Non-Windows Operating Systems FAQ

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
In deze Frequently Asked Questions topic worden de alledaagse vragen in dit forum behandelt.
Heb je dus een vraag, kijk dan eerst of de vraag in deze topic staat voordat je je topic plaatst.

-- Welke Linux distributie?
Dit is waarschijnlijk de vraag die het meeste voorkomt. Welke Linux distributie voor jou de beste is, is meestal een
kwestie van persoonlijke smaak. Verder is het doel waarvoor je Linux gaat gebruiken belangrijk; op een server heb je liever geen
geheugenslurpende grafische programma's zoals X-Windows. Hier een aantal voorbeelden:

- Ik ben nieuw met Linux, welke distributie moet ik nemen?
RedHat, SuSE en Mandrake zijn de meest gebruikte distributies, vooral door beginners. Het heeft een makkelijke installatieprocedure, en ze starten meestal op in init 4, wat betekent dat je een GUI (Grafical User Interface) login hebt, zoals in Windows.

- Ik heb een oude computer (486, 8Mb etc) en wil daar Linux op zetten.
Een oudere versie van Slackware of Debian is hier het meest geschikt voor. Let er wel op dat je geen X-Windows op deze machines kunt draaien. Alles is cli (Command Line Interface), wat af en toe pittig is om mee te werken. Zeker is wel dat je hier veel meer van leert als van Linux met een GUI draaien.

- Welke distributie voor een Linux server?
Elke distributie voldoet meestal wel. Let er echter wel op dat distributies als RedHat, SuSE en Mandrake bij een default installatie niet goed beveiligd zijn. Dit moet je dus allemaal afzonderlijk aanpassen, wat veel werk is. Ik zou een distributie als Debian of Slackware aanraden. Deze vergen relatief weinig onderhoud wat betreft beveiliging, en zijn erg compact (in Mb's) te houden.
Als je wat meer ervaring hebt met Linux (of Unix in het algemeen), kun je erover nadenken FreeBSD te installeren. FreeBSD is geen Linux, maar een BSD. Deze zijn vaak veiliger, stabieler, en makkelijker te onderhouden dan een Linux distributie.

Hij's dus nog niet af, maar 'k heb hulp nodig. Welke FAQs zijn er nog meer?
Help ff mee deze topic uit te groeien tot een volwassen FAQ, dan krijgt ie een mooi plaatjes bovenaan het forum :)

Verwijderd

Iets opnemen over Samba waarom je niet kan schrijven in de shares lijkt me wel een goede.

Oplossing:
Permissies in de "smb.conf" file veranderen en op het filesystem de permissies goed zetten.

--------------------------------------------
Hoe je een kernel moet compileren:
(ja er zijn meerder mogelijk)

* kernel downloaden
* tar zxvf kernelxxxx.tar.gz
* cd linux
* make menuconfig
* make dep
* make bzImage
* make install
* make modules
* make modules_install

* als het nodig is de file (kernel) bzImage kopieren naar /boot

Hierna de nieuwe kernel toevoegen aan lilo.conf in de /etc dir. en LILO opnieuw de lilo.conf file in laten lezen d.m.v. het commando "lilo" (:))

--------------------------------------------
Waar zijn de linuxdists te downloaden?

* www.linuxiso.org
* www.redhat.com
* www.debian.org
* www.slackware.com
* www.mandrake.org
* www.suse.com
* enz. enz.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
tikfoutje:
"Het heeft een makkelijke installatieprocedure, en ze starten meestal op in init 5, wat betekent dat je een GUI (Grafical User Interface) login hebt, zoals in Windows."

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 15:50
Op zaterdag 24 februari 2001 14:57 schreef RickJansen het volgende:

Een oudere versie van Slackware of Debian is hier het meest geschikt voor. Let er wel op dat je geen X-Windows op deze machines kunt draaien. Alles is cli (Command Line Interface), wat af en toe pittig is om mee te werken. Zeker is wel dat je hier veel meer van leert als van Linux met een GUI draaien.
een oudere distro lijkt me niet erg verstandig ivm security.
(debian 2.2 draait prima op een 486)
zolang je maar geen X gaat gebruiken

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Op zaterdag 24 februari 2001 15:09 schreef shadax het volgende:
tikfoutje:
"Het heeft een makkelijke installatieprocedure, en ze starten meestal op in init 5, wat betekent dat je een GUI (Grafical User Interface) login hebt, zoals in Windows."
Ik denk dat zowel Rick als jij runlevel bedoelen. init is het programma wat (o.a.) de start en stop scripts die bij deze runlevels horen uitvoert.

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In deze Frequently Asked Questions topic worden de alledaagse vragen in dit forum behandelt.
[antfok mode, sorry ;)]
behandeld :)
[/antfok mode]

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nou ja, als je gaat uitleggen hoe je een (linux) kernel moet braden, dan kan je ook wel uitleggen hoe je moet chmodden.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

En is er nog hoop voor een 386 met 4 Mb ram zonder een cd-romspeler.
Ik moet zeggen dat dos+win3.1 wel vreed stabiel was, maar aangezien ik de pc niet meer nodig heb heb ik zin om eens te experimenteren.
Iemand suggesties?

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

SuSE draait de GUI in runlevel 3 trouwens

stukje over wat runlevels zijn en hoe ze werken lijkt me ook niet overbodig trouwens.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Misschien is het ook wel aardig om globaal te beschrijven hoe mensen een dualboot tussen windows en linux maken.

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 22:11

hobbeldebobbel

tjop tjop

Misschien ook een faq opstellen voor beOS???

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
Op zaterdag 24 februari 2001 20:13 schreef balou het volgende:
Misschien is het ook wel aardig om globaal te beschrijven hoe mensen een dualboot tussen windows en linux maken.
jaaa....
ik ben dus zeker een linux newbie ;)
en dit wil ik HEEL GRAAG stap voor stap uitgelegd krijgen (liefst nog voor mandrake 7.2 ook :))

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

En debian draait de GUI in runlevel 2.
Misschien kun je meteen de runlevels zelf uitleggen.
---------------
Runlevels:
Er zijn verschillende manieren om je computer op te starten in Linux. Deze manieren zijn genummerd (0-6) en worden in Linux Runlevels genoemd. Vergelijk de runlevels maar met "Veilige modus", "DOS-mode" en "normaal opstarten" in Windows 9x.
Betekenis van de runlevels:
0: HALT! Hierinstopt init (het proggie wat alle runleveldingen regelt) alle processen op de computer en zet hij de computer uit.
1: Single User! Alles is gestopt en alleen de superuser (root) mag inloggen. Dit is voor als het systeem op zijn gat ligt en je de problemen moet gaan verhelpen.l
2: RedHat & Mandrake: Multi-user zonder netwerk en X (gui). Wordt eigenlijk niet gebruikt.
Suse: Multi-user zonder X
Debian: Multi-user met X *standaard*
3: RedHat en Mandrake: Multi-user zonder X
Suse: Multi-user met X *standaard*
4: "user specified mode"Kun je instellen om bepaalde dingen te doen die JIJ per see wilt gebruiken. Wordt in principe NIET gebruikt.
5: RedHat en Mandrake: Multi-user met X *standaard*
6: Reboot...alle processen worden afgesloten en de computer wordt opnieuw opgestart.

Wisselen van runlevel doe je met de opdracht "init x". Vanaf de lilo-prompt kun je ook al het runlevel aangeven door gewoon het nummer er achter te tikken. Dus: "Linux 1" start je in runlevel 1 voor als je je systeem in de prak hebt laten lopen.

CLI handigheidjes:
Als je een opdracht in tikt, maar je weet niet meer precies wat het was, of je wilt het niet helemaal intikken. Dan kun je de < TaB > toets gebruiken. Die maakt de opdracht voor je af. Als er meerdere mogelijkheden zijn laat hij je alle mogelijkheden zien.
mc: Een handige text-mode filemanager. Een must voor iedere linux-gebruiker.
linuxconf: Een enorm handige manier om je systeem te configgen. Zowel text-mode als X-versie is beschikbaar.
--------------------
Mijn bijdrage aan de FAQ. Kom ik nu ook in de "credits" te staan? :P

• Valium

Valium

- rustig maar -

Kleine >:) uitleg van de verschillende distro's.
--------------
Voor / nadelen van de diverse Distributies:
RedHat
Meest gebruikte Linux distributie. Geschikt voor zowel de beginnende Linuxxer als de iets meer gevorderde. Grafische installatie en de meeste dingen automatisch geinstalleerd. Is standaard niet erg veilig. Programma's zijn vrijwel altijd (vaak alleen maar) voor RedHat te downloaden (RPM).
edit:
Natuurlijk is ALTIJD de source (tar.gz) te downloaden. Een RedHat pakket werkt vaak ook op Mandrake systemen. En met een tussenstap (Alien) is een RPM ook bruikbaar te maken voor de andere distro's zoals Debian, Corel Linux en slackware.

Mandrake
Extreem goeie Beginners-linux. Alles netjes afgewerkt. Er is veel tijd gestoken in het eenvoudig maken van het installeren en instellen van je systeem. Voordelen zijn o.a. het automatische "mounten" van CD's en diskettes. Ook wordt een IDE-brander meteen geladen via de SCSI-emulatie. Hierdoor kun je direct branden met je IDE-brander. Zonder extra drivers en/of instellingen. Nadeel is dat je je na een tijdje kunt gaan ergeren aan die handige menuutjes. Ook zijn sommige instellingen zo mooi weggewerkt dat ze nauwelijks nog aan te passen zijn. Maar dat zijn slechts kleine schoonheidsfoutjes. Een groter probleem is dat Mandrake vaak zijn eigen pakketten nodig heeft (mdk.RPM) en dat de RedHat pakketten soms NIET werken.

SUSE
Laat ik nou helemaal NIETS weten van SUSE. Iemand anders mag dit invullen.:) Wat ik wel weet is dat suse zijn instellingen niet altijd op de meest handige plaats op je harde schijf zet (/sbin??).

Debian
Debian, het woord heeft een beijna religieuze betekenis. Het is de distributie van GNU. Deze groep mensen hebben het opgevat als hun levenstaak om een vrij verkrijgbaar Operating System te maken. Debian zelf is een Operating system wat ontwikkeld wordt met vrije keus is het achterhoofd. De hele distributie is doorspekt van niet verplichtheid. Netscape kun je ingedeeltes installeren, verschillende versies naast elkaar hebben, etc... Debian is zeer geschikt voor een server aangezien er een onderdeel is wat constant bezig is met het zoeken naar zwaktes in Debian-systemen. de "security-updates" zijn dan ook zeer bekend en gewaardeerd. Voor de Linux-NEWBIE is Debian minder geschikt door de afwezigheid van een grafische of eenduidige installatie. Dat is mede een gevolg van de gedachte aan maximale vrijheid. Je hoeft NIETS te installeren behalve de kernel en libc (de bibliotheken die ALLE linux-programma's gebruiken). Debian gebruikt zijn eigen pakkettensysteem die bekend staat onder APT. Zeer geavanceerd en eenvoudig in gebruik. Echter alleen command-line. Een vergelijkbaar programma is [url="htp://www.ximian.com/redcarpet"]Red Carpet[/url].

Slackware
Slackware is een van de oudste distributies die er zijn. Niet geschikt voor beginners maar erg lekker voor de gevorderde gebruiker. Maakt geen gebruik van RPM, maar speciale "tarballs" (tar.gz). Veel meer kan ik er niet over zeggen. Iemand anders mag dit invullen.

Corel Linux
Corel, bekend van Wordperfect, CorelDraw en Photopaint, heeft een beginners-linux gemaakt. Debian was de basis, maar er zijn vele toevoegingen die van Corel Linux een geschikte beginner maken. De debian-compatibiliteit zorgt er voor dat je niet afhankelijk bent van corel voor updates van programma's. Wederom niet geschikt voor een server, maar des te meer voor een beginnende Linuxxer. Eenvoudige grafische installatie die de meeste dingen automatisch doet. Ook worden veel programma's standaard geïnstalleerd zoals Acrobat Reader, RealPlayer en een zooi Loki-demo-spelletjes. In de Luxe versie zit ook WP8 en PhotoPaint 9 voor Linux. Een erg complete Linux dus.
---------------
Nu kom ik zeker in de "credits".

• Valium

Valium

- rustig maar -

Tsssk, wat een gebrek aan interesse om de NEWBIEs te helpen zeg...Of zitten we allemaal bij oma op de koffie? Er moeten nog veel dingen bij.. Dan doe ik nog maar een gooi.
-----------------
Handige Linux programma's:
Voor eigenlijk alle programma's kun je het beste zoeken op: freshmeat.net

Browsers:
Netscape Navigator (4.76)
Netscape 6
Mozilla <- aanrader
Opera
Konqueror KDE browser
Galeon GNOME schil voor mozilla.
Lynx text-based

Er zijn natuurlijk vele andere. Maar dit zijn de voornaamste.
Napster: Gnapster, nieuwe pagina
ICQ: Licq, GnomeICU, centerICQ, micq. De laatste 2 zijn wederom text-based.
Winamp: XMMS
------------

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dit begint meer op een manual te lijken dan op een FAQ. Begrijp me niet verkeerd hoor, erg nuttige informatie, maar

1. Het is een FAQ, geen HOWTO of ander soort van documentatie. Mensen die dit soort dingen willen weten, moeten maar 'leren lezen'.
2. Het is een FAQ over Non-Windows Operating Systems, niet een FAQ over Linux, alhoewel Linux idd wel het meest aan bod komt.

Die vragen waar Rick mee begint? Prima. Komen (veel te) vaak aan bod, alleen denk ik niet dat mensen die een FAQ nodig hebben zich druk maken om runlevels.
(Linux) Kernel compilen? Mwah... kan wel.
Waar te downloaden? Ja, da's handig. Verschillen tussen distro's ook.
Informatiebronnen ook.
In welk runlevel de GUI draait... ik denk niet dat veel newbies hier mee bezig zijn.
Maar om nu vervolgens allemaal 'als je dit Windows programma gewend was, kun je dit onder Linux gebruiken' lijstjes e.d. te gaan maken, gaat wat mij betreft te ver. Voor een FAQ dan hè. Dan komt er nog bij dat het geen Linux FAQ is. Wat moet ik bijvoorbeeld onder BeOS gebruiken als vervanger voor XMMS? Ik heb werkelijk geen idee. Bij wijze van spreken.

My $0.02

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-06 20:00
Wat ik het belangrijkste vind is dat mensen even verder kijken dan hun neus lang is.
De meeste dingen staan al uitgekristaliseerd op internet.
Begin bv bij http://linux.pagina.nl

Om een voorbeeld te geven:
"Waar kan ik de iso van Redhat downloaden?"
simpel: zoek op bv bij google: "redhat download iso" geheit dat je iets vindt.

Mijn idee van het forum is om dingen die je niet begrijpt(na een zoektocht) of niet kunt vinden op internet aan mensen vraagt die er wel verstand van hebben.

Verwijderd

Op de basisschool kreeg ik mijn eerste lessen linux, leren lezen.. Veel mensen vergeten de howto's te lezen, hebben die mensen dus gewoon niet op de basisschool gezeten? >:)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Misschien gaan de runlevels wel wat ver (ik was op dreef), maar IK heb het bovenstaande stukje toch zeker 3 keer mogen uitleggen.

Maar zo'n lijstje wat wat is in welk OS is mijns inziens erg verhelderend. Die vraag komt geregeld naar voren. En als je BeOS alternatieven wilt: Voeg dan ook een lijst toe in plaats van zeggen dat je het niets vind. Het Gathering of Tweakers groepsgevoel: Iedereen helpt een handje mee. DUS NIET AFZEIKEN MAAR MEEHELPEN!

En over het feit dat het tot nu toe een Linux-FAQ is: Dat komt omdat tot nu toe slechts de linux-experts aan het woord zijn geweest. Als er iemand komt met andere FAQs over andere OSsen. Welkom.

Verwijderd

Op de pagina's www.google.com/linux en www.google.com/bsd kun je Linux en BSD specificiek zoeken.

/me vind trouwens dat dit meer een Linux FAQ is dan een Non-Windows FAQ...

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Valium: het was niet in het minst afzeikerig bedoeld... als dat zo over kwam: mijn excuses. Hmm wat kan er nog meer in... * Jordi thinks...

• RvdH
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Wow, dis geweldig, fantastische input :)
'k Zal d'r a.s.a.p. een FAQ van bouwen.
Laat het overigens duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is uit te leggen wat commando's doen, daar zijn immers de manpages voor. Dingen als kernels compilen, dualboot opzetten, NAT configgen kan in het kort, met een link naar de desbetreffende HOWTO erbij.

Thanks again :)

Verwijderd

Op zaterdag 24 februari 2001 14:57 schreef RickJansen het volgende:
- Ik ben nieuw met Linux, welke distributie moet ik nemen?
RedHat, SuSE en Mandrake zijn de meest gebruikte distributies,
Corel linux is oudere computers aan te raden

- Ik heb een oude computer (486, 8Mb etc) en
Welke distributie voor een Linux server?
voor een thuis PC voldoet elke grote distro wel. Als de PC alleen moet routen is freesco een goede.
FreeBSD is geen Linux, maar een BSD. Deze zijn vaak veiliger, stabieler, en makkelijker te onderhouden dan een Linux distributie.
mmm, is dat niet een beetje kort door de bocht? :)
[/quote]

nog meer FAQ

1) bestanden delen:
samba wordt veel gebruikt. NFS is beter.
2) waar informatie
http://www.linuxdoc.org/
http://linux.pagina.nl/
[url="http://www."]http://www.[/url]
etc.
3) user guide / goed boek
4) hoe linux installeren (of link ernaar)
- lege partitie maken
- booten van CD, lege partitie verwijderen swapfile aanmaken, mount points opgeven
5) hoe aan linux te komen
- downloaden op de website van de maker of op linuxiso
- in de boekhandel
6) hoe groot moet de swapfile
- 1 tot 2 keer de hoeveelheid RAM
7) wat is:
- lilo, hoe lilo en waar installeren
- kde, gnome, enlightment
- root, su, su -, wine
- gcc, kylics, kdevelop
- rc.firewall
- XFree4

8) TIPS
- startx
- mc
- ls -l
- su
- mount
- smbclient, smbmount
- man, info
- chmod
- ln

9) programma's
- hoe te installeren in het algemeen en waar te downloaden
- gqview, licq, xmms, kmediaplayer
- mozilla, konquror, netscape, apache, samba
- ssh vs. telnet (hoe veilig op te zetten)
- putty (windows ssh)
- linuxconf(ig), netconf(ig), sndconf(ig)
- adobe acrobat
- DosEMU (iets meer uitleg)
- wine (iets meer uitleg)

Verwijderd

Aan het eind van de FAQ:

Bij het starten van een topic moet een korte duidelijke opschrijving van het probleem worden geven. De titel moet dekkend zijn voor de inhoud, dus een titel als "Linux" slaat nergens op. Probeer een keyword voor in de titel te plaatsen.

Vermeld distro+versie,
vermeld eventuele foutmeldingen

• Valium

Valium

- rustig maar -

Waar blijft de FAQ nou? --- tis al weer een tijdje later.

Enne... wordt het ook mogelijk om dingen later toe te voegen?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op maandag 26 februari 2001 04:21 schreef RickJansen het volgende:
Wow, dis geweldig, fantastische input :)
'k Zal d'r a.s.a.p. een FAQ van bouwen.
Laat het overigens duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is uit te leggen wat commando's doen, daar zijn immers de manpages voor.
Misschien is het wel even een idee om de basistools uit te leggen: man, info en "hoe vind ik een HOWTO".

Verwijderd

Op zaterdag 10 maart 2001 17:16 schreef vink het volgende:

[..]

Misschien is het wel even een idee om de basistools uit te leggen: man, info en "hoe vind ik een HOWTO".
Afgezien van dat laatste is dat ook te doen met een link naar www.mandrakecampus.com. (Antwoord op FAQ; Waar vindt ik een online Linux beginnerscursus? oid)

Verwijderd

Een lijst met standaard config files onder Linux zou natuurlijk ideaal zijn.
- /etc/smb.conf
- ...

Verwijderd

Op zaterdag 24 februari 2001 20:23 schreef hobbeldebobbel het volgende:
Misschien ook een faq opstellen voor beOS???
er zijn hier geen faq over beos. De "f" staat voor frequently dus ik zou me beperken tot LINUX (dus ook _geen_ BSD noemen)

Wel moet in de titel uitgelegd worden waarom (daarom dus) de faq alleen over linux gaat en geen andere OS'jes worden beschouwd.

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:34

SAiKO

Grote Smurf

Een howto/handleiding zou ook niet slecht zijn hoor! >:)

Een goed begin is er al! Misschien een goed idee naast de FAQ??
Op zondag 25 februari 2001 18:04 schreef Jotti het volgende:
Dit begint meer op een manual te lijken dan op een FAQ. Begrijp me niet verkeerd hoor, erg nuttige informatie, maar

1. Het is een FAQ, geen HOWTO of ander soort van documentatie. Mensen die dit soort dingen willen weten, moeten maar 'leren lezen'.
2. Het is een FAQ over Non-Windows Operating Systems, niet een FAQ over Linux, alhoewel Linux idd wel het meest aan bod komt.

Die vragen waar Rick mee begint? Prima. Komen (veel te) vaak aan bod, alleen denk ik niet dat mensen die een FAQ nodig hebben zich druk maken om runlevels.
(Linux) Kernel compilen? Mwah... kan wel.
Waar te downloaden? Ja, da's handig. Verschillen tussen distro's ook.
Informatiebronnen ook.
In welk runlevel de GUI draait... ik denk niet dat veel newbies hier mee bezig zijn.
Maar om nu vervolgens allemaal 'als je dit Windows programma gewend was, kun je dit onder Linux gebruiken' lijstjes e.d. te gaan maken, gaat wat mij betreft te ver. Voor een FAQ dan hè. Dan komt er nog bij dat het geen Linux FAQ is. Wat moet ik bijvoorbeeld onder BeOS gebruiken als vervanger voor XMMS? Ik heb werkelijk geen idee. Bij wijze van spreken.

My $0.02

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Nou ben ik nog een beetje linux newby, maar wat ik errug handig zou vinden is:

1) een lijstje met 'linux tweaking files (linuxconf, netconf, sndconf, ifconfig, isapnpdump, etc)
2) lijstje met config bestanden om het eventueel zelf te doen
3) kernel compilen valt ook best wel mee, gewoon erin
4) hoe maak ik een 'linux batch file'
5) wat is mn autoexec.bat en wat kan ik ermee (lilo)
6) LINKS naar belangrijke HOWTO's enzo.
Aanrader: de win2linux-HOWTO *(1)
7) sites (met 'soort site', hoe uitgebreid..lijstje ofzo)
ook naar bv www.linuxiso.org en www.kernel.org
8) usenets
9) Ik vind een lijstje met programma's en alternatieven nog niet eens zo slecht..
vi - edit
gedit - kladblok
emacs - combi word en wordpad
staroffice - office
etc
om de belangrijkste editors maar vast even te noemen..
10) ONMISBARE bestanden voor de 'newby linuxer die meer wil'
-->ik denk aan bv QT
11) lijstje met simpele hardware dingen: 'Werkt mijn [iets] onder [versie]?'
Athlon wordt bv niet standaard door 6.2 herkent..
12) hoe bereik ik mn hardware (irqs ed)
13) Hoe stel ik snel mijn netwerk in (of hoort dat bij 1) ?
14) Hoe gebruik ik HOWTO's, manpages, FAQ's, etc
15) Om je van te voren af te vragen: 'Wat biedt linux mij?'

[Ik vond dat lijstje over runlevels ook errug handig.. wist ik nog niet]

Lijkt me n aardig lijstje om mee te beginnen.. Misschien een 'Tweakers-HOWTO' aan de faq koppelen?

*(1)
[half-off-topic]
(daar kwam ik achter toen ik alles net ongeveer rond had op mn eerste redhat :(

over howto's.. kun je die ook ergens als een grote tarball downen en in je /usr/local/docs planten? daar stond ie met corel standaard, met redhat niet en suse weet ik niet meer.. (ja heb eerst ff rondgekeken voor ik op redhat uitkwam.. vind die rpms geen overbodige luxe).
[/half-off-topic]

Localhost is where the heart is

• KyD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

KyD

vergeet niet de KDE headers! (in aanvulling op Qt)
Pagina: 1