• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo
Ik heb geen idee of dit nou bij hardware of bij software hoort. Mijn vraag is namelijk (heel kort): Hoe kan ik mijn BIOS updaten? Als een modje dit niet goed vind staan, ik word graag gecorrigeerd en mijn topic zou ik dan verplaatst willen zien.

Natuurlijk willen jullie heel graag weten wat voor mobo, etc. ik heb. Nou, ik heb werkelijk no-idea. Ik heb (volgens mij) een jaar geleden de PC bij de Aldi gekocht met de Blue-Ray en HD-DVD speler er in. 2 GB, 500GB. Ik heb ondertussen wat dingen upgrade, maar ik ben van het mobo afgebleven. Ik heb SiSoft Sandra dus als jullie weten waar ik kan vinden welk mobo ik heb, hoor ik dat graag, dan kan ik het hier posten.

Ik weet dus totaal niet hoe dit in zijn werking gaat. Ik weet niet hoe ik aan de nieuwe BIOS kom, hoe ik het er op zet, en nog veel meer van dat soort dingen.

Eerste belangrijke vraag: worden de installaties van verschillende besturing systemen aangetast? Ik heb namelijk Vista, Ubuntu en nog wat andere OS'sen geïnstalleerd, deze moeten en zullen behouden blijven.

Andere vraag: waar haal ik de nieuwe BIOS? (toch redelijk belangrijk he)
Nog één: heeft dit alles gevolgen voor mijn andere hardware, iets met drives, etc..

De rede dat ik wil updaten is, buiten het feit dat mensen mij dat adviseren met mijn 'probleem', dat ik soms een BSOD krijg en op willekeurige momenten, komt en gaat met vlagen, gaat mijn Vista installatie in slaapstand. Soms wordt mijn PC na zo'n onwenselijke slaapstand-poging dood wakker en krijg ik dus ook een BSOD. Dit is allemaal niet te prettig als je lang bezig bent geweest in Dreamweaver en Photoshop en gewend bent om je PC altijd aan te laten staan, dus vergeet om alles op te slaan uit gemakzucht. Dit is natuurlijk dom, maar dat ben ik ook. Het feit blijft dat dit niet mag gebeuren.

Wie kan al deze vragen beantwoorden? Ik zou dit zeer op prijs stellen. Groet, Thomas.

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 12:09
download even CPU-Z en kijk even wat voor moederboard je hebt dit is handig om te weten :)
de bios kan je vaak van de site van het merk af downloaden.
het bios updaten is wel anders met sommige merken.
nee er worden geen instalaties gewist.
niks gevolgen voor je hardware.

de BSOD's komen vaak door niet goed aangesloten hardware ofzo heb je misschien bijvoorbeeld een stekertje van iets er half uitgetrokken kan ook wel is tot bsod's zorgen kan ook gewoon hardware zijn ;)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

CPU-Z kan je gebruiken om te kijken wat voor moederbord je hebt, dan moet je ook nog eens een nieuwe BIOS-versie kunnen vinden, en bij aldi-pc's gaat dat bij oudere typen lastig.

Vervolgens is de vraag: Is it broken? Because if it ain't broken, don't fix it!!
Mocht je eventueel toch willen flashen, PMG (dit subforum) heeft hele goede FAQ's die je door kunt nemen voor tips en trucs.

Voor de BSOD's en hangers: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en natuurlijk altijd je werk opslaan op het moment dat je wegloopt of in slaapstand gaat, bij mijn laptop vergeet ik altijd dat hij in slaapstand staat en dan gaat dus de batterij leeg en ben ik ook m'n werk kwijt...

Je zit in het juiste subforum en anders moet het naar WOS

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik heb CPU-Z gedownload, ik heb een Phoenix Tn. BIOS. Ik ga dus naar die site, daar wordt ik doorgelinkt naar:
http://biosagentplus.com/?ref=29
Daar voer ik die scan uit. Blijkt dus idd dat ik een verouderde BIOS heb (van 16-10-2007), als ik een nieuwe BIOS versie wil downloaden, dan moet ik 40 euro betalen voor een stom abonnement. Dat ga ik dus niet doen aangezien ik deze PC kocht met deze BIOS.

Of kan ik gewoon ergens anders de update downloaden?

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
In de goede oud tijd toen ik zelf nog een medion bak had was dit een aangepast MSI moederbord waar dus niks op te overklokken of te flashen viel (iig leverde MSI geen geupdate BIOS)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem PMG FAQ en PMG FAQ eens door. De vragen die je stelt zijn redelijk makkelijk terug te vinden als je de basis uit de FAQ haalt en zelf even kijkt wat voor hardware je in huis hebt.

Omdat dit toch echt tot de basiskennis behoort en het in de FAQ staat, gaat deze op slot.

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 10-12-2008 22:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.