Een opleiding/diploma zegt helemaal niets. Bij mij (HBO, ik ben Bachelor ICT) zat alles door elkaar. Er waren lapzwansen die geen woord konden programmeren en maar een beetje meeliepen met de rest en zich erdoor sloegen op het schrijven van requirements, wat de meeste programmeurtypes minder leuk vonden. Aan de andere kant zat ik bij iemand die altijd bezig was weer wat clockcycles van z'n zelfgeschreven 3D engine af te schaven, in ASM.
Ik heb zelf nooit echt les gehad in java, wel in C++ (en scheme, ASM, en nog wat kleintjes). Ik weet dus inderdaad wel van pointers en bubblesort etc etc. Design patterns kan ik ook mee omgaan (een interface beschrijft iets wat iets KAN, niet wat iets IS, enzovoorts).
Ja, het voegt iets toe aan wat ik kan als programmeur en nee, ik heb het niet elke dag nodig. Maar goed, geschiedenisles op de middelbare school heb je als programmeur ook niet nodig, toch is het goed dat je het hebt gehad. Verdieping en verbreding van kennis is altijd een goed iets, zeker als je een opleiding volgt.
Het punt met opleidingen tegenwoordig is dat er alleen een echte schifting is na het eerste jaar. Scholen (en universiteiten?) kunnen slecht presterende studenten na het eerste jaar wegsturen, maar daarna niet meer. Het kan wel, maar dan krijgen ze geen subsidie voor die student. Na het eerste jaar is het de school er dus alles aan gelegen om je te laten afstuderen. Bij ons lag dat er behoorlijk dik bovenop, wat de motivatie bij sommige studenten niet altijd ten goede kwam. Dit systeem is natuurlijk kapot, omdat het best voor kan komen dat iemand het eerste jaar wel haalt maar toch faalt na het tweede of derde jaar. Om die mensen met veel steun en moeite toch nog te laten afstuderen en dan nog wel met hetzelfde diploma als de normale studenten is gekkenwerk.
De enige troost is dat de incompetente lui bij een bedrijf direct tegen de lamp lopen, waarschijnlijk bij het eerste sollicitatiegesprek al.
En of je die design principles nou in java doet of in php of in visual basic, dat maakt mij niet uit. Een programmeur kan programmeren in elke taal. Je krijgt dus ook geen taal maar een programmeurstudie. Als dat toevallig in java is, kan je alsnog een steengoede programmeur worden.
Bovendien is er ook nog zoiets als de studie aanpassen aan de vraag uit het bedrijfsleven, vooral bij een HBO-studie. Bedrijven vragen om java: er komen meer HBO's die java-studenten bieden.
Bovendien, wat is een goede programmeur? Iemand die zelf z'n computer in elkaar soldeert, z'n eigen programmeertaal verzint en daar de compiler in en voor schrijft? Iemand die alles maar dan ook alles van java weet, met tien jaar ervaring en certificaten etc? IT is zo breed dat deze mensen allebei goede programmeurs kunnen zijn, en ook allebei precies de verkeerde man op de verkeerde plaats.
Ik ben de laatste die geluk in geld uit gaat drukken, maar ik heb het een beetje gehad met de mensen die zich beter voelen omdat ze weten hoe quicksort werkt. Leuk hoor, maar vind maar eens een baan, dan praten we verder over je double linked lists. Tuurlijk is daar werk in te vinden, maar lang niet zo veel en dus ook lang niet zo makkelijk als met java/C#/PHP. Succes.
Overigens vind ik "50% van de IT-projecten falen wegens java" nogal erg kort door de bocht, sterker nog, ik kan zo al een aantal dingen noemen waarvan ik uit ervaring weet dat ze veel meer invloed hebben op het al dan niet falen van een project dan de taal waarin de boel is geimplementeerd. Noem me één project wat is gefaald enkel en alleen doordat er java is ingezet en niet een andere programmeertaal. Projecten falen wegens incompetentie bij management, het schrijven van de requirements, time management skills van de programmeur, kennis van de programmeur, feature creep, scope creep, het niet luisteren naar de klant. Vrijwel alles is op te lossen door betere communicatie, verwachtingsmanagement en een beetje zelfkennis.
Dus nee, java is niet de grootste vloek van de informatica. Joel Spolsky haalt oorzaak en gevolg door elkaar, of hij baalt ervan dat de studenten die worden aangeboden door de scholen/universiteiten niet aansluiten bij zijn eisenpakket.
[
Voor 9% gewijzigd door
remmelt op 15-12-2008 16:21
]