Ik weet het, het is een oude reactie, maar hier wil ik toch even op reageren.
Eigenlijk heeft zelfs elke PIN-automaat al communicatie mogelijkheden.
In het begin tijdperk van de PIN is dit altijd een analoge telefoonlijn geweest. Dat ging dan met een terugbel actie. PIN-automaat belde dan naar centrale en werd later door centrale terug gebelt, vandaar dat het altijd zo lang duurde.
Tegenwoordig zijn het beveiligde DSL verbindingen voor zover ik weet.
Hoe moet je anders een betaling goedkeuren, het geld staat niet - zoals bij de chipknip - (digitaal) op je pas.
Met je PIN-code geef je gewoon een autorisatie tot betaling. Dat gaat via je pasnummer en je PIN-code.
Ben zelf trouwens ook een keer genaaid geweest door skimming. Rete irritant, want ik werd 's avonds pas gebelt door mijn bank (ABN Amro) over dit feit. 5 werkdagen moeten wachten voor ik mijn nieuwe pas kon halen. Sindsdien hou ik ALTIJD mijn hand afgedekt als ik ga pinnen, ongeacht welke PIN-automaat dit is, of het van de NS kaartautomaat is, of het PIN-apparaat bij de AH To Go van Utrecht CS.
Overigens zijn die nieuwe kaartautomaten van de NS (die juist de skimming tegen moeten gaan) ook niet bepaald 100% safe.
Zo een bedoel ik dus, klikbaar voor groter.
Hier in de stad paar weken terug heb ik zo'n nieuwe (met die zilveren plaat met uitsteeksels) ook al open gebroken zien staan, dus het lijkt er op dat men die nieuwe ook al misbruikt.

Gelukkig koop ik tegenwoordig maandkaartjes, daarmee minimaliseer ik het risico voor een tweede keer geskimmed te worden.
[
Voor 25% gewijzigd door
CH4OS op 30-04-2009 11:42
]