Advies gevraagd - nieuwe CPU+MB

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views

• GijsvK
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09-2020
In 2001 heb ik m'n vorige PC gekocht, na uitgebreid onderzoek op GoT en tweakers.net.
Het pleit voor jullie allemaal dat ik nu pas overweeg om hem te up te graden :)

Aangezien het dus 7 jaar geleden is dat ik de technologie volgde,
wil ik graag wat tips voor een combinatie moederbord + CPU + CPUkoeling + geheugen.

Wat zijn de requirements?
- de PC gaat gebruikt worden als fileserver (fotos) en als workstation (voornamelijk office applicaties)
- hij zal always-on staan, laag verbruik en geen geluid zijn dus zeer belangrijk
- het mag goedkoop (~€200), maar moet wel de volgende 5-6 jaren weer meegaan.
- het moederbord moet RAID1 ondersteunen, liefst onboard video hebben, met DVI output
- ook zou ik graag front-side USB interfaces hebben.

Ik zie bijvoorbeeld deze combi wel zitten:
Asus M2N-VM DVI met AMD Athlon X2 Dual-Core 6400+ en Scythe Infinity SCINF-1000 koeling, en Kingston ValueRAM 2x 2GB memory.
Goede keus, of juist niet?

Bedankt !

Verwijderd

Laag verbruik en een 6400+ nemen? Neem dan een 4850e of 5050e. Ook zou ik een ander mobo nemen. Asus M3N78 bijvoorbeeld. Geforce 8200 chipset is erg zuinig. Of een 780G chipset, die is wat krachtiger qua videoprestaties, zoals de MSI K9A2GM-FIH.

Wil je meer kracht (en nog zuinig blijven)(waar voor je dat gaat gebruiken geen idee) zul je naar Intel moeten kijken. E5200 of E7300 + Gigabyte GA-EG43M-S2H oid.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2008 18:06 ]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:45

painkill

Pain(k)(ill)

En waarom zo'n ernorme energievreter als cpu? (dat ding verbruikt 125 watt..., of misschien nog wel meer)

check dit: http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/reviews/

Alle moderne systemen en de doelen staan daar netjes, ik zou deze nemen: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2008

Ga je geen games spelen ermee, en geen render programma's dan kun je er jaren mee vooruit.

[ Voor 7% gewijzigd door painkill op 15-12-2008 17:59 ]

Mijn SNES verzameling!

• GijsvK
OK bedankt voor de feedback. Ik heb de specs aangepast:

K9A2GM-FIH --> dit is microATX, nu steekt er ATX in m'n kast. geen probleem neem ik aan?
AMD Athlon 64 X2 5050e
Cooler Master Hyper TX 2 --> is dat ding echt stil? of zou ik beter die Scythe Infinity nemen?

moet je die koeler best met pasta monteren of is het OK hem gewoon op de CPU te zetten?

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
altijd koelpasta gebruiken (maar niet te veel, 2 rijstkorreltjes vind ik perfect)!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:39
Ik raad je aan om wel gewoon pasta te gebruiken. Maar meestal zit dit al op de koeler zelf :)

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

• cheeks
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 21:56
Als je een echt stille cooler wilt dan zou ik een Thermalright nemen met een noctua fan erop

of direct de noctua cooler

• GijsvK
@cheeks: Ik zie de "Noctua NC-U6 Fanless Cooler" - kan je die echt zonder fan gebruiken? Cool ! >:)

[ Voor 13% gewijzigd door GijsvK op 16-12-2008 10:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zie PMG FAQ
Welke hardware je moet kopen kun je prima zelf uitzoeken, boodschappenlijstjes en dergelijke zien we dan ook liever niet op GoT, daarom gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.