switch geeft wisselend 100Mb of 1Gb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Ik heb hier al een tijdje een gigabit netwerk liggen, in de meterkast heb ik een Netgear 8 poorts gigabit switch die het signaal van mijn modem/router doorstuurt naar 2 computers.

Nu heb ik onlangs op zolder een tweede switch toegevoegd (ook een netgear, 5 poorts), hier zie ik aan de kleur van de connectie lampjes wat voor verbinding er actief is.

Nu doet het volgende zich voor, de cat kabel van beneden is altijd 1Gb. Mijn desktop verkrijgt soms een 100Mb verbinding, en soms een 1Gb verbinding. Voorheen (toen ik de kabel van beneden direct in mijn desktop had) had ik altijd een 1Gb verbinding.

Ik heb het geprobeerd met verschillende kabels. cat6, cat5e , allemaal dezelfde issues.

Het eerste wat ik als oplossing bedacht is de netwerkadapter hard instellen op 1000Mbs, maar dat gaat niet.

Ik heb een vermoeden dat dit iets te maken heeft met de switch die de desktop netwerk kaart niet goed sensed oid, maar ik heb geen idee hoe dit op te lossen is.

In welke richting moet ik verder zoeken om dit te fixen?

mobo is btw een rampage formula, hiervan benut ik de onboard lan.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:04

mphilipp

Romanes eunt domus

Kabels zelf gemaakt? Ik heb ook zo'n Netgear 5 poort switch (een stuk of wat inmiddels, zowel de witte als de blauwe) en heb er in principe helemaal geen problemen mee. Als ik wel problemen had, had het te maken met de kabels. Ooit een hele ranzige krimptang gekocht bij de Gamma en daar kon ik geen goede kabel mee maken. Werkte wel op 100Mb, maar gigabit ging er niet doorheen. Inconsistente resultaten lijken mij niet het resultaat van incompatibiliteit. Meestal werkt het dan wél of niet, niet soms.

Je hebt het over kabel van beneden en boven. Is het misschien een lange kabel die toevallig langs een storingsbron gaat? Als het met een kort kabeltje op dezelfde switch wél lukt zou je zeggen dat het daaraan zou kunnen liggen. Kun je iets proberen met een laptop op diezelfde aansluiting? Misschien leert dat ook iets.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
de lange kabel van beneden is een home made cat6 shielded kabel, die heeft al 6 maanden goed gewerkt, deze is ook consistent 1Gb op mn nieuwe switch.

De kabels van de nieuwe switch naar desktop heb ik al een paar keer verwisseld, ik dacht namelijk ook in eerste instantie dat daar het probleem lag). Zelfs een cat6 kabel uit de winkel werkte hier afwisselend op 100Mb en 1Gb.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Probeer maar eens een Intel GB NIC, dan zul je hier nooit meer last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 11:27:
Probeer maar eens een Intel GB NIC, dan zul je hier nooit meer last van hebben.
Heerlijk die onderbouwing :>

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onderbouwing is dat mijn ervaring met <> Intel kaarten is dat er niet altijd op Gb snelheid geconnect wordt.

En met Intel kaarten dus wel altijd. Probleem is mijns insziens de NIC.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 13-12-2008 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 11:37:
Onderbouwing is dat mijn ervaring met <> Intel kaarten is dat er niet altijd op Gb snelheid geconnect wordt.

(en met Intel kaarten dus wel altijd)
Da's natuurlijk complete onzin.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 11:37:
Als dat zo is dan zou ik ook ZONDER die nieuwe switch dat euvel gehad moeten hebben, dat is echter NIET zo.

[ Voor 51% gewijzigd door marko77 op 13-12-2008 11:39 ]

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 19:50
nm

[ Voor 99% gewijzigd door et36s op 13-12-2008 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
marko77 schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 11:38:
[...]

Als dat zo is dan zou ik ook ZONDER die nieuwe switch dat euvel gehad moeten hebben, dat is echter NIET zo.
Tjah, het is niet de NIC (deed het eerst wel), niet de kabel (verschillende geprobeerd) en niet de switch (uplink naar beneden blijft mooi constant 1GBps)? Wat hou je dan over, de combinatie van je NIC met de Switch? Een ander netwerkkaartje proberen lijkt me dan de moeite waard...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:04

mphilipp

Romanes eunt domus

Staat hier iets bij dat helpt?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Er zit geen nForce NIC op het mobo, maar een marvel yukon (twee stuks).

De switch/NIC combo lijkt idd het issue te zijn, maar om daarvoor een nieuwe netwerkkaart te halen (terwjil ik er 2 heb). Ik zal eens een windows reinstall doen en een driver update, eens kijken of dat iets uithaalt.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSquad117
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Misschien een probleem met de autodetect van de snelheid. Welke kabel ligt er tussen de verschillende switches? Maak een gigabit crosskabel om de switches met elkaar te verbinden. Hoe je een gigabit crosskabel maakt, staat hier in de FAQ uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 08:37

Edgarz

Tweako-active since1986

hmmm, heb met mijn onboard Yukon geen enkel probleem. Klinkt afgezaagd, maar ik zou het toch zoeken in:

Connect instellingen op router en NIC:
NIC driver instellingen:
Keuze is meestal auto/1Gbit/100Mbit/10Mbit. Kies voor handmatig 1 Gbit, auto geeft soms problemen

Op router: idem, ook handmatig zetten.

En probeer ook eens een andere kabel uit aub. resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Edit: beter lezen... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Edgarz op 13-12-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op router? Het gaat om een switch hoor. En die is niet managable neem ik aan... En kabels heeft ie al geprobeerd...

@ TS: hje bedoelt met de eerdere opmerking ("terwijl ik er al 2 heb") dat je 2x NIC onboard hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Volgens mij is een crosscable niet nodig tussen twee switches, alleen tussen twee pc's toch ?
Verder is handmatig 1Gb instellen geen mogelijkheid, waarom dat zo is weet ik niet maar ik heb die instelling nog nooit gezien (alleen 10/100 half/full duplex).

Ik heb inderdaad twee onboard nics, beide hetzelfde type.

Als ik b.v. de kabel uit de switch haal en reconnect dan kan het zo zijn dat ie wel in eens 1Gb verbinding heeft. Het is stuivertje wisselen lijkt het wel.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:07
Als je een unmanaged apparaat hebt (bijvoorbeeld een domme switch dus) moet je NOOIT je netwerkkaart handmatig op n vaste snelheid of duplex instellen. ALTIJD dus voor auto kiezen.
Enkel als je beide kanten van de verbinding in kan stellen kan je dat eens proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door FatalError op 13-12-2008 16:19 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FatalError schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 16:16:
Als je een unmanaged apparaat hebt (bijvoorbeeld een domme switch dus) moet je NOOIT je netwerkkaart handmatig op n vaste snelheid of duplex instellen. ALTIJD dus voor auto kiezen.
Enkel als je beide kanten van de verbinding in kan stellen kan je dat eens proberen.
Mwah dat behoeft wat nuancering. Echt hard instellen bij 10 of 100mbit kan alleen als je half duplex doet. Gelukkig doe je dat bijna nooit: zelfs als je 'm 'hard' instelt is eigenlijk het enige wat je doet instellen wat er geautonegotiate wordt. In plaats van 'ik kan 10/100/1000 half/full' zegt je nic dan gewoon 'ik kan alleen 100 full' tegen de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 08:37

Edgarz

Tweako-active since1986

Laatste driverset gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:07
CyBeR schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:22:
[...]

Mwah dat behoeft wat nuancering. Echt hard instellen bij 10 of 100mbit kan alleen als je half duplex doet. Gelukkig doe je dat bijna nooit: zelfs als je 'm 'hard' instelt is eigenlijk het enige wat je doet instellen wat er geautonegotiate wordt. In plaats van 'ik kan 10/100/1000 half/full' zegt je nic dan gewoon 'ik kan alleen 100 full' tegen de andere kant.
Als een kant op autoneg staat en de andere op fixed, dan zal de autoneg kant wel standaard in half-duplex mode werken, aangezien het onmogelijk is de duplex setting van de tegenpartij te weten zonder negotiation.
Ik denk dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen;)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FatalError schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 19:25:
[...]

Als een kant op autoneg staat en de andere op fixed, dan zal de autoneg kant wel standaard in half-duplex mode werken, aangezien het onmogelijk is de duplex setting van de tegenpartij te weten zonder negotiation.
Klopt. En om die reden staat autonegotiation ook bijna nooit echt uit. Meestal wordt gewoon de autonegotiation beperkt tot de keuze die de gebruiker gemaakt heeft. Zo kun je 'forceren' op full duplex.
Ik denk dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen;)
Alleen in het geval waar autoneg echt uit staat. Maar dat is meestal niet zo. Bij gigE kan 't niet eens, omdat de clock master geautonegotiate wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 13-12-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd voor de lan adapter. Nu kan ik wel 1000Mbit kiezen bij het forceren van de snelheid en werkt het dus goed :)

Ik las op een aantal andere fora dat anderen met deze switch en mobo/lan combo dezelfde issues hadden.

Mijn rig

Pagina: 1