[XP] Regelmatig BSOD sinds nieuw moederbord*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe case & moederbord aangeschaft, netjes alle onderdelen van de oude case & moederbord overgezet naar de nieuwe, Windows XP (SP3) geïnstalleerd, geen probleem tot dan, alles ok! (moederbord : Intel BOX-DG43NB (nieuws: Intel introduceert vier nieuwe multimedia-moederborden)

De problemen zijn gestart maandag, een plotse reboot (bsod) ... kan altijd gebeuren, het is immers Windows XP, dus geen verdere aandacht aan besteed.

Nu sinds die enen BSOD van maandag, is mijn computer hier ondertussen al 10 keer herstart, elke keer een BSOD, alleen vandaag al 4 keer ... zonder reden.

Er is geen relevantie met betrekking tot een actie of handeling dat een BSOD uitlokt, zowel in idle modus, als bij actief gebruik, spelletjes, muziek, video, tekstverwerking ... plots krijg je gewoon een BSOD en reboot.

Ik heb al enkele checks gedaan zoals memtest86, maar die zegt dat er geen problemen zijn, het geheugen is dus al uitgesloten ...

Ook de Windows Error Reporting maakt mij niet veel wijzer, probleem veroorzaakt door een device driver ...
Error code 00000024, parameter1 001902fe, parameter2 b4763540, parameter3 b476323c, parameter4 ba659e16.
Error code 1000008e, parameter1 c0000005, parameter2 805417e4, parameter3 b5172800, parameter4 00000000.
Error code 1000000a, parameter1 21569540, parameter2 00000002, parameter3 00000000, parameter4 805226b0.
Error code 10000050, parameter1 b4540001, parameter2 00000000, parameter3 b5b7bcfe, parameter4 00000000.
De KB van Microsoft verwijst mij door naar How to troubleshoot hardware and software driver problems in Windows XP, maar dat is een beetje onbegonnen werk naar mijn mening ... ook al omdat ik het probleem niet kan uitlokken, dus ik moet dan elke keer opnieuw wachten tot hij zou crashen, dan ben ik weken bezig 8)7

Alle drivers zijn up-to-date, zowel van moederbord, grafische kaart, webcam, printer ... en ik heb bij de installatie afgelopen weekend het moederbord ook al voorzien van de nieuwste BIOS

Ik vermoed dat het probleem dus ergens ligt bij een driver, maar welke?
Hoe kan ik dit het beste uitvissen? Of moet ik gewoon eens alle test-tools uitproberen op de Hiren's Boot CD (maar ik vermoed dat het een driver probleem is, dus dat ga ik met hardware tests niet te weten komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:45

ByteDelight

Retro computing is alive!

Deze hoort overduidelijk thuis in Complete Systemen & Laptops, en heeft echt niet alleen met Windows te maken.

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?
Ik denk het niet, want je geeft aan dat je vermoed dat het met software (drivers) te maken heeft, terwijl BSOD's veeleer veroorzaakt worden door hardware.

Dus: geheugen er al uit gehaald en reepje voor reepje teruggeplaatst?
Wordt CPU niet te warm?
Zijn contacten videokaart schoon?
Is voeding in orde?

Kortom: neem de troubleshooter eens door.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle diagnostische info die ik krijg zoals spanningswaarden, temperaturen, smart info, ... geeft niets verdacht aan, geheugen is ook in orde (toch volgens memtest86), als je het echt wil wil ik er andere in steken maar ik denk niet dat dat de oorzaak is.

Het is misschien wel een hardware probleem, maar dan door de combinatie van gebruik van hardware, buiten het moederbord is er niets veranderd aan mijn systeem en daarvoor had ik nooit BSOD's. Het moet dus zoiezo een combinatie zijn van het nieuwe moederbord en de andere hardware maar ik zie niet in hoe de troubleshooter mij daar in gaat helpen?

En stel dat ik bijvoorbeeld nu eens toch de geheugen reepjes vervang zoals in de troubleshooter, of eens een andere grafische kaart probeer ... Dan moet ik vervolgens misschien wel 6 uur wachten tot ik een BSOD krijg, of misschien wel 2 dagen of misschien wel een week ... het is @ random, ik kan de BSOD dus niet uitlokken ... je kan toch moeilijk heel de dag voor je pc gaan zitten en wachten tot je een probleem hebt ... dan ben ik weken bezig zoals ik hierboven al zei ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55
Voor zover ik weet kunnen BSOD wel degelijk door een driver probleem veroozaakt worden. Maar goed, je zegt dat ie van zelf opnieuw opstart. Zet het vinkje bij opstart en herstelinstellingen uit zodat ie niet automatisch opnieuw opstart. Misschien dat je dan wel kan zien wie de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

Het vreemde is wel dat het elke keer een totaal andere soort crash is. 00000024 slaat op NTFS, de andere zouden op een driver-, processor- of geheugenprobleem kunnen wijzen.

Je zou even je harde schijf kunnen controleren op fouten of kijken of er in het Windows logboek nog bijzonderheden staan.

Tenslotte zou je de crash dumps onderzoeken. Een toelichting daarvoor staat hier.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn al wat verder geraakt ... :)

Ik heb opnieuw alle drivers geïnstalleerd en bij het installeren van de netwerk-driver krijg ik altijd een BSOD, meenstal krijg ik gewoon als foutmelding
a device driver attempting to corrupt the system has been caught the faulty driver on the kernal stack must be replaced with a working version
met een random error code, echter daarstraks kreeg ik als melding
driver irql_not_less_or_equal
en nu kreeg ik een BSOD met een specifieke file; e1y5132.sys, wat een onderdeel is van de netwerk driver van Intel

Nu staat in de readme van de driver het volgende
Known Issues : Unexpected reboot on driver update
If a Direct Cache Access (DCA)-capable device has registered with the QuickData driver to perform DCA, the driver will not unload. When the QuickData driver is updated, the operating system will force a reboot.
Een nieuwe driver installeren gaat niet, want het is de nieuwste en oudere drivers hebben het zelfde probleem

Maar zou dit het probleem kunnen zijn? En wat bedoelen ze met een DCA capable device? Google maakt me niet echt wijzer op dat vlak ...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2008 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als ik jou was zou ik het moederbord terugsturen. Je hebt allerlei verschillende errors en het enige wat er significant verandert is, is je moederbord.

Tevens kan je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens doornemen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even updaten, omdat ik er van overtuigd was dat het een driver / compatibiliteit probleem was heb ik verder zitten testen en alle hardware (intern / extern) er uitgehaald, het probleem zit hem dus blijkbaar in de drivers van mijn Hauppauge WinTV PVR 150MCE (ofwel geeft de kaart gewoon een conflict met mijn moederbord)

Sinds een week draait mijn systeem zonder deze kaart, zonder BSOD's, de andere hardware is ook allemaal terug aangesloten en geen problemen.

Dus mocht ooit iemand hetzelfde of een gelijkaardig probleem hebben, dat kan je alleszins de mogelijke oorzaak hier terugvinden ...

(mocht ik de tijd hebben, zal ik een review toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je toevallig meer dan 4GB geheugen?

zie o.a.:
Hauppauge WinTV PVR 150 probleem (Vista)
Krijg Hauppauge PVR 150 niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2 GB, maar ik zie niet in wat het aantal gigabyte deze problemen kan veroorzaken ... op mijn oude moederbord met hetzelfde RAM werkte ze perfect ... buiten het moederbord is er niets veranderd tegenover mijn oude systeem, ik ga er dus vanuit dat het een compatibiliteitsprobleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Omdat het een bug is in de PVR150. Maar, dat is dus in jouw geval niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het omhoog schoppen van dit oude topic maar kan interessant zijn voor mensen ooit met een gelijkaardig probleem ...

We zijn nu enkele maanden verder, nog steeds zonder de TV Kaart (PVR150) maar ondertussen al wel met enkele nieuwe bios updates, nieuwe drivers, nieuwe geheugenlatjes en een nieuwe grafische kaart (9600GT). Ook Windows XP SP3 is al ondertussen al 6 keer opnieuw geïnstalleerd.

Echter de BSOD's blijven aanwezig. Ook heb ik ondertussen ook al enige verband kunnen leggen wanneer ik een BSOD heb. Echter komt een BSOD steeds onverwacht, soms na 5 minuten, soms na een uur en dan weer een week niets ...
  • Wanneer ik videobewerking doe (Handbrake, Virtualdub, ...) : frequent bsod
  • Tijdens de overdracht naar een USB device (usb stick, externe hd, gsm, ...) al dan niet via Windows verkenner of via een ander programma (met uitzondering van Syncback maar deze gebruikt niet de Windows Shell voor de overdacht van bestanden) : minder frequent bsod
  • Tijdens het afspelen van lokale video content : zelden bsod
Ander gebruik van de computer zoals Office, Internet, Email en zelfs gaming gaven tot nu toe nooit problemen. Verder heb ik een tijdje Windows 7 beta geprobeerd en heb ik nooit een BSOD gehad, ook niet met bovenstaande activiteiten die wel een BSOD uitlokken.

Verder ben ik ook eens aan de slag gegaan met Windows Crash/Memory dumps FAQ

Het resultaat is een hele hoop informatie met steeds een andere oorzaak ...
Crash 1 :
*** WARNING: Unable to verify timestamp for USBPORT.SYS
*** WARNING: Unable to verify timestamp for hal.dll
*** WARNING: Unable to verify timestamp for usbhub.sys
Unable to load image USBSTOR.SYS, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for USBSTOR.SYS
Probably caused by : USBSTOR.SYS ( USBSTOR!USBSTOR_CswTransfer+43 )

Crash 2 :
Unable to load image USBPORT.SYS, Win32 error 0n2
Unable to load image CLASSPNP.SYS, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for CLASSPNP.SYS
*** WARNING: Unable to verify timestamp for Ntfs.sys
Unable to load image SYMEVENT.SYS, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for SYMEVENT.SYS
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for SYMEVENT.SYS
Probably caused by : usbehci.sys ( usbehci!EHCI_LockQueueHead+42 )

Crash 3 :
BugCheck 1000000A, {a1dc8ecc, 2, 1, 80522737}
Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiNotifyMemoryEvents+165 )

Crash 4 :
BugCheck 1000008E, {c0000005, ba29a857, b6149bfc, 0}
Probably caused by : HIDCLASS.SYS ( HIDCLASS!HidpIrpMajorRead+307 )

Crash 5 :
BugCheck 1000000A, {e4c608, 2, 0, 8053915d}
Probably caused by : USBSTOR.SYS ( USBSTOR!USBSTOR_DataTransfer+d1 )

Crash 6 :
BugCheck 100000D1, {bca810, 2, 1, b974db83}
Probably caused by : USBPORT.SYS ( USBPORT!USBPORT_FlushAbortList+4c1 )

Crash 7 :
BugCheck 1000007F, {8, ba338d70, 0, 0}
Probably caused by : ntoskrnl.exe ( nt!KiFindFirstSetRight+f6 )

Crash 8 :
BugCheck 100000D1, {0, 2, 1, b96562d2}
Probably caused by : WMP300Nv2.sys ( WMP300Nv2+392d2 )

Crash 9 : 
BugCheck 1000000A, {ae000008, 2, 0, 804e893f}
*** WARNING: Unable to verify timestamp for Ntfs.sys
Unable to load image fltmgr.sys, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for fltmgr.sys
Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiInsertPageInList+1f7 )

Crash 10 : 
BugCheck 1000000A, {34c00, 1c, 1, 80502ccc}
Probably caused by : ntoskrnl.exe ( nt!KiDispatchException+2d )

USB meldingen komen vaker voor in het lijstje maar na 4 maand prutsen met drivers, beta drivers, oude drivers, bios updates, oude bios versies en het opnieuw installeren van Windows elke keer weet ik het ook niet meer ... Ik ga er gewoon vanuit dat het ergens een fout is Windows XP in combinatie met de hardware / drivers die ik niet kan oplossen. Mijn vriendin heeft een gelijkaardig systeem met het zelfde moederbord & Windows XP en die heeft nooit problemen :?

Ook heb ik zelfs al geprobeerd om in de BIOS gewoon de Onboard USB poorten uit te schakelen via de BIOS (disabled) maar dan zelfs nog kreeg ik een usbport.sys foutmelding tijdens het gebruik van bvb Handbrake terwijl alles van USB was uitgeschakeld ... 8)7

Andere testen zoals memtest86, harddisk, ... geven niets verdacht. Ik heb denk ik zowat het hele zootje van diagnose software gebruikt heb dat te vinden is op meuk: Ultimate Boot CD 4.1.1

Het enigste dat ik nog zou kunnen proberen is de harde schijven vervangen (nu WD) naar Samsungs die er bij mijn vriendin insteken of gewoon wachten op de release van Windows 7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Mijn broer had exact dezelfde problemen sinds SP3 is geinstalleerd om de een of andere reden. Inderdaad ook als het apparaat in idle modus was. Bij hem leek het veroorzaakt te worden door een ontvanger van de afstandsbediening (een of ander HP apparaat), nadat die verwijdert is gaat het beter maar nog niet optimaal. Waar ik benieuwd naar ben: wat gebeurd er als je opnieuw installeert zonder SP3?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even updaten; het probleem is verholpen!

Heb nog eens nieuw geheugen gestoken (Kingston Value Ram) maar deze keer ook een nieuwe harde schijf (Samsung) en vanaf de eerste keer Windows XP SP3 geïnstalleerd (ipv XP SP2) en ondertussen al een maand BSOD vrij _/-\o_

Zelfs de TV Kaart steekt er terug in zonder problemen ... het oude geheugen (OCZ) & harde schijf (WD) steken nu in een PC van een familielid en die heeft geen problemen ermee ... ik denk dat ik er dus vanuit kan gaan dat het probleem van incompatibiliteit met mijn moederbord (Intel DG43NB) / drivers was ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 10:18
Jammer dat ik dit topic nu pas vind. Waarschijnlijk staat je oude OCZ geheugen simpelweg niet in de QVL van je mobo en derhalve de instabiliteit. Goed om te horen dat het op is gelost.
Verder kan je er eigenlijk in de meeste gevallen we vanuit gaan dat: BSOD = hardware, danwel verkeerde/kapotte/slecht werkende drivers die hardware aansturen.
Pagina: 1