[Beeldschermen] Vragentopic

Pagina: 1
Acties:

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
Goedendag!

Heb geen idee hoe ik de topictitel correct kan weergeven, gezien ik meerdere vragen heb maar indien het fout is feel free to adjust ;)

Als volgend,

Heb momenteel 2 Samsung beeldschermen:

- Samsung Syncmaster 940BF ( Diagonal Size: 19" Max Resolution: 1280 x 1024 / 75 Hz )
- Samsung LE26R81B ( 26 inch LCD televisie, 66cm, 16:9 beeldformaat, resolutie: 1.366x768 HD-Ready )

Mijn specs:

Crossfire HD4850'S

De LE26R81B heeft een normale VGA aansluiting, maar volgens mij is een HDMI aansluiting ook niet van toepassing op een HD-ready ( 720 volgens mij :) )

Ik vroeg me het volgende af;

Gisteren even zitten prutsen en de computer aangesloten op de Tv via een VGA kabel en op me videokaart een VGA->DVI connector. Werkt allemaal prima maar ik wil graag het volgende bewerkstelligen:

- De Samsung Syncmaster 940BF op de eerste videokaart.
- De Samsung LE27R81B op de 2de videokaart.

Maar waarneer ik dit doe vind hij het beeldscherm die toegevoegd is aan de 2de videokaart niet.
In CCC detect Displays gedaan, met zelfde resultaat.

Het probleem is namelijk dat ik op de TV de 1.366x768 Resolutie wil gebruiken en op me computer 1280x1024, indien ik ze allebei op de zelfde kaart doe heb ik dus op 1 monitor een vervormd beeld.

Is dit mogelijk? Gezien ik graag een permanente VGA kabel van me computer naar me TV wil hebben ( staat dichtbij ) zodat ik makkelijk me HD films kan bekijken zonder eerst resoluties en de hele mikmak aan te moeten passen. :)

Ik kan me voorstellen dat, gezien in games je beide videokaarten gebruikt je niet zomaar op 1 videokaart een andere resolutie kan instellen en simpel op je TV knop drukt en verwacht dat hij automatisch je Tv zijn resolutie overneemt.

Ziet er wellicht een beetje uit als een rommelige TS, maar de bedoeling is dus om zo weinig mogelijk te moeten doen ( het liefst gewoon de TV aan en de resolutie welke gewenst is tonen ) en het vinden van de TV op de 2de videokaart.

Alvast bedankt!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 15:15

Mystikal

It never hurts to help!

Een VGA kabel stuurt volgens mij geen HD signaal door? Ik ben geen expert, maar je hebt volgens mij heb je of DVI of HDMI nodig? Beiden zijn goed genoeg om (full)hd door te geven.

Basement Bios ---- Exo-S

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je een scherm per kaart aan wilt sluiten gaat dat niet werken met Crossfire, je moet dan crossfire disablen om 2 verschillende resoluties te kunnen kiezen. Ik heb 'hetzelfde' probleem met 2x 8800GT SLI en 2x 22" clone is geen probleem, maar een grote desktop wil op het moment dat ik SLI enabled heb.

@ Mystikal, waarom ondersteund D-Sub 1600*1200 als resolutie? Het lijkt met dat de 1080pixels in hoogte daar makkelijk in kwijt kunnen dus dat zal geen probleem mogen worden. Verder is de tv geen Full HD maar HD Ready, dus 1080i/p is sowieso onmogelijk zonder downscaling. 720p daarentegen is gewoon perfect mogelijk via een D-Sub (VGA) kabel, zelfs een S-video kabel kan dat aan ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Wiethoofd op 10-12-2008 11:33 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• thijszor
Mystikal schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:27:
Een VGA kabel stuurt volgens mij geen HD signaal door? Ik ben geen expert, maar je hebt volgens mij heb je of DVI of HDMI nodig? Beiden zijn goed genoeg om (full)hd door te geven.
Zal een DVI kabel met DVI->VGA aansluiting een verbetering van kwaliteit opleveren dan? als een DVI->VGA connector al bestaat that is....

//EDIT

Waarschijnlijk kan ik dan nog beter een DVI->HDMI connector kopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door thijszor op 10-12-2008 11:31 ]

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 15:15

Mystikal

It never hurts to help!

thijszor schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:29:
[...]

Zal een DVI kabel met DVI->VGA aansluiting een verbetering van kwaliteit opleveren dan? als een DVI->VGA connector al bestaat that is....
Nee, dat brengt geen verbetering. Volgens mij kun je geen HD afspelen op die tv als je hem via VGA aansluit?

[ Voor 0% gewijzigd door Mystikal op 10-12-2008 11:32 . Reden: film=tv ]

Basement Bios ---- Exo-S

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Mystikal schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:31:
Volgens mij kun je geen HD afspelen op die tv als je hem via VGA aansluit?
Wiethoofd in "[Beeldschermen] Vragentopic" laatste stukje ;)

Verwijderd

D-Sub kan prima hoger dan de Full HD resolutie. Digitaal aansluiten geeft waarschijnlijk wat beter beeld.

• thijszor
Wiethoofd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:27:
Als je een scherm per kaart aan wilt sluiten gaat dat niet werken met Crossfire, je moet dan crossfire disablen om 2 verschillende resoluties te kunnen kiezen. Ik heb 'hetzelfde' probleem met 2x 8800GT SLI en 2x 22" clone is geen probleem, maar een grote desktop wil op het moment dat ik SLI enabled heb.

@ Mystikal, waarom ondersteund D-Sub 1600*1200 als resolutie? Het lijkt met dat de 1080pixels in hoogte daar makkelijk in kwijt kunnen dus dat zal geen probleem mogen worden. Verder is de tv geen Full HD maar HD Ready, dus 1080i/p is sowieso onmogelijk zonder downscaling. 720p daarentegen is gewoon perfect mogelijk via een D-Sub (VGA) kabel, zelfs een S-video kabel kan dat aan ;)
Was ik al bang voor, het disablen van Crossfire ga ik inderdaad even proberen :)
Helaas dat het niet mogelijk is :) , Toch bedankt Wiethoofd.
Denk dat ik dan even naar het winkelcentrum ga en gewoon een VGA kabel koop, hoger dan die "720" Zal ik inderdaad toch niet gaan. Dus als ik Mystikal begrijp heeft het kopen van een DVI kabel boven een VGA kabel en dan een DVI -> HDMI of DVI -> VGA connector geen zin als in geen beeldverbetering?

Bedankt voor de opheldering in iedergeval! :)

//EDIT, te langzaam getypt. Ga even kijken of ze dan wellicht DVI kabels hebben met de bijgenoemde Connector(s) :)

//EDIT2

Blah, ff gebeld. beste wat hij heeft liggen is een Coax VGA kabel.
Denk dan toch dat dat hem word :)

[ Voor 7% gewijzigd door thijszor op 10-12-2008 12:17 ]

• thijszor
Wellicht een domme vraag, maar behalve dat de resolutie op 1360x768 (720 HD-ready format) En je een 720P film draait mag je er dan automatisch vanuit gaan het allemaal ook daadwerkelijk in HD draait, Of zijn er dingen die ik wellicht nog aan moet passen, ik hoor het graag :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

thijszor schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:46:
Wellicht een domme vraag, maar behalve dat de resolutie op 1360x768 (720 HD-ready format) En je een 720P film draait mag je er dan automatisch vanuit gaan het allemaal ook daadwerkelijk in HD draait, Of zijn er dingen die ik wellicht nog aan moet passen, ik hoor het graag :)
Je moet de resolutie op je scherm wel goed instellen, als je deze als 600*480 in stelt is het dus geen HD maar een gecropte film die je ziet :+

Idem met mijn 19" als ik daar m'n EEE aan hang, als ik clone doe mis ik het rechter deel van m'n film omdat dat wel in de aspect ratio van m'n EEE past, maar niet die van m'n scherm is.

• thijszor
Wiethoofd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:48:
[...]

Je moet de resolutie op je scherm wel goed instellen, als je deze als 600*480 in stelt is het dus geen HD maar een gecropte film die je ziet :+

Idem met mijn 19" als ik daar m'n EEE aan hang, als ik clone doe mis ik het rechter deel van m'n film omdat dat wel in de aspect ratio van m'n EEE past, maar niet die van m'n scherm is.
Ik heb dus Crossfire gedisabled, Op de 2de videokaart de max resolutie van me scherm die 13xx x 6xx gedaan en de film in dit beeldscherm opgestart, dan verplaatsen naar het 2de scherm en dan verder :P.

Ik kan het namelijk niet anders starten, gezien het samen toch 1 scherm is.
Ook al verplaats ik een copy van Deze computer naar het andere scherm als ik erop klik popped hij nog steeds op het eerste scherm. :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

thijszor schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:59:
Ik kan het namelijk niet anders starten, gezien het samen toch 1 scherm is.
Ook al verplaats ik een copy van Deze computer naar het andere scherm als ik erop klik popped hij nog steeds op het eerste scherm. :)
Je kunt Ultramon proberen, dan kan je aan een snelkoppeling een 'openingslocatie' toewijzen, op dat scherm in dat formaat op die grootte, werkt perfect icm multimonitor setups ;)

• thijszor
Wiethoofd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 17:01:
[...]

Je kunt Ultramon proberen, dan kan je aan een snelkoppeling een 'openingslocatie' toewijzen, op dat scherm in dat formaat op die grootte, werkt perfect icm multimonitor setups ;)
Net geinstalleerd, werkt prima :)
Als ik hem nu dubbelklik komt de film onderaan het beeld van het 2de scherm, vet 8)
Heb er nu ook een profiel voor aangemaakt, zal even rebooten om te kijken wat het doet gezien ik geen menu / dergelijks krijg apart op me 2de scherm.

iig, erg bedankt Wiethoofd great help :)
Pagina: 1