Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hallo,

een probleem waar ik al een tijdje mee worstel!

Ik heb een canon 5D. Deze staat ingesteld op adobe rgb.
Ik trek de foto's lokaal in LR, en bewerk deze. Mijn monitor is gecalibreerd (op het zicht) en daar hangt een kleuren profiel aan (icc?).

Wanneer ik exporteer naar het web is er geen probleem. Ik gebruik sRGB, Lightroom zet ze om. Ik krijg eigenlijk een 1 op 1 bewerking : wat ik zie in LR is wat ik krijg op het web.

Maar de afdrukken ... daar heb ik een probleem mee.
Normaal is dit toch adobe RGB ?

Ik gebruik BLURB en foto.com regelmatig, maar vaak zijn de kleuren 'net iets anders'...

Iemand tips hoe dit correct en goed te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:33

ThunderNet

Flits!

Een paar dingetjes.. Calibreren op het zicht is eigenlijk niet te doen, dan kun je beter op internet zoeken naar een icc-profiel voor je monitor, die is waarschijnlijk nauwkeuriger dan op het zicht.

Daarnaast zou je je BLURB en foto.com kunnen vragen naar het kleurprofiel van hun printers/afdrukapparatuur. Die ben je namelijk ook nodig. (profotonet geeft die service iig wel, en is daarom geliefd bij veel fotografen).

Zonder het profiel van je afdrukcentrale blijft het een gok.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 11:24

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Als je die foto's op het web bekijkt, dan doe je dat neem ik aan op je eigen monitor. Vandaar dat dat welk klopt. Alleen er zit een verschil tussen jouw - verkeerd gecalibreerde - monitor en de printoutput van je printleverancier.

De oplossing is dus hardwarematig calibreren. Doe je dat goed, dan zullen je prints ook matchen.

Het profiel van de centrale gebruik je alleen voor softproofing. Omzetten doet de centrale zelf (en raadt dit ook meestal zo aan). Er zal een hele kleine afwijking zijn, maar daar zou ik me niet druk over maken. Zelf lever ik ze in aRGB aan.

Print je zelf, dan is het ideaal om een custom made profiel voor het type papier te (laten) maken.

[ Voor 8% gewijzigd door gratis_vodka op 04-12-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Ok, blurb heeft een custom ICC profiel, maar ik neem aan dat ik dit niet importeer in mijn schermprofiel van mijn mac, maar ergens in CS3 gebruik om te softproofen ? Dan gaat hij enkel dat profiel gebruiken om die bepaalde foto te laten zien ? Maar de calibratie van je monitor is ook belangrijk neem ik aan.

Maakt het eigenlijk uit of je aRGB of sRGB gebruikt ? Als je foto er goed uit ziet met het bepaalde printprofiel van bijvoorbeeld blurb, komt het er *altijd* goed uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 11:24

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

je kan 'm inderdaad installeren en dan bij softproofing te voorschijn toveren en 'm dan previewen met dat profiel. Je kunt dan zien of/waar er evt. dingen helemaal dichtlopen.

Maar het aanleveren doe je dan gewoon in aRGB en sRGB.

Welke van de twee, daar kunnen anderen met specifieke kennis op gebied van colormgt meer over vertellen, maar ik gebruik altijd aRGB omdat dat een 'ruimer' kleurprofiel is dan sRGB (ook al kan ik dat op mijn monitor niet allemaal zien :P). De kleurruimte van de printer zal over het algemeen groter zijn dan sRGB. Dit is de manier waarop ik 't heb geleerd althans, correct me if I'm wrong ;). Je kan even testen hoe Blurb dit doet door dezelfde foto in de twee verschillende profielen aan te leveren.

Zoals hierboven al werd gezegd echter is stap 1 het juist calibreren van je monitor, met bijvoorbeeld een spyder 3 of met een Eye One 2. Beiden zijn in lite-versies zeer betaalbaar op de markt.

[ Voor 24% gewijzigd door gratis_vodka op 04-12-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 07:16
Heb al een paar maanden een Canon Selphy CP760 thermische sublimatie printer. Afdrukken van foto's direct vanaf kaart in de ingebouwde cardreader vd fotoprinter gaat naar behoren, maar vanaf een pc niet. Bijna altijd zijn de afdrukken veel donkerder dan het scherm. Ik denk dat ik dit met kleur-profielen moet oplossen, maar Canon levert geen kleurprofielen bij zijn instap printers. Ook op de Canon stand vd Zoom Experience kon niemand van Canon mij helpen met dit probleem. Via Google kwam ik aan een icc kleurprofiel voor een CP720 en dat werkt al beter, maar op verschillende pc's geeft dit toch verschillend resultaat. Ik vermoed dan ook dat de waarden in een icc relatieve waarden zijn.
Alle schermen (mac en pc) waar vandaan ik foto's eerst beoordeel zijn gecalibreerd en ingesteld op een profiel door DataColor Spyder3Pro bepaald. Dit is dus voor het scherm, maar hoe kom ik aan een juist profiel voor de printer? In de printer driver kan ik afdrukken wat stops in helderheid verhogen, maar dat lijkt mij wat spartaans :?

Edit: Ik dacht dat ik mijn vraag in dit topic plaatste, maar dat is niet helemaal goedgegaan. :+
De foto's schiet ik overigens in sRGB en RAW tegelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door BellySM op 21-02-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:09

Nic

Vrij

gratis_vodka schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:49:
ik gebruik altijd aRGB omdat dat een 'ruimer' kleurprofiel is dan sRGB (ook al kan ik dat op mijn monitor niet allemaal zien :P). De kleurruimte van de printer zal over het algemeen groter zijn dan sRGB. Dit is de manier waarop ik 't heb geleerd althans, correct me if I'm wrong ;).
Grote afdrukcentrales (CeWE, Foto.com) converteren je profielen vaak niet. Die gaan, hoogstwaarschijnlijk, blind uit van sRGB. Er komt hooguit een automatische correctie overheen waardoor de kans bestaat dat de lagere kleurverzadiging (die je krijgt als je AdobeRGB behandelt als sRGB) weer rechtgetrokken wordt.

Fotopapier en ook de Indigo's of Docutechs van de diverse albumprint-bedrijven hebben een *kleinere* kleurrruimte dan sRGB, dus het heeft geen kwaliteitsvoordelen om adobeRGB aan te leveren.
Je kunt dus heel goed sRGB aanleveren.

Kleinere centrales (zoals bv Profotonet) zetten het icc profiel wel keurig om naar de juiste profielen van hun afdrukapparaten. Het kan daar geen kwaad om AdobeRGB aan te leveren, maar voordelen biedt het niet.

Edit:
Heb nog even gezocht of ik bewijs kan vinden dat grote centrales de icc profielen weggooien. Heb alleen deze link gevonden: http://www.cewe-fotobuch....viewtopic.php?f=29&t=3177
"wir produzieren im sRGB-Farbraum. Andere Farbräume/Profile werden nicht unterstützt und in der Produktion verworfen."
Dat gaat weliswaar over de fotoboeken van CeWe, maar het geeft al aan dat het niet vanzelfsprekend is dat producenten netjes met kleurprofielen omgaan...

Bij foto.com kom ik bij http://nl.foto.com/kwaliteit.asp tegen: "Gratis professionele bewerking", maar met zo'n automatische correctie heeft het kleurprofiel sowieso nauwelijks zin meer. Ze bieden wel een icc profiel ter download aan (http://nl.foto.com/help.asp#5_1) dat je kunt toepassen. Ik heb er even naar gekeken, maar het
is het standaard profiel van de Fuji Frontier printers. Misschien beter dan helemaal geen profiel, maar echt top is het niet, omdat de kleuren ook afhangen van het merk fotopapier, de gebruikte chemie, en de temperatuur.

[ Voor 31% gewijzigd door Nic op 21-02-2009 18:19 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Wat voor kleurprofiel gebruikt Windows (Vista) eigenlijk voor bv de wallpaper? Ik dacht nl dat programma's die kleurprofielen negeerden standaard uitgingen van sRGB?

Een wallpaper ziet er namelijk anders uit dan dezelfde foto in de windows viewer of photoshop (deze 2 komen wel overeen). Gewone sRGB foto.

[ Voor 16% gewijzigd door Repeat op 22-02-2009 17:23 ]

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Pagina: 1