• Wazza
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:23
Hallo,

Helaas is gisteren mijn Asus 8800 GTS 320 overleden :'( .
Nu heb ik met de webwinkel gebeld en moet ik dus de kaart terug sturen.
Wat waarschijnlijk dus inhoud dat ik de dagwaarde terug krijg van mijn (defecte) kaart, en dat ik daarmee, eventueel met bijbetaling, een andere kaart van mag uitzoeken.

Nu heb ik mijn keuze laten vallen op de HD 4870 en de GTX 260, Dit moet in beide gevallen een model van Asus zijn.
Ik heb van beide modellen al reviews en dergelijke gelezen, maar mijn probleem is eigenlijk de lengte van de kaart, en de warmteproductie.

Mijn 8800 GTS is ongeveer 23 cm lang, en deze past net op het moederboard (Asus P5K Deluxe), omdat er achter het PCI-E slot de SATA connectoren zitten, en deze dus een probleem gaan vormen bij erg lange kaarten.
Een ander probleem is mijn geluidskaart, die vlak onder de videokaart zit, omdat hier nog het enige beschikbare PCI slot zit.

Bij mijn 8800 GTS vormde dit niet echt een probleem, omdat de koeler redelijk aan de achterkant van de kaart zit, en dus bijna niet werd geblokkeerd door de geluidskaart.
Overigens maakte met of zonder die geluidskaart in dit systeem het voor de 8800 niks uit qua temperatuur metingen.
Het probleem bij de GTX 260 is dus dat hij mogelijk te lang is, zover ik op het op Google kon vinden is deze kaart 27 cm lang, dit is dus 4 centimeter langer dan mijn 8800.
De 4870 is met zijn 24 centimeter iets korter, maar ik kom wat tegenstrijdige fotos tegen van het Asus model:

Dit is de foto van dit model op de website van Asus:
Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/999/images/products/2339/2339_l.jpg

En dit zijn een paar fotos van hetzelfde model op de website van Guru3D:
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2hcov2b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/ezm8h.jpg

Als de 4870 in werkelijkheid hetzelfde is als op de eerste foto, kan dit dus voor problemen gaan zorgen in verband met mijn geluidskaart, terwijl bij de tweede en derde fotos de situatie ongeveer hetzelfde zal zijn als bij mijn 8800.

Ook zijn de temperaturen van de 4870 wel wat hoger, de GTX 260 zit maximaal rond de 75 graden, terwijl de 4870 op maximaal 88 graden uit kwam.

Wat ik ook graag zou willen weten, is of er nog bekende problemen zijn met de 4870 of de GTX 260, dus dat er bijvoorbeeld veel mensen zijn die veel last hebben van crashes of errors met één van de twee modellen.

Graag jullie advies hierin :) ,

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Verder zou je sata aansluitingen met een haakse connector kunnen proberen, eventueel een iets minder zware kaart kopen en er een andere koeler op zetten kan het probleem bij je connectors ook verhelpen.

Desnoods ga je naar een winkel toe, neem je je computer mee, leg je het probleem uit en steek je de gewenste kaart(en) in je systeem en kijk je wat past.
Wat ik ook graag zou willen weten, is of er nog bekende problemen zijn met de 4870 of de GTX 260, dus dat er bijvoorbeeld veel mensen zijn die veel last hebben van crashes of errors met één van de twee modellen.
Google al geprobeerd? En verder zijn crashes 99% van de tijd aan foute/instabiele overclocks gerelateerd.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Wazza
Verder zou je sata aansluitingen met een haakse connector kunnen proberen, eventueel een iets minder zware kaart kopen en er een andere koeler op zetten kan het probleem bij je connectors ook verhelpen.
Misschien dat haakse connectoren een oplossing bieden, toch wil ik wel graag een kaart die aardig in het performance gebied zit van de GTX 260 en de HD 4870, en het vervangen van de koeler betekend ook dat de garantie vervalt, en dit heb ik liever niet ;) .
Desnoods ga je naar een winkel toe, neem je je computer mee, leg je het probleem uit en steek je de gewenste kaart(en) in je systeem en kijk je wat past.
De webwinkel waar ik de componenten heb weggehaald zit helaas iets te ver van huis om er even langs te gaan met mijn PC.
Google al geprobeerd? En verder zijn crashes 99% van de tijd aan foute/instabiele overclocks gerelateerd.
Ik heb wel wat rondgekeken, uiteindelijk vind ik het moeilijk te beoordelen of er nou werkelijk specifieke problemen zijn met een bepaald model, of dat dit gewoon toeval is.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wazza schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:13:
en het vervangen van de koeler betekend ook dat de garantie vervalt, en dit heb ik liever niet ;)
EVGA of XFX schijnt een policy te hebben dat je zonder garantieverlies de koeler mag vervangen.
De webwinkel waar ik de componenten heb weggehaald zit helaas iets te ver van huis om er even langs te gaan met mijn PC.
Voor je computer maak je als tweaker toch tijd vrij ;) En je hebt ook nog de wet koop op afstand, waarmee je binnen 8 dagen het product in originele verpakking kunt retourneren en je geld terugkrijgen zonder opgaaf van reden.

• Wazza
EVGA of XFX schijnt een policy te hebben dat je zonder garantieverlies de koeler mag vervangen.
Asus geloof ik niet, en aangezien die webwinkel alleen maar Asus levert, heb ik dus niet veel keuze, dus daarom moet de kaart ook een model van Asus zijn, helaas.
Voor je computer maak je als tweaker toch tijd vrij ;) En je hebt ook nog de wet koop op afstand, waarmee je binnen 8 dagen het product in originele verpakking kunt retourneren en je geld terugkrijgen zonder opgaaf van reden.
Soms wat teveel >:) , helaas heb ik geen rijbewijs, en ik krijg mijn ouders echt niet zover om dat eind met die kast te rijden :+ , en met het openbare vervoer, met die loodzware Antec P182 kast 7(8)7 , zie ik echt niet zitten... :N
Tsja, dan moet ik hem maar terugsturen als ie niet past, zal de winkel erg op prijs stellen O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Wazza op 08-12-2008 17:30 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt bellen om te vragen of je de kaart een dag mee naar huis mag om te kijken of het past. Desnoods betaal je de kaart met de garantie van de winkel dat je hem geopend terug kunt brengen als hij dus tegen je satapoorten aan komt.

een P5K Deluxe heeft meer dan 2 sata poorten, dus je zou kunnen kijekn of je je harde schijf(/-ven) op andere poorten kunt drukken.
Tsja, dan moet ik hem maar terugsturen als ie niet past, zal de winkel erg op prijs stellen
Je hebt gewoon die wet koop op afstand, en daar hoort die winkel zich aan te houden 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Wiethoofd op 08-12-2008 17:33 ]

Verwijderd

ik heb een hoop tests gezien waar de GTX 260 beter uit de bus kwam dan de 4870, maar ook tests die andere resultaten liet zien. zal denk ik afhangen van wat je ermee wilt gaan doen. ik heb zelf gisteren de GTX 260 in bestelling gezet, maar dat komt hoofdzakelijk door de superaanbieding die ik tegenkwam (hier in Amerika) - dus die kaart neem ik fijn mee naar huis binnenkort. :)

• Wazza
ik heb een hoop tests gezien waar de GTX 260 beter uit de bus kwam dan de 4870, maar ook tests die andere resultaten liet zien. zal denk ik afhangen van wat je ermee wilt gaan doen. ik heb zelf gisteren de GTX 260 in bestelling gezet, maar dat komt hoofdzakelijk door de superaanbieding die ik tegenkwam (hier in Amerika) - dus die kaart neem ik fijn mee naar huis binnenkort. :)
In mijn geval is de 4870 30 euro goedkoper, scheelt dus niet heel veel, als het om testresultaten gaat zijn beide kaarten eigenlijk gelijkwaardig, er zitten soms wel veel verschillen bij verschillende games, de één scoort veel beter in een bepaalde game, terwijl de andere weer bij iets anders uitblinkt.
Uiteindelijk maakt het me niet zoveel uit, zolang alles maar goed past en er geen problemen mee zijn ben ik tevreden.
Hoewel de GTX 260 natuurlijk wel 896 MB VRAM heeft, terwijl de 4870 het met 512 MB moet doen, misschien dat die extra 384 MB's toch wel behoorlijk nut hebben als ik straks op 1900x1200 ga gamen, maar misschien dat het snellere GDDR5 van de 4870 daar toch beter in is :9 .

Maargoed, ik doe nog even wat research om te kijken welke ik nou uiteindelijk beter geschikt vindt, gewoon een kwestie van proberen, waarschijnlijk valt het allemaal wel mee.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:30
Je kan natuurlijk ook gaan voor de 4870 1`Gb versie he;)

Ook GDDR5 geheugen. Recent in prijsverlaagd.

De goedkoopste is voor 201.30 euro tekoop bij Dutchcomp.nl. Moet je maar eventjes kijken ;)
van Sapphire. op site staat hij voor 169.13 exc btw.

De GTX 260+ ( dus met 216 streams) is op het moment wat sneller. Dit heeft misschien wat te maken met drivers, maar dat is ook al een beetje tegengesproken. De ATI en NVidia zijn allebei op een andere manier opgebouwd. Daarom kun je ze ook niet echt vergelijken. uiteraard is de GTX 260 op de TWIMTBP games beter, maar marges zijn klein. Ook komt straks weer nieuwe driver uit voor Ati.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:23

Zenix

BOE!

Kuhr89 schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:33:

De goedkoopste is voor 201.30 euro tekoop bij Dutchcomp.nl. Moet je maar eventjes kijken ;)
van Sapphire. op site staat hij voor 169.13 exc btw.

De GTX 260+ ( dus met 216 streams) is op het moment wat sneller. Dit heeft misschien wat te maken met drivers, maar dat is ook al een beetje tegengesproken. De ATI en NVidia zijn allebei op een andere manier opgebouwd. Daarom kun je ze ook niet echt vergelijken. uiteraard is de GTX 260 op de TWIMTBP games beter, maar marges zijn klein. Ook komt straks weer nieuwe driver uit voor Ati.
Die bij dutchcomp.nl kan je alleen bestellen als je een bedrijf hebt...
Ik zou zelf voor HD4870 is wat goedkoper zoals je al zegt. En de HD4870 is sneller als de gewone GTX260 de GTX260 Core 216 is weer sneller dan de HD4870.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:30
Zenix schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:39:
[...]

Die bij dutchcomp.nl kan je alleen bestellen als je een bedrijf hebt...
Ik zou zelf voor HD4870 is wat goedkoper zoals je al zegt. En de HD4870 is sneller als de gewone GTX260 de GTX260 Core 216 is weer sneller dan de HD4870.
ow okee,

Ik dacht dat je ook als particulier gewoon kon kopen. Ik kon het namelijk helemaal nergens lezen op de site.
plus dat er als review hier op de site staat dat je gewoon kan kopen. Ik zal het even onderzoeken ;)

maar inderdaad. de GTX 260+ core 216 is wat sneller. Eerst maar eens kijken wat Catalyst 8.12 doet met de ATi's

Edit: Terug te komen op die dutchcomp. Staat een mooi balkje dat rond zweeft: Aan particulieren kan niet worden geleverd. ( Damn, wilde net zo goedkoop die kaart halen :( )

[ Voor 11% gewijzigd door Kuhr89 op 08-12-2008 23:05 ]

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik zou sowieso voor de HD4870 gaan, zeker met de prijsverlagingen die er aan zitten te komen en met Catalyst 8.12.

Verwacht van 8.12 geen grote performance boosts, maar wel ATi Stream, wat een harde klap gaat zijn voor NVIDIA en een fantastische feature voor ATi users :) GPGPU support in een hoop programma's, inclusief AVIVO Video Converter. En dan hebben we het nog niet over Physics en AI op de GPU gehad.

Daarnaast heeft de HD4870 DirectX10.1 wat absoluut veel zin heeft, want er komen steeds meer DX10.1 games uit. En dat DX10.1 veruit superieur is aan DX10.0 is nu wel vaak genoeg bewezen denk ik zo :) Daarnaast heb je nog features als een erg geavanceerde Tesselation engine, UVD2, PowerPlay...

Ik denk dat de 'toekomstbestendigheid' en extra features van de HD4870 een stuk zwaarder wegen dan de marginale snelheidswinst van de GTX216. Voor mij wel iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 08-12-2008 23:09 ]

• Wazza
Ik zou sowieso voor de HD4870 gaan, zeker met de prijsverlagingen die er aan zitten te komen en met Catalyst 8.12.

Helaas voor mij dat bij die webshop waar ik hem weg moet halen de 1 GB versie niet heeft, anders had ik die zeker genomen, en wachten tot prijsverlagingen kan echt niet, aangezien mijn huidige videokaart dus stuk is, en ik nu dus niet echt met mijn PC kan werken.

Misschien dat sommige mensen er over heen lezen, maar ik moet mijn kapotte videokaart terugsturen, daar krijg ik dan de dagwaarde waarschijnlijk van terug, en dan kan ik van dat bedrag met eventuele bijbetaling een andere videokaart uitzoeken bij dezelfde webshop waar ik mijn oude vandaan heb gehaald.
En in dit geval bestaat de keuze alleen uit de Asus GeForce ENGTX260/HTDP 896MB DDR3 en de Asus ATi EAH4870/HTDI 512MB DDR5, ze hebben overigens ook nog de TOP (overgeclockte) versie van de Asus GTX260, maar die is weer 20 euro duurder, en volgens mij is dat geen Core 216 versie, alleen hogere clocksnelheden.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01
Kuhr89 schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:02:
[...]
Edit: Terug te komen op die dutchcomp. Staat een mooi balkje dat rond zweeft: Aan particulieren kan niet worden geleverd. ( Damn, wilde net zo goedkoop die kaart halen :( )
Er zweeft ook een mooi balkje met: alle prijzen zijn ex BTW. :X

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:23

Zenix

BOE!

Wazza schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 11:05:
[...]

[...]

Helaas voor mij dat bij die webshop waar ik hem weg moet halen de 1 GB versie niet heeft, anders had ik die zeker genomen, en wachten tot prijsverlagingen kan echt niet, aangezien mijn huidige videokaart dus stuk is, en ik nu dus niet echt met mijn PC kan werken.

Misschien dat sommige mensen er over heen lezen, maar ik moet mijn kapotte videokaart terugsturen, daar krijg ik dan de dagwaarde waarschijnlijk van terug, en dan kan ik van dat bedrag met eventuele bijbetaling een andere videokaart uitzoeken bij dezelfde webshop waar ik mijn oude vandaan heb gehaald.
En in dit geval bestaat de keuze alleen uit de Asus GeForce ENGTX260/HTDP 896MB DDR3 en de Asus ATi EAH4870/HTDI 512MB DDR5, ze hebben overigens ook nog de TOP (overgeclockte) versie van de Asus GTX260, maar die is weer 20 euro duurder, en volgens mij is dat geen Core 216 versie, alleen hogere clocksnelheden.
Ik zou informeren of ze toch die Core 216 kunnen leveren als je die echt graag wilt. Is vast wel mogelijk denk ik want Asus heeft die ook gewoon. :)

• Wazza
Ik zou informeren of ze toch die Core 216 kunnen leveren als je die echt graag wilt. Is vast wel mogelijk denk ik want Asus heeft die ook gewoon. :)
Nou, zover ik kan zien op de website van Asus, en ook nog na wat zoekwerk op Google, heeft Asus geen Core 216 variant van de GTX 260, alleen maar een overgeclockte versie.

Dus als jij meer weet dan ik zou ik het graag willen weten :*)

Maar ik ga nog even informeren wat de mogelijkheden zijn, ze zullen vast wel andere merken naast Asus kunnen bestellen.
Pagina: 1