Externe hardeschijf verknald met herpartitioneren. Recovery?

Pagina: 1
Acties:

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:45
Hallo,

Ik ben volledig in paniek omdat het erop lijkt dat ik al mijn (belangrijke) data kwijt ben! Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Het is nogal een lang verhaal maar ik zal proberen uit te leggen wat er allemaal is gebeurd.

Ik heb een redelijke nieuwe pc waarop ik Ubuntu 8.10 draai en waarnaast ik nog een externe 500GB Western Digital harde schijf heb. Hierop had ik een aantal fat partities en 1 ext3 partitie. Een fat partitie had niet meer genoeg ruimte en aangezien een andere partitie leeg was ben ik gaan herpartitioneren. Met behulp van GParted heb ik de lege partitie gedelete, een partitie daarvoor opgeschoven, en die weer daarvoor vergroot naar ± 300GB.

Mijn muziek die ik erna weer aanzette (komt ook van die schijf) deed ineens vreemd door elke keer een willekeurige paar seconden van een willekeurig nummer te spelen. Ik wilde naar de inhoud vd schijf kijken en opende de nautilus file browser. Daarin zag ik dat ik ineens geen chmod rechten meer had tot die schijf en dacht het op te lossen met een "chmod -R 777 /media/MIJNPARTITIE" commando. Dit liep op een gegeven moment helemaal vast en toen heb ik een reboot gedaan.

Sinds dat punt mount geen enkele fat partitie meer (alleen die kleine ext3 partitie mount nog wel). Ik ben heel erg bang dat ik alle data kwijt ben van die schijven (al mijn foto's, muziek etc, maar belangrijker, ook allemaal werk wat ik absoluut moet hebben!)!

Ik kreeg in het ubuntu forum een tip over een "Drive Fitness Test" die op de Hiren's Boot CD valt onder illegale software, het is dan ook niet toegestaan hier een link naar toe te plaatsen staat. De DFT lijkt echter alleen voor Hitachi/IBM te werken (niet getest) en het Western Digital equivilent leek Data Lifeguard Diagnostic te zijn. Dit is echter een alleen-windows programma wat mij op ubuntu niet veel zal helpen.
Op de Hiren's BootCD staat ook nog een Data Lifeguard Tools, maar in de bijbehorende user manual vind ik niets over data recovery maar alleen over formatteren. Bovendien moet ik daar een keuze maken tussen een EIDA/ATA of een SATA (wat heb ik??) en hebben ze het er volgens mij over dat dat programma alleen werkt met interne harde schijven van WD (niet met externe). Ook las ik in de OM FAQ dat er een tooltje genaamd HDD Regenerator bestaat waar goede ervaringen mee zijn. Dit is echter ook een alleen-windows progje waar ik nu niets mee kan (ik kan wel toegang krijgen tot een windows pc als dat moet).

Ik heb dus GEEN backup gedaan (DOM! 8)7 |:( ) en mijn vraag is nu eigenlijk. Heeft iemand tips? Ik wil niet zomaar nu wat gaan rondrommelen (wat ik normaal doe), aangezien ik bang ben de boel nog meer te verstieren. Met welke tool kan ik het beste beginnen? Wat voor acties kan ik ondernemen? Hoe groot is de kans dat ik alles nog terug kan krijgen..?

Alle hulp is welkom! Ik zal de gewillige helpers graag kadootjes opsturen voor de kerst of andere diensten verlenen (taart bakken, stofzuigen, moppen tappen.. alles!)!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14
Ik heb goede ervaringen met GetDataBack FAT/NFTS staat ook op de hirens cd, mits je partities natuurlijk FAT waren.

Gewoon full scan doen, avondje laten lopen en je kan heel veel recoveren. Je tabelinformatie is namelijk weg, maar zolang je de data niet overschrijft valt er best nog wel wat terug te halen.

Laatst nog 4 GB aan foto's moeten recoveren, uiteindelijk waren er 4 niet leesbaar.

Succes in ieder geval

discogs

• kramer65
Ah dankje. Het is idd een fat partitie. Er staat voor ongeveer 80 gig aan foto's, 50 gig aan muziek, wat films en een map van een gig of twee met werk op. Ik neem aan dat dat wel even kan duren dan.

Waar wordt die data mbv GetDataBack dan heen geschreven worden? Dan moet ik daarvoor ook weer een andere partitie klaar hebben toch?

ps. Ik zie dat dat staat onder windows tools. Het is toch sowieso een bootcd wat betekent dat ik alles vanaf een bootup zonder windows kan doen?

[ Voor 18% gewijzigd door kramer65 op 09-12-2008 12:37 ]

• kramer65
Als ik de Hirens BootCD opstart zou GetBackData onder een kopje "Windows" moeten staan. Dat Windows kopje staat er echter helemaal niet. Kan ik hier iets aan doen?

Daarnaast staat er op de website van GetBackData dat je het normaal alleen vanuit windows kan gebruiken. Is dit misschien de reden dat het niet in het boot menu staat?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kramer65, ik wil je er even op wijzen dat de Hirens BootCD onder illegale software valt. Het is niet de bedeling dit op GoT te bespreken of links naar dergelijke software te plaatsen. Tevens wil ik je er op wijzen dat het "kicken" van een topic binnen 24 uur niet is toegestaan, daarom het verzoek in het vervolg de edit knop te gebruiken en niet twee reply's achter elkaar te geven.

Wat betreft Data recovery, daar is hier op GoT echt heel veel over terug te vinden. Lees ook de FAQ's eens door genoeg tooling en informatie. Waar je in ieder geval voor moet zorgen is dat je absoluut geen data meer naar de betreffende hardeschijf schrijft, doe je dit wel dan loop je de kans geen data meer te kunnen recoveren, omdat deze reeds overschreven is.

Als je GetBackData gaat gebruiken zorg er dan voor dat je een tweede hardeschijf hebt waar je de data naar terug kunt copiëren (recoveren).

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 09-12-2008 14:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kramer65
Hallo Dune,

Sorry, ik wilde niet kicken, maar gewoon nog wat zeggen. Ik zal voortaan de edit knop gebruiken. Dank voor de tips.

Ik besefte mij idd dat het illegale software bevat. Ik zal echter wel de software die mij helpt een donatie doen/kopen. Dat meen ik serieus want ik vind software die mij helpt in moeilijke tijden heel veel waard. In andere tijden neem ik liever alternatieven die legaal gratis zijn (linux, OOo etc.).

Nog iemand een tipje.. :-)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zoeken naar Hirens boot cd op GoT

Of je kijkt hier voor meer info erover.

offtopic:
Linken naar GoT mag neem ik aan wel?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:45
Ik maak altijd gebruik van: http://www.pcinspector.de/
Is ook gewoon free ware.

Misschien is de beste optie om gewoon een paar recovery programma's te draaien en alle resultaten ergens anders op te slaan. Op die manier weer je zeker dat je het maximaal herstelbare eruit haalt.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:25

Fiber

Beaches are for storming.

Als je data echt veel waard is zou ik niet zelf gaan rommelen maar het aan professionals overlaten.
Deze google ad staat onder aan mijn scherm, (Geen idee of ze goed zijn):
Datarecovery
Harde schijf kapot? Afblijven! Bel ons direct. 99,9% succes.
www.romedia.nl

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01 20:11
Ik heb recent succesvol partities kunnen recoveren met behulp van TestDisk. Deze was per ongeluk verwijderd met een Linux FDISK commando.

• kramer65
Dank jullie voor de tips. Een professioneel iemand er op los laten ben ik toch net niet kapitaal krachtig genoeg voor.

@ Fireage.
Die pcinspector werkt alleen met windows wat ik op dit moment niet tot mijn beschikking heb (alleen ubuntu linux). Ik dan dat later eventueel wel nog proberen bij iemand anders thuis. Dank voor de tip.

Ik heb net HDD regenerator gedaan. Die herkend de harde schijf echter ook niet. Ik zal nu eens wat dingen een voor een gaan proberen. Ik dacht dat er echter een "beste oplossing" zou zijn. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vooruitgang!

[ONTWIKKELINGEN:]
Zo, ik heb de pc herstart en een aantal tools geprobeerd; HDD Regenerator, Active Partition Recovery, Active Uneraser, Ontrack Easy Recovery Pro, en Winternals Disk Commander.

Geen van allen kan echter mijn externe schijf überhaupt vinden.. Ik heb hem toch wel degelijk aangezet en het lampje brand etc. Hij zit met firewire aan de pc vast wat altijd prima heeft gewerkt.

Heeft iemand tips om de pc de schijf in ieder geval wel te laten herkennen?

[ Voor 29% gewijzigd door kramer65 op 09-12-2008 15:44 ]

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 08:43
Probeer de harde schijf eens uit de externe behuizing te halen en in je computer te hangen. Misschien is de controller van de externe schijf gewoon kapot.
Hoor je de harde schijf ook opspinnen/geen verdachte geluiden maken?

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:21
Kan je die schijf ook aan usb hangen ?
Geen idee of Hirens of andere bootcd's zoals Ultimate Bootcd firewire drivers hebben die je bv onder dos toelaten om recovery programma's te draaien.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Inderdaad, firewire zal niet elk programma ondersteuning voor hebben.

En heb je GetDataBack al eens geprobeerd? Die heeft bij mij eens erg goed gewerkt.

• kramer65
Even een update.

Het probleem was inderdaad dat firewire niet herkend werd. Ik heb hem dus uit zijn behuizing gesloopt en in de pc geduwd (was sowieso alweer een les geleerd hoe dat moet).

Ik heb HDD Regenerator aangezet en die is nu al zo'n 40 uur aan het draaien. Ik schrijf dit nu van een andere pc aangezien de mijne dus nog steeds druk bezig is. Hij is over een uur of 4 wel klaar denk ik en dan hoop ik iets te zien. Probleem is alleen dat dat proces al heel ver is en hij nog steeds aangeeft niks fouts gevonden te hebben en niets gefixd te hebben. Ik ben dus benieuwd of die hele heisa iets opleverd..

Ik zal jullie op de hoogte houden! (voor wie het interresseerd.. :-) )

• Ghostrider
  • Laatst online: 15:25

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Wat is er mis met getdataback ? ;het is hier nu al een aantal keer aangekaart....

ffe snelformatteren en vervolgens getdataback aan de gang zetten, heb je vaak zo goed als alles terug

Asus Zenbook i7 256gb

• _Dune_
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ghostrider schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:05:
Wat is er mis met getdataback ? ;het is hier nu al een aantal keer aangekaart....

ffe snelformatteren en vervolgens getdataback aan de gang zetten, heb je vaak zo goed als alles terug
Waarom in vredesnaam snelformatteren, met elke bewerking op de hardeschijf ben je juist weer een stap verder verwijderd van je data. :?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ghostrider
  • Laatst online: 15:25

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

_Dune_ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:13:
[...]

Waarom in vredesnaam snelformatteren, met elke bewerking op de hardeschijf ben je juist weer een stap verder verwijderd van je data. :?
Ik haal uit zijn verhaal, dat de schijf niet meer word gevonden dan zal er toch eerst een partitie aangemaakt moeten worden. voordat getdataback aan de slag kan.

En met snelformatteren i.s.m. getdataback ben je niks kwijt, ik heb op deze manier eens van een 4gig kaartje uit een digitale camera 6gig aan data gehaald :P

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Met formatteren krijg je geen partitie, dat doe je met partitioneren.
Dit soort suggesties gaat hem echt zijn data kosten dus denk er een beetje om.

Probeer inderdaad getdataback nog eens een keer als hddregen niet werkt.
Als je je data belangrijk genoeg vind om er voor te betalen zou ik dat gewoon gaan doen via een data recovery service ipv dat je zelf (mogelijk destructieve) tools je data terug laat halen.

Een leuke tool kan trouwens R-Studio zijn (even googlen), is niet gratis maar ook weer niet ontzettend duur en heeft zich voor mij al honderden malen bewezen. (is niet destructief)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Het is helemaal niet nodig om een partitie te hebben. GdB werkt met de fysieke disks en herkent op eigen houtje de partities die er op staan / gestaan hebben.

Nu kan snelformatteren niet zo heel veel kwaad opzich, maar waarom zou je :)

Kern van het verhaal is dat de schijf uit zijn behuizing gehaald zal moeten worden om als interne schijf gedetecteerd te worden.

Verwijderd

Fauna schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:36:
Het is helemaal niet nodig om een partitie te hebben. GdB werkt met de fysieke disks en herkent op eigen houtje de partities die er op staan / gestaan hebben.

Nu kan snelformatteren niet zo heel veel kwaad opzich, maar waarom zou je :)

Kern van het verhaal is dat de schijf uit zijn behuizing gehaald zal moeten worden om als interne schijf gedetecteerd te worden.
Dat is al gebeurt zoals TS aangeeft.

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:33
6 GB uit een 4 GB kaartje?
Jij kan dan ook 1.5 liter water uit een 1 liter fles halen?
of €1500 uit een spaartpot met maar €1000 in?

Moet je mij eens leren :D

Edit: was reactie op Ghostrider

[ Voor 9% gewijzigd door Yoki1985 op 11-12-2008 15:47 ]

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

Voor zover ik weet beweren de makers van HDD Regenerator bad sectors te kunnen 'repareren' en is het niet voor data recovery.
Nu de externe schijf intern is geworden kun je Active Recovery bijvoorbeeld van je boot cd proberen.

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
probeer ZAR, Zero Assumption Recovery, http://www.z-a-recovery.com/
heeft bij mij altijd de beste resultaten behaald. Deze probeert de data "ruw" te benaderen.
Waar ontrack e.d. faalden haalde zar wel data terug

signature

• kramer65
Hallo Beste mensen!

Bij deze weer een update. Ik heb zoals ik al zei HDD Regenerator gestart en dat heeft bijna 3 volle dagen gedraaid. Zodoende dat ik een tijdje weg was van deze discussie. Nadat hij eindelijk klaar was gaf hij aan geen slechte sectors gevonden te hebben en niks gerepareerd te hebben. Ik had net besloten om dan GetDataBack te gaan draaien en had een andere (windows) pc gefixt om de drive in te zetten (aangezien GetDataBack niet op linux draait).

Ik startte mn pc nog even op om mijn scriptie van de desktop te halen zodat ik daar ten minste wel aan kon doorwerken zolang GetDB zou draaien.Op de hoop van zegen heb ik nog maar eens geprobeerd en alhoewel hij de partitie niet herkende met de naam die hij eerst had, zag hij ineens wel een "Media van 320GB". Dat aangeklikt en na 10 minuten kwam ineens een raampje te voorschijn met al mijn data! Ik heb alles onmiddellijk op een andere partitie overgezet waar het nu met uitzondering van 3 redelijk onbelangrijke bestanden heen is gekopieerd!! Alles terug dus!!

Ik heb vervolgens gedaan wat iedereen in mijn plaats zou doen; een wilde rondedans onder luid gejuich door mijn kamer!
Zoals ik al eerder aangaf heb ik zojuist ook HDD Regenerator gekocht op hun site; www.dposoft.net .

Heel erg bedankt aan jullie voor alle hulp en tips! Dit was bijna uitgelopen op een existentionele crisis aangezien naast mijn werk ook al mijn prive foto's op die schijf stonden! :D

Ik ga onmiddellijk eens uitzoeken hoe je goede backups kan maken. Misschien is dat KPN backup iets, alhoewel dat volgens mij niet met linux werkt. Als er iemand nog een tip kan geven over een backup service die ook met linux werkt zou dat top zijn.

Anders wil ik jullie alleen maar waanzinnig bedanken voor alle hulp en tips!

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
bekijk rsync eens.

signature

Pagina: 1