[XP] Disk boot failure na stuntelen Norton Ghost*

Pagina: 1
Acties:

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:32
Hallo allemaal.

Situatie:
Op mijn Eeepc na de zoveelste keer opnieuw Windows erop gezet, dat ik dacht dat het wel handig zou zijn als ik een image kon maken.
Northon Ghost maar eens geinstalleerd en de functie "backup"gebruikt. Computer wordt herstart en er komt een procedure om die image aan te maken.

Het enige dat ik in beeld krijg is: Disk boot Failure.

Nu heb ik bijvoorbeeld Hiren's boot cd opgestart, maar ik merk dat ik toch te weinig ervaren ben in dit soort dingen.

Mijn Windows installatie moet nog gewoon oké zijn, echter wijst hij naar de verkeerde boot plek.

Specs: Asus Eeeoc 900 Xp Professional.
Aangesloten Dvd-speler

Hoe krijg ik, met welke tools mijn goede boot sector weer terug?

Via google kwam ik op een zelfde issue terecht, en zei inderdaad dat Ghost een kleine image aanmaakt. Daar ging dus iets mis op mn Eeepc.

Iemand die mijn hier mee kan helpen ? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Elke normale XP bootcd moet volstaan samen met een bootcfg vanuit de recovery console.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tomino
Dankje voor je antwoord.

De cd waarmee ik die xp heb gesintalleerd is een Nlited cd. Ik weet niet of dat uitmaakt maar ik kan daarbij niet kiezen uit recovery console..

Ik moet dus andere opties gebruiken.. Er zijn van die custom boot cd's van:
http://www.nu2.nu/pebuilder/
http://www.ubcd4win.com/

Echter, weet ik niet zeker of dat is wat ik zoeken moet..

Klopt het dat ik iets met mijn boot.ini moet doen?

Ik voel me een leek, heb dit soort problemen nooit en weet daarom dus niet hoe of wat..

[ Voor 17% gewijzigd door Tomino op 15-12-2008 20:50 ]

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:36
Dan pak je toch je originele Windows XP cd, de cd waarmee je de nlite cd heb gemaakt.
En dan moet je idd de recovery console hebben.

https://f1nerd.nl

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat je met een Nlite XP cd niet voor recovery console kunt kiezen, heb ik gister ook meegemaakt (wilde GRUB bootmanager eraf knikkeren door een FIXMBR opdrachtje uit te voeren).
Met de originele OEM windows CD waar die Nlite cd op gebaseerd is, lukte het wel.

Met boot.ini heb je nu niet veel te maken, FIXMBR en evt. FIXBOOT kun je "het begin" van je harddisk weer naar de (Windows) standaard herstellen.
Staat ook in de OM FAQ:
Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan zou je Testdisk kunnen proberen. Als dit tooltje de partities terugvindt, dan hoef je enkel op "save" te drukken en rebooten. Met MBRWork en ptedit (zit in het PartitionMagic pakket) kun je de partitie-instellingen handmatig aanpassen en dat kan handig zijn wanneer de datarecoverytooltjes niks met de partitie kunnen doen.

[ Voor 53% gewijzigd door 3dfx op 15-12-2008 21:00 . Reden: link/tekst toegevoegd ]

• Tomino
Thnx allemaal!

Gedaan tot nu toe:

FIXMBR - > no result
FIXBOOT -> no result

pff :/

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
chkdsk /r misschien? En anders even backuppen en opnieuw installen. Eventueel er overheen.
Daar heb je zoals je zelf zei al ervaring mee. Vervolgens raad ik je aan de dosversie van Ghost te gebruiken. Geeft in mijn ervaring minder problemen.

Hoop dat je hiermee iets verder komt.

• Tomino
chkdsk /r geeft ->

een of meerdere fouten gevonden:

4096 BPcluster
981965 Totaal
64332 beschikbaar

Wat kan ik hiermee ? :)

probeert!

[ Voor 6% gewijzigd door Tomino op 15-12-2008 23:00 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik gebruik meestal chkdsk /p /r.
Duurt wel ff, maar lost veel problemen zoals je beschrijft, over het algemeen wel op...

• Bakkertjuhh
Tomino schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:49:
chkdsk /r geeft ->

een of meerdere fouten gevonden:

4096 BPcluster
981965 Totaal
64332 beschikbaar

Wat kan ik hiermee ? :)

probeert!
Eerlijk gezegd verwachtte ik dat de /r parameter het repareren voor haar rekening zou nemen. Toch blijkt dit niet geheel zo. Wie weet dat de /p zoals aangegeven meer oplost. Geen idee waar de p voor staat. De r=repair.

• Tomino
Anyway, ik heb het gedaan en nu zijn de fouten weg.

Zelfde waardes nog steeds, maar de zin waarin stond dat er fouten waren gevonden is weg.

Wat kan ik nu doen, weer fixboot etc?

Gedaan en nog steeds dezelfde melding!

Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device

Terwijl hij toch echt op m'n SSD gewezen staat mn mn OS erop..

[ Voor 34% gewijzigd door Tomino op 15-12-2008 23:07 ]

• Bakkertjuhh
Tomino schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:05:
Anyway, ik heb het gedaan en nu zijn de fouten weg.

Zelfde waardes nog steeds, maar de zin waarin stond dat er fouten waren gevonden is weg.

Wat kan ik nu doen, weer fixboot etc?
Probeer dat maar ja! Baat t niet dan schaadt t ook niet.

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025
vergeet niet dat ghost tijdelijk een partitie aanmaakt en actief zet. Als je die verwijdert en dan wordt de andere hoogstwaarschijnlijk automatisch weer actief gezet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat als je nu het RecoveryConsole commando bootcfg gebruikt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tomino
markiew schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:06:
vergeet niet dat ghost tijdelijk een partitie aanmaakt en actief zet. Als je die verwijdert en dan wordt de andere hoogstwaarschijnlijk automatisch weer actief gezet.
Om daar even centraal op terug te komen.

Als ik nu even "doe"alsof ik xp wil installeren, krijg ik een overzicht van de partities.
Daar staat netjes schijf C en schijf D

1 partitie met windows erop op C ( onboard SSD 4 GB)
1 partitie met data op D ( externe SSD data 16GB)

Nergens dus iets van een ghost partitie..
Of toch ergens verborgen?

@
alt-92 schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:09:
Wat als je nu het RecoveryConsole commando bootcfg gebruikt?
Dan krijg ik een hoop opties. Echter kan ik zo online niet vinden welke ik nu moet hebben voor mijn situatie. Rebuild geprobeerd maar dan komt ie met:
Geef de optie voor opstarten van het besturingssysteem op..

[ Voor 23% gewijzigd door Tomino op 15-12-2008 23:20 ]

• markiew
Ff denken; ik heb weleens een failure gehad met het terug zetten van een ghost image (andersom dus) en toen kreeg ik windows niet meer opgestart vanwege deze partitie. Als je de ghost recovery tool gebruikt om te booten dan moet je, als de partitie nog bestaat, deze daarmee kunnen zien. Met Win cd weet ik niet.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tomino schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:12:
[...]
Nergens dus iets van een ghost partitie..
Of toch ergens verborgen?
Misschien is C: niet als "actief/active" gemarkeerd?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tomino schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:12:

[...]

Dan krijg ik een hoop opties. Echter kan ik zo online niet vinden welke ik nu moet hebben voor mijn situatie. Rebuild geprobeerd maar dan komt ie met:
Geef de optie voor opstarten van het besturingssysteem op..
[google=bootcfg+options] geeft bij mij op mijn internet verbinding

A discussion about the Bootcfg command and its uses

Misschien dat jouw internetverbinding anders werkt, zou natuurlijk kunnen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door alt-92 op 15-12-2008 23:25 ]

• Tomino
alt-92 schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:22:
[...]

[google=bootcfg+options] geeft bij mij op mijn internet verbinding

A discussion about the Bootcfg command and its uses

Misschien dat jouw internetverbinding anders werkt, zou natuurlijk kunnen ;)
Excuus. Daar had ik ze zelf een aantal zinnen uit vorige post vandaan. Niet vermeld dus de indruk was er dat ik nog niet op de MS site was geweest.

Echter heb ik al een aantal opties geprobeerd uit die lijst.
/default
/scan uiteraard
/rebuild

Zoals het nu staat, wellicht toch een verborgen partitie van Ghost?
Dus wat ik nu wellicht kan doen als beste.. een boot cd maken en dan opstarten met partition magic of dat soort programma's om partities te herkennen?

2003!

[ Voor 15% gewijzigd door Tomino op 15-12-2008 23:42 ]

• markiew
gewoon booten van recovery disk van ghost 14... welke versie heb jij gebruikt om een image te maken?

• Tomino
Volgens Testdisk via een of andere boot cd is mn image niet bootable. Ik zoek nu uit hoe ik hem wel bootable krijg :)
Ik zag een partitie met: vpsghboot
Dat is dus van Norton overgebleven! Proberen te verwijderen en na een herstart!

Windows start weer op! *O* *O*

Dankzij het programma testdisk wat dus op een soort live boot cd stond!

Echter bij het opstarten heb ik nu 3 opties... even vogelen hoe ik die wegkrijg!

Tip.. zorg dat als je een image maakt met norton, je hem niet abort. Dan krijg je dit soort taferelen :)

[ Voor 64% gewijzigd door Tomino op 15-12-2008 23:57 ]

• ejay79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11-2025
Tomino schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:50:
Tip.. zorg dat als je een image maakt met norton, je hem niet abort. Dan krijg je dit soort taferelen :)
Vergeet niet dat Ghost (onder DOS, de beste) niet goed werkt met SATA schijven. Althans, dat is mijn ervaring. Het probleem van de TS heb ik toevallig gisteren ook weer gehad. ;(

Wat ik altijd doe, is booten met een bootdisk (CD / floppy) en via FDISK de Norton partitie verwijderen, en je eigen bootdisk weer 'active' setten.

Verwijder wel de goede partitie! :)

• markiew
Tip.. zorg dat als je een image maakt met norton, je hem niet abort. Dan krijg je dit soort taferelen
Het probleem was dus toch de partitie 8). Met Ghost 14 ( en paar versies daarvoor al) kun je vanuit Windows in image maken, beter dan booten in dos.
Vergeet niet dat Ghost (onder DOS, de beste) niet goed werkt met SATA schijven. Althans, dat is mijn ervaring. Het probleem van de TS heb ik toevallig gisteren ook weer gehad.
Ghost 2003 had daar o.a. last van, dat is nu niet meer het geval.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb nog nooit gehoord van dat je niet kan booten nadat je een image hebt gemaakt.
Wel als je een bestaande image gebruikt voor een recovery.

• markiew
Ik weet zo ook niet hoe het proces van maken in zijn werk gaat. Je kunt in Windows van een actieve partitie (c:/) een image maken. Gebruikt ghost hier een leuk trucje voor dan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij tijdelijk op dat moment een andere partitie aanmaakt en actief zet.

Bij het terug zetten is dit idd een bekend fenomeen.
Pagina: 1