsrondje met grotere ketens (free record, dynabyte, bol.com), niet de goedkope webwinkels, want zoals boven al uitgelegd, Steam kan daar niet mee concurreren, zonder de gevestigde retailketens tegen het hoofd te stoten).
Tot slot is er natuurlijk wel het probleem van de landen die geen BTW heffen over elektronische goederen, het is zeer vreemd om daar toch over te heffen, maar ook daar gaat het om het matchen van de retailprijzen.
IMHO is Steam een enorm goede service. Ja ik zou een spel voor een tientje minder in een winkel kunnen halen. Maar Steam geeft mij enorm veel gemak, een spelcollectie on the go, installeren is een fluitje van een cent. Ik heb daar toch wel dat kleine bedrag als een soort service vergoeding voor over. Vaak heb ik weleens met de vraag gezeten: zou Steam niet een soort 'top-up' service kunnen bieden? Zoals Valve software, waarbij je ook je key mag registreren en dan heb je dezelfde rechten als een steam online koper (by the way de reden dat ik Valve software vaak wel on the cheap koop, omdat die wel goed invoegen). Op sommige momenten (disc kwijt, kapot, geen zin om op te zoeken, nieuwe OS install weer alles installeren en patchen, etc) kom ik dan tot de conclusie dat ik daar wel 5-10 EUR voor over zou hebben. Waarom dan niet direct dat bij de aanschaf inbouwen? De boekjes bij spellen zijn tegenwoordig echt erbarmelijk slecht, dus daar doe ik het al niet meer voor.
Ieder beslist dat natuurlijk voor zich, maar als je het zo bekijkt, dan zijn de prijzen lang zo slecht nog niet bij Steam (Fallout 3: 45 EUR, CoD: WaW 50 EUR, GTA 4: 50 EUR). Als ik daar een 5-10 EUR vanaf haal, dan zit ik al redelijk dicht bij de aanbiedingen (ja, er zijn genoeg uitzonderingen...

).