Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HD4870 of Voeding 650Watt?

Pagina: 1
Acties:

• Phenomania
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 13:20
Ik heb telkens een probleem met mijn HD4870 1GB die ik eerder ook had met mijn X1900XTX en ik denk dat dit mijn kaart (of toch mijn voeding?) betreft...

Elke keer als ik in M2:TW een battle inga valt vroeg of laat het scherm weg en sluit de computer af.
Dan na een kleine vijf minuten wachten start de computer weer op.

En ik kan er maar niet achter komen waar dit aan ligt... ik heb, via RivaTuner de fanspeed inmiddels vast op 65% gezet (wat in mijn ogen voldoende zou moeten zijn, wederom een crash... toen op 100% gezet met hetzelfde resultaat) en ik heb, buiten deze kaart om, niks geks in mijn kast hangen dus qua voltage zou ik ook goed moeten zitten... PSU van 650Watt (+12V 3X)
Ik begin nu onderhand wel te vermoeden dat het mijn PSU kan zijn, omdat ik met beide kaarten hetzelfde probleem krijg.

Heeft iemand enig idee? Ik wordt er zo langzamerhand echt gek van...

Ik speel M2:Total War al mijn graphics op full (behalve schaduw en building detail) en unit-size @ large...
Ik heb daarbij anti-aliasing etc op gemiddeld gezet.
Ik heb via RivaTuner de fanspeed op 65% gezet.

Ik heb een Phenom X4 9850 (@ stock)
zoals gezegd dus een HD4870 1G
4GB 800MHz
En ik heb een PSU van 650Watt (+12V)

Heeft iemand enig idee, of suggestie, wat dit kan veroorzaken? Ik wordt er moedeloos van...

Verwijderd

Wordt je CPU niet te heet?

• Phenomania
Die wordt met Prime95 stressed max. 55-56 graden :|

Moet eerlijk zeggen dat ik daar de vorige keer ook al aan dacht, temeer daar dat spel gebruik maakt van één core en Quad Core niet ondersteund. Maar afgaande op die test ben ik daar toen een beetje van afgestapt...

Heb er al een andere koeler op zitten en idle is die rond de 30 graden...

Bedankt in ieder geval en wat zijn jullie nog laat op ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Phenomania op 15-12-2008 03:15 ]

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Welk merk PSU heb je (en hoe oud is deze?). Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurd met een andere PSU?

Het lijkt me sterk dat het aan de videokaart ligt, als je met een X1900XTX al hetzelfde probleem had.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
(jarig!)
de 4870 doet het bij mij prima op een 500W voeding (antec bijgeleverd bij kast)
Denk dus niet dat het probleem direct er in zou liggen dat 650 te weinig is.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:09

ByteDelight

Retro computing is alive!

PC power calculators:

http://www.antec.outervision.com/

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Redelijk betrouwbaar.
Ook kun je zo'n energie-meter gebruiken om de werkelijk gedissipeerde stroom/vermogen te zien.
Als je een A-merk voeding hebt is het afgegeven vermogen ca. 85% van het opgenomen vermogen en weet je of je voeding krachtig genoeg is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Vorak schreef op maandag 15 december 2008 @ 06:45:
de 4870 doet het bij mij prima op een 500W voeding (antec bijgeleverd bij kast)
Denk dus niet dat het probleem direct er in zou liggen dat 650 te weinig is.
Dat ligt er toch maar aan wat voor 650 Watt voeding dat is. Een 650 Watt voeding van bijvoorbeeld Trust heeft een lager continu-vermogen dan een 400 Watt kwaliteitsvoeding.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

merk voeding is (veel) belangrijker dan maximum te leveren vermogen van de voeding. Maar om zeker te zijn: test je systeem eens met een tafelventilator ervoor. Dan kun je temperatuursproblemen uitsluiten. Loop ook de lijst van processen even na en draai memtest86, gevolgd door prime95 of orthos voor de algemene stabiliteit van je systeem.

-_-

• kalizec
Heb even gezocht. Een eerdere post van Phenomia meldt dat het gaat om een Q-power 650Watt.
Ik denk dat daar ook meteen het probleem ligt. Er werd toen ook al vermeld dat ie beter af zou zijn met een merk-voeding.

Fabrikant bekend?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Phenomania
Zit nu op me werk en als ik thuis ben zal ik het even nalopen.
Heb toen op advies van andere mensen hier de Q-Power toch maar niet aangeschaft ;) Ben toen voor een Antec gegaan... zit me nu af te vragen of ik dan wel alles goed geïnstalleerd heb, maar ja idle doet ie zijn werk wel gewoon goed, maar dat zegt nog niks...

Ik zal ook wel even reageren hier of dit allemaal helpt, bedankt allemaal! :)

[ Voor 32% gewijzigd door Phenomania op 15-12-2008 14:08 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Heb je een multimeter? Sluit de multimeter ff aan op een geel en zwart draadje van een molexstekker en kijk of tijdens het gamen de voltages stabiel blijven...zie je snel genoeg of je voeding het trekt ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 16:38

KneoK

Not in a million lightyears

Ik zou voordat je met allerlei multimeters in de weer gaat en zelfs al je spullen opnieuw gaat monteren eerst eens rustig wat testjes doen, niets wijst direct op een hardwaredefect.

Even wat uurtjes Orthos draaien om processor en geheugen redelijk uit te sluiten. Even uitsluiten dat het niet aan dat ene spel ligt, want verder noem je niets. Je kunt met atitool op artifacts testen, dat stressed je kaart ook meteen lekker. Je kunt wat 3DMark's laten lopen, het spel even opnieuw installeren en ingame de instellingen iets verlagen (bijvoorbeeld je AA even uitzetten), je kunt wat andere spellen proberen.

Ook op z'n minst even de laatste drie officiële drivers proberen. De oude drivers even goed deinstalleren (zeker omdat ik begrijp dat je afwisselend hebt getest met de 1900XT en 4870) en in veilige modus met iets als drivercleaner pro de restjes verwijderen.

• JT

JT

VETAK y0

Multimeter eraan hangen is 2 minuten werk inclusief het ding pakken en die kan je gelijk mooi in de gaten houden als je van die benchmark/loadshit gaat draaien.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Heb je dit probleem alleen in die ene game? In dat geval lijkt het mij waarschijnlijker dat het aan de game ligt. Probeer eens wat andere games en/of benchmark tools. Als het probleem zich hierbij niet voordoet zou ik eens proberen de game opnieuw te installeren. Mocht dat niet werken probeer windows eens opnieuw te installeren.

specs

Verwijderd

Het is ook mogelijk dat er een bepaalde scene of een bepaald level net de cpu of gpu / combo daarvan meer of anders belast. En dat dat dan net teveel is voor de voeding, of de temperaturen, enz. Videogeheugentemps zelfs mss.

• Phenomania
Super al die reacties, bedankt! Ik heb zowel het spel al een paar keer opnieuw geïnstalleerd... met de komst van de HD4870 heb ik me schijf geformateerd en alles opnieuw geinstalleerd... dus die facetten kan ik uitsluiten...

Er werd gevraagd welke voeding ik heb:
http://www.azerty.nl/8-10...ower-650-blue---voed.html

Ik ga nu vanavond Orthos en Prime95 dan draaien, heb helaas geen multi-meter, maar ik denk dat ik die over een paar dagen wel heb ;)

wat je zegt een bepaalde scene, dat zou ook nog eens kunnen... bijvoorbeeld bij een in-game filmpje valt ie uit.. wel raar dat ik dat nu wel heb (met me nieuwe systeem) en met me oude nooit geahd, terwijl graphics bijna hetzelfde zijn en met mindere hardware toentertijd.

Heb dit probleem alleen in dit spel ja, komt ook omdat ik alleen dit spel op de computer speel en nu met Empire: Total War op komst compleet nieuw systeem opgebouwd...

Nou ja, bedankt iedereen!! Ik ga nu even testen en als ik daar niet veel wijzer uit word, ga ik zeker ff zo'n multi-meter ergens ritselen ;)

Johan

Verwijderd

Videokaarten verstoken steeds meer watt. Met een 100 watt videokaart trekt je voeding het wel, met een 150 watt exemplaar mss wel niet.

• Phenomania
Maar je zou toch denken dat die voeding dat wel zou trekken... ik heb alleen een DVD-speler anex brander, dan een niet stock-cooler en dan deze videokaart... de rest alleen dan me moederbord, schijfstation voor floppy's en 1 HDD (500GB) en that's it... heb drie rails voor +12V... Maar goed, ik ga ff testjes draaien :)

+12V1 / Min: 1.0A Max: 19.0A
+12V2 / Min: 1.0A Max: 19.0A
+12V3 / Min: 1.0A Max: 19.0A

[ Voor 66% gewijzigd door Phenomania op 15-12-2008 19:04 ]

• kalizec
Antec 650 Watt voeding is inderdaad wel ok. Je kunt er niet mee uitsluiten dat er geen examplarisch defect is, maar het is ieder geval niet defective-by-design(tm) (zoals sommige troep die je kunt kopen).

Anyway, verschillende games testen. Controlleer ook meteen even of er niet toevallig een patch voor die game bestaat die een soortgelijk probleem 'moet' oplossen voor een minder recente kaart.

• Phenomania
Ok, thanks... nopes is geen vaak voorkomend probleem... ik zit echt al vele jaren op forums van Creative Assembly (de makers) en van andere "freaks" als ik van dit spel and never heard of this particular problem ;)

Ik ga, zoals gezegd, eerst maar ff die testjes doen, dan maar inderdaad ff een ander spel proberen... bedankt in ieder geval mensen!!! :)

[ Voor 75% gewijzigd door Phenomania op 15-12-2008 20:31 ]

• dahakon
Het kan best wel eens een combinatie zijn van je huidige hardware en een specifiek stukje van het spel dat je speelt.

Ik kan mij nog heugen dat een oude pc die ik had, geen enkel probleem had met welk spel dan ook, maar continue compleet bleef hangen in de grot van de Wailing Caverns wanneer ik een plasje met 2 mobs wilde oversteken in World of Warcraft. Nergens anders had ik ook maar enig probleem, maar altijd op dat ene plekje, zelfs na herhaalde installaties van zowel het OS alswel WoW zelf.

Wat men zegt, probeer het eens uit met een paar andere spellen, om te zien hoe deze reageren.

• Phenomania
Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden.

Het betreft wel mijn voeding. Een paar uurtjes Orthos en Prime95 draaien en dat ging helemaal goed. Daarna ging ik zoals hier aangeraden met atitool op artifacts testen... en na 5 minuten sloeg die uit en hetzelfde verhaal als van het begin aan...

Dan zal je denken je videokaart wordt te heet en dan ligt daar de fout. Maar de eerste keer stond de temp. stressed op 53 graden en toen gebeurde het. Even later na opnieuw opstarten, opnieuw deze test voor ditmaal ongeveer 20 seconden gedraaid, vooraleer hij bij 49 graden wederom uitviel... Daarnaast qua temp. is de airflow in me kast gewoon goed... Ik had bij deze test zelfs de kast open staan en de fanspeed op 70% gezet (hoger dan 70% te zetten wordt ronduit storend en heeft denk ik ook geen zin). Hetzelfde nu net gedaan met mijn X1900XTX met hetzelfde resultaat (alleen is daar het geluid op dat percentage net Schiphol)...

Ik denk dan toch maar dat de PSU die plotselinge vraag naar extra voltage niet aan kan, is dat mogelijk? Dat hij het ene moment daar 5 minuten over schijnt te doen, vooraleer hij instabiel wordt, en vervolgens de volgende keer er al na 20 seconden de brui aan geeft? Dus gewoon in-stabiel is. Zie ik dat goed? (ben namelijk op PSU-gebied een newbie lol)

Johan

Edit: in Speedfan geeft hij bij +12V waardes aan variërend van 11,44 tot 11,62 (meestal op 11,53)... dit lijkt mij toch (iewat) laag? Heb alleen twee webpagina's, Speedfan en Winamp (internet-radio) open staan...

Ik meen dat ik ooit ergens gelezen heb dat hij niet onder de 11,40 mag uitkomen en als hij nu zelfs, redelijk idle, al af en toe op 11,44 zit :?

Edit edit: Ik lees nu net zelfs 11,26 |:(

[ Voor 161% gewijzigd door Phenomania op 15-12-2008 22:17 ]

• M2M
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

waarden van je voeding mogen 5 - 10 % afwijken van het normaal. 3.3V lijn op 2.0 is niet goed, 3.3V op 3.1 kan nog net. Idem met de 12 volt. Misschien is het zo dat je voltage kortstondig inzakt als er voor een klein ogenblik te veel vermogen van je voeding wordt geeist. In dat geval zal je computer dus rebooten.
Een kleine test misschien: underklokken en undervolten van je processor en videokaart. Kan eigenlijk geen kwaad. Het ergste wat kan gebeuren is dat je een bios-reset moet doen. Gaat het wel goed als je componenten minder stroom vreten? dan zit het probleem dus zeker bij je voeding.

-_-

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Speedfan is heel slecht in het uitlezen van de voltages. Als die het dan toch goed doet is het toeval. ;)
Uitlezen van voltages van de voeding doe je met een multimeter. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Phenomania
Ik heb nu net mijn DVD-player afgesloten van één van mijn rails (hij heeft nu ff niks) en dan in complete idle-toestand heb ik nog dit onder-voltage in deze verhoudingen (zat net zelfs op 11,18)... of zegt dat niks? ;)

Ik ga dan idd maar ff proberen om te kijken of onder-voltage wat duidelijkheid gaat geven, thanks...

Edit: haha ja, ik weet het alleen heb een multi-meter zo niet in huis helaas, dus dan maar ff zo spelen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Phenomania op 15-12-2008 22:41 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30
Hoe heb je de voeding aangesloten op de grafische kaart? Als je maar 1 rail van de 3 rails gebruikt schiet het extra vermogen ook niet op. Bekijk even als de rails aardig netjes onderling wordt belast. De kaart en CPU volledig op een aparte rail zetten! De rest op de derde.
Koppel zoveel mogelijk onderdelen los, ook degene die maar passief meedraaien(zoals de floppydrive en dvd-speler). Ik weet niet als je extra veel ventilatoren in de machine hebt. schakel daar anders ook een paar vanuit.

Als nu teveel op 1 rail draait kun je ook vreemde effecten krijgen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Phenomania
Ik heb nu net de DVD en floppydrive afgekoppeld, me GPU ondergeklokt en nu kan ik Atitool wel draaien zonder dat ie uitvalt... dus fout wel aan de voeding toeschrijven of is het mijn eigen klungeligheid hoe ik ze heb verdeeld?
Onderstaand hoe ik het heb verdeeld:

Hoe wil je een CPU op een aparte rail zetten, bedoel je moederbord? Op mijn voeding zit er standaard "komend uit het kastje" een kabel voor moederbord (24-pins of 20 anyway) en één voor het moederbord met 4 pins. De rest (5 openingen) kan ik zelf in mijn voeding steken zoals ik het wil (denk ik haha). Ik heb er twee direct voor mijn GPU, 1 voor mijn DVD en fans (2x), 1 voor mijn hdd (sata) en 1 direct voor mijn floppy...
Zou dus ook zomaar kunnen dat ik het compleet fout heb gedaan? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Phenomania op 15-12-2008 23:15 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30
Phenomania schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:02:
Ik heb nu net de DVD en floppydrive afgekoppeld, me GPU ondergeklokt en nu kan ik Atitool wel draaien zonder dat ie uitvalt... dus fout wel aan de voeding toeschrijven of is het mijn eigen klungeligheid hoe ik ze heb verdeeld?
Onderstaand hoe ik het heb verdeeld:

Hoe wil je een CPU op een aparte rail zetten, bedoel je moederbord? Op mijn voeding zit er standaard "komend uit het kastje" een kabel voor moederbord (24-pins of 20 anyway) en één voor het moederbord met 4 pins. De rest (5 openingen) kan ik zelf in mijn voeding steken zoals ik het wil (denk ik haha). Ik heb er twee voor mijn GPU, 1 voor mijn DVD en fans (2x), 1 voor mijn hdd (sata) en 1 voor mijn floppy...
Zou dus ook zomaar kunnen dat ik het compleet fout heb gedaan? :?
Die 4-pins uit de bundel is dus voor de CPU. Aangezien je die niet kan wijzigen hoef je, je daar niet druk over te maken. Heb je 1 of 2 aansluitingen op je videokaart? Als je er 1 hebt gaarne de externe connector gebruiken en dan aansluiten op de verst gelegen connector van de main-boom af.

Als dit niet helpt: multimeter, andere videokaart of andere voeding proberen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Phenomania
Ik heb twee aansluitingen op me GPU... heb daarom vanaf de voeding twee kabels direct doorgetrokken naar mijn GPU...

Zal morgen een multimeter ergens ritselen en er dan weer even mee spelen...
Andere videokaart heeft denk ik geen zin, heb ook al een X1900XTX geprobeerd (één aansluiting), met hetzelfde resultaat...
Heb al even gekeken naar een andere vervangende voeding, maar hoogste wat ik hier nu heb liggen is 300 watt +12V 18A, dus dat gaat hem helaas niet worden... ik denk als ik dit allemaal zo zie, dat ik de multi-meter uitslag wel iets kan voorspellen haha ;) Ik wacht morgen even af en kijk anders of ik deze voeding terug kan sturen en een nieuwe opgestuurd kan krijgen...

Samenvattend dus even:
Met enkele hardware afgekoppeld (DVD en Floppydrive) en de GPU iewat ondergeklokt doet hij de artifacts-test wel naar behoren. Dat lijkt mij dus inderdaad een falende voeding (ik ben geen expert, dus daar kunnen meningen over verschillen). Ik zal voor de zekerheid dus morgen even met een multimeter prutsen (zoek wel ff op hoe dat precies werkt) en laat dat dan wel even weten (voor het geval dat iemand dit probleem ooit tegenkomt en met deze topic wat kennis wil opdoen ;))

[ Voor 31% gewijzigd door Phenomania op 15-12-2008 23:36 ]

Verwijderd

LOL, hier met een Aopen 300W 15A, CPU zwaar overklokt rond de 160W met HD4850 OC aki 120W.
2HDD's één casefan, kast open.

Uitlezingen van oa speedffan kun je niet vanuit gaan einde verhaal. Meestal klopt de Vcore wel, de rest tja...

Ow man, Antec 650W, met weet ik hoeveel lijnen op 12V, 5 jaar garantie. Wat denk je nu zelf? Enigeste kna is dat hij defect is, als iets degelijk stroom levert is het Antec wel of Amacrox of FSP, Aopen, etc.

Pak een methode om het één of het andere uit te sluiten, multimeter mooie methode, zelf nooit g3ebruikt hoor.

Verwijderd

Eventueel zal je ook kunnen kijken of je misschien ergens een A-merk voeding van iemand kan lenen. Kun je direct zien of het daadwerkelijk aan je eigen voeding ligt!

• Phenomania
Ik zal dat laatste proberen te doen, evenals zoals gezegd het ritselen van een multimeter...
En wat betreft het merk Antec en weet ik hoeveel lijnen... ik denk niks, ik constateer alleen ;) Als ie het niet doet, doet ie het niet lol. Maar ik zal vanavond even kijken, thanks! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Phenomania op 16-12-2008 08:50 ]

• KneoK

KneoK

Phenomania schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:46:
Ik zal dat laatste proberen te doen, evenals zoals gezegd het ritselen van een multimeter...
En wat betreft het merk Antec en weet ik hoeveel lijnen... ik denk niks, ik constateer alleen ;) Als ie het niet doet, doet ie het niet lol. Maar ik zal vanavond even kijken, thanks! :)
Test het allemaal even goed, want je gaf eerder aan dat het onderklokken van je GPU deel van de oplossing bleek. Alles bij elkaar geef ik je voeding ook een goeie kans, maar het kan ook zijn dat je videokaart gewoon niet lekker op de standaardkloks wil lopen (en dus eigenlijk defect is).
Als het mogelijk is dus een andere goeie voeding proberen, helemaal mooi zou zijn om je videokaart ook in een ander systeem te kunnen testen.
Bel desnoods de computerwinkel waar je alles gekocht hebt, wellicht zijn ze bereid even een voeding uit te lenen (in eerste instantie dus kopen met de garantie dat je 'm, mocht het het probleem niet oplossen, gewoon kunt retourneren).

Als ik een beetje rondkijk dan kom je met stressed verbruik op ongeveer hetzelfde uit als je de X1900XT en HD4870 naast elkaar legt (zo rond de 120Watt) dus dat zou in ieder geval kunnen verklaren dat je met beide kaarten hetzelfde probleem hebt.

• Phenomania
Ik zal proberen ergens een andere voeding te regelen, maar betwijfel het :( Ga vanavond iig een multimeter regelen. Dat beide videokaarten niet op standaardkloks willen lopen, lijkt me toevallig, maar zeker niet onmogelijk en zou ik idd niet moeten uitsluiten ;)
Ik kan mijn kaarten daarentegen wel even in een ander systeem proberen te zetten (van een vriend van me), kijken of dat vanavond ook kan, zou mooi zijn... Ik heb de spullen overal en nergens vandaan gehaald, beetje bijeengekocht op internet :P Maar heb de voeding via Azerty dus zal ff-tjes kijken hoe ik dat ga doen, maar komt wel goed denk ik zo :)

Nu je het zegt is het idd wel waar dat ze toch min of meer hetzelfde aan wattage vragen ja hmm

• Phenomania
Nou hier ben ik dan eens weer ;) Ik heb dus geen meter kunnen regelen deze avond (winkels zijn dicht), maar ik heb verder niet stil gezeten (hoop ik) :P

GPU (HD4870 1GB) in een ander systeem gehangen... met AtiTool op artifacts getest en crysis gespeeld, geen probleem blijft gewoon werken.
Orthos en Prime95 op me eigen systeem voor uren gedraaid en CPU komt niet boven de 53 graden uit, ook geen probleem en blijft werken.

Maar op het moment dat ik artifacts met mijn GPU op mijn eigen comp. start valt ie na 5 seconden uit.

Om zekere bevestiging te krijgen moet ik dus een multi-meter in handen krijgen, nadeel is dat de winkels al dicht zijn eer ik klaar ben met werken lol...
Maar het ligt dus niet aan mijn GPU (die werkt immers) en mijn CPU wordt, naar uit de testen blijkt, niet te heet... maar zoals gezegd moet eerst even een multiemeter in me handjes krijgen, maar ik ben er eigenlijk toch wel zeker van dat dit even een minder productje van Antec betreft, helaas... zal morgen voor de zekerheid even contact opnemen of het mogelijk is deze in te ruilen...

• dahakon
Kun je die vriend van je niet even lief aankijken of je zijn voeding mag gebruiken in jouw systeem? Het is eventjes werk, alle belangrijke kabeltjes ontpluggen en inpluggen, maar de videokaart doet het dus wel met de voeding die in die pc van die vriend zit, dus kun je met die voeding ook uitsluiten of het wel of niet aan jouw voeding ligt.

• JT

JT

VETAK y0

Phenomania schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:12:
Nou hier ben ik dan eens weer ;) Ik heb dus geen meter kunnen regelen deze avond (winkels zijn dicht), maar ik heb verder niet stil gezeten (hoop ik) :P

GPU (HD4870 1GB) in een ander systeem gehangen... met AtiTool op artifacts getest en crysis gespeeld, geen probleem blijft gewoon werken.
Orthos en Prime95 op me eigen systeem voor uren gedraaid en CPU komt niet boven de 53 graden uit, ook geen probleem en blijft werken.

Maar op het moment dat ik artifacts met mijn GPU op mijn eigen comp. start valt ie na 5 seconden uit.

Om zekere bevestiging te krijgen moet ik dus een multi-meter in handen krijgen, nadeel is dat de winkels al dicht zijn eer ik klaar ben met werken lol...
Maar het ligt dus niet aan mijn GPU (die werkt immers) en mijn CPU wordt, naar uit de testen blijkt, niet te heet... maar zoals gezegd moet eerst even een multiemeter in me handjes krijgen, maar ik ben er eigenlijk toch wel zeker van dat dit even een minder productje van Antec betreft, helaas... zal morgen voor de zekerheid even contact opnemen of het mogelijk is deze in te ruilen...
Waar kom je vandaan? Je mag die van mij anders wel lenen ;) Of je systeem meenemen.

Ecodan warmtepomp

• Phenomania
Hahaha nou denk het niet, die vriend is een jongen die op zich een mooi systeem kant en klaar heeft gekocht en het al redelijk benauwd had toen ik de kast openmaakte om mijn GPU erin te stoppen hahaha...

Maar met die voeding draaide hij dus wel prima ja, tijdens AtiTools en draaide dus ook perfect in Crysis... Ken volgens mij voor de rest weinig mensen die een beetje voeding hebben hangen, ik kan natuurlijk de computer op me werk ff nakijken ;)

Ik kom uit Barneveld (Tok Tok City)... en jij uit Purmerend/Enschede :P haha nou ja, super voor het aanbod iig ;) Ik ga morgen maar ff een uurtje eerder vrij van me werk vragen, met als reden een multi-meter kopen haha iig een les geleerd: zorg dat je een multi-meter hebt lol :P

Thanks all! _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Phenomania op 16-12-2008 22:09 ]

• JT

JT

VETAK y0

Beide kanten op een redelijk eindje :P Succes ermee.

Ecodan warmtepomp

• Phenomania
Haha precies, dank je wel man! :)

• Vaquero
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-10 07:21
Ik heb ook eens een probleem gehad wat veel op die van jou leek. Ik was er haast zeker van dat het de voeding was, maar het bleek dat de stroomvoorziening via het moederbord gewoon gaar was.
Op het moment dat de videokaart en de cpu wat harder moesten werken viel het systeem gewoon uit.

Ik zou inderdaad eerst een andere voeding van iemand zien te lenen en als dat geen uitkomst bied, vrees ik dat je mobo gaar is.

• Clementine
  • Laatst online: 07-08 19:39
Ik snap dat iedereen hier een tweaker is en mij voor dit advies gaat verdoemen but here it goes :P :

Bel even de plaatselijke computer zaak en vraag of ze toevallig een voeding tester hebben liggen en of je ff snel langs kan komen met de voeding en laat ze ff dat ding aan je voeding leggen.

Binnen 1 minuut weet je dan of je volt lines goed zijn of niet.

We krijgen vaak zat mensen met een voeding langs bij ons op de zaak en dat is gewoon service, zou niks mogen kosten.

Probeer ook is het stress programma: OCCT
Dit geeft de voltage waardes en temperaturen correct weer en stressed je systeem intensief. (prime95 heb ik niet ALTIJD goede ervaringen mee met stess testen.)

Heb je al eens je windows opnieuw geinstalleerd met dit probleem? Heb je ook al eens de crysis benchmark tool gedraaid? Dit zou hetzelfde probleem MOETEN geven als in total war. If not, lijkt het me toch meer een driver probleem dan hardware.

EDIT: Link naar waar je zo'n psu tester zelf zou kunnen kopen als je toevallig zelf dit leuke gadget wil hebben: http://www.4launch.nl/sho...er-rc-t8--blauw-/tweakers

[ Voor 9% gewijzigd door Clementine op 16-12-2008 22:18 ]

Macbook Pro 15" 

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Ik zou die vriend van je toch eens proberen te overtuigen om jou die voeding in je eigen systeem te laten testen. Mocht het nou echt aan de voeding liggen, moet je deze zeker kunnen ruilen, want een goed functionerende 650W voeding van Antec zou echt geen problemen met jouw systeem mogen hebben.

specs

• Clementine
  • Laatst online: 07-08 19:39
Depep schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:16:
Ik zou die vriend van je toch eens proberen te overtuigen om jou die voeding in je eigen systeem te laten testen. Mocht het nou echt aan de voeding liggen, moet je deze zeker kunnen ruilen, want een goed functionerende 650W voeding van Antec zou echt geen problemen met jouw systeem mogen hebben.
Die jongen heeft z'n systeem kant en klaar gekocht. Ik kan je nu al vertellen dat de winkel waar hij gekocht is EXTREEM moeilijk gaat doen als ze ook maar een vermoeden hebben van het feit dat er met de binnenkant van het systeem is geknoeid.

Ja ik weet t, rechten van consumenten etc... ik zou die jongen een plezier doen en ervoor zorgen dat hij gewoon geen problemen gaat krijgen.

Macbook Pro 15" 

• Phenomania
Super allemaal... ik ga dan ff met OCCT aan de slag en ga morgen na me werk gelijk even naar een comp.shop hier iets verder van mijn appartementje af...

Ik heb windows al meerdere malen opnieuw geïnstalleerd... elk spel wat ik er straks tegenaan heb gegooid op mijn eigen systeem (geen Crysis, heb dat bij mijn vriend gedaan, heb die nl. niet) resulteerde bij teveel grafisch geweld in het afsluiten van mijn comp. Ik heb het een paar maal aan hem gevraagd of het mogelijk was of ik het ff snel kon switchen en dat had hij liever niet, dan ga ik ook niet verder aandringen, is ook een beetje mijn probleem en niet de zijne lol ;)

Bedankt voor die link!! Ga zeker dat dingetje even bestellen onder het motto: baat het niet, schaadt het niet ;)

Zou het zelfs zover kunnen zijn dat me moederbord naar ze latijnen is hmmm :S nog niet aan gedacht, maar kan dat echt zo waarschijnlijk zijn haha wordt nu toch wel angstig... moet ff die meter hebben... nou ja, ik ga nu ff nog wat testen dan... haal daarna alvast me voeding eruit, zodat ik hem morgen gelijk na me werk snel ff kan proberen te laten testen :( Muchos gracias iedereen, wordt echt gewaardeerd :)

• Phenomania
Vanmiddag vrij gevraagd en gelukkig gekregen... ben er mee naar de winkel iets verderop gegaan en de voeding is inderdaad niet helemaal honderd, helaas :( Toonde ernstige instabiliteit haha contact opgenomen met de leverancier en ik mocht hem zonder problemen terugsturen en ik krijg een vervangend exemplaar toegestuurd...

Denk dus bij deze het probleem opgelost... bedankt iedereen voor alle hulp!! Ik hoop jullie hieromtrent niet meer nodig te hebben (zeker niet lullig bedoeld ;))...

Verwijderd

Dat was mooi alternatief toch, ff naar de PC boer. Scheelt ook weer en multi-meter, hoewel die wel altijd handig zijn.
Hoop dat ze de voeding trouwens ook nog apart hebben getest andere setup, zodat het geen compatibiliteitsprobleems was met je mobo maar dat denk ik niet.
Als je een nieuwe hebt weet je het zeker.
Meeste had je al uitgesloten. :)

• JT

JT

VETAK y0

Ha, had ik toch gelijk met m'n multimeter B)

Ecodan warmtepomp

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 14:14:
Dat was mooi alternatief toch, ff naar de PC boer. Scheelt ook weer en multi-meter, hoewel die wel altijd handig zijn.
Hoop dat ze de voeding trouwens ook nog apart hebben getest andere setup, zodat het geen compatibiliteitsprobleems was met je mobo maar dat denk ik niet.
Als je een nieuwe hebt weet je het zeker.
Meeste had je al uitgesloten. :)
Incompatibiliteit tussen moederbord en voeding zou alleen bootproblemen mogen geven, als het zooitje eenmaal draait dan zou dat geen factor mogen zijn.

• Phenomania
Hahaha idd, waar zo'n multimeter al niet goed voor is, bedankt allemaal! :) Heb nou me ontzettend oude beestje bij me ouders opgehaald (met wel 300 watt +12V 16A rofl) voor het internet en werken. Voeding heb ik morgen of overmorgen binnen, dus komt goed dit weekendje ;)

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 16:38

rCk

Even een vraagje aan de TS omdat ik wellicht een soortgelijk probleem heb. Zien de crashes er zoals dit uit: http://nl.youtube.com/watch?v=5AF_1p2G8ow
Dan weet ik namelijk ook weer of het mijn probleem zou kunnen oplossen ook. Aangezien ik al tijden met mijn HD4870, dan wel een 512 mb versie worstel. Dan weet ik tenminste of het aan de voeding ligt of niet.

• Phenomania
Nee sorry kerel... ik heb het even gekeken en bij mij is/was het echt plotsklaps wegvallen van me complete systeem en na een tijdje wachten ging hij opstarten en deed hij het weer (duurde wel eens korter als ik de aan-uit knop indrukte van me PSU hehe)... ik vraag me ook af of zoiets aan je voeding ligt, want me voeding trok het schijnbaar dus gewoon niet en viel dan gewoon uit...
Ik hoop dat je er uit kom kerel!

[ Voor 4% gewijzigd door Phenomania op 18-12-2008 22:57 ]

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 16:38

rCk

Okay alsnog bedankt voor je reactie Phenomania.
Maar goed zo kan tie bij mij dus een tijdje hangen, en dan wacht ik al niet langer dan 5 secs en druk ik de reset knop al weer in :P.

Kan alsnog voeding zijn, maar kleine kans. Laat ik eerst maar eens kijken, wilde sowieso al naar iets gaan met wat meer Vram, dus overstap naar gtx260 zou wel leuk zijn dan :). HD4870 is erg leuk, maar dit werkt niet zo.

• Phenomania
Voeding vervangen voor een zelfde type en het probleem is nu helemaal weg, ben superblij nu haha ;)
Thanks everybody!!

Johan

Verwijderd

Je hoeft niet te groeten hier hoor Johan, dat doen we allemaal al automatisch ook al zijn we niet altijd even lief voor elkaar. Ik ben blij dat je probleem verholpen is, gare voeding kan best voor lastige onverklaarbare problemen zorgen. :)

rCk, Ik kan niks anders adviseren dan , ten eerste schone install, schone driver install. Maar je moet ook zeker weten dat systeem niet zomaar fouten geeft door wat ik al eerder zei bijv een te lage Vdimm of te strakke timings, etc. Je kan als het mogelijk is de voeding vervangen om te testen. Games zijn behoorlijk geheugen gevoelig uit eigen ervaring

• Phenomania
Okeej, zal ik onthouden haha maar vond het echt top hoe iedereen hier meedacht met me en ik dacht laat ik in ieder geval even weten of het nu opgelost is of niet ;)

Verwijderd

een standaard voeding is niet voldoende

je kunt beter een merkvoeding kopen

• Phenomania
Dat was niet het probleem zoals je kunt lezen...

Verwijderd

ik zou toch even voor een andere voeding gaan kijken, ik draai hier maar met een 480watt voeding van tagan en op deze voeding draaid,
p5k deluxe/wifi Ati 4850 met een E8400 overclock op 4.0gig en 4gig DDR2 op FSB 1067 , 3xHD 1xDVD , display op het front 2x 120mm fan met les en 1x 8cm led en een led cpu koeler

draaid hier gewoon stabiel zonder uitval of voltage drops etc etdc..

2e systeem een 380watt voeding Chieftec, Ausus p5k-pl vm , E6600 overclock 3.0gig 2gig DDR2 , 2xHDD ATI 3850 1x DVD 3x8cm fan en draaid ook gewoon stabiel.

3e systeem B-merk voeding 400Watt , asus p5k-pl vm E4500 overclock op 2,8gig 2gig DDR2 geforce 8800GTS 2xHD 1xDVD ,front panel verlichting 1x120mm fan 1x80mm fan 1x 80mm fan led

ook stabiel.

ik snap niet dat mensen zulke zware voedingen nodig hebben van 600 a 700watt als je geen SLI of Crossfire draaid maar goed dat is mijn ervaring.

die spannings lijn van jou voeding is te laag , wanneer de spanning te laag wordt valt je pc gewoon uit en dit gebeurt met name op de spannings lijn op je moederbord die onder de 11Vlt gaat komen onder load.
al zou dit gebeuren op de lijn van je grafischekaart dan valt enkel je monitor zwart en de pc blijft draaien.
zelf ervaring mee gehad.

• Phenomania
Zoals ik al zei ;) het probleem is reeds opgelost... ik heb een nieuwe PSU (zelfde merk en type) toegestuurd gekregen en nu doet ie het helemaal prima :) Maar dan zal het idd dat geweest zijn ja :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aangezien dit over de voeding gaat en niet over de videokaart hoort dit thuis in Overige Hardware :)

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 21:12

CdD

Ik zit hier met een soortgelijk probleem. Ik vind het alleen een beetje overdreven om hier een apart topic voor te maken.

Vaak als ik bv. GTAIV speel, hapert het spel na bepaalde tijd. Op zo'n moment komen er allemaal rare kleuren in beeld, rare vierkantjes, etc. Nu twijfel ik dus of het aan de voeding of videokaart ligt. Specs van het systeem zijn:
  • Antec Fusion, 430Watt voeding
  • Asus P5E-VM HDMI
  • Intel E8200
  • Asus 8800GT
  • Samsung DVD-brander
  • Samsung 500GB
Ik heb de 8800GT al in een ander systeem (zie signature) geprobeerd. Wat bleek: er was geen probleem meer. De 9600GT uit het goed werkende systeem (zie signature) werkt echter ook prima in het systeem met bovenstaande specs! Bovendien werkt de 8800GT in het andere systeem óók prima! :S

Een 9600GT en 8800GT (beiden Asus en geen OC-versies oid) gebruiken als het goed is nagenoeg dezelfde hoeveelheid stroom (toch?), dus dat zou betekenen dat de 430Watt voeding ook nog in orde is.

Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar ik heb hier nog even wat waarden uitgelezen in de bios:

VCORE1.184V
3.3V3.216V
5V4.944V
12V12.152V

Zijn die afwijkingen oké?

99pixels.nl

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijkt eerder op een hitteprobleem...

• CdD

CdD

Lijkt me niet. Systeem wordt prima gekoeld door 2x12cm fans. Hitteprobleem heeft volgens mij als gevolg dat je pc reboot of een blue screen geeft. Dat is nog nooit gebeurd.

[ Voor 31% gewijzigd door CdD op 23-12-2008 20:10 ]

99pixels.nl

• CdD

CdD

CdD schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:01:
Ik zit hier met een soortgelijk probleem. Ik vind het alleen een beetje overdreven om hier een apart topic voor te maken.

Vaak als ik bv. GTAIV speel, hapert het spel na bepaalde tijd. Op zo'n moment komen er allemaal rare kleuren in beeld, rare vierkantjes, etc. Nu twijfel ik dus of het aan de voeding of videokaart ligt. Specs van het systeem zijn:
  • Asus P5E-VM HDMI
  • Intel E8200
  • Asus 8800GT
  • Samsung DVD-brander
  • Samsung 500GB
Ik heb de 8800GT al in een ander systeem (zie signature) geprobeerd. Wat bleek: er was geen probleem meer. De 9600GT uit het goed werkende systeem (zie signature) werkt echter ook prima in het systeem met bovenstaande specs! Bovendien werkt de 8800GT in het andere systeem óók prima! :S

Een 9600GT en 8800GT (beiden Asus en geen OC-versies oid) gebruiken als het goed is nagenoeg dezelfde hoeveelheid stroom (toch?), dus dat zou betekenen dat de 430Watt voeding ook nog in orde is.

Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar ik heb hier nog even wat waarden uitgelezen in de bios:

VCORE1.184V
3.3V3.216V
5V4.944V
12V12.152V

Niemand? :/

99pixels.nl

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zit zo'n 20 Watt verschil in de twee videokaarten misschien is dat net het verschil tussen goed en niet goed werken.
Kun je de voeding niet ook uitwisselen. Dat zou uitsluitsel moeten geven. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 13:24
CdD schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:01:

• Asus P5E-VM HDMI
  • Intel E8200
  • Asus 8800GT
  • Samsung DVD-brander
  • Samsung 500GB

VCORE1.184V
3.3V3.216V
5V4.944V
12V12.152V

Voltage waarden uitlezen in de bios is complete prut. De enige manier om achter het voltage te komen is om de zogenaamde multimeter van zolder te halen en zelf even alles te checken.

Het is overigens raar dat de 8800 in het andere systeem wel goed werkt, en de 9600gt ook. Maar, het probleem dat je beschrijft heet artifacting, en duidt zo goed als altijd op oververhitting. Ik zou dus toch echt even goed kijken hoe warm die 8800 wordt, met behulp van rivatuner bijvoorbeeld. Als dat 90c + is, dan heb je een probleem.

• CdD

CdD

-The_Mask- schreef op donderdag 25 december 2008 @ 12:33:
[...]

Er zit zo'n 20 Watt verschil in de twee videokaarten misschien is dat net het verschil tussen goed en niet goed werken.
Kun je de voeding niet ook uitwisselen. Dat zou uitsluitsel moeten geven. :)
Voedingen ga ik deze week even proberen indd. Trouwens, 20 Watt verschil? Terwijl die kaarten nagenoeg identiek zijn? Ze hebben volgens mij zelfs de zelfde chip..?

99pixels.nl

• -The_Mask-
  • Niet online
CdD schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:29:
[...]

Voedingen ga ik deze week even proberen indd. Trouwens, 20 Watt verschil? Terwijl die kaarten nagenoeg identiek zijn? Ze hebben volgens mij zelfs de zelfde chip..?
Nagenoeg identiek?
Niet helemaal de 9600GT heeft namelijk 64 stream processors terwijl de 8800GT er wel 112 heeft. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1