• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Wie kan mij vertellen hoe het nou precies zit met kleurprofielen?

Ik probeer er van alles over te lezen, maar kan eigenlijk niet exact vinden hoe het nou zit. Ik heb gisteren een fotoshoot gedaan en was vandaag bezig met het bewerken van de foto's. Dit is de eerste keer dat ik hier eens serieus in ga duiken en kwam al snel bij het 'kleurprofielen verhaal'.

Als ik mijn foto's van mijn camera importeer in Lightroom en ze vervolgens exporteer kan ik kiezen uit drie profielen: sRGB, AdobeRGB en ProPhoto RGB. Ik begreep dat AdobeRGB het beste gebruikt kan worden als ze naar een afdrukcentrale worden gestuurd, aangezien zij ook vaak AdobeRGB gebruiken.

Wil ik de file bewerken in Photoshop kies ik "Edit in Adobe Photoshop CS3". In die dialog kan ik vervolgens weer de Color Space kiezen. Ik zet deze standaard op AdobeRGB (in verband met wat ik hierboven zij). Als ik in Photoshop vervolgens "Proof Colors" doe wordt alles wat grijzer en heb ik het idee dat het meer bij de werkelijkheid zit.

Als ik de foto op een andere pc bekijk zijn de kleuren wel gelijk aan de kleuren zoals die op mijn scherm staan.

Mijn vragen:

- Wat gebeurt er als ik mijn monitor kalibreer? Wordt dan de weergave van AdobeRGB op mijn scherm natuurgetrouwer?
- Maakt het uit of ik foto's exporteer voor het web of de afdrukcentrale? Moet ik dan een keuze maken tussen verschillende profielen?

Ik hoop dat iemand mij (met deze noob vragen) kan helpen!

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-12 19:06
Een kleurprofiel geeft aan wat het kleurenspectrum is dat een bepaald apparaat kan weergeven. Een dure Eizo monitor kan meer kleuren weergeven dan een oude gare monitor. Het kleurenspectrum van de Eizo is dus breder en kan meer kleuren accuraat weergeven. Alle invoer (camera's, scanners, ...) en uitvoer (printers, monitoren, ...) apparaten hebben hun eigen kleurenspectrum. Deze worden vertaald naar een kleurenprofiel, waardoor de software precies weet welke kleuren beschikbaar zijn en hoe deze t.o.v. elkaar eruit zien.

Stel dat je een gare scanner hebt die rood te fel inscant. Een fletse rode kleur wordt dan als felrood ingescant. Print je dit nu uit op een printer die een mooie diepe rode kleur kan printen dan is de output dus eigenlijk roder dan het origineel. Dat komt omdat de kleurprofielen niet op elkaar afgestemd zijn. Als je nu het kleurprofiel hebt van de scanner en de printer, dan weet de software dat het rood van de scanner eigenlijk wat fletser is en zal dit vertalen naar een iets minder rode kleur voor de printer. Daarvoor heeft de software kleurprofielen nodig.

Eigenlijk werk je nooit in een kleurenruimte van je input of output apparatuur, maar vertaalt de software altijd alles vertaald naar een standaard kleurenruimte. Pas bij weergave wordt het vertaald naar het outputdevice. Voorbeelden van deze gestandaardiseerde kleurruimtes zijn sRGB, AdobeRGB en ProPhoto RGB. De kleurruimte van ProPhoto RGB is ruimer dan die van Adobe RGB en die is weer ruimer dan sRGB. Dat houdt dus in dat je in ProPhoto een diepere rode kleur kunt weergeven dan in ProPhoto RGB.

Je zou dan ook zeggen dat je altijd ProPhoto RGB moet gebruiken, maar dit is vaak niet zinvol, want er is geen output device die het volledige spectrum van ProPhoto RGB kan weergeven. Een andere reden is dat de hele kleurenruimte moet worden weergegeven in 24 bits. Je kunt je voorstellen dat als er meer kleuren moeten worden weergegeven door 24 bits, dat de kleurschakeringen verder uit elkaar liggen. ProPhoto RGB is dan ook eigenlijk alleen aan te raden als je 16 bit per kleur gebruikt (48 bit).

De meeste monitoren komen redelijk bij sRGB in de buurt. Vrijwel alle software die geen kleurprofielen ondersteunen gebruiken impliciet sRGB (of iets dat daarop lijkt). Heb je nu een foto met een AdobeRGB of ProPhoto dan zal deze fletser worden weergegeven als je weergave software niet kijkt naar het kleurprofiel. Internet Explorer kent geen kleurprofielen, dus plaatjes voor het web moet je altijd in sRGB exporteren.

Ga je documenten afdrukken op een printer die meer kleuren weer kan geven dan de sRGB kleurruimte, dan kun je beter kiezen voor een breder alternatief. AdobeRGB blijkt in de praktijk voor drukwerk ruim voldoende te zijn. Daarom wordt voor (professioneel) drukwerk vaak AdobeRGB gekozen. ProPhoto wordt volgens mij in de praktijk niet al teveel gebruikt.

Sommige afdrukcentrales stellen het profiel van de afdrukmachine ook beschikbaar. In Adobe programmatuur (zoals PhotoShop of InDesign) kun je laten zien welke kleuren buiten het spectrum vallen en dus clippen.

Het belangrijkste is dat je kleurenprofielen consistent zijn en dat alle applicaties overweg kunnen met deze profielen. Gebruik je een applicatie in je workflow of een afdrukcentrale die niet met kleurprofielen overweg kan gebruik dan altijd sRGB. Verder is het van belang dat je uitvoer apparaat een juist kleurenprofiel heeft. Omdat dit bij monitoren afhankelijk is van bijvoorbeeld het omgevingslicht is het noodzakelijk om te calibreren.

Zo een heel verhaal, maar hopelijk is het wat duidelijker.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Verwijderd

Kwam dit even lezen want begreep de titel niet zo goed, maar nu ben ik gelijk wel weer een pak wijzer geworden. Heel goeie post dus zou ik zeggen ;)

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nette uitleg BugBoy.
BugBoy schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:36:
Je zou dan ook zeggen dat je altijd ProPhoto RGB moet gebruiken, maar dit is vaak niet zinvol, want er is geen output device die het volledige spectrum van ProPhoto RGB kan weergeven.
De keuze voor ProPhoto RGB zou ook niet moeten afhangen van je output device maar eerder van je input device. Als deze een grotere kleurruimte heeft dan AdobeRGB (zoals de meeste moderne camera sensoren) gooi je info weg door te kiezen voor AdobeRGB. Die info heeft bv. tijdens post-processing wel degelijk toegevoegde waarde.
En tenslotte: wie weet wat de toekomst brengt qua output devices...

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-12 19:06
djengizz schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:07:
De keuze voor ProPhoto RGB zou ook niet moeten afhangen van je output device maar eerder van je input device. Als deze een grotere kleurruimte heeft dan AdobeRGB (zoals de meeste moderne camera sensoren) gooi je info weg door te kiezen voor AdobeRGB. Die info heeft bv. tijdens post-processing wel degelijk toegevoegde waarde. En tenslotte: wie weet wat de toekomst brengt qua output devices...
Meestal is het output device de beperkende factor, dus vandaar dat ik dat als uitgangspunt heb genomen. Ik bewaar sowieso de originelen (RAW/DNG) zodat ik later altijd nog wat anders kan gaan doen met de foto's.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
BugBoy schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:23:
Meestal is het output device de beperkende factor, dus vandaar dat ik dat als uitgangspunt heb genomen. Ik bewaar sowieso de originelen (RAW/DNG) zodat ik later altijd nog wat anders kan gaan doen met de foto's.
Dat is dan misschien ook wel een beetje verschil van filosofie.
Ik zie mijn bewerkte foto's als eindresultaat en wil daar zoveel mogelijk info in bewaren. Ik moet er overigens ook niet aan denken om sommige bewerkingen opnieuw te moeten doen met waarschijnlijk een moeilijk te bereiken gelijk resultaat.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Dank je BugBoy voor je heldere uitleg, nu is er een hoop duidelijk geworden!

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Pagina: 1