RAID 0 configuratie, harde schijf stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-02 15:54
Beste tweakers,

Ik vermoed dat 1 van mijn harde schijven stuk is.

Ik draai een RAID0 configuratie met 2 samsung 160GB SATA300 schijven.

Nu had ik gisteren al een paar keer dat mijn computer bevroor. En ik heb een bluescreen error gekregen. Ik speelde ook een spelletje en dat stotterde enorm.

Op dit moment kan ik niet meer opstarten. Ik krijg een melding dat er geen boot device is. Lijkt me dus dat het aan de harde schijven moet liggen.

Momenteel schrijf ik dit via een Slax cdtje die ik nog had liggen. Maar deze ziet alleen mijn opslag schijf dus kan helaas ook geen gegevens terug krijgen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoe weet ik welke HD kapot is? En mijn windows installatie is natuurlijk met RAID0 kapot...

Alvast bedankt

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
OM FAQ

FAQ lezen!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Z500
Er staat mijn HDD te testen met shdiag, echter kan ik mijn pc niet opstarten. Ik heb ook geprobeerd een ander testtooltje vanaf de samsung site te downloaden, alleen deze krijg ik niet op cd gebrand.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor raidcontroller heb je? Of ish et software raid?
Probeer eens te testen met bijv een knoppix cd ;),

• Z500
Ik ben erachter gekomen dat de RAID setup in mijn BIOS stond uitgeschakeld. Erg vreemd aangezien ik niet in het bios ben geweest sinds een lange tijd.

Ik heb wel direct SMART aangezet in het bios, en ik kreeg bij het opstarten een foutmelding.

RAID toegangsfout.
toegangsfout: Kritieke fout op schijf SAMSUNG HD161HJ (poort: SATA 0.0

Wellicht heeft dit met de bluescreen en dergelijke te maken, zit toch iets niet goed.

In het NVIDIA control panel staat echter wel "bezig met strippen : gezond en de 2 schijven hebben ook status gezond, echter als ik de SMART zelftest wil doen dan kan test van de schijf die op poort SATA 0.0 zit niet worden voltooid. Ik zal deze schijf even testen met het Samsung tooltje.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Doe eens wat met mijn post, dan kun je het zo uitvinden ;).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste Z500, hier op GoT gaan wij er vanuit dat je zelf ook enige eigen initiatief toont. Dit laat je zien door in de openings post aan te geven wat je zelf reeds hebt geprobeerd. Ook verwachten wij hier dat je eerst de FAQ's eens doorneemt. Uit jouw openings post kan ik opmaken dat je geen van beide gedaan hebt. Daaro mwil ik je verzoeken eerst eens de FAQ's van dit subforum eens door te nemen. Er staat genoeg in over AID configuraties en Data recover, ook zal je met de GoT search hier veel over kunnen vinden.

Mocht je hierna er nog niet uitkomen, voel je dan vrij een ander topic te openen vergeet dan niet duidelijk aan te geven wat je reeds zelf hebt gevonden, maar voor nu gaat dit topic op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.