welke router kies ik het best

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283251

Topicstarter
hoi,

ik heb dus besloten me een nieuwe router aan te schaffen, de grote vraag nu is, welke kies ik dan het best.

eerst een beetje uitleg over mijn huidige configuratie.

momenteel heb ik een U.S. Robotics Wireless MAXg Router (USR5461) gecombineerd met een wireless accespoint (ook van us robotics) (usr5450).
dat accespoint is nodig om het draadloze signaal te versterken daar ik niet overal ontvangst heb met de router alleen. (ik heb de router overigens overal in het huis opgesteld en geen enkele plaats zorgt voor dekking in het hele huis + tuin.
verder zitten er 2 bekabelde pc's op het netwerk en een vijftal laptops gemiddeld.
ik wil ook even vermelden dat ik ten eerste niet echt perse geinteresseerd ben in n-routers; de reden daarvoor is simpelweg omdat ik er al zo eentje hebt getest (een linksys waarvan ik het juiste modelnummer niet meer weet) en ik dus ook met de fameuze n-standaard nog steeds geen volledige dekking heb. ten tweede kan ik dat systeem toch niet optimaal benutten daar de laptops allemaal enkel de g-standaard ondersteunen. (dus in het beste geval moet ik combineren)

ok, dat is dat.

de reden nu dat ik wens te veranderen is simpelweg omdat er veel gestreamd wordt, en veel gedownload (voornamelijk via u torrent)
probleem is nu dat al zelfs gebruik je eigenlijk weinig bandbreedte, de router er automatisch er veel voor uitrekt en na een vrij korte periode reeds begint te "flippen"
plots krijgen de andere laptops geen ip adres meer, of hun internet verbinding wordt plots erg traag.
de router even resetten en alles is terug in orde.
nu, die routers minstens één keer per dag en vaak zelfs meer dan dat resetten is er wat teveel aan voor mij.

ik hoop dat die uitleg meteen duidelijk maakt wat ik zoek in een router en anders hoor ik het wel.
de prijs is overigens van geen belang en voorstellen van accespoints of extenders zijn niet echt nodig daar die weinig verschil zullen uitmaken.

hier enkele modellen waar ik wel enkele goede reviews van vind.

* D-link: DI-724GU; Draadloze 108Mbps QoS Gigabit Router
* D-link: DGL-4300; 108Mbps draadloze Gigabit Ethernet router voor games
* Sitecom WL-308XR Gaming Router

dit zijn maar enkele voorbeelden overigens, het is niet zo dat ik twijfel tussen enkel deze drie. alle voorstellen zijn dus welkom.
ik weet dat het een erg lange uitleg is maar op deze manier probeer ik in één keer zo duidelijk mogelijk te zijn;

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn de 108Mbit routers niet gewoon veredelde 54Mbit/g-routers? Dwz, je moet een NIC hebben van hetzelfde merk om op deze snelheid te kunnen draaien. Kun je niet beter zoeken naar een echte N-router.

Overigens er wordt elke week wel een paar keer een topic geopend over routers. Daar kun je dus even naar kijken.

b.v.
Nieuwe wifi router aanschaffen voor extra snelheid en bereik
draadloos upc fiber 60

[ Voor 18% gewijzigd door Noork op 10-12-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een Linksys WRT54GL (dus de versie die op Linux draait, waar je alternatieve firmware op kan zetten)? Die is voor zover ik weet prima stabiel, ook bij veel connecties.

Andere routers waar je OpenWRT of Tomato of zo op kan draaien voldoen waarschijnlijk ook wel.

Eventueel nog aangevuld met een extra exemplaar/range extender/accesspoint om het signaal overal te krijgen waar je het nodig hebt. Eisen daaraan zijn niet zo boeiend, aangezien het probleem met je brakke verbinding waarschijnlijk gewoon aan de router ligt die niet met alle torrentconnecties overweg kan.

Andere optie is om eens te kijken of je de torrentsoftware van de verschillende gebruikers niet anders in kan stellen (minder connecties toestaan). Wellicht dat het probleem daarmee ook al grotendeels is opgelost, zonder dat het geld kost :)

Ik bedoel, die speciale QoS routertjes zijn leuk, maar het is maar zeer de vraag of QoS de oplossing voor je probleem is en die dingen zijn een stukje duurder dan een WRT54GL. QoS helpt volgens mij vooral bij een verbinding die tegen de max. van z'n bandbreedte gebruikt wordt, door bandbreedte te reserveren voor toepassingen die anders in de problemen komen (voip, games, etc.). Waar jij, zo lijkt het, last van hebt is een router die gewoon op z'n bek gaat doordat er te veel connecties open staan en hij daar niet mee overweg kan.

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 10-12-2008 16:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

108Mbit routers maken gebruik van Super-G technologie. Wat inhoudt dat er gewoon 2 54Mbit kanalen gebundeld worden. De NIC moet inderdaad wel dezelfde technologie ondersteunen, zoals Noork ook zegt. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:16:
Een Linksys WRT54GL (dus de versie die op Linux draait, waar je alternatieve firmware op kan zetten)? Die is voor zover ik weet prima stabiel, ook bij veel connecties.

Andere routers waar je OpenWRT of Tomato of zo op kan draaien voldoen waarschijnlijk ook wel.

Eventueel nog aangevuld met een extra exemplaar/range extender/accesspoint om het signaal overal te krijgen waar je het nodig hebt. Eisen daaraan zijn niet zo boeiend, aangezien het probleem met je brakke verbinding waarschijnlijk gewoon aan de router ligt die niet met alle torrentconnecties overweg kan.

Andere optie is om eens te kijken of je de torrentsoftware van de verschillende gebruikers niet anders in kan stellen (minder connecties toestaan). Wellicht dat het probleem daarmee ook al grotendeels is opgelost, zonder dat het geld kost :)

Ik bedoel, die speciale QoS routertjes zijn leuk, maar het is maar zeer de vraag of QoS de oplossing voor je probleem is en die dingen zijn een stukje duurder dan een WRT54GL. QoS helpt volgens mij vooral bij een verbinding die tegen de max. van z'n bandbreedte gebruikt wordt, door bandbreedte te reserveren voor toepassingen die anders in de problemen komen (voip, games, etc.). Waar jij, zo lijkt het, last van hebt is een router die gewoon op z'n bek gaat doordat er te veel connecties open staan en hij daar niet mee overweg kan.
het gaat met er eigenlijk enkel om dat ik iets erg stabiel en betrouwbaar heb, het mag een n router zijn maar dat hoeft niet perse. de linksys sta ik een beetje twijfelachtig tegenover eerlijk gezegd. verder is het zo dat de betere routers bijna allemaal die 108mbs beloven, maar dat is in mindere mate belangrijk.
ik zoek gewoon iets dat stabiel is en het dan ook blijft, en de prijs is minder belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:18:
108Mbit routers maken gebruik van Super-G technologie. Wat inhoudt dat er gewoon 2 54Mbit kanalen gebundeld worden. De NIC moet inderdaad wel dezelfde technologie ondersteunen, zoals Noork ook zegt. :)
die word ondersteund op twee laptops. (hoewel dat kaarten zijn van us robotics, maar dat zou niet mogen uitmaken)
maar het blijft wel een feit dat ik altijd in mixed mode moeten kunnen blijven werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Mag ik je vragen waarom je dan twijfelt over die Linksys, is nogal makkelijk gezegd, maar zonder onderbouwing kunnen we daar natuurlijk niks mee?

Je opent hier een topic met daarin een uitleg van je probleem, een paar opties die je zelf gevonden hebt en volgens mij de vraag of wij nog andere opties weten? Als je dan, op het moment dat iemand een andere optie aandraagt dan wat je zelf had bedacht, dat af doet met "sta ik een beetje twijfelachtig tegenover", zonder verdere toelichting, tsja, hoe moeten we je dan helpen :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:31:
Mag ik je vragen waarom je dan twijfelt over die Linksys, is nogal makkelijk gezegd, maar zonder onderbouwing kunnen we daar natuurlijk niks mee?

Je opent hier een topic met daarin een uitleg van je probleem, een paar opties die je zelf gevonden hebt en volgens mij de vraag of wij nog andere opties weten? Als je dan, op het moment dat iemand een andere optie aandraagt dan wat je zelf had bedacht, dat af doet met "sta ik een beetje twijfelachtig tegenover", zonder verdere toelichting, tsja, hoe moeten we je dan helpen :?
die opties die ik zelf heb gevonden zijn het resultaat van een kleine zoektocht op het net, maar het is helemaal niet zo dat ik daarop gefixeerd ben ofzo

de reden dat ik er twijfelachtig tegenover sta is omdat dat het een "goedkoper" (minder betrouwbaar?) toestel is en als ik hier meerdere replies zou krijgen van mensen die me toch dat model aanraden, ga ik het toch ernstig overwegen. ik heb hem dus niet afgeschreven, ik twijfel gewoon nog. het is niet omdat 1 persoon er goede ervaringen mee heeft, dat het dan meteen een goed toestel is. dat is meer wat ik bedoel.

aan de andere kant heb ik zelf geen goede ervaringen met linksys (en ja, ik weet dat dat 1 van de grote spelers is op de markt). ik heb zelf een wrt300n gehad die het na twee weken heeft begeven en die ik (om een heel erg lang verhaal erg kort te maken) niet eens heb mogen herstellen of vervangen terwijl ik er nog garantie op heb.Maar zoals ik hierboven al zei, ik zou hem zowieso ernstig gaan overwegen moest ik van meer mensen horen dat die echt zo goed is

ik hoop dat dat duidelijk is, en zoniet lees ik het wel ;)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 283251 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 01:29:
ik heb zelf een wrt300n gehad die het na twee weken heeft begeven en die ik (om een heel erg lang verhaal erg kort te maken) niet eens heb mogen herstellen of vervangen terwijl ik er nog garantie op heb.
Zonder er al te diep op in te gaan. Garantie heb je via de winkel. Die moeten dat lekker uitzoeken. En dan heb je na 2 weken gewoon nog recht op herstellen of vervangen. Dit terzijde.
Maar zoals ik hierboven al zei, ik zou hem zowieso ernstig gaan overwegen moest ik van meer mensen horen dat die echt zo goed is.
De Linksys WRT54GL is een hele goede router. Vooral de mogelijkheid om alternatieve firmware te gebruiken is een groot pluspunt. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb zelf geen ervaring met de WRT54GL, wel met een gewone WRT54G, maar dat was in een totaal andere situatie (geen zwaar verkeer) ;)

Maar ik wandel hier al lang genoeg rond om genoeg topics hier in Netwerken te hebben gezien over dit onderwerp om hem als een geschikte kandidaat aan te kunnen raden, aangezien er genoeg tweakers zijn die er prima ervaringen mee hebben :)

Zie ook bijvoorbeeld de productreviews:
http://tweakers.net/price...2311/linksys-wrt54gl.html

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 11-12-2008 10:35 ]

Topicstarter
ik ben daarnet dus toch de Linksys WRT54GL gaan halen.
nu zou ik toch toch vragen welke alternatieve firmware ik daar dan het beste opzet

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59
dd-wrt raad ik je aan.

Topicstarter
zou ik mogen vragen waarom?

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je daar ook een onderbouwing bij? Dat maakt het wat leerzamer :)

Verder zou ik Hs. willen aanraden om [Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares - deel 2 eens door te lezen.
Ik heb zelf verder geen ervaring met die alternatieve firmwares :)

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 14:00
Ik heb hier een hele tijd lang op tomato i.c.m. wrt54gl gedraaid en dat liep goed! Ben nu over naar dd-wrt omdat die meer opties heeft maar dat is geheel persoonlijk. Beide zijn goed firmware; tomato minder opties maar wel erg stabiel! dd-wrt is gewoon leuk speelgoed :P

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb erg goede ervaringen met Tomato, gebruiksvriendelijk en erg stabiel.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59
Omdat DD-WRT de meest ontwikkelde, stabiele en kwalitatief hoogstaande firmware is die je erop kunt zetten. Alle opties waar je maar aan kunt denken zijn aan te passen en naar je wens in te stellen en de stabiliteit is 100% als je het goed configureert, zonder conflicten.

Maar goed, het is natuurlijk kwestie van smaak wat je zelf het prettigst vind werken maar met DD-WRT haal je het beste in huis.

Topicstarter
ik heb de tornato er maar opgezet daar die volgens wat ik gelezen heb, stabieler zou zijn.
ik heb geen idee wat DD-WRT meer bied aan mogelijkheden maar met tornato denk ik toch genoeg te hebben.
hij is geconfigureerd, en zal hem de volgende weken wel evalueren.
ik hoop enkel dat het nu beter is, alvast bedankt voor de hulp iedereen
Pagina: 1