• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:52
Goeiemorgen tweakers,

ik heb vanmiddag besloten verder te gaan met mijn oude computer te overclocken. Nadat ik het struikelblok heb gevonden waarom mijn RAM zo sloom was kon ik verdergaan met overclocken. (Er zat een nutteloos stuk RAM bij van 32MB @ 100MHz). DRAM:FSB ratio is nu dus 1:1. Leuk. Ik wil dus verder gaan overclocken, maar in Windows krijg ik dan random reboots terwijl de temperatuur dikwijls onder de maximale temperatuur ligt. Ik heb de vcore al omhoog gezet, maar dat maakte niet erg veel uit. Nu heb ik rond zitten zoeken en ben ik erachter gekomen dat het kan zijn dat mijn geheugen het niet meer trekt. Maar het kan ook zijn dat de voeding te zwak is. Hoe kan ik er dus achter komen wat het probleem is? :)

Ohja, als in de BIOS heb ik maar beperkte overclockmogelijkheden, de PCI-clock wordt automatisch meeveranderd. Is dat altijd zo? Want ik heb geprobeerd mijn processor naar 2.1GHz te pompen en de RAM op 133MHz te laten lopen, maar dan is de PCI klok naar 40 gegaan en wilt de hele computer niet meer opstarten. Het kan ook zijn dat 2.1GHz iets teveel van het goede is. :) De instellingen zijn dan (FSB = 180, RAM = 133, PCI = 40 (Origineel FSB = 100, RAM = 133, PCI = 33).

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan je er bij pakken om te kijken aan welk onderdeel je maximum overklok gelimiteerd is, verder vermeld je heel weinig specs, type moederbord, processor, geheugen en merk+wattage van je voeding.

Verder is het op budget borden meestal lastiger om de PCI-bus te locken, maar moet het ergens wel mogelijk zijn, een bios-update kan soms ook nog oplossingen brengen (ook qua stabiliteit in Windows)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• ikt
Ik post morgen wel de specificaties. Ik dacht dat ik die de vorige keer had gepost. xD

Intel Celeron Tualatin @ 1.2GHz (Nu 1,6GHz)
ASUS TUSL2-M mobo
2 SDRAM modules, 1 van 128MB en 1 van 512MB. Werken allebei op 133MHz
Intel i915G als interne videokaart

En hoe kom ik te weten wat voor een soort voeding ik heb? Het is een oude computer die een kennis ons heeft gegeven omdat het de plek waar die werkte van de computer af wilde.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

ikt schreef op zondag 14 december 2008 @ 00:39:
2 SDRAM modules, 1 van 128MB en 1 van 512MB. Werken allebei op 133MHz
Je draait met twee verschillende grootten rammodules, haal die van 128MB er eens uit en clock eens alleen met die van 512MB.
En hoe kom ik te weten wat voor een soort voeding ik heb?
Kast openschroeven 8)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• ikt
Hmz, ik bedoel die een van 256MB. Deze mobo kan volgens het boekje maar 512MB RAM aan :D

Ik zal morgen eens even kijken. Ik maar denken dat het wel ergens te vinden is via software. xD

Edit:
Hmz, ik stop met het overclocken van de computer. :V Hij kan genoeg aan dus voolopig blijft hij zo. xD
Voor wie het wilt weten: 200W power supply. Naam ben ik vergeten :D

[ Voor 33% gewijzigd door ikt op 29-12-2008 00:07 ]