Het leed dat Alternate heet...

Pagina: 1
Acties:
  • 958 views

• l.degroot01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:19
Hallo Mede Tweakers,

Ik heb de laatste maanden zeer slechte ervaringen gehad met de klantenservice van Alternate.
Ik ben dit Topic gestart om inzicht te krijgen in hoeverre anderen dit ook ervaren.

Om te beginnen zal ik eerst mijn eigen "verhaal" vertellen,

Medio maart 2008 begon mijn oude systeempje AMD Athlon XP 2400+ het dan toch echt te begeven, waardoor het tijd werd voor een nieuw systeem.

Eind maart 2009 hebben we 2 identieke systemen besteld bij Alternate, 1 voor mij 1 voor mijn broer,

De specs:
AMD Phenom X4 9600 BE
Asus M3A moederbord
Kingston HyperX 2GB DDR2-1066 in Dual Channel
Cooler Master Centurion 5 Case
3x Seagate Baracuda 7200.10 in Raid 0
Nvidia 8600 GTX (zeg ik uit mijn hoofd) PCIe kaartje
En uiteraard een Sata brandertje van Pioneer
Tagan 500W voeding

Ik zelf heb al veel systemen in elkaar gezet wat altijd goed gegaan is, aangezien ik best weet hoe je een systeem hoort te bouwen, maar nee van begin af aan al spontane bevriezingen in XP, bij beide systemen.

Toen begon de eerste golf van onderdelen versturen, aantal onderdelen later was het geheugen omgeruild voor OCZ Sli Ready DDR2-1066 RAM en het moederbord voor een GigaByte MA-790X-DS4 (bij beide systemen). Nog steeds werkte het voor geen meter, kregen we te horen, het kan natuurlijk ook de TLB-Bug zijn, wat eruit kwam op een toon die je sterk de indruk gaf dat hij geen benul had waar hij het nu over had.

Maar goed beide CPU's werden omgeruild voor AMD Phenom X4 9850 die TLB-Bug vrij zouden zijn.
En inderdaad 1 van de 2 systemen werkte nu gewoon goed. Maar de andere nog steeds niet.

Toen is het werkgeheugen nog een paar keer vervangen, toen de voeding nog maar eens 2 keer en uiteindelijk zelfs omgeruild voor een Enermax waar ik dus bij moest betalen. Het moederbord is een paar keer vervangen.

Uiteindelijk werd er besloten het hele systeem daar maar af te leveren, dan zouden zij het wel nakijken en uit elkaar halen, ondanks dat ik hem zelf gebouwd had.

Na dik een uur rijden kom ik daar aan in Ridderkerk, waar ik vervolgens nog een uur op mijn beurt kan wachten, krijg je een jongen die elke vraag moet navragen mij een leidinggevende en mij uiteindelijk het systeem daar in de wachtkamer uit elkaar liet schroeven, want wat ik zei dat bestond gewoon niet.

Maar fijn, schroef dat ding uit elkaar, wordt het nog een aantal keer afgewezen want er zitten nog restjes koelpasta op de CPU.

Ik vroeg nog hoelang het zou duren, mwah een weekje of anderhalf zei die jongen.

4 WEKEN later kreeg ik alleen de CPU binnen welke zo schandalig was verpakt dat er zon 20 pinnetjes flink verbogen waren, ik bellen, stuur maar terug dan krijgt u kosteloos een nieuwe was het antwoord.
Paar dagen later kreeg ik gewoon dezelfde terug, waarvan de pinnen zichtbaar rechtgebogen waren.
Weer bellen, ik zou toch een nieuwe krijgen?, nee dat is nooit gezegd, en daarnaast hebben wij geen scheve pinnen aangetroffen (die ze zelf rechtgebogen hebben)

Verder vroeg ik ze nog waar de rest van de componenten bleven, oh sorry meneer, die zijn we vergeten te versturen.

Toen ik dat eindelijk binnen kreeg, bleek het moederbord gelijk weer DOA te zijn, welke ik maar omgeruild heb voor een MA-790GP-DS4H, verder kreeg ik inplaats van OCZ ineens GEIL geheugen terug wat weer niet compattible was, dit kon dus ook weer omgeruild worden, ze doen zelf dus ook niet bepaald research als ze componenten op eigen houtje wijzigen.

Toen ik die onderdelen weer binnen had, waren nog steeds de bevriezingsklachten aanwezig.
Nu 17 december 2008 is dit nog steeds het geval, dik een half jaar na aankoop nog geen werkend systeem.

De deskundigheid van Alternate rammelt aan alle kanten, de klantenservice is gewoon schandalig.

Ik weet niet wat er gebeurd is, misschien te snel groot geworden, maar jaren terug was het een goed bedrijf, nu is het gewoon een groot drama.

Wie is hier nog meer slachtoffer van dit bedrijf?

Het gaat me er puur om, of er meerderen zijn, als half nederland gaat reageren van "ik heb wel eens iets besteld, zonder problemen" daar heb ik niet zoveel aan.

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Kan dit niet gewoon in de shopreview?

http://tweakers.net/shopreview/156/alternate-nederland.html

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Tuurlijk zijn er wel meer mensen die problemen hebben met Alternate, zie http://tweakers.net/shopreview/156/alternate-nederland.html
Maar wat heb jij eraan als je hoort dat anderen ook problemen hebben? Ik zie het nut niet van jouw topic (niet op de manier hoe jij het nu neerzet).

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Ik zelf heb al veel systemen in elkaar gezet wat altijd goed gegaan is, aangezien ik best weet hoe je een systeem hoort te bouwen
Maar weet je het ook te troubleshooten? Ik krijg het idee van niet. Kijk, als je een zelfbouw systeem besteld, kan je wel leuk de skills hebben om het in elkaar te zetten, maar je moet het ook kunnen troubleshooten. Als je lukraak maar wat onderdelen terugstuurt, zal je uiteindelijk misschien wel een werkend systeem hebben, Maar ondertussen zorg je er ook voor dat je iedere keer met de klantenservice te maken krijgt. Als je er nu voor zorgt dat je direct het defecte onderdeel lokaliseert, heb je ook maar één keer met de klantenservice te maken.
het kan natuurlijk ook de TLB-Bug zijn, wat eruit kwam op een toon die je sterk de indruk gaf dat hij geen benul had waar hij het nu over had.
FUD/troll. Wat er hier gezegd is, is feitelijk juist. Als jij dat niet weet, misschien kan je dan gewoon beter een Dell of HP kopen. Of ieder ander kant-en-klaar systeem.
De deskundigheid van Alternate rammelt aan alle kanten, de klantenservice is gewoon schandalig.
Vul nu eens 'mijn' in in plaats van Alternate, in je TS.
Ik krijg het idee dat je deze klaagzang niet moet richten naar de computerwinkel, maar naar jezelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudjah op 17-12-2008 02:04 ]

TweakBlog

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jimster schreef op woensdag 17 december 2008 @ 01:53:
Maar wat heb jij eraan als je hoort dat anderen ook problemen hebben? Ik zie het nut niet van jouw topic (niet op de manier hoe jij het nu neerzet).
Hij wil even wat frustraties van zich afschrijven en na het lezen van het hele verhaal kan ik me dat heel goed voorstellen. Ja het had in een shopreview kunnen komen, misschien. Daar heeft ie niet voor gekozen, is ook lastig op reageren voor anderen.

Ben zelf nooit fan geweest van Alternate, heb er dus ook nooit besteld. Kan dus ook geen mening geven over de kwaliteit van de geleverde diensten maar in dit geval schort er toch wel behoorlijk wat aan als je het mij vraagt.

Sterkte met het komen tot een werkende oplossing.

https://discord.com/invite/tweakers

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 09:47
Ik ben het met je eens dat de klantenservice bij Alternate er de laatste jaren niet beter op is geworden.
Zelfs vroeg op doordeweekse dagen sta je heel lang te wachten.

Maar wat betreft jou probleem;

Het verhaal met de CPU en de pinnentjes en dat het zo lang duurt geloof ik meteen. Hier hebben veel grotere computerboeren last van. Slechte organisatie binnen de klantenservice en iedereen rommelt maar wat aan.

Aan de andere kant, als jij het systeem zelf hebt geassembleerd, zoals je aangeeft. Dan heeft Alternate geen verplichting om jou systeem werkend te krijgen. Het is dan toch aan jou zelf de taak om te onderzoeken welke onderdelen eventueel DOA of incompatible zijn?

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Als je 1 goeie en een slechte systeem hebt, zou je toch een voor een onderdelen switchen totdat je bij de oorzaak komt?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Het is wel zo dat als een winkel een onderdeel wisselt met een ander ze minstens een soortgelijk onderdeel geven. ddr2-800 Ram wisselen naar dd2-667 is bv 'not done' (omgekeerd dan weer wel)
(of nog erger: ddr wisselen naar ddr2 of ddr3 of omgekeerd)

het 'niet compatible' gedeelte val ik zelf over: hoe bedoel je 'niet compatible'?
- volgens de site van de producent van 't moederbord ?
zij controleren niet alle mogelijke combinaties hoor, enkel van die producenten die wat latjes ter beschikking stellen.
- heb je toch minstens eens geprobeerd ?
- was het een 'versie' probleem (ddr/ddr2/ddr3) ? -> dit zou een beginnersfout zijn van de alternate-tech. - of een niet goed gedocumenteerde dossier.

en ja: zie opmerking van hierboven
(+gekocht in maar 2009? reis je in de tijd? :+)

offtopic:
zelf heb ik schitterende ervaring met de Belgische alternate
voor ong. 6k al gekocht daar en slechts 2x stukke onderdelen gehad welke zonder enig probleem onderzocht en gewisseld worden waarna ik weer verder kon.
2x het moederbord: eerst een abit (aankoop in okt. 2007) die de geest geeft en omgewisseld wordt naar een asus (maart 2008) wegens eof - en terechte garantie-melding, nu is die asus stuk (12 - 2008)... en die gaat ook rma wegens wederom eof. (en niet meer volledige verpakking/accessoires)
(garantie telt niet vanaf oorspronkelijke aankoop maar vanaf omruiling werd me meegedeeld)
(ik vermoed dat het ligt aan een powercycle na vrij lange uptime wegens een kleine upgrade)

ik dacht dat het de voeding was, maar omdat ook een andere voeding problematisch gedrag vertoonde met dat zelfde moederbord beiden meegenomen: voeding aan sneltester: zou in orde moeten zijn. (info meegekregen en er met mijn neus opgezeten toen ze testten) moederbord dan maar achtergelaten voor controle/rma.
totale tijd op tech.dienst: half uurtje waarvan 20min. friendly talk (rand info en koeitjes/kalfjes gepraat)

en ja: ik rij soms ook km's (60km enkel) voor een aankoop van slechts een paar 100 euro maar goeie service en info is me dat wel waard - spoed aankopen gebeuren vlakbij bij een net zo vriendelijke winkel die wel een pak duurder is. (ik bundel mijn aankopen wel vaak)
voor ophaling of net binnenbrengen van onderdelen rij ik altijd langs - uitschakeling van middle-man (transport-schade en discussie's achteraf voorkomen)

ps: ik koop er ook omdat ze me toelaten online te kopen en zelf op te halen - perfect time-baar qua agenda, terwijl je alsnog de extra 'garantie' krijgt van online aankoop (bestel en betaal online) namelijk de (nu) 14 dagen 'niet goed, geld terug zonder uitleg'

[ Voor 18% gewijzigd door soulrider op 17-12-2008 02:42 ]

Verwijderd

B0MBACI schreef op woensdag 17 december 2008 @ 02:10:
Als je 1 goeie en een slechte systeem hebt, zou je toch een voor een onderdelen switchen totdat je bij de oorzaak komt?
Idd, met twee identieke systemen is het troubleshooten zo gebeurd (namiddagje, max)

Klinkt als iemand die de goedkoopste internetwinkel heeft opgezocht (onder het motto: elke euro is er één), daarna beslist dat hij het zelf wel in elkaar kan zetten (zelfde motto) Als je niet 100% zeker weet hoe je achteraf een systeem moet troubleshooten, moet je daar gewoon niet aan beginnen. Blokjes ineenzetten kan uiteindelijk ieder kind met een internethandleiding. Tegenwoordig is het echt een eitje met sata en de huidige cpu sockets...

Meeste winkels bieden ook de optie om het zelf in elkaar te zetten, waarbij je dus de garantie hebt dat er een werkend systeem moet geleverd worden. Zo niet kan je de shop blijven lastigvallen tot het werkt, want het is hun verantwoordelijkheid.

Ik blijf het extreem verassend vinden dat toch zoveel mensen zweren bij online kopen van losse hardware. Ik heb m'n standpunten al genoeg gegeven, en ga niet nog eens uitgebreid m'n mening geven, maar in het kort:
  • Je laat onderdelen dus van weet ik veel hoe ver weg verzenden
  • Je hebt geen contact met de verkoper.
  • Achteraf kan je niet mondeling in de winkel verhaal halen, maar moet je kilometers ver rijden (zie punt 1)
  • Je moet vaak thuis zijn, of een dag vrij nemen, op het moment van levering
  • Je moet zelf veel tijd en moeite steken in het heen en weer verzenden, wat uiteindelijk vertragingen van meerdere dagen kan opleveren.
En dat voor wat? 50 euro goedkoper op een systeem van 1000 euro? Te bespottelijk voor woorden eigenlijk. Maar dat is je goed recht om dat te doen, en zolang er rasechte Nederlanders bestaan, zullen er mensen zijn die tegen dezelfde steen blijven lopen. Alleen het niet moeten wachten, verzenden, geen tientallen mailtjes over en weer, persoonlijk contact bij afhandeling, enz... is mij die 50 euro al ruimschoots waard.

Ik ga een shop binnen, koop m'n gear, en twee uurtjes later heb ik een werkende pc.

Ik heb éénmaal m'n hoofd gestoten aan een shop die zercom heet, een ezel enz... Voor mij echt nooit meer.

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 02:30:
[...]

Ik blijf het extreem verassend vinden dat toch zoveel mensen zweren bij online kopen van losse hardware. Ik heb m'n standpunten al genoeg gegeven, en ga niet nog eens uitgebreid m'n mening geven, maar in het kort:
  • Je laat onderdelen dus van weet ik veel hoe ver weg verzenden
  • Je hebt geen contact met de verkoper.
  • Achteraf kan je niet mondeling in de winkel verhaal halen, maar moet je kilometers ver rijden (zie punt 1)
  • Je moet vaak thuis zijn, of een dag vrij nemen, op het moment van levering
  • Je moet zelf veel tijd en moeite steken in het heen en weer verzenden, wat uiteindelijk vertragingen van meerdere dagen kan opleveren.
En dat voor wat? 50 euro goedkoper op een systeem van 1000 euro? Te bespottelijk voor woorden eigenlijk. Maar dat is je goed recht om dat te doen, en zolang er rasechte Nederlanders bestaan, zullen er mensen zijn die tegen dezelfde steen blijven lopen. Alleen het niet moeten wachten, verzenden, geen tientallen mailtjes over en weer, persoonlijk contact bij afhandeling, enz... is mij die 50 euro al ruimschoots waard.
offtopic:
Ik bestel ook mijn spul altijd online,
1 het is goedkoper idd en scheelt soms gewoon wel meer dan die 50 euro (eerder richting 20 euro per onderdeel)
2 Niet alle onderdelen die ik wens zijn te verkrijgen in fysieke shops bij mij in de buurt.
3 Het scheelt me juist tijd om 1 voor 1 computer winkels te bezoeken om het onderdeel die ik wil te vinden.
4 Kwa verzending hoef je niet thuis te blijven, als je niet thuis bent wordt het gewoon bij de postkantoor/buren afgegeven en kan je de volgende werkdag je pakket gaan ophalen.
5 Als iets kapot is, is het idd terug sturen en meestal moet je verzendkosten betalen, maar bij een fysieke shop moet je er ook weer naar toe rijden dus dat maakt voor mij niet zoveel uit.
6 Uiteraard moet je bij betrouwbare webshops gaan shoppen, maar dit geld ook voor fysieke shops

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

l.degroot01 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 01:43:
Ik heb de laatste maanden zeer slechte ervaringen gehad met de klantenservice van Alternate.
Ik ben dit Topic gestart om inzicht te krijgen in hoeverre anderen dit ook ervaren.

Het gaat me er puur om, of er meerderen zijn, als half nederland gaat reageren van "ik heb wel eens iets besteld, zonder problemen" daar heb ik niet zoveel aan.
Je wilt dus, als ik het goed lees en begrijp, alléén reacties van mensen die slechte ervaringen met Alternate hebben?

Ik heb alleen goede ervaringen en met name met de aftersales. Toegegeven, het duurt soms lang, erg lang, maar als je uiteindelijk aan de beurt bent word je goed geholpen, Dat oordeel is prima te geven als je tot tweemaal toe een tiental klanten voor je, en ook mezelf, prima geholpen ziet worden.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, jij bent er alvast een, en daarom kan ik als reactie niet anders dan ook jouw verhaal eens beoordelen.

Je blijkt twee onder XP niet goed werkende machines te hebben samengesteld en te hebben gebouwd. Toen begonnen de problemen en is een groot aantal onderdelen door Alternate herhaaldelijk vervangen door nieuwe.

Om eerlijk te zijn, ik vind Alternate hierin wel erg coulant. Zonder zelf direct weet te hebben wat er mankeert wordt zonder probleem een onderdeel wat jij opstuurt vervangen of omgeruild. Nogmaals, dat is absoluut te prijzen.

Zeker met twee identieke systeem is het eenvoudig om snel het probleem te achterhalen. Ik vraag me af waarom jij meent dat het falen aan de hardware ligt. Heb je een ander OS geprobeerd; Vista, Linux, heb je wel de juiste drivers geïnstaleerd om maar iets te noemen.

In het geval van hardware; heb je zelf nagegaan of het e.e.a. wel 100% compatible was en of er problemen bekend waren met een specifiek onderdeel? Met al die retouren en omruilingen lijkt me dat ook van groot belang.

Is het systeem wel goed in elkaar gezet? Zijn er voorzorgsmaatregelen genomen om fouten en beschadiging van onderdelen te vermijden?

Kortom, hoe wil je dat wie dan ook de conclusie trekt dat Alternate niet goed met problemen omgaat? Eigenlijk spreek je jezelf tegen, ik zie alleen hoe meegaand ze in jouw geval zijn. Ik had bijv. ter plekke geweigerd een systeem uit elkaar te halen zonder dat ik de beschikking had over een plek waar ik ongestoord en onder ideale omstandigheden dat kon doen. Voor je het weet heb je bijv. al snel een CPU met kromme pootjes....... oh, die waren er. :)

Succes met je speurtocht naar lotgenoten maar met de beste wil van de wereld zie ik geen punt waarin ik je gelijk kan geven en reken maar dat ik dat graag zou willen doen.

ARME AOW’er

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
het uiteenschroeven kan overal waar je een tafel(-tje) ter beschikking hebt (en een schroevendraaier)
al de rest is: de tijd er voor nemen... en zelf al controleren of de onderdelen nog in goede staat zijn bij inlevering.
(heb ik zelf ook gedaan met het moederbord dat ik vandaag inleverde: meermaals gecontroleerd of alles
persoonlijk zou ik gevraagd hebben daar even te kunnen tonen wat het probleem was.

anderzijds: best begrijpbaar dat je het uiteen mag schroeven: ze hebben je de onderdelen geleverd, niet de pc in zijn geheel ("je wilt het niet uiteenvijzen zodat wij kunnen testen -> rij dan maar terug naar huis en stuur alles maar op of kom nog maar eens langs met alles in zijn oorspronkelijke doos..." kon ook een reply zijn die perfect op zijn plaats maar minder klantvriendelijk was)
Dus eigenlijk zijn zij enkel verantwoordelijk voor de werking van de onderdelen op zich, jij bent als systeembuilder zelf verantwoordelijk voor de goede samenwerking en ev. troubleshooting.
al de rest is meer dan standaard klantenservice en ook in mijn ogen een plus.

(heeft TS bv zijn cpu in een doosje afgegeven, of ter plaatse voor een doosje gevraagd ? 2x neen: tja eigen schuld lijkt me zo wel een beetje)
het meermaals rondsturen van onderdelen: zoals ik al aangaf: zij zijn enkel verantwoordelijk voor de onderdelen op zich, en hoogstwaarschijnlijk hebben zij ze ook afzonderlijk getest en niet als geheel...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Aan de topicstart te zien heeft de Alternate veel geduld en blijft de lange RMA-reeks opvolgen. Zelfs de beste techniekers hebben geen glazen bol en vooral geen oneindige hoeveelheid tijd om een systeem tot in de oneindigheid te testen. Mijn "hardwarematig oncrashbaarheid certificeringstraject" kost een week non-stop testen. Alleen zijn zulke mil-spec-achtige toestanden commercieel niet haalbaar. Tegen 30 à 40 euro per uur is dat niet bepaald leuk.

De zelfbouwer of zelfs de klant van een kant-en-klaar systeem kan best zelf troubleshooten. Problemen isoleren en bepaalde situaties duidelijk omschrijven zodat het reproduceerbaar is. Ik had een Toshiba-laptop die met Windows XP kon werken, maar het kon vanaf SP1 crashen. Terwijl de andere 500 exact dezelfde laptops in de hogeschool geen problemen met SP1 heeft. Herinstalleren, reghosten, recovery schijf gebruiken,... en het probleem kwam keer op keer terug. Dan weten de techniekers van Toshiba, waarop ze moeten letten. Zo dumpte ik testrapportjes, Toshiba was bezig en achteraf zit ik de checklist af te checken. Zonder exacte beschrijvingen zullen ze de laptop laten zien. Kijk het crasht nu niet, dus niks aan de hand?

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik vind Alternate zeer geduldig geweest, vooral als je bedenkt dat andere shops (ik kan er een paar noemen) deze moeite niet nemen. Het resultaat is niet misschien dat wat je hoopt, maar als je een systeem zelf kunt bouwen kun je ook het troubleshooten en het probleem terug brengen naar 1 of 2 onderdelen zodat Alternate deze netjes kan vervangen.

Verder is het handiger om dit in een shopreview te plaatsen, dat lezen kopende mensen eerder dan dit forum ;).

• l.degroot01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:19
Ik heb bij de aanschaf van het systeem uiteraard zelf opgezocht op de sites van de fabrikanten of alles compattible is, verder heb ik hiervoor al eenstuk of 12 systemen gebouwd waar ik nooit problemen mee heb.

En ik weet ook heus wel wat troubleshooten is, vaak genoeg gedaan en onderdelen er tussen uit gevist, maar als je vervolgens weer een defect onderdeel terug krijgt schiet dat ook niet op.

Verder ligt het probleem nu duidelijk bij de cpu, als je deze wisselt werk ie wel en de andere niet, maar Alternate blijft vol houden dat de CPU goed is. Wie is er dan gek?

Daarnaast mag je er vanuit gaan als zij het hele systeem aan een combi test onderwerpen dat ze zelf ook wel troubleshooten, en ja dat en dat was kapot, maar zodra je het binnenkrijgt werkt het weer niet (DOA).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Ja, dat kan en moet. Dit is niet meer dan een eenvoudige (frustrerende) ervaring.

SF Beleid

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 17-12-2008 15:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.