gewoon vakantiedagen verkopen is natuurlijk ook in het voordeel van de werknemer als hij niet vaak vakantie neemt. Wettelijke vakantiedagen verkopen mag volgens mij inderdaad niet.
* verplichte opkomst op teambuildingsdagen en borrels - in je eigen tijd;
Hoe verplicht is dat? Bij mijn oude werkgever was het erg gewenst om te komen, maar zeker niet verplicht.
* trainingen en briefings ook in je eigen tijd;
Voor sommige trainingen is het niet gek dat het in eigen tijd is natuurlijk ( Je werkgever draagt immers de kosten al ). Maar als het verplichte trainingen zijn weer wel.
* wachtdag als je ziek bent + geen volledige doorbetaling als je ziek bent.Je hebt wel de mogelijkheid je wachtdag te compenseren met een vakantiedag.
Ik vraag me ook erg af of dat wel mag. Je hoort wel vaak dat als je niet ziek bent in een jaar dat je 1 of 2 extra vakantiedagen krijgt. Het komt bijna op hetzelfde neer, maar het heeft wel een wat positievere insteek. Het niet volledig doorbetalen is volgens mij idd niet verplicht. Volgens mij is een werkgever verplicht om voor 70% door te betalen tijdens ziekte.
Zo'n wachtdag zorgt er overigens ook voor dat mensen langer ziek thuis blijven dan nodig. Je gaat immers niet werken als je je nog niet 100% voelt, want als je toch de dag daarna weer ziek bent, kost het je weer een wachtdag.
Eigenlijk gaat alles in eigen tijd, kort verlof (bijv. voor medisch bezoek) kennen ze ook niet.
Maar goed, maar 'ns ter sprake brengen allemaal dus, momenteel zit ik voor 'n jaar vast omdat ik 'n cursus gevolgd heb, maar 'k wil wel graag nog met plezier zitten - en anders dok ik zelf wel voor die cursus.
Nog 'n vraagje: bij ons krijg je 'n jubileum bonus als je 2, 3, 4 of 5 jaar in dienst bent - mits je tekent dat je nog minimaal 'n jaar blijft. Als je niet tekent, krijg je geen bonus. Is dit standaard?
Al met al lijkt het me niet echt een fijne werkgever inderdaad. Dit soort dingen horen van 2 kanten te komen. Het zou geen probleem moeten zijn om af en toe wat in eigen tijd te moeten doen, maar de werkgever zou er ook geen moeite mee moeten hebben als er af en toe wat anders dan werken in werktijd gebeurd.
[
Voor 4% gewijzigd door
Woy op 09-12-2008 09:49
]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”