Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pc hangt na plaatsen DVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem met mijn DVD-speler (NEC DVD RW ND-3550A ATA) :

Wanneer ik een gebrande DVD in het station plaats, hangt Windows (Vista Ultimate 64-bits, SP1) en reboot het systeem na een poosje. Ik heb dit met 3 verschillende DVD's geprobeerd en elke keer gebeurt hetzelfde.
Wanneer ik echter een muziekCD of originele muziekDVD plaats, gaat het opstarten wel gewoon goed (evenals het lezen van de cd erna).
Ik heb de gebrande DVD's op een andere pc geprobeerd en die heeft er geen moeite mee. De DVD's lijken dus gewoon goed te zijn.

Het probleem gaat nog verder: start ik de pc op met de gebrande DVD erin, dan hangt deze vlak voordat het inlogscherm dient te verschijnen.Het gevolg is ook nu een reboot. Start ik Windows op in veilige modus, dan hangt hij bij het volgende bestand:

windows\system32\drivers\crcdisk.sys

Een reboot is wederom wat volgt....

Waar kan dit nu aan liggen? Zou de DVD-speler toch niet goed functioneren? Of zit het probleem hem in Windows? Ik weet niet wat handig is om te doen. Ik ben er niet zo happig op om alles opnieuw te installeren... Verder werkt alles overigens prima.

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Als hij een herstart geeft ineens dan heb je waarschijnlijk last van een blauw scherm.

Rechtermuisknop op Computer en kies dan voor eigenschappen. Kies dan voor Geavanceerde Systeeminstellingen. Kies daar voor Opstart- en herstartinstellingen. Haal daar het vinkje weg voor de computer automatisch herstarten. Dan zie je het blauwe scherm en kan je verder zoeken.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

Topicstarter
Op zich een goede tip, ik had de automatische reboot inderdaad aangevinkt staan. Alleen, nu ik hem heb uitgevinkt, krijg ik nog steeds geen blauw scherm te zien... :/

Er gebeurt hetzelfde: Windows loopt vast en na een tijdje reboot het systeem. Heb het met 2 gebrande DVD's geprobeerd, 2x hetzelfde resultaat.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
crcdisk.sys is een Disk Block Verification Filter Driver, dit betekent dat vista drivers probeert te laden die niet geschikt zijn voor Vista. Vaak, maar niet altijd is het pcmcia.sys of sata drivers, maar controleer best alle drivers. Uw systeem loopt ook niet vast, na 10-15 minuten (of soms nog langer) zal crcdisk stoppen met proberen en verdergaan met het bootproces.

Hierna heeft de pc user opnieuw geinstalleerd en het probleem was opgelost.

Dus deinstalleer eens alles wat je als laatste geinstalleerd hebt.
Je kan ook eens alles wat met branden te maken heeft verwijderen, alle brandsoftware en dingen als daemon tools.

Sommige zeggen dat het aan de sata driver ligt, probeer eens van de vista cd de oude sata driver erin te zetten.
Heb je een andere brander om in te bouwen en te testen.

I also had the same problem with a PC and the last thing i remember doing was a Windows update.
I found it strange as nothing had really been changed but shortly afterwards it wouldn't boot anymore. I had a strange feeling it might have something to do with the settings in BIOS, so i decided to experiment a bit.
Under the power menu i enabled the settings ACPI APIC Support and ACPI 2.0 Support, as i'm pretty sure it was enabled before. Afterwards it worked; Vista booted again . All other things such as USB and onboard LAN were left enabled. I hope this might help others who have the same problem but can't seem to find a solution. The board i'm using is an ASUS M3A.

Denk dat het een driver probleem is, indien je opnieuw begint met installeren, maak dan direct na het installeren een backup, zodat in 10 minuten dit terug kunt zetten, en weer testen.
Installeer steeds een beetje software en kijk waar het fout gaat.

[ Voor 48% gewijzigd door jan99999 op 07-12-2008 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, het is lastig na te gaan waar het nu misgaat. Na wat experimenteren kwam ik erachter, dat andere gebrande DVD's (zelfde merk zelfs) wel gewoon ingelezen kunnen worden. En juist de DVD's die misgaan, had ik nog niet eerder getest. M.a.w. het kan best meteen na de installatie van Vista al tot dezelfde problemen hebben geleid. Lege DVD's en CD's geven overigens geen problemen.

Toch gekeken wat er gebeurt na verwijderen van de brandsoftware en Daemontools. Helaas maakte dit geen verschil...

Het zou wellicht een BIOS-instelling kunnen zijn, of een SATA probleem. Klinkt me allebei niet vreemd in de oren. Ik had al e.e.a. geprobeerd met BIOS instellingen, maar dat hielp niet... Mijn mobo is overigens een Asus P5Q-E.

Ik kan het eens proberen met een andere brander. Deze kan ik binnen 8 werkdagen weer inleveren als het geen verschil maakt. Kost bovendien maar 25 Euro.

Hoe zet ik van de Vista CD de oude SATA driver erin? Handmatig bestanden van de CD kopiëren?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Oude/andere driver installeren, door naar de hardware te gaan, naar de controller, daar bij eigenschappen, moet je een andere kiezen uit een lijst of naar de install cd gaan, en daar een andere kiezen.

Kopieren gaat niet omdat dit beveiligd is door windows.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter waar de oorzaak van het probleem ligt. Ik had al eerder problemen met de installatie van Vista, hetgeen ik kon omzeilen door de volledige USB-support in de BIOS uit te schakelen. Zie hiertoe een eerder topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1319887

Mijn toetsenbord is PS/2, dus zodoende kon ik Windows installeren en daarna USB weer aanzetten.

Nu blijkt dat wanneer ik USB in de BIOS wederom uitschakel, de cd's die leidden tot vastlopers wél ingelezen kunnen worden. Blijkbaar is het moederbord dus de boosdoener. Helaas kom ik nergens soortgelijke problemen tegen op internet. En, ik heb al eens de meest recente BIOS geïnstalleerd... :/

Vind het een heel raar probleem. Het enige wat ik kan bedenken als mogelijke "oplossing" is, dat ik de DVD-speler vervang door een SATA (is nu IDE). Maar goed, dit is geen garantie natuurlijk.
Pagina: 1