SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Oftewel: zodra je je pas daar in prikt, kan-ie al geskimd worden, en daarna wordt je code afgekeken als je hem in de chipper intoetst...RiDo78 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 18:22:
Die pinautomaat herkende blijkbaar aan de code in de magneetstrip dat er ook een chip op zat want toen ik hem door de gleuf haalde begon hij meteen te piepen en verscheen de melding: "gebruik chip". Dus ik die pas in de chipkaartlezer (leuk scrabblewoord) gestoken en ik kon pinnen.
Dat is een gevolg van transitiefases. Zodra die magneetstrip afgeschaft wordt is dat probleem weg.RemcoDelft schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 18:42:
[...]
Oftewel: zodra je je pas daar in prikt, kan-ie al geskimd worden, en daarna wordt je code afgekeken als je hem in de chipper intoetst...
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 02-05-2009 19:13 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dat hoeft niet...RemcoDelft schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 18:42:
[...]
Oftewel: zodra je je pas daar in prikt, kan-ie al geskimd worden, en daarna wordt je code afgekeken als je hem in de chipper intoetst...
De chip kan zelf een public/private keypair bevatten en zo gebouwd zijn dat de private key niet uit te lezen is maar dat hij wel zelfstandig een challenge/response kan doen. Dan wordt het toch verdraaid lastig om die chip na te maken hoor.
Immers, een Conax-5 kaart (digitale TV) is ook niet te kraken. Dat je technieken als card-sharing hebt, is feitelijk niets meer of minder dan dat er *ergens* een kaart ingeplugd en met internet verbonden is die alle challenge/responses doet waar verschillende machines om vragen. Maar zodra de eigenaar van die kaart zijn kaart verwijdert, valt overal het beeld stil.
Dus geheel onkraakbaar is het ook niet, maar het maakt een en ander wel een stuk lastiger. Een skimmer kan dan namelijk enkel transacties uitvoeren op het moment dat jouw kaart in een geskimde lezer zit. En dat zit hij alleen zolang jij zelf bezig bent met de transactie. Dat heeft weer tot gevolg dat er 2 verschillende betalingen van dezelfde pas op hetzelfde moment bij de bank arriveren. Die kan dan besluiten om de pas onmiddelijk te blokkeren en beide transacties te bouncen.
Anoniem: 104659
Dat is dus mijn pasje gebeurd. Ik heb geen idee waar en wanneer dat gebeurd is.Patriot schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 16:48:
[...]
Ze hebben niet alleen je pincode, maar ook alle gegevens die op het magneetstripje van je bankpas staan. Al die gegevens zetten ze op een blanco pas met magneetstrip, vervolgens gaan ze naar een pinautomaat en trekken ze gewoon je rekening leeg met behulp van de blanco pas en de pincode.
Gelukkig kreeg van de ABNAMRO na één week het geskimde bedrag teruggestort
Uiteraard, maar ik had het dan ook niet over het kopieren van de chip... De magneetstrip kan wel gekopieerd worden met het systeem waarbij de chip het werk moet doen.RiDo78 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 19:19:
[...]
Dat hoeft niet...
De chip kan zelf een public/private keypair bevatten en zo gebouwd zijn dat de private key niet uit te lezen is maar dat hij wel zelfstandig een challenge/response kan doen. Dan wordt het toch verdraaid lastig om die chip na te maken hoor. .
(voor de jonkies onder ons: Wikipedia: Eurocheque )
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zal meteen maar even opbiechten, ik heb nog nooit een acceptgiro ingevuld en op de post gedaanThe Eagle schreef op zondag 10 mei 2009 @ 13:46:
(voor de jonkies onder ons: Wikipedia: Eurocheque )
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Wat veel mensen vergeten is dat de pincode helemaal niet nodig is....Ja ik spreek helaas uit ervaring. Mijn "magneetkaart-code" is draadloos doorgezonden, dat is wss doorgeven aan collega's in spanje en daar kan je (zoals bij zoveel landen) pinnen zonder code. Om 15:00uur geskimmed in noord-holland en een uur later €2500 opgenomen in spanje, en dat 4 dagen lang.SUD schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 15:53:
Je hand voor de toesten houden is één ding, ....................Mij lijkt het juist zoals eerder gezegd om gewoon een keer een fake pincode in te vullen en kijken of het apparaat zegt dat hij fout is of het accepteerd (bij acceptatie gewoon meteen de benen nemen natuurlijken natuurlijk anderen waarschuwen.), of hebben de skimmers daar ook al een oplossing voor?
www.casarodriguillo.com
Je betaalt gewoon met je handtekening (via Maestro), maar dat kan toch alleen met betalen niet bij het pinnen van contanten bij een geldautomaat?Pinin schreef op zondag 10 mei 2009 @ 21:39:
[...]
Wat veel mensen vergeten is dat de pincode helemaal niet nodig is....Ja ik spreek helaas uit ervaring. Mijn "magneetkaart-code" is draadloos doorgezonden, dat is wss doorgeven aan collega's in spanje en daar kan je (zoals bij zoveel landen) pinnen zonder code.
Dus heb je een corrupte pompstationhouder nodig, die 2500 euro voor een 'tankbeurt' aan wil slaan en uit wil keren aan de dieven, minus een percentage.Cadezo schreef op zondag 10 mei 2009 @ 23:00:
Je betaalt gewoon met je handtekening (via Maestro), maar dat kan toch alleen met betalen niet bij het pinnen van contanten bij een geldautomaat?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Nee, cheques zijn 100% vrij van fraudeThe Eagle schreef op zondag 10 mei 2009 @ 13:46:
AL die electronische meuk...iedereen zoekt maar mooie technische oplossingen...maar wat was er mis met op naam staande Eurocheques? Daar had je al dat gezeik niet
www.casarodriguillo.com
Anoniem: 104659
Hartelijk dank voor uw vraag over de veiligheid van de Wereldpas.
ABN AMRO heeft veel zorg besteed aan de veiligheid van haar
Wereldpassen. Alle ABN AMRO Wereldpassen uitgegeven sinds 31 juli
2006 zijn voorzien van een EMV chip.
In het buitenland zijn veel betaalautomaten al geschikt voor het
betalen met de debitcard met EMV-chip. Op deze plaatsen kunt u met uw
pas met EMV-chip en pincode betalen. U steekt in dit geval de chip in
de betaalautomaat en toetst uw pincode in. Als u nog niet over een
pas met EMV-chip beschikt kunt u met de magneetstrip betalen.
In Nederland is het nog niet mogelijk met de EMV-chip te betalen. De
betaalautomaten in Nederland zijn nog niet geschikt voor de nieuwe
chip. ABN AMRO heeft wel al haar geldautomaten al geschikt laten
maken voor de nieuwe chip. Klanten merken hier in het gebruik niets
van. Op de EMV-chip is ook de Chipknip-functionaliteit aanwezig.
Elke automaat zit gekoppeld aan een management systeem, als hij voor lange tijd zonder stroom heeft gestaan raporteerd hij dit netjes naar zijn systeem waar dat weer onderzocht kan worden.BCC schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 16:55:
[...]
De AH heeft hier controle middelen voor? Als een monteur zich bij de kassiere meldt dat hij even haar pinautomaat moet checken, wat heeft zij dan voor controle middelen? Daarnaast is het al vaker voorgekomen dat ze 's nachts inbreken, de pinapperaten modden en de volgende nacht weer inbreken om de apparaten op te halen. Knappe kassiere die dat kan controleren.
Bron: volkskrant.nlSchade door skimmen 31 miljoen
ANP
gepubliceerd op 18 mei 2009 10:12, bijgewerkt op 18 mei 2009 11:08
AMSTERDAM - De schade door skimmen, fraude door het knoeien aan pinautomaten, bedroeg vorig jaar 31 miljoen euro. Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) uitgezocht op verzoek van minister Wouter Bos (Financiën).
De NVB is in gesprek met Detailhandel Nederland om te komen tot een snelle invoering tot een nieuw Europees betalingssysteem. Daarbij wordt de pinpas vervangen door een nieuwe pas, die dit soort fraude onmogelijk maakt. Het gaat in het overleg onder meer om de kosten die het nieuwe systeem met zich brengt voor winkeliers. Dit systeem zou in 2013 worden ingevoerd, maar de NVB wil dat vervroegen.
De totale betaalpasomzet van de Nederlandse banken in 2008 bedroeg 136 miljard euro. ‘Dat betekent dat de skimmingfraude 0,023 procent van de betaalpasomzet bedraagt’, meldt minister Bos maandag aan de Tweede Kamer.
Ik ben benieuwd hoeveel ze de invoering van de EMV-chip kunnen vervroegen. 2013 lijkt me èrg laat.
Ik zie dan niet echt de reden voor invoering EMV ivm skimmen. De invoering kost vele malen meer dan die 31 miljoen euro (ombouwen automaten etc).
Nou is concurrentie al hevig, maar als een bank na jaren stiekem onderzoek een oplossing heeft gevonden om skimming voorgoed tegen te gaan, dan denk ik wel dat er mensen zijn die daar naar over stappen vanwege de veiligheidsgarantie. (Nu denk je misschien: ''Belachelijk'' maar in de jaren 70 vonden mensen een mobiele telefoon ook belachelijk.)
Dit probleem kost nu nog maar 31 miljoen per jaar, maar wie weet over een jaar of twee wel 60 miljoen? Is dat misschien het bedrag waar je dan moet toegeven: ''Oké laten we er maar dan even wat aan doen.''
Je vergeet even dat skimmen wordt gemeten in miljoenen euro's per jaar en die invoering is feitelijk eenmalig. Zelfs al kost invoering €100mln, dan heb je dat dus in drie jaar (plm) terugverdiend.LauPro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 18:20:
31 miljoen euro?
Ik zie dan niet echt de reden voor invoering EMV ivm skimmen. De invoering kost vele malen meer dan die 31 miljoen euro (ombouwen automaten etc).
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2009 19:13 ]
Skimmen in de huidige vorm gaat om 0,023% van de totale omzet. In mijn ogen dan een totaal opgeblazen verhaal. Ik zou wel eens willen weten hoeveel vals geld er in omloop is, dit Amerika is dat bijvoorbeeld 0,079%. Dit bevestigt mijn vermoeden dat als het gaat om digitale systemen er altijd bepaalde types zijn die vinden dat het altijd 100% veilig moet worden gemaakt, ongeacht de kosten/investeringen.
Op het journaal was er trouwens een lulverhaal over opnames in het buitenland waar geen pincode voor vereist zou zijn. Bij sommige credit cards is dit het geval maar dan lijkt me dat toch echt een probleem van de bank als je zulke slecht beveiligde systemen gebruikt.
@CyBeR: tuurlijk heb ik dat wel meegenomen, je denkt toch niet dat het 'skimmen' of hoe het ook gaat heten met EMV helemaal afgelopen zal zijn? Er zal altijd een percentage fraude zijn, met elk systeem.
[ Voor 10% gewijzigd door LauPro op 18-05-2009 19:17 ]
Er is geskimmed aan een tankstation aan de N34 in Emmen, waar ze toen getankt heeft.
Vrijdag is er € 1250 gepint bij een Rabobank in Groningen. (Toeval is dat ze er vlakbij werkt..)
't was daarom ook druk vandaag bij de Rabobank in Emmen..
Allemaal gedupeerden.
Gelukkig heeft de Rabobank zelf ook al diverse passen voortijdig kunnen blokkeren.
Ze verwachten het geld over ong 1 á 2 week op de rekening terug te kunne zetten.
[ Voor 34% gewijzigd door Hoyden op 18-05-2009 19:25 ]
Ze zijn pas een jaartje of 3 bezig met het uitgeven van EMV pasjes, en een pasje is vaak 5 jaar geldig. Dus denk dat je over een jaar of 2 pas daadwerkelijk er vanuit kan gaan dat mensen rondlopen met een EMV pas.
Dan zit je dus in 2011, dan heb je een testperiode en dan moeten nog van alle automaten de software aangepast worden en eventueel kaartlezers en dergelijke vervangen. Dat gebeurd ondertussen ook al, maar bijvoorbeeld de C-Zam (voorloper van de Xenteo/Xentea) mag nog tot 2012 gebruikt worden. En als je die periode in wil korten komen toch een aantal bedrijven erg hard klagen omdat de kosten van het inkorten van een invoeringstraject erg hard oplopen.
Vrijwel elke bank die ik ken is rampzalig druk op de populaire tijden. Tja verder is het spijtig het ongemak dat je ermee hebt maar dat is ook de reden dat ik altijd meerdere pinpassen bij me heb. Verder is het gewoon verstandig om een klein bedragje cash achter de hand te houden, overigens ben ik van mening dat je gewoon altijd een minimaal bedrag in je portemonnee moet hebben voor noodgevallen.Hoyden schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:21:
't was daarom ook druk vandaag bij de Rabobank in Emmen..
Allemaal gedupeerden.
Kom je wel 's buiten Nederland?LauPro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:15:
Op het journaal was er trouwens een lulverhaal over opnames in het buitenland waar geen pincode voor vereist zou zijn. Bij sommige credit cards is dit het geval maar dan lijkt me dat toch echt een probleem van de bank als je zulke slecht beveiligde systemen gebruikt.
Dat zal vast gebeuren, maar zover mij bekend is een EMV-chip op dit moment nog niet te kopiëren terwijl dat bij een magneetstrip triviaal is. Ga er dus maar van uit dat skimming tot een minimum teruggebracht wordt op het moment dat de magneestrip mondiaal uitgezet wordt.@CyBeR: tuurlijk heb ik dat wel meegenomen, je denkt toch niet dat het 'skimmen' of hoe het ook gaat heten met EMV helemaal afgelopen zal zijn? Er zal altijd een percentage fraude zijn, met elk systeem.
Ja, recentelijk nog in Bali, Jakarta, Moskou, VS, Barcelona en Duitsland geweest, allemaal via Maestro met pincode.
Tja een farce dus. Eind jaen 80 toen de magneetstripkaart er kwam waren die readers ook 1200 gulden terwijl je nu een magneetkaartreader voor een paar euro hebt. En het gaat niet alleen om de reader maar ook om de kennis bij de criminelen. En het is gewoon naïef om te stellen dat fraude met EMV helemaal uitgesloten is.Dat zal vast gebeuren, maar zover mij bekend is een EMV-chip op dit moment nog niet te kopiëren terwijl dat bij een magneetstrip triviaal is. Ga er dus maar van uit dat skimming tot een minimum teruggebracht wordt op het moment dat de magneestrip mondiaal uitgezet wordt.
vele grote bedrijven stappen direct over als het zinvol is... maar een kleine winkelier zal gewoon door blijven gaan
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Dan heb je altijd nog de keuze om de met de lokale valuta contant te betalen lijkt me. Overigens bestaat er ook nog zoiets als een credit card waar men het percentage fraude wel gewoon accepteert.Duinkonijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:56:
Maestro is er in het buitenland ook redelijk veel nog met handtekening.
Wat bedoel je met grote bedrijven, banken?vele grote bedrijven stappen direct over als het zinvol is... maar een kleine winkelier zal gewoon door blijven gaan
Maar als de crimineel in kwestie daar betaald heb je er niks aan.LauPro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:00:
[...]
Dan heb je altijd nog de keuze om de met de lokale valuta contant te betalen lijkt me. Overigens bestaat er ook nog zoiets als een credit card waar men het percentage fraude wel gewoon accepteert.
Overigens is de winkelier in kwestie ook het haasje. hij heeft namelijk de echtheid van de kaart niet gecontrolleerd en tevens de handtekening niet gechecked
zie ook: http://www.eurocard.nl/Content.aspx?id=508
Nee grote organistaties.Wat bedoel je met grote bedrijven, banken?
b.v. een lidl, mediamarkt, tankstations etc.. die hanteren grote aantallen transacties.. dus voor hun is het zinvol om het uptodate te hebben..
een kleine zelfstandige die al moeite had om te zorgen voor electronische betalingsmogelijkheid.. zal zeer lang wachten met het overzetten naar nieuwe technieken
[ Voor 11% gewijzigd door Duinkonijn op 18-05-2009 21:18 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Als er fraude wordt gepleegd bedoel je? Lijkt mij gewoon worden gedekt door de maatschappij in kwestie. Daar betaal je voor.Duinkonijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:15:
Maar als de crimineel in kwestie daar betaald heb je er niks aan.
Tja is gewoon ondernemersrisico, je kan ook vals geld aannemen.Overigens is de winkelier in kwestie ook het haasje. hij heeft namelijk de echtheid van de kaart niet gecontrolleerd en tevens de handtekening niet gechecked.
Het ligt aan je omzet maar een pin automaat is lang niet duur meer tegenwoordig. Ja het kost geld maar wisselgeld ophalen bij de bank kost ook geld, op een gegeven moment is de afweging snel gemaakt. Minder geld in kas is ook weer minder interessanter voor overvallers bijvoorbeeld.een kleine zelfstandige die al moeite had om te zorgen voor electronische betalingsmogelijkheid.. zal zeer lang wachten met het overzetten naar nieuwe technieken
Prachtige spoof btw:
[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 18-05-2009 21:22 ]
jup. maar desondanks zit je die tijd toch zonder dat geld.LauPro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:21:
[...]
Als er fraude wordt gepleegd bedoel je? Lijkt mij gewoon worden gedekt door de maatschappij in kwestie. Daar betaal je voor.
maar ik doel er dus op dat het mogelijk is zonder pin, transacties te boeken... heden dag.
Als je al je centjes in je portemonnee had was je alles kwijt geweest bij een diefstal. En zoals ik al zei, zorg gewoon voor een andere rekening/betaalmiddel (cc ofzo) en/of voldoende cash. Tja goed dan kost het je een keer een euro of wat om geld te nemen, ik zou op dat moment clementie vragen bij de bank.Duinkonijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:28:
[...]
jup. maar desondanks zit je die tijd toch zonder dat geld.
Geen idee welke bank je hebt maar SNS bijvoorbeeld die doet alleen aan travellercheques die vooraf moeten worden goedgekeurd (althans de aanvraag). Dus in dat geval zal de winkelier een probleem hebben. Hier zijn ook weer garantiefondsen voor.maar ik doel er dus op dat het mogelijk is zonder pin, transacties te boeken... heden dag.
Tja het is jammer maar helaas maar in de praktijk is het goedkoper om fraude dmv fondsen te dekken dan door een klopjacht op te zetten naar alle criminelen het technisch dicht te gaan timmeren.
En ga nu eens in Frankijk tanken.LauPro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:04:
[...]
Ja, recentelijk nog in Bali, Jakarta, Moskou, VS, Barcelona en Duitsland geweest, allemaal via Maestro met pincode.
Het verschil tussen magneetstrip en EMV is dat de magneetstrip gewoon data-opslag is. Net als een floppy: prop het in een compatibele lezer en je kunt zien wat erop staat. Een EMV-chip is een computertje met een bepaalde mate van intelligentie. Daar kun je best tegenaan praten (hij laat ook wel wat info lezen zonder speciale truuken) maar kopieren is wat anders.Tja een farce dus. Eind jaen 80 toen de magneetstripkaart er kwam waren die readers ook 1200 gulden terwijl je nu een magneetkaartreader voor een paar euro hebt. En het gaat niet alleen om de reader maar ook om de kennis bij de criminelen. En het is gewoon naïef om te stellen dat fraude met EMV helemaal uitgesloten is.
Let wel: ik stel niet dat EMV 100% fraude-proof is. Ik stel dat op dit moment de kennis er nog niet is en ik stel dat het ook nog wel even duurt voordat 't gekraakt wordt. Tegen de tijd dat dat zo is, is 't tijd om naar de volgende vervanger te kijken. Simpel.
Overigens: dat apparatuur 1200 euro kost is voor een crimineel ook niet zo spannend. Twee keer pinnen met een gekopieerde kaart en je hebt alles terugverdiend.
Dat slaat op kaas. Het gaat niet om de mogelijkheid geskimmed te worden-- dat kan hier bij een grote keten ook getuige de Pathe. Het gaat erom dat de crimineel met een kopie van de pas geld kan 'opnemen'.LauPro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:00:
[...]
Dan heb je altijd nog de keuze om de met de lokale valuta contant te betalen lijkt me. Overigens bestaat er ook nog zoiets als een credit card waar men het percentage fraude wel gewoon accepteert.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2009 21:54 ]
We weten allemaal dat die Franzosen een apart volkje zijnCyBeR schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:51:
En ga nu eens in Frankijk tanken.
Hetzelfde verhaal werd 20 jaar geleden opgehangen, het is een geavanceerde techniek etc etc. Als we wel iets geleerd hebben is het denk ik dat geavanceerde technieken ook te kraken zijn of na te maken. Het kost wat pijn en moeite, maar zodra het loont...Het verschil tussen magneetstrip en EMV is dat de magneetstrip gewoon data-opslag is. Net als een floppy: prop het in een compatibele lezer en je kunt zien wat erop staat. Een EMV-chip is een computertje met een bepaalde mate van intelligentie. Daar kun je best tegenaan praten (hij laat ook wel wat info lezen zonder speciale truuken) maar kopieren is wat anders.
Dit is inderdaad een bekende strategie die zeer lucratief is voor alle aangesloten bedrijven. Overigens is EMV een redelijk open standaard die veelzijdig kan worden gebruikt. Je kan er gewoon SDK's voor bestellen als je voor je bedrijfskantine een implementatie wil maken.Let wel: ik stel niet dat EMV 100% fraude-proof is. Ik stel dat op dit moment de kennis er nog niet is en ik stel dat het ook nog wel even duurt voordat 't gekraakt wordt. Tegen de tijd dat dat zo is, is 't tijd om naar de volgende vervanger te kijken. Simpel.
Daarom heb ik ook 'skimmen' tussen kootjes gezet omdat het waarschijnlijk op een andere manier zal gaan. Ik zie nog steeds een hoop gaten en kieren in het systeem. Te denken bijvoorbeeld aan het manipuleren van de software in de automaat e.d..Dat slaat op kaas. Het gaat niet om de mogelijkheid geskimmed te worden-- dat kan hier bij een grote keten ook getuige de Pathe. Het gaat erom dat de crimineel met een kopie van de pas geld kan 'opnemen'.
EMV is SHA, RSA, Triple DES en nog wat zooi. Als iemand dat triviaal kraakt is skimmen het minste van je problemen. Een 'goedkope' RSA-hack maakt nagenoeg alles wat nu secure is stuk.LauPro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 22:10:
Overigens is EMV een redelijk open standaard die veelzijdig kan worden gebruikt.
Waarom zou EMV een snellere transactie geven??? oke, veel EMV pin's ondersteunen ook pinnen over IP, maar als ie nog op een analoge netlijn zit (wat ze in 90% van de gevallen ook kunnen) is het nog net zo traag als voor EMV.LauPro schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:15:
EMV heeft meer voordelen dan alleen het voorkomen van de huidige manier van skimmen. Zo zouden EMV-transacties sneller kunnen verlopen en is het minder storingsgevoelig.
Heel veel bedrijven verruilen hun Beanet automaat al met spoed voor EMV aangezien de Mastercard/visa/amex alle risico van magneetstripfraude gewoon bij de winkelier neerlegt, oftewel, valse CC is geen geld ontvangen, we hebben klanten die dankzij dom personeel daar al duizenden euro's aan kwijt zijn geraakt, een nieuwe automaat heeft zich dus al dubbel en dwars terugbetaald.Duinkonijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:56:
Maestro is er in het buitenland ook redelijk veel nog met handtekening.
vele grote bedrijven stappen direct over als het zinvol is... maar een kleine winkelier zal gewoon door blijven gaan
En dan? Frankrijk draait al compleet op EMV, als jou eigen pas ook EMV heeft word die daar niet meer door een magneetstrip lezer geaccepteerd. maar mag je hem gewoon in de chiplezer stoppen MET een pincode.
Wat ik zo weet is dat er eigenlijk geen visa cards zonder EMV in omloop zouden mogen zijn.
Mastercard zijn er nog veel zonder EMV van (ING CARD geeft ze oa nog uit zonder emv chip, stelletje prutsers)
ABN heeft ook vrijwel al zijn passen al vervangen voor EMV varianten.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18363
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18344
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17891
Voor nog geen 130 euro heb je dus een compleet setje
in handen van een compleet setje alleen moet je nog zorgen voor een pinpas van iemand anders.
toen ik dit zag was ook gelijk de laaste keer dat ik een pas afgaf bij een winkel als BV pin automaat
je pas niet wil pakken
edit post deze links alleen omdat ik weet dat ze uitverkocht zijn.
Hoop dat dit mag blijfen staan. zodat mensen zich er van bewust zijn
[ Voor 8% gewijzigd door Practics op 18-05-2009 23:09 ]
Toch zijn ze hier naar mijn mening veel te laat mee in Nederland.SA007 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:33:
Mjah, je moet er rekening mee houden dat het echt gigantisch veel kost om zoiets erdoorheen te drukken. Dsu dat invoeren van EMV moet gewoon via natuurlijk verloop.
In Ierland hebben ze dit ook in een tijd van 2 jaar er doorheen gedrukt (Chip & Pin noemen ze het daar), en toen ze alles aan hadden gepast kon je binnen een tijdsbestek van 2 maanden opeens niet meer met handtekening betalen daar. Tot die tijd was het altijd handtekening ipv pincode. De definitieve omschakeling was in Maart 2007.
Dat hebben ze best snel gedaan. Eigenlijk zouden ze dat in Nederland ook moeten doen. Ik snap wel dat het goedkoper is voor de banken om gewoon het geskimde geld terug te betalen, maar ze vergeten ook dat er een heleboel mensen onthand zijn als hun pas weken geblokkeerd is. Zelfs als je 2 passen hebt dan heb je een groot probleem als er er zo in een keer je hele rekening leeggepind is. Het is meer dan alleen het bedrag in euro's. Bovendien zouden ze het moeten zien als een investering zoals CyBeR dat zei.
Waar heb jij het over? Wij over pinpassen. Jij niet.Powermage schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:04:
[...]
En dan? Frankrijk draait al compleet op EMV, als jou eigen pas ook EMV heeft word die daar niet meer door een magneetstrip lezer geaccepteerd. maar mag je hem gewoon in de chiplezer stoppen MET een pincode.
ik heb t ook over pin passen, Frankrijk werkt compleet op EMV, (er horen daar geen lezers zonder EMV meer te staan) heeft jou PIN pas (Maestro), Creditcard (van welke aanbieder dan ook) een EMV chip _MOET_ je die gebruiken icm je pincode en word je magneet strip niet geaccepteerd. heeft jou pas nog geen EMV dan betaal je (helaas) nog met je magneetstrip.CyBeR schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:42:
[...]
Waar heb jij het over? Wij over pinpassen. Jij niet.
Eigenlijk kan je een groot deel fraude simpel stoppen, vervang versnelt alle niet EMV passen voor EMV varianten en er blijven een stuk minder skimming mogelijkheden over, tuurlijk zal je soms nog met je magneetstrip moeten betalen (oude apparatuur), maar dat kan op minder plekken waar je dit dan makkelijker kan controleren (extra maatregelen op een kleine groep automaten ipv op een heleboel)
Ook zouden ze EMV al aan kunnen zetten, wanneer je pas het ondersteund en de automaat ook dus met chip betalen. Er werd vrij veel geskimmed op Xenta modellen van Banksys door middel van een overlay, die zou een stuk minder nuttig zijn wanneer de helft van de klanten al met chip moet betalen. (oke, niet elke xenta ondersteund al EMV, maar een groot deel wel, de rest krijgt nog een software update dit jaar)
als of een chip niet valt te copieeren op 1 of andere maniermaarud schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 00:07:
Klopt, in Londen (4 weken geleden) werd mijn nieuwe ING pasje ook al door de ober in zijn automaatje gestopt met de chip en hoefde ik alleen nog maar een pincode in te toetsen... Ideaal
Nogmaals, ik ben van mening dat elke upgrade snelheidswinst moet hebben, anders is het geen verbetering (aangenomen dat het voorgaande systeem niet zo lek als een mandje was).Powermage schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:04:
[...]
Waarom zou EMV een snellere transactie geven??? oke, veel EMV pin's ondersteunen ook pinnen over IP, maar als ie nog op een analoge netlijn zit (wat ze in 90% van de gevallen ook kunnen) is het nog net zo traag als voor EMV.
Tja, BeaNet is dan ook wel van voor 1994, ik vind het niet echt raar dat er dan paal en perk wordt gesteld aan dat soort oude meuk.Heel veel bedrijven verruilen hun Beanet automaat al met spoed voor EMV aangezien de Mastercard/visa/amex alle risico van magneetstripfraude gewoon bij de winkelier neerlegt, oftewel, valse CC is geen geld ontvangen, we hebben klanten die dankzij dom personeel daar al duizenden euro's aan kwijt zijn geraakt, een nieuwe automaat heeft zich dus al dubbel en dwars terugbetaald.
Dat kan nog veel goedkoper, de reader die je nodig hebt is maar een klein dingetje, maar zoals je zelf al ziet kosten de materialen geen drol. Voor misschien een euro of 100 heb je een skimset die zich dubbel en dik gaat terugverdienen.Practics schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:07:
Voor nog geen 130 euro heb je dus een compleet setje
Wij Nederlanders bespreken eerst alles voordat we grof geld over de balk gaan gooien.GekkePrutser schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:21:
Toch zijn ze hier naar mijn mening veel te laat mee in Nederland.
Tja dat is dan een fout bij de bank zelf. Ze supporten een achterhaald systeem en vervolgens lossen ze het niet adequaat op. Als mijn bank dat zou flikken (weken wachten) zal ik weg gaan als klant. Banken kunnen behoorlijk arrogant zijn en dat moet je gewoon met gelijke munt terugbetalen.Zelfs als je 2 passen hebt dan heb je een groot probleem als er er zo in een keer je hele rekening leeggepind is. Het is meer dan alleen het bedrag in euro's. Bovendien zouden ze het moeten zien als een investering zoals CyBeR dat zei.
In België worden deze betaalautomaten ook en daar moest ik met mijn chip betalen. PIN-code invoeren en klaar.SA007 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:33:
Dan zit je dus in 2011, dan heb je een testperiode en dan moeten nog van alle automaten de software aangepast worden en eventueel kaartlezers en dergelijke vervangen. Dat gebeurd ondertussen ook al, maar bijvoorbeeld de C-Zam (voorloper van de Xenteo/Xentea) mag nog tot 2012 gebruikt worden. En als je die periode in wil korten komen toch een aantal bedrijven erg hard klagen omdat de kosten van het inkorten van een invoeringstraject erg hard oplopen.
Deze automaten zijn dan ook al geschikt voor EMV betalingen. Misschien dat er even een software update overheen moet, maar ze kunnen het technisch dus al wel.
Kun jij mij even uitleggen wat je 'niet adequaat' vindt aan EMV? Op een technisch niveau graag. Ik krijg niet heel erg 't idee dat je weet hoe EMV werkt namelijk.LauPro schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 00:24:
Tja dat is dan een fout bij de bank zelf. Ze supporten een achterhaald systeem en vervolgens lossen ze het niet adequaat op. Als mijn bank dat zou flikken (weken wachten) zal ik weg gaan als klant. Banken kunnen behoorlijk arrogant zijn en dat moet je gewoon met gelijke munt terugbetalen.
Wat is volgens jou wel 'adequaat'? Sterker nog, wat is jouw ideale situatie?
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 19-05-2009 09:31 ]
Ja, eindeloos. Het huidige systeem stamt uit de jaren '80 en veroorzaakt al jaren grote problemen (skimming). Dus wat valt er nog te bespreken? EMV is al jaren duidelijk de opvolger, internationaal gezien en we lopen er behoorlijk mee achter. Een eigen systeem verzinnen zou erg ongewenst zijn (handig, weer een pas die alleen in Nederland werkt, zie chipknip). Dus ik zie eigenlijk niet in wat er dan allemaal besproken moet wordenLauPro schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 00:24:
Wij Nederlanders bespreken eerst alles voordat we grof geld over de balk gaan gooien.
Mss kwestie van afweging? De schade 31 miljoen < kosten om over te stappen. Of zoiets. Maar de laatste tijd wordt er steeds meer bekendheid aan gegeven, wat leidt tot onrust bij de 'consument'. En het laatste wat de banken willen in deze tijd, is een onstabiele, onveilige indruk maken.GekkePrutser schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 10:59:
[...]
Ja, eindeloos. Het huidige systeem stamt uit de jaren '80 en veroorzaakt al jaren grote problemen (skimming). Dus wat valt er nog te bespreken? EMV is al jaren duidelijk de opvolger, internationaal gezien en we lopen er behoorlijk mee achter. Een eigen systeem verzinnen zou erg ongewenst zijn (handig, weer een pas die alleen in Nederland werkt, zie chipknip). Dus ik zie eigenlijk niet in wat er dan allemaal besproken moet worden
==
hoi
Hiermee bedoel ik dat het blijkbaar weken kan duren voordat je je geld na een skimactie terug hebt, dat lijkt mij toch echt een fout van de bank.CyBeR schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:31:
Wat is volgens jou wel 'adequaat'? Sterker nog, wat is jouw ideale situatie?
Ik ben al enige tijd betrokken bij een ombouwproject met PIN-automaten. Vorig jaar hebben we de HFT-201's moten vervangen en voor 1 februari 2010 moeten opnieuw veel automaten vervangen worden vanwege verlopen certificeringen (o.a. alle CCV/Verifone Omni 2250's met SSC 552 pinpads). In alle gevallen zullen we de Xenta's van BankSys uitrollen, de automaat (kubus) die je tegenwoordig bijna overal al ziet staan.
Enige tijd geleden kregen we dit bericht onder ogen, ik wilde 'm hier even delen: Powerpoint slideshow
Ik vind in dit topic via Google Images overigens een foto van een geskimde Xenta maar ik kan de foto niet vinden. Heeft iemand die nog?
Overigens is Currence een stickeractie gestart (de stickers zijn inmiddels bijna overal al terug te vinden) waarmee eventuele skimacties snel opgemerkt en enigszins voorkomen moeten kunnen worden.
[ Voor 21% gewijzigd door Wouter! op 01-09-2009 10:35 ]
Anoniem: 46304
Dat kan alleen als ze met dat ding pinnen in een winkel, iets wat skimmers bij mijn weten noit doen. Maar dan nog, dan maak je het pasje wat mooier na, zet er een fake handtekening op (de winkelier weet toch niet hoe de echte er uit ziet) en krabbelt die op een stuk papier.MrJey schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 07:42:
Waarom laten ze mensen die willen pinnen geen handtekening zetten, verplicht, net als met credit cards.
Als ze die regel nou overal toepassen, kunnen die skimmers niks met pasje + code, want de handtekening ontbreekt.
Maar daar zullen ze waarschijnlijk weer iets op verzinnen.
Als ik nou van jou voor 500,- per sticker tien van deze stickers koop .. kunnen we dan praten?Wouter! schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 10:30:
Overigens is Currence een stickeractie gestart (de stickers zijn inmiddels bijna overal al terug te vinden) waarmee eventuele skimacties snel opgemerkt en enigszins voorkomen moeten kunnen worden.
Is het niet veel beter om per winkel of per bedrijf een eigen variant te bedenken ipv standaard stickers uit te gaan delen? Want door te uniformeren over NL kan ik (de boef) van een omkoopbare monteur stickers overnemen die ik na inbraak weer terugplaats op geskimde apparatten.
mocht de politie meelezen: dit is dus puur fictie. Ik betaal veel meer voor de stickers...
==
hoi
En het mooie is dat Currence in de correspondentie een ontwerp van de sticker heeft meegestuurd waarin de exacte maten en beveiligingskenmerken van de stickers worden vermeldEusebius schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 11:43:
[...]
Als ik nou van jou voor 500,- per sticker tien van deze stickers koop .. kunnen we dan praten?
Is het niet veel beter om per winkel of per bedrijf een eigen variant te bedenken ipv standaard stickers uit te gaan delen? Want door te uniformeren over NL kan ik (de boef) van een omkoopbare monteur stickers overnemen die ik na inbraak weer terugplaats op geskimde apparatten.
mocht de politie meelezen: dit is dus puur fictie. Ik betaal veel meer voor de stickers...

Ik heb de stickers zelf overigens niet. Anders had ik graag zaken gedaan
Ik heb van Currence overigens ook een rapport ontvangen waarin verschillende anti-skim oplossingen uiteen worden gezet. De oplossing die mij het beste/mooiste leek en ook door Currence goed wordt beoordeeld wordt momenteel bij de MediaMarkt ingezet.
[ Voor 16% gewijzigd door Wouter! op 01-09-2009 13:07 ]
Lekker slim weer ...Wouter! schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:04:
[...]
En het mooie is dat Currence in de correspondentie een ontwerp van de sticker heeft meegestuurd waarin de exacte maten en beveiligingskenmerken van de stickers worden vermeld.
Ik heb de stickers zelf overigens niet. Anders had ik graag zaken gedaan.
Ik heb van Currence overigens ook een rapport ontvangen waarin verschillende anti-skim oplossingen uiteen worden gezet. De oplossing die mij het beste/mooiste leek en ook door Currence goed wordt beoordeeld wordt momenteel bij de MediaMarkt ingezet.

Zag trouwens gisteren op Utrecht centraal dat ze de kaartautomaten voorzien van een andere invoer. Vraag me altijd af wie het in zijn hoofd haalt de apparaten op Utrecht Centraal te willen skimmen.
==
hoi
Iemand die belachelijk veel geld wil verdienenEusebius schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:09:
[...]
Zag trouwens gisteren op Utrecht centraal dat ze de kaartautomaten voorzien van een andere invoer. Vraag me altijd af wie het in zijn hoofd haalt de apparaten op Utrecht Centraal te willen skimmen.
NS is ze idd aan het vervangen door een soort bakje waar je 't ding in moet leggen alvorens 'ie in de automaat gaat. Wel een grappig idee-- in theorie wordt skimmen daarmee echt compleet onmogelijk of ze moeten dat hele ding gaan zitten vervangen en da's knap lastig om ongezien te doen.

De beugels maken het een stuk minder simpel om er even snel je pas doorheen te halen, er blijft weinig ruimte over voor je vingers om de pas aan vast te houden. Kan niet zeggen dat ik er blij mee ben.
Dat zit wel Schnorr.
Ergens om 23.00 'savond of in de nacht? Als je het bij een verlaten automaat doet, dan zou niemand het kunnen opmerken. En zo'n skim-device is er trouwens zo ingezet (in de oude situatie dan).Eusebius schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:09:
[...]
Lekker slim weer ...'s ochtends kijkt de cassiere even naar het apparaat en .. ja hoor de stickers zitten op dezelfde plek. Gewenning heet dat. Als je elke dag hetzelfde object ziet, let je er eigenlijk niet goed op. Totdat je echt goed gaat kijken ...
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Ook zijn beugels gewoon vervelend, het geeft een negatief gebruiksgemak en mensen snappen door de wildgroei aan beugels er helemaal niets meer van.
Volgens mij valt dat met de beugel van Nidrac, die ook bij MediaMarkt wordt gebruikt, wel mee: http://www.nidrac.nl/Stukfruit schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:17:
Hier in Noord Holland zitten er sinds een week ofzo opeens beugels over de invoer heen, plus de sticker
De beugels maken het een stuk minder simpel om er even snel je pas doorheen te halen, er blijft weinig ruimte over voor je vingers om de pas aan vast te houden. Kan niet zeggen dat ik er blij mee ben.
De beugel die je in die Powerpoint slideshow ziet (gemaakt door Ouwerkerk) lijkt me minder handig en bied ook helemaal geen bescherming zoals je ziet.
[ Voor 5% gewijzigd door Wouter! op 01-09-2009 14:34 ]

Verschrikkelijke dingen voor erg weinig extra beveiliging, zoals het kleine gaatje in de afbeelding goed laat zien. Ik vraag me af of de winkeleigenaren hier die presentatie al eens gezien hebben.. (of is het verplicht?)
[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 01-09-2009 15:52 ]
Dat zit wel Schnorr.
Anoniem: 177333
A. ik pin op AMS centraal station ff 50 euro, waarna ik op vakantie ga naar Rome, en pin daar 500 euro.
B. ik word geskimmed en er word in Rome 500 euro van mijn rekening afgehaald.
Als in beide gevallen ik mijn pas laat blokkeren en vermeld dat iemand anders mijn pas geskimmed heeft, hoe kan de bank zoiets nu verifieren? is dit niet een hele makkelijke manier om geld op te strijken? immers word de 500 euro teruggestort..
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 177333 op 01-09-2009 16:14 ]
Daarnaast analyzeren ze vage afboekingen. En neef van mij heeft zijn pas wel eens geblokkeerd gehad omdat hij 's ochtends in Nederland en 's Middags in Italie gepind had.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Dus jij wou even naar rome heen en weer om 500 euro te pinnen?Anoniem: 177333 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:13:
wat ik me afvraag is hoe een bank kan zien dat jouw pas geskimmed is.
A. ik pin op AMS centraal station ff 50 euro, waarna ik op vakantie ga naar Rome, en pin daar 500 euro.
B. ik word geskimmed en er word in Rome 500 euro van mijn rekening afgehaald.
Als in beide gevallen ik mijn pas laat blokkeren en vermeld dat iemand anders mijn pas geskimmed heeft, hoe kan de bank zoiets nu verifieren? is dit niet een hele makkelijke manier om geld op te strijken? immers word de 500 euro teruggestort..
Lijkt me niet echt een praktische inkomstenbron. Van bedelen wordt je sneller rijk. Bovendien kunnen ze het verifiëren door klachten te vergelijken. Een skimmer zal sowieso proberen zoveel mogelijk passen te skimmen bij dezelfde automaat, anders zet het geen zoden aan de dijk. Het is dus eenvoudig na te gaan of jij als enige gebruiker van die automaat die dag een potentieel skim-patroon vertoont, of dat meerdere gebruikers van die automaat dat doen.
En natuurlijk kunnen ze simpelweg een mannetje naar die automaat sturen om te controleren of er skim-apparatuur in zit.
Het is fraude, maar aangezien ze niet elke skimming claim diepgravend zullen onderzoeken zul je zo vast wel wat geld kunnen opstrijken ja. Tot ze om wat voor reden dan ook een keer ontdekken dat het valse aangiftes zijn en dan ben je het bokje. En als je serieus interessante bedragen wilt buit maken op deze manier dan ga je op een gegeven moment wel opvallen denk ik zo.Anoniem: 177333 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:13:
[...]
is dit niet een hele makkelijke manier om geld op te strijken? immers word de 500 euro teruggestort..
Beetje hetzelfde met allerlei verzekeringen, daar is het vaak ook niet al te moeilijk om fraude te plegen aangezien zeker bij wat kleinere bedragen de kosten van een onderzoek niet opwegen tegen het mogelijk ten onrechte uitkeren van een vergoeding.
Vervelende is alleen wel dat dit soort grappen uiteindelijk de kosten van verzekeraar/bank opdrijft, wat dan weer leidt tot hogere premies/bankkosten of lagere spaarrentes of zo.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
- Pas door magneetstrip, pincode invoeren en OK drukken
- Pas op de kant in die smalle invoergleuf, 'chipknip' kiezen en OK drukken
- Pas op de kant in die smalle invoergleuf, ''pinnen' kiezen en pincode + OK drukken. (precieze tekst is wat anders, maar het werkt dus wel: pinnen via de chip!)
Waar ligt dat aan? Zijn er verschillende types van die kubusjes en is dat voor mij niet goed van buiten te zien? Of is er een software-aanpassing of zo nodig voor die pinnen-via-chip ondersteund?
Volgens mij moet je ook nog eens tig pintransacties in Rome hebben, voordat het door mag gaan als skimmen. Als wij met zn 2en iets opzetten (pas kopieren, binnen een kwartier pinnen in Appelscha en Barcelona) dan zal de bank dat heus wel verder onderzoeken.Orion84 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:30:
[...]
Het is fraude, maar aangezien ze niet elke skimming claim diepgravend zullen onderzoeken zul je zo vast wel wat geld kunnen opstrijken ja. Tot ze om wat voor reden dan ook een keer ontdekken dat het valse aangiftes zijn en dan ben je het bokje.
Als er 200 transacties in de C1000 van Appelscha gebeuren, daarna dezelfde 200 rekeningnr in Barcelona .. ja dan wordt er dus geskimmed.
==
hoi
Op zich is dat vrij simpel te detecteren in sommige gevallen, hoewel 't een klein beetje van toeval afhangt. Het kost je ongeveer 3 uur om van Schiphol naar Rome te vliegen. Als je dus in Nederland pint (en dat is niet op Schiphol), en dan binnen een uur ook in Rome pint is er gegarandeerd stront aan de knikker. Ik ken ook wel mensen die zelf genoeg heen en weer hebben gereisd dat hun pasjes geblokkeerd werden omdat de bank vermoedde dat er iets mis was. Was niet zo alleen. En ik ben zelf een keer door m'n bank gebeld nadat ik had geprobeerd 2 iPhones in Rome te kopen met m'n cc. (Wat helaas mis ging, 1000 euro limiet, 1000 euro product maar had eerder een treinkaartje gekocht met m'n ccEusebius schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 19:07:
[...]
Volgens mij moet je ook nog eens tig pintransacties in Rome hebben, voordat het door mag gaan als skimmen. Als wij met zn 2en iets opzetten (pas kopieren, binnen een kwartier pinnen in Appelscha en Barcelona) dan zal de bank dat heus wel verder onderzoeken.
Als er 200 transacties in de C1000 van Appelscha gebeuren, daarna dezelfde 200 rekeningnr in Barcelona .. ja dan wordt er dus geskimmed.
Om te frauderen heb je alleen kennis en een ietwat bovengemiddelde intelligentie nodig.
Als je kunt pinnen door je pas in de smalle invoergleuf te stoppen dan is de automaat EMV-geschikt, de BankSys Xenta is EMV-geschikt. Je pint dan met de chip op je pinpas (niet te verwarren met chippen uiteraard).vanaalten schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:57:
Wat ik niet snap: in de kantine op m'n werk (voor de kenners: High Tech Campus 'Foodcourt') hebben ze die bekende grijze kubusjes (zie vijf posts terug voor de foto...). Je kan daar op drie manieren mee betalen:Ergens anders waar ze dezelfde kubusjes hebben heb ik optie '3' ook geprobeerd, maar daar kon ik niet kiezen - alleen chippen via die smalle invoergleuf.
- Pas door magneetstrip, pincode invoeren en OK drukken
- Pas op de kant in die smalle invoergleuf, 'chipknip' kiezen en OK drukken
- Pas op de kant in die smalle invoergleuf, ''pinnen' kiezen en pincode + OK drukken. (precieze tekst is wat anders, maar het werkt dus wel: pinnen via de chip!)
Waar ligt dat aan? Zijn er verschillende types van die kubusjes en is dat voor mij niet goed van buiten te zien? Of is er een software-aanpassing of zo nodig voor die pinnen-via-chip ondersteund?
Wat ik dan alleen niet zo goed snap is dat dat niet overal werkt bij automaten van hetzelfde type. De automaat zou immers gewoon EMV-geschikt moeten zijn ...
Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar
Voor chippen met deze automaat moet overigens een extra module aan de achterzijde worden geplaatst. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
[ Voor 13% gewijzigd door Wouter! op 01-09-2009 23:56 ]
Die waarbij het wel werkt is wel een behoorlijk recent geplaatst model - half jaartje geleden of zo. Misschien dat ze tegenwoordig standaard voorzien worden van alle toeters & bellen. Maar dan nog - er zijn dus ook winkels die ze gaan voorzien van stickers, beveiligingsbeugels en zo. Waarom dan niet meteen upgraden naar een volledige EMV-geschikte oplossing? Als dat een kwestie is van een module bijplaatsen/vervangen...Wouter! schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 23:54:
[...]
Als je kunt pinnen door je pas in de smalle invoergleuf te stoppen dan is de automaat EMV-geschikt, de BankSys Xenta is EMV-geschikt. Je pint dan met de chip op je pinpas (niet te verwarren met chippen uiteraard).
Wat ik dan alleen niet zo goed snap is dat dat niet overal werkt bij automaten van hetzelfde type. De automaat zou immers gewoon EMV-geschikt moeten zijn ...
Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Ik zal bij m'n eerstvolgende betaling bij zo'n Xenta 'ns proberen om de pas in de chip-gleuf te steken.
Voor chippen met deze automaat moet overigens een extra module aan de achterzijde worden geplaatst. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
Ik vind het nieuwe systeem met de glasplaat en dan touch gevoeligheid niet goed (mijn vingers zijn niet warm genoeg of wat dan ook) en ik tik die pincode blind in met mijn hand er altijd boven en nu kan ik niet dat niet meer. Echt jammer. Ook hiervoor geldt gewoon een plaat er tussen en klaar. Dit is bij het Esso tankstation vanwege de skimmers.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Wat begrijp je niet? Dat skimmers het risico nemen om te pinnen bij een automaat waar een camera hangt? Met een klein beetje handigheid ben je echt niet zomaar te herkennen op die camera's.itsalex schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:17:
Ik ben ook geskimmed. Er is gepind in Londen. Maar er hangen toch overal camera's dus ik begrijp het niet. Je ziet toch wie en wat heeft gepind. Het is trouwens alleen maar met mijn Postbankpas en niet met de Rabo. Londen is juist de plaats waar overal camera's hangen er is gewoon gepind in het centrum van Londen.
[...]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Reclame voor mezelf:itsalex schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:17:
Ik ben ook geskimmed. Er is gepind in Londen. Maar er hangen toch overal camera's dus ik begrijp het niet.
http://www.nutz.nl/archiv...misdrijf-per-jaar-op.html
Je bent dus niet een van de 1000 met-camera's-oplosbare misdrijven van het jaar.
Vraag is nu natuurlijk of skimmen ook onder verlies of diefstal van een betaalinstrument geldt? Ben zelf helaas ook al een keer het slachtoffer geworden van skimmen (vermoedelijk NS automaat), maar zou het wel vrij belachelijk vinden als je dit een eigen risico van € 150 zou kosten. Tot op de dag van vandaag heb ik namelijk geen officieel bericht waar ik ben geskimmed en volgens mij kan het echt iedereen overkomen.Als u door verlies of diefstal van een betaalinstrument, bijvoorbeeld uw Betaalpas, schade lijdt, dan geldt voor u een eigen risico van maximaal € 150. Uiteraard vergoedt de ING geen schade als er van uw kant sprake is van fraude, opzet of grove nalatigheid.
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Als je veel met die dingen te maken hebt ben je toch wel op de hoogte van de Beanet / CTAP migratie?Wouter! schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 23:54:
[...]
Als je kunt pinnen door je pas in de smalle invoergleuf te stoppen dan is de automaat EMV-geschikt, de BankSys Xenta is EMV-geschikt. Je pint dan met de chip op je pinpas (niet te verwarren met chippen uiteraard).
Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Ik zal bij m'n eerstvolgende betaling bij zo'n Xenta 'ns proberen om de pas in de chip-gleuf te steken.
de eerdere modellen werden uitgeleverd met de oudere Beanet software en kan dus NIET van de chip gebruik maken, dit jaar worden alle automaten geupgrade naar de CTAP software (al onze klanten zijn pas geleden omgezet) waardoor elke automaat gelijk word. (je kan het herkennen: een Ctap heeft de menu opties "operator, technicus en beheerder" een Beanet heeft "operator en technicus")
Wanneer je nu overigens met Chip betaald met je NL pin pas word de transactie afgehandeld over het Maestro systeem en niet over het Nederlandse pin systeem, nu KAN een winkelier geen Maestro contract hebben, dan zal die transactie ook niet lukken.
Voor chipknip heb je alleen een chipknip SAM nodig (soort simkaartje waar het geld op gestort word, en met intervallen word die info naar de bank verzonden) in iedergeval geen module achterop. (de sam gaat onder erin)
Wij hebben enkel Xenta's met CTAP uitgerold dus daar was ik niet van op de hoogte.Powermage schreef op woensdag 02 september 2009 @ 12:23:
[...]
Als je veel met die dingen te maken hebt ben je toch wel op de hoogte van de Beanet / CTAP migratie?
de eerdere modellen werden uitgeleverd met de oudere Beanet software en kan dus NIET van de chip gebruik maken, dit jaar worden alle automaten geupgrade naar de CTAP software (al onze klanten zijn pas geleden omgezet) waardoor elke automaat gelijk word. (je kan het herkennen: een Ctap heeft de menu opties "operator, technicus en beheerder" een Beanet heeft "operator en technicus")
Dat laatste bedoel ik ook, ik bedelde geen module (SAM) die zichtbaar is ofzo. Je kunt het dekseltje aan de onder/achterzijde van de Xenta openen. Het dekseltje aan de onderkant scharniert vanaf de achterzijde open (sorry voor de spraakverwarring). Dat kapje aan de achterkant is voor een optioneel printertje als ik me niet vergis.Wanneer je nu overigens met Chip betaald met je NL pin pas word de transactie afgehandeld over het Maestro systeem en niet over het Nederlandse pin systeem, nu KAN een winkelier geen Maestro contract hebben, dan zal die transactie ook niet lukken.
Voor chipknip heb je alleen een chipknip SAM nodig (soort simkaartje waar het geld op gestort word, en met intervallen word die info naar de bank verzonden) in iedergeval geen module achterop. (de sam gaat onder erin)
[ Voor 8% gewijzigd door Wouter! op 02-09-2009 12:54 ]
Als ik het mij goed herinner kwamen die pin-via-chip betalingen op m'n rekeningafschrift als 'betaalautomaat buitenland' te staan... dus inderdaad lijkt het buiten het standaard nederlandse systeem te gaan.Powermage schreef op woensdag 02 september 2009 @ 12:23:
[...]
Wanneer je nu overigens met Chip betaald met je NL pin pas word de transactie afgehandeld over het Maestro systeem en niet over het Nederlandse pin systeem, nu KAN een winkelier geen Maestro contract hebben, dan zal die transactie ook niet lukken.
Zijn die er nog dan bij ons in de buurt is er geen bank meer.Lordy79 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 23:07:
[...]
Sorry hoor, maar met een legitimatiebewijs + eventueel je (geblokkerde) pas kun je gewoon contant geld ophalen bij een lokaal bankkantoor.
Ja 6 km verderop
kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

BBC-linkje
paper (pdf)
EMV is the dominant protocol used for smart card payments worldwide, with over 730 million cards in circulation. Known to bank customers as “Chip and PIN”, it is used in Europe; it is being introduced in Canada; and there is pressure from banks to introduce it in the USA too. EMV secures credit and debit card transactions by authenticating both the card and the customer presenting it through a combination of cryptographic authentication codes, digital signatures, and the entry of a PIN. In this paper we describe and demonstrate a protocol flaw which allows criminals to use a genuine card to make a payment without knowing the card’s PIN, and to remain undetected even when the merchant has an online connection to the banking network. The fraudster performs a man-in-the-middle attack to trick the terminal into believing the PIN verified correctly, while telling the issuing bank that no PIN was entered at all. The paper considers how the flaws arose, why they remained unknown despite EMV’s wide deployment for the best part of a decade, and how they might be fixed. Because we have found and validated a practical attack against the core functionality of EMV, we conclude that the protocol is broken. This failure is significant in the field of protocol design, and also has important public policy implications, in light of growing reports of fraud on stolen EMV cards. Frequently, banks deny such fraud victims a refund, asserting that a card cannot be used without the correct PIN, and concluding that the customer must be grossly negligent or lying. Our attack can explain a number of these cases, and exposes the need for further research to bridge the gap between the theoretical and practical security of bank payment systems.
Hier het security.nl artikel, had het ook al gevoden... de allways yes card
Ik had hem ook al voor de frontpage gemeld
maar is dit nu de nieuwe of de oude kaart?
[ Voor 21% gewijzigd door LuckY op 13-02-2010 22:55 ]
nieuws: Pinpas met magneetstrip verdwijnt twee jaar eerder is zo wel weer interessanter.
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 13-02-2010 22:55 ]
Ik had ENIGSZINS nog een hoge pet op van de bankindustrie, maar nu lijkt het erop dat zij ook maar aan lopen te klooien.
Het is waar, IT'ers zijn de kerkenbouwers van vroeger, daar ging in het begin ook van alles grandioos mis.
Zolang je niet de rekeningen plundert, kan je met die kaarten gewoon shoppen op de pin en ze komen er niet achter, pas na x weken. want het bedrijf mist transacties.... en bij de persoon is niks afgeschreven en dan gaan ze zoeken.
En aangezien dit systeem in heel europa is ingevoerd, kan je even in belgie in 20 winkels TV's halen. En weer verder gaan
[ Voor 16% gewijzigd door LuckY op 14-02-2010 00:00 ]
Met de magneetstrip heb je ook de pincode nodig. De always-yes kaart is ook een chipkaart, maar dan een iets simpelere.LuckyY schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 23:59:
Je hebt de pincode niet nodigmet de allways-yes kaart. Je hebt alleen een kopie van de kaart nodig.
Het blijft natuurlijk een heel lomp systeem: "pasje en code die te kopieren zijn". En als de code al niet eens nodig is, is het nog veel mooier, dan is een gevonden/gestolen PINpas (en hoeveel honderdduizend raken er daarvan kwijt per jaar in Nederland?) genoeg!LuckyY schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 22:52:
http://security.nl/artike..._Chip_en_PIN_systeem.html
Hier het security.nl artikel, had het ook al gevoden... de allways yes cardleuk gevonden.
Daarom is het zaak om als de wiedeweerga je pas te laten blokkeren zodra je merkt dat 'ie kwijt is. Die transacties worden nog altijd online geverifieerd aangaande pasblokkeringen, dus zodra dat gedaan is ben je in principe veilig en kan de dief (of vinder) alleen nog 't chipknipsaldo leegmaken.RemcoDelft schreef op zondag 14 februari 2010 @ 00:05:
[...]
Het blijft natuurlijk een heel lomp systeem: "pasje en code die te kopieren zijn". En als de code al niet eens nodig is, is het nog veel mooier, dan is een gevonden/gestolen PINpas (en hoeveel honderdduizend raken er daarvan kwijt per jaar in Nederland?) genoeg!
Overigens denk ik niet dat er honderdduizend passen per jaar in Nederland kwijtraken. Dat zou al betekenen dat minimaal een op de 160 mensen eenmaal per jaar z'n pas kwijt raakt. 't zullen er best een aantal zijn maar niet zoveel denk ik. Het ding is toch best iets waar we wel op letten.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 14-02-2010 00:10 ]
Het is zeker belangrijk om hem zo snel mogelijk te blokkeren. Daarom heb ik ook de telefoonnummer in mijn mobiel staan. Het zou mooi zijn dat de kaart voordat hij ingevoerd is niet gekraakt zou zijn.
Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!
Dit ging meen ik om een andere kraak toch?iisschots schreef op zondag 14 februari 2010 @ 00:20:
Het programma goudzoekers had hier eerder ook al een reportage over. http://weblogs.vpro.nl/go.../afl-5-het-nieuwe-pinnen/
...
[ Voor 78% gewijzigd door LuckY op 14-02-2010 01:31 . Reden: Fixed thanks :) ]

Overigens worden in NL pin transacties (eigenlijk afaik?) altijd online geverifieerd, waardoor de aanval niet werkt (de relay aanval wel natuurlijk)
[ Voor 64% gewijzigd door begintmeta op 14-02-2010 13:22 ]
Ik heb in m'n leven 3 portemonnee's gevonden, als iedereen dat doet, raakt de gemiddelde Nederlander hem ook meerdere keren kwijt...CyBeR schreef op zondag 14 februari 2010 @ 00:09:
[...]
Overigens denk ik niet dat er honderdduizend passen per jaar in Nederland kwijtraken. Dat zou al betekenen dat minimaal een op de 160 mensen eenmaal per jaar z'n pas kwijt raakt. 't zullen er best een aantal zijn maar niet zoveel denk ik. Het ding is toch best iets waar we wel op letten.
Anoniem: 343079
LoL, dat lijkt me inderdaad best knap... het is een groot gapend gat van zo een 20cm2. En dat lukt maar bij een persoon, want als die ze geld niet krijgt belt ie natuurlijk direct de bank.Anoniem: 343079 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:40:
Pas tegenwoordig bij het skimmen ook op de gelduitgifte la, die word ook wel eens dichtgemaakt, met een voorstukje zodat de skimmer je gepinde geld heeft.
En de bank kennende zeggen ze dat je dan maar naar het desbetreffende kantoor moet gaan om hen te vragen in de logboeken van het apparaaat na te kijken of het geld echt niet is uitgegeven. Alleen op werkdagen, tussen 10:00 en 16:00.LuckyY schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:38:
[...]
LoL, dat lijkt me inderdaad best knap... het is een groot gapend gat van zo een 20cm2. En dat lukt maar bij een persoon, want als die ze geld niet krijgt belt ie natuurlijk direct de bank.

Liege, liege, liegebeest!
Anoniem: 39993
Je moet tegenwoordig er gewoon een heel technisch verhaal van maken.cailin_coilleach schreef op maandag 15 februari 2010 @ 07:39:
[...]
En de bank kennende zeggen ze dat je dan maar naar het desbetreffende kantoor moet gaan om hen te vragen in de logboeken van het apparaaat na te kijken of het geld echt niet is uitgegeven. Alleen op werkdagen, tussen 10:00 en 16:00.
- Je belt het nummer wat op de automaat staat (of je bank).
- Je vertelt dat je geld niet uit de automaat is gekomen en dat je, bij nadere inspectie, hebt geconstatteerd dat er gerommeld is met de automaat. Vooral dat laatste benadrukken en er een mooi verhaal van maken.
Dan komen ze wel. Je moet inderdaad niet alleen melden dat je geld er niet uit kwam, want dan krijg je inderdaad een reactie zoals jij beschrijft. De bank moet denken dat ze een serieus probleem hebben met die automaat, niet dat jij een probleem had met 1 transactie.
Valt ook wel mee, op een zaterdag tussen 18:00 en 20:00 werd ik ook geholpen.cailin_coilleach schreef op maandag 15 februari 2010 @ 07:39:
[...]
En de bank kennende zeggen ze dat je dan maar naar het desbetreffende kantoor moet gaan om hen te vragen in de logboeken van het apparaaat na te kijken of het geld echt niet is uitgegeven. Alleen op werkdagen, tussen 10:00 en 16:00.
Ik zou zweren dat ik 100 euro had opgenomen maar kreeg maar 20 euro, bleek aan dat klote mis geconfigureerde touchscreen van pinautomaten te liggen. Ik kreeg direct te horen dat er ook maar 20 euro was afgeschreven
Reporter 4 sept 2010 22.40 Ned 2
Vooral dat antwoord van ING

Rop Gonggrijp had een paar mooie pakkende zinnen, al hoewel veel mensen hem zullen kwalificeren als marionet van de linkse media.
Het is ook gewoon een berekening voor de banken. Overigens vond ik het wel knap dat ze nog twee andere betaalmethodes even aan de tand voelde. Automatische incasso bijvoorbeeld... nog zo'n beerput.