Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

1080p x264 schokt op tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst weet ik niet of ik in het goede topic zit, maar ik denk van wel :)

Sinds kort heb een Asus EN8500GT Silent/256MB in mijn bezit om deze aan te sluiten op mijn full hd scherm. Ik heb de nieuwste nvidia drivers (178.24; van de nvidia site) geïnstalleerd in vista. Ik heb tevens de vista codec pack geinstalleerd.

Je zou zeggen dat alles goed zou moeten werken, maar dat is niet het geval. Als ik een x264 geëncodeerde 1080p film (mkv) probeer af te spelen in welke speler dan ook (mpc, powerdvd, wmp, vlc) dan schokt het beeld op de tv. In de nvidia control panel heb ik de refreshrate netjes op 24 Hz staan zodat judder voorkomen zou moeten worden. In VLC kun je hardwarematige acceleratie aanvinken, maar heb niet echt het idee dat ie dat goed doet, want mijn cpu load blijft ruim boven de 80%. In Powerdvd kun je pure video aanzetten, maar dat resulteert ook niet in een goede weergave. Heb echt van alles geprobeerd (instellingen in ffdshow, coreavc), maar krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb zelfs windows opnieuw geïnstalleerd, evenals nieuwe RAM gekocht (van 1 GB naar 4 GB).

Ben echt ten einde raad. Zit er bijna aan te denken om een nieuwe mobo en cpu te kopen. Ben er echt bijna klaar mee. Ik weet dat het ook niet de beste videokaart is (ben ook geen gamer), maar hij zou het gewoon moeten doen, toch?

De specs:
Mobo: Asus P5LD2
CPU: Intel Pentium 4 530 (Prescott) 3 GHz
Videokaart: Asus EN8500GT
Voeding: Rond de 450 W
TV: Panasonic TH-42PZ80E

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ligt het niet gewoon aan de processor? De Pentium 4 is nou niet echt geschikt voor 1080p. Kun je 720p wel goed afspelen?

Je zou ook eens een andere codec kunnen proberen. Ik lees op Got weleens wat over CoreAVC codec icm Haali Media Splitter.

zie ook:
Welke hardware voor x264 1080p?
1080 x264 wil niet echt, toch redelijk systeem

[ Voor 25% gewijzigd door Noork op 05-12-2008 13:36 ]

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Ik lees nergens dat als je een monitor aansluit, het dan wel vloeiend afspeelt?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Topicstarter
720p speelt ie wel goed af. Maar waarom zou het aan me processor liggen? Videokaart moet toch het toch overnemen van de cpu? Volgens deze post zou mpc x264 probleemloos moeten decoderen (hardwarematig)
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:41:
Ik lees nergens dat als je een monitor aansluit, het dan wel vloeiend afspeelt?
Op de monitor wordt het ook niet vloeiend weergegeven

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2008 13:48 ]

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:35
MKV's worden niet versneld door de videokaart, 1080p MKV komt dus volledig aan op de processor.

Probeer voor 1080p materiaal WMVHD, AVCHD of gewone mpeg's uit. Deze worden wel versneld door de videokaart, of zijn lichter voor je systeem.

Verder de links van Noork volgen. Deze topics komen best vaak voorbij.

Verwijderd

Topicstarter
De trailers op deze site worden inderdaad wel goed afgespeeld. AVCHD wordt ook goed afgespeeld door powerdvd.

Maar MKV is toch gewoon een container, net als AVI? Dan maakt het toch niet uit wat voor een cpu je nodig hebt?

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:04
Heb je al eens nagekeken wat je GPU nu allemaal versneld?
Even van de site van nvidia: High-definition H.264, VC-1, MPEG2 and WMV9 decode acceleration

Dus je GPU zal alleen deze formaten decoderen. Let op de H voor de .264, jij hebt het over X.264 en dat is heel iets anders.
De rest word door je CPU gedaan en zal je GPU alleen functioneren als doorgeefluik naar je tv.

[ Voor 12% gewijzigd door SpiriTNL op 05-12-2008 15:15 ]

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 11:58
Probeer CoreAVC eens, je kunt hem heel gemakkelijk instellen in MPC;

http://www.coreavc.com/

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=778608

Verwijderd

Als h264 materiaal niet volgens bepaalde standaarden geëncodeerd is dan kan het niet gedecodeerd worden door videokaarten. Grote kans dat je CPU gewoon te langzaam is om het te kunnen afspelen.

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 18:54

JBX

Misschien handig om de openingspost eerst te lezen, grappenmaker.

Mijn antwoord: simpel, de CPU is de zwakste en een van de belangrijkse schakels.
Bij het afspelen van een h.264 bestand (ik neem aan dat je dit bedoelt, x264 is iets anders, heeft er wel mee te maken) komt het juist op de processor aan.
3GB nieuwe RAM gekocht? Alleen voor dit?
In ieder geval, je processor is crap vergeleken met wat je nodig hebt om 1080p af te kunnen spelen h264 te kunnen decoderen. Haal een Core2Duo E6000 serie, bijvoorbeeld de E6750 kan het goed aan.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 20:39
Upgraden, met een 3Ghz trek je 1080p niet. Ik had tot vorige week ook een P4 3ghz en daarmee kon ik max 720p afspelen. Als je hoger wilt zal je een snellere processor moeten hebben. x264 wordt niet door de gpu gedecode, enkel h264.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels een nieuwe cpu (c2d E8400) en mobo (Asus P5Q) gekocht. Nu wordt alles perfect afgespeeld.

Moederbordje en cpu gaan naar me neefje toe :) hij is ook uitgekeken op zijn p3 1 ghz :P
JBX schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 19:02:
[...]

Mijn antwoord: simpel, de CPU is de zwakste en een van de belangrijkse schakels.
Bij het afspelen van een h.264 bestand (ik neem aan dat je dit bedoelt, x264 is iets anders, heeft er wel mee te maken) komt het juist op de processor aan.
In ieder geval, je processor is crap vergeleken met wat je nodig hebt om 1080p af te kunnen spelen h264 te kunnen decoderen. Haal een Core2Duo E6000 serie, bijvoorbeeld de E6750 kan het goed aan.
Ik dacht eerst dat het wel zo helpen om nieuwe ram erin te zetten, maar blijkbaar niet dus :)
Ongevraagd heb ik nu dus een nieuwe computer eigenlijk :)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2008 19:54 ]

• tm030614
  • Laatst online: 27-11 19:16
Media Player Classic Home cinema (dat is dus NIET de standaard MPC!!!) speelt wel degelijk X.264 mkv containers af met support voor VGA acceleratie (DXVA).

Gebruik het hier al enige tijd.

Hier heb je download linkje http://mpc-hc.sourceforge.net/

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:04
JBX schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 19:02:
[...]

Anders om bedoel je.
H264 word wel door de GPU ondersteund en X264 niet.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Edit: Spirit, dat is dus onjuist.

x.264 is een encoder die een videostream volgens de h.264 standaard encodeert, is in de meeste gevallen prima te decoderen door je grafische kaart, en daar heb je inderdaad MPC-Home Cinema voor nodig, zoals hierboven al is uitgelegd. Ik ben bang dat je iets te snel een nieuwe mobo+cpu hebt gekocht. Ik speel 1080p af met 5% belasting op een amd 3800+, zou op een p4 ook prima moeten lukken.

Het is wel zo dat je af en toe bestanden tegenkomt die niet met de benogigde instellingen zijn geencodeerd en dus niet met dxva versneld kunnen worden. Ik kom ze echter al maanden niet meer tegen, al het HD spul wat ik nu tegenkom werkt allemaal prima.

[ Voor 3% gewijzigd door pianoman op 05-12-2008 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
MPC-HC heb ik uiteraard ook gebruikt om hd-content af te spelen. h264/vc-1/avchd pakte de gpu goed, maar x264 ging maar gewoon niet. Wat ik ook deed, het werkte allemaal niet. Ik heb allerlei externe plugings gebruikt (CoreAVC, purevideo) maar het mocht allemaal niet baten. Met CPU load zat ik vaak tegen de 100% aan. Nu is het allemaal veel beter.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 20:40:
MPC-HC heb ik uiteraard ook gebruikt om hd-content af te spelen. h264/vc-1/avchd pakte de gpu goed, maar x264 ging maar gewoon niet. Wat ik ook deed, het werkte allemaal niet. Ik heb allerlei externe plugings gebruikt (CoreAVC, purevideo) maar het mocht allemaal niet baten. Met CPU load zat ik vaak tegen de 100% aan. Nu is het allemaal veel beter.
En was dat dan met steeds hetzlefde bestand of heb je meerdere bestanden geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard heb ik meerdere bestanden geprobeerd. 720p x264 werd wel goed afgespeeld, maar 1080p ging gewoon niet.

• tm030614
  • Laatst online: 27-11 19:16
Heb je wel de juiste instellingen gebruikt dan?
Dat je een CPU belasting van 100% had wijst mij erop dat er ergens iets niet juist is ingesteld. Gebruik je XP of Vista?

Windows XP --> Overlay Mixer, VMR7, VMR9 or VMR9 renderless.
Vista --> EVR or EVR custom renderer.

Het gebruik van een enorme load aan exterene codec's etc. geeft vaak problemen. Uit eigen ervaring weet ik dat een herinstallatie van het hele systeem in dat geval wonderen doet.

Ik draai hier all maanden MPC-HC en heb geen enkel probleem ondervonden om X.264 1080P af te draaien met een CPU belasting van < 10%. Zet ik de GPU acceleratie uit in MPC-HC gaat dit naar 40% (C2D 8400)

Dat het nu wel draait is logisch, je CPU is stukken sneller. Mijn CPU kan zonder problemen ook 1080P aan, maar heb het idee dat het met GPU ondersteuning toch beter draait. Het feit dat m'n CPU gebruik daalt naar <10% geeft aan dat X.264 mkv files prima met GPU support draaien.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Beetje offtopic misschien maar ik lees op de site van MPC-HC dat je het niet via ffdshow kunt gebruiken (opzich ook logisch) maar kun je instellen dat ie het niet gebruikt terwijl het er wel opstaat (per video dmv. een vinkje oid) of moet het compleet verwijderd worden? Ik gebruik namelijk vaak de subtitle en audiodelay functies van ffdshow om alles even te tweaken.

Verwijderd

Cartman! schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 23:00:
Beetje offtopic misschien maar ik lees op de site van MPC-HC dat je het niet via ffdshow kunt gebruiken (opzich ook logisch) maar kun je instellen dat ie het niet gebruikt terwijl het er wel opstaat (per video dmv. een vinkje oid) of moet het compleet verwijderd worden? Ik gebruik namelijk vaak de subtitle en audiodelay functies van ffdshow om alles even te tweaken.
FFdshow selecteren als externe filter en dan op block zetten en aangevinkt in extern laten staan.

Ik draai hier ook alles inclusief bluray met mpc-hc laatste revisie met dxva ondersteuning via mijn ati hd 4350. Werkt prima. Super vloeiend met 1080P 24 en 0 tot 1% processorbelasting.

Verwijderd

Topicstarter
tm030614 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 21:23:
Heb je wel de juiste instellingen gebruikt dan?
Dat je een CPU belasting van 100% had wijst mij erop dat er ergens iets niet juist is ingesteld. Gebruik je XP of Vista?

Windows XP --> Overlay Mixer, VMR7, VMR9 or VMR9 renderless.
Vista --> EVR or EVR custom renderer.

Het gebruik van een enorme load aan exterene codec's etc. geeft vaak problemen. Uit eigen ervaring weet ik dat een herinstallatie van het hele systeem in dat geval wonderen doet.

Ik draai hier all maanden MPC-HC en heb geen enkel probleem ondervonden om X.264 1080P af te draaien met een CPU belasting van < 10%. Zet ik de GPU acceleratie uit in MPC-HC gaat dit naar 40% (C2D 8400)

Dat het nu wel draait is logisch, je CPU is stukken sneller. Mijn CPU kan zonder problemen ook 1080P aan, maar heb het idee dat het met GPU ondersteuning toch beter draait. Het feit dat m'n CPU gebruik daalt naar <10% geeft aan dat X.264 mkv files prima met GPU support draaien.
In MPC-HD heb ik ook EVR of EVR custom renderer een keer aangevinkt, daardoor werd het beeld wel vloeiender, maar helemaal verdwijnen deed dat niet.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

FrenzyFreak schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:48:
MKV's worden niet versneld door de videokaart, 1080p MKV komt dus volledig aan op de processor.

Probeer voor 1080p materiaal WMVHD, AVCHD of gewone mpeg's uit. Deze worden wel versneld door de videokaart, of zijn lichter voor je systeem.

Verder de links van Noork volgen. Deze topics komen best vaak voorbij.
Ja en nee, bij mij gebruikt mediaplayer classic de powerdvd plugin, welke weldegelijk het veschil uit maakt tussen vloeiend en haperend, dus er zal wel degelijk wat versneld worden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 01:13:
[...]

In MPC-HD heb ik ook EVR of EVR custom renderer een keer aangevinkt, daardoor werd het beeld wel vloeiender, maar helemaal verdwijnen deed dat niet.
Bij mij ook niet, ik blijf af en toe een schokje zien. 1080p H264 draait op mijn Phenom X3 8450 beter dan op mijn GF9600 GSO. Liever vloeiend met 25-30% processor usage dan schokkend 9-11% met hardwarematige versnelling. Met 720p heb ik trouwens precies hetzelfde. Niet helemaal vloeiend beeld, terwijl software decodering prima gaat.
Pagina: 1