Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pc loopt vast tijdens installatie Vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik nieuwe onderdelen voor mijn pc gekocht, te weten:

Asus P5Q-E Moederbord
Intel Core 2 Quad Q9550 processor
OCZ 4096MB DDRII/1066 CL5 KIT
2x Samsung SpinPoint F1 750GB 32MB

Ik heb ook een nieuwe videokaart gekocht, maar nog niet ontvangen. Aangezien hier een lange levertijd op zit, wilde ik mijn systeem alvast met bovengenoemde hardware upgraden (ook om te checken of alles werkt).

Hetgeen ik heb overgezet uit mijn "oude" systeem (en wat dus werkte) is:

Creative SB X-FI Elite Pro
Coolermaster ATX 550W Voeding Actief
XFX GeForce 7800 GT 256Mb PCI-Express Videokaart
Maxtor 300 GB SAT2 7V300F0

Een kanttekening: heel af en toe startte mijn "oude" systeem op zonder beeld; ik moest dan de pc uitdoen en opnieuw aanzetten, waarna het probleem was opgelost. Raar, maar niet onoverkomelijk.

Goed, na het plaatsen van de nieuwe hardware en het instellen van de Samsung schijven op RAID-0 de pc opgestart en geboot met Windows Vista (64 bits). Na enige tijd verschijnt er een "tekstloos" blauw scherm (niet het beruchte egaalblauwe scherm, maar de achtergrond van wat volgens mij het welkomstscherm hoort te zijn) en een muiscursor. Deze kan ik bewegen, maar na ongeveer 5 seconden zit de cursor vast. Dan duurt het even en start de pc automatisch opnieuw op.
Elke keer als ik probeer Vista te installeren, loopt hij vast op exact ditzelfde punt. Ik heb alle schijven + geluidskaart ontkoppeld om te kijken of dit wellicht invloed op het probleem had, maar dit maakte geen verschil: hij bleef op hetzelfde punt vastlopen.
De cd-rom speler is afkomstig uit mijn "oude" systeem, dus ik weet zeker dat deze goed werkt. Ik weet ook zeker dat de cd-rom van Vista goed is, want ik heb deze succesvol uitgetest op een ander systeem.

Aangezien op mijn oude Maxtor schijf nog een werkende versie van XP stond (ik had deze niet geformatteerd), heb ik vervolgens getracht om hiervandaan te booten. Vanzelfsprekend moest ik flink wat schermen doorlopen omdat Windows nogal wat nieuwe hardware vond, maar dit lukte. Ik heb XP een tijdlang gedraaid en er mee gewerkt zonder dat er problemen optraden...

Mijn vraag is nu: wat kan de mogelijke oorzaak van dit probleem zijn als de pc alleen tijdens de installatie vastloopt? Een verkeerde BIOS-instelling? Of mogelijk toch niet goed functionerende hardware, zoals de voeding? Ik weet het even niet meer, ga vanavond ander geheugen (geleend) proberen om te kijken of dit invloed heeft. Tips zijn van harte welkom!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
ik neem aan dat je onboard video hebt. Dus Graka eruit. 1 reepje geheugen gebruiken. 1 HD aansluiten, enzovoorts. Probeer het dan nog es. Trouwens, die cd kan ook stuk zijn ipv de speler. Bios restten en memtestje proberen kan ook nog.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

instellen van de Samsung schijven op RAID-0
Samsungs geven veel problemen in RAID array's. Installeer het voor de zekerheid eens op single disk met een van die Samsungs, grote kans dat daar het probleem vandaan komt.

Verwijderd

De Samsung schijven op IDE-Navite instellen in de bios.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Hier dan weer mijn reactie:

Ik heb helaas geen onboard video, anders had ik dat zeker geprobeerd... Maar goed, de grafische kaart werkt verder prima, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat de boosdoener is.

Een reepje geheugen had ik ook al geprobeerd, zonder effect... Ik ga het sowieso vanavond proberen met ander geheugen en laat wel even weten of dit effect heeft.

Als ik geen enkele HD aanluit en RAID uitschakel, blijft exact hetzelfde probleem optreden (zie mijn topicstart), dus de HD's of RAID kunnen dit probleem niet veroorzaken volgens mij. Dit neemt natuurlijk niet weg, dat de RAID geen problemen kan geven, maar dit zal dan later blijken.

De cd is niet stuk, want ik had hem succesvol getest op een andere pc. Ik zal vanavond ook eens proberen om de BIOS te resetten of wellicht een update eroverheen te gooien.

Vooralsnog: wordt vervolgd. Ideeën of opmerkingen zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom, want is een vaag probleem...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een aantal zaken geprobeerd, maar helaas nog steeds zonder succes. ;(

Nieuwste BIOS-update gedaan, geheugen gecontroleerd op fouten (Memtest) en ook ander geheugen geprobeerd (Corsair). Dit allemaal zonder resultaat, behalve dat mijn geheugen geen fouten bevat...

Ik heb ook een andere DVD van Vista geprobeerd (eerdere versie), maar deze bleef op exact hetzelfde punt hangen. Ook heb ik andere kabels op mijn DVD-speler aangesloten om te kijken of dit wellicht effect had. Nee dus.

Ik weet niet wat nu handig is om te doen... Mijn gevoel zegt dat het ofwel aan de voeding, ofwel aan de DVD-speler ligt, maar ik weet dat nog steeds niet zeker. En dat is toch wel handig als ik bijvoorbeeld een van de twee ga vervangen voor een nieuwe. Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas geen reacties meer gehad, maar desalniettemin ben ik er nu wel achter wat het probleem veroorzaakt. Of eigenlijk: hoe ik kan voorkomen dat het probleem optreedt.

Het antwoord hierop is: zet in de BIOS alle USB-functies uit, d.w.z. USB 2.0 Controller, BIOS EHCI Hand-off en Legacy USB Support. Ik zie dan logischerwijs geen muiscursor (muis is USB), maar het VISTA welkomstscherm verschijnt wel...
Wat kan hier nu de reden van zijn? Zoekt Vista automatisch naar systeembestanden op een USB-schijf? Is het gebruikelijk dat je USB-functies uitzet in de BIOS? Default staat het aan. Ik ben blij dat ik de oorzaak weet, maar snap het nog niet zo goed. :/
Pagina: 1