Toon posts:

Intel Matrix Opnieuw Samenstellen drama met dank aan Samsung

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok lui,

Ik heb dus al 8 maanden geregeld dat mijn Raid 1 opnieuw samengesteld moet worden.
Of ik nou in Windows kies voor opnieuw opstarten, of vanuit een koude boot start.
Het is geregeld raak en er valt géén pijl op te trekken.
Eerst dacht ik dat het te maken had met het afsluiten waarbij misschien bepaalde programma's nog niet klaar waren met schrijven en dus de ene disk wel de data op z'n platters geschreven kreeg maar er niet genoeg tijd zou zijn om de mirror te voorzien met dus opnieuw samenstellen tot gevolg.
Ik heb toen wat replies geplaatst in verschillen GOT topics maar ik werd er weinig tot niets wijzer van !
Toen ben ik dus vannacht na de zoveelste opnieuw samenstellen eens gaan googlen en toen vond ik de volgende info :
Mijn bord heeft een X38 north bridge chipset met een Intel ICH9R south bridgeg
http://www.tomshardware.c...atrix-raid-samsung-drives
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?p=9687251
http://forums.whirlpool.n...-archive.cfm/1026994.html
http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1033344626
Kortom nu hink ik dus op twee gedachten !

1) gok ik erop dat wanneer ik twee F1 750 Gig disks koop die speciaal door Samsung aanbevolen worden voor Raid Arrays de problemen opgelost zijn of moet ik doodleuk tot mijn volgende PC wachten omdat ik géén zin heb om een nieuw moederbord te kopen met een X48 (P45 kan ook) Chipset ?!
Immers ik heb de ICH9R op mijn Formula Maximus :|

*zucht* ...

Ps mijn specs :
Ik heb un: Asus (bios flash) "Rampage" Maximus, E8400 @4.2ghz, Aztec Freezer 7 pro, 2x TWIN2x2048 - 6400 С4, Creative X-fi, Asus 8800GTS 512 TOP, 2x Samsung F1 750GB Raid 0 & 1 + 1 terra backup, Lian-Li PC68, Logitech G5,

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 07:49 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik mis jouw systeemspecs: bord, chipset, drives..

En als ik de reply op Toms lees, worden de F1's juist niet ondersteund.

Als jouw schijven door je huidige chipset niet ondersteund worden, moet de fabrikant van jouw moederbord dat aan kunnen geven.
Of het moet in de specs van de Intel Matrix danwel de chipset staan.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Topicstarter
bverstee schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 07:34:
Ik mis jouw systeemspecs: bord, chipset, drives..

En als ik de reply op Toms lees, worden de F1's juist niet ondersteund.

Als jouw schijven door je huidige chipset niet ondersteund worden, moet de fabrikant van jouw moederbord dat aan kunnen geven.
Of het moet in de specs van de Intel Matrix danwel de chipset staan.
Mmm check nog even de andere links en laat mij dan weten of je nog steeds achter je reply staat.
Zo ja kun je me dan vertellen hoe ik achter de ondersteuning info kom waarmee ik kan bepalen of mijn Intel chipset die F1 750 gigs Samsung disks ondersteund.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Samsungs icm RAID (in bijzonder op een ICHxR) werkt vaak dramatisch. De hoeveelheid topics die ik hier al langs heb zien komen met RAIDs die spontaan uit elkaar vallen door Samsungs kan ik al niet meer tellen.
Er gaan geruchten dat een firmware update zou helpen op de disks, maar ik heb nog niet daadwerkelijk gezien dat het ook gaat werken.

De makkelijkste manier is gewoon om een setje Seagates of WDs oid te pakken, dat heb ik hier zelf ook gedaan en sindsdien nergens last meer van gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 07:58:
Samsungs icm RAID (in bijzonder op een ICHxR) werkt vaak dramatisch. De hoeveelheid topics die ik hier al langs heb zien komen met RAIDs die spontaan uit elkaar vallen door Samsungs kan ik al niet meer tellen.
Er gaan geruchten dat een firmware update zou helpen op de disks, maar ik heb nog niet daadwerkelijk gezien dat het ook gaat werken.

De makkelijkste manier is gewoon om een setje Seagates of WDs oid te pakken, dat heb ik hier zelf ook gedaan en sindsdien nergens last meer van gehad.
Zo'n firmware update hoe kom je er aan, toepasbaar zonder opnieuw installeren OS en data verlies ect ?

Trouwens heb net ontdekt dat er nieuwe Intel Matrix drivers zijn dus ga die even proberen maar heb er een hard hoofd in..
En tja als ik nieuwe schijven moet kopen van een ander merk á 750 gig heb ik er een hard hoofd in of mijn raid 1 een mirror kopie doet op de nieuwe hdd als het geen gelijke hdd is of was het nou wel merk ongevoelig. :S

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die updates zouden op de Samsungsite te vinden moeten zijn.
Nieuwe drivers kun je proberen, maar ik denk niet dat het veel uithaalt eerlijk gezegd (zo wel, laat het weten :)).

Je kunt mirroren naar een ander merk disk, dat is het probleem niet. De vraag is alleen of die Samsung het lang genoeg volhoudt om een hele rebuild te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 08:11:
Die updates zouden op de Samsungsite te vinden moeten zijn.
Nieuwe drivers kun je proberen, maar ik denk niet dat het veel uithaalt eerlijk gezegd (zo wel, laat het weten :)).

Je kunt mirroren naar een ander merk disk, dat is het probleem niet. De vraag is alleen of die Samsung het lang genoeg volhoudt om een hele rebuild te doen.
Mmm was net wezen neuzelen op de Samsung site niets gevonden zover :S
Samsung firmaware download ?
Heb een mailtje naar customer support gestuurd misschien dat die mij de firmware aanbieden ?
En uh die Samsung houdt het wel uit kwa rebuilden want dat doet ie nu ook al 1 a 2 x per week een uur per keer al maanden achtereen :P

*mmm butzooi*

Firmware niet beschikbaar ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 08:19 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik weet niet zeker of er voor iedere disk een firmware beschikbaar zou moeten zijn, maar goed, daar kan Samsung je zelf hopelijk wat meer over vertellen. Zelf ben ik er niet mee bezig geweest met mijn Samsungs. Ik had 4 T166 dingen, maar die heb ik er na het RAIDgeneuzel uitgegooid en vervangen door Seagates, die tot op de dag van vandaag feilloos werken.

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 07:58:

Ook hier een slachtoffer van dit probleem, heb zoals aangegeven mijn samsungs vervangen door seagates, en opgelost is het. Maar ik blijf het een vaag probleem vinden ( zit hier op een p35 chipset )

Nu moet ik wel zeggen, een maat van mij heeft precies dezelfde samsung hddtjes gekocht als mij, op een x38 chipset ( zoals de ts ) en bij hem werkt het perfect. Vraag me dan ook weer af hoe dat werkt...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Firmware update's zijn veelal te downloaden vanaf de website van de fabrikant. Nu is het niet zo heel gewoon om bij een hardeschijf de firmware te vervangen, daarom kan het zijn dat je telefonisch of per e-mail contact met de fabrikant moet opnemen.

Daarnaast zou je ook kunnen kijken in het ervaring topic van de Samsung F1 serie, hier werd/wordt ook over firmware gesproken: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! , maar zoals je al leest is vervanging van de hardeschijven voor een ander merk de beste oplossing gebleken bij verschillende personen.

Wat betreft het gebruik van twee merken in één RAID set, dat mag niet echt een probleem zijn. Je zou één van de hardeschijven kunnen verwijderen en vervangen voor een hardeschijf van een ander merk om vervolgens de RAID set te rebuilden. Daarna kun je de tweede Samsung vervangen en weer gaan rebuilden.

Je hebt wel gelijk dat de meest gunstige situatie is om dezelfde hardeschijven te gebruiken kwa cache grote, interface en capaciteit, veelal kies je dan ook voor hardeschijven van hetzelfde merk en type, dan weet je tenminste dat ze gelijk specificaties hebben.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 08:31:

Je hebt wel gelijk dat de meest gunstige situatie is om dezelfde hardeschijven te gebruiken kwa cache grote, interface en capaciteit, veelal kies je dan ook voor hardeschijven van hetzelfde merk en type, dan weet je tenminste dat ze gelijk specificaties hebben.
Yeah Ik benieuwd of Samsung met firmware update info op de proppen komt als ze mijn verzoek tot info en hulp in behandeling nemen.
(Let op ik leg in dat verzoek keurig uit hoe en wat en noem alle benodigde factoren zoals chipset, hdd's raid ect.)
Wat ik ook gedaan heb zojuist is die Intel Matrix software ge-herinstalleert naar versie 8.6 en tevens na het systeem te hebben herstart heb ik gelijk de driver voor de ICH9R Raid ge-update in device manager naar de driver 8.6.0.1007 (12-9-2008) die ik uit die (ook de laatste uitgebrachte versie van) Floppy setup geleend heb waarmee je je raid installeert bij een installatie van windows evenals dat ik de standaard scsi Raid host controller driver vervangen heb met die 8.6.0.1007.
Daarna na de zoveelste herstart de prik opgevoerd op mijn south bridge (ICH9R) met een half volt en verdomd 5x herstart zonder cold boot en géén degeneratie van Raid 1 dus ik houdt mijn vingers gekruist !

Trouwens mijn Samsungs zijn opvolgend in batch daar heb ik toen om gevraagd bij 4Launch want dat was mij ook goed bevallen met mijn Seagate's.
  1. Serienummer S13UJDWQ303335
  1. Serienummer S13UJDWQ303336
PS veel mensen hebben de beroemdeB8) Unknown Attribute S.M.A.R.T. error in combinatie met de firmware versie : 1AA01113
Echter ik heb de revisie Revisie 1AA01109 en heb na maanden nog steeds géén enkele S.M.A.R.T error gehad btw. !

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 09:14 ]

Verwijderd

Topicstarter

Daarnaast zou je ook kunnen kijken in het ervaring topic van de Samsung F1 serie, hier werd/wordt ook over firmware gesproken: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! , maar zoals je al leest is vervanging van de hardeschijven voor een ander merk de beste oplossing gebleken bij verschillende personen.
Wat zou jij persoonlijk als gelijkwaardig/hoogwaardig alternatief kiezen ?!
Ik zit nu te denken aan 2 Seagate schijven > Barracuda® 7200.11 maar nog liever de Barracuda® ES schijven.
Barracuda ES.2 SATA 3.0-Gb/s 750-GB Hard Drive ST3750330NS Is prima geschikt met name voor Raid.
Echter de Barracuda® ES SATA 3.0Gb/s 750-GB Hard Drive ST3750640NS lijkt mij eigenlijk gewoon de beste keuze..

Nou ja zal wel even diep gaan nadenken want ik zit dan dadelijk met 2x 750 gig aan prima schijven opgescheept die echter naar alle waarschijnlijkheid niet fatsoenlijk kunnen samenwerken met Intel ICH9R northbridge :P

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zou eventueel ook kunnen overwegen om een losse PCI-E raid-controller te kopen, 1 die in de praktijk wel goed werkt met Samsungs, zoals de Areca's of de bekende Perc5i die je op Ebay met een beetje geluk voor onder de 100eur wel kunt scoren.

Zowieso ga je in performance al op voorruit (controllers hebben HW raid en caching) en bied je de mogelijkheid om een 3e of 4e Samsung te kopen en er een mooi Raid-5 setje van te maken.

En na een upgrade van je mainbord (whatever platform je dan ook neemt) prik je gewoon de PCI-E controller met je diskarray over.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Over hoogwaardige schijven gesproken, vergeet de Western Digital RE schijven niet. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Madshark schreef op woensdag 03 december 2008 @ 02:29:
Je zou eventueel ook kunnen overwegen om een losse PCI-E raid-controller te kopen, 1 die in de praktijk wel goed werkt met Samsungs, zoals de Areca's of de bekende Perc5i die je op Ebay met een beetje geluk voor onder de 100eur wel kunt scoren.

Zowieso ga je in performance al op voorruit (controllers hebben HW raid en caching) en bied je de mogelijkheid om een 3e of 4e Samsung te kopen en er een mooi Raid-5 setje van te maken.

En na een upgrade van je mainbord (whatever platform je dan ook neemt) prik je gewoon de PCI-E controller met je diskarray over.
Let op, slecht advies! Zover ik weet heeft Areca de Samsung schijven op een blacklist staan. Of wel Areca bied geen ondersteuninng voor Samsung hardeschijven om dezelfde redenen als hier besproken. Het ligt niet aan de RAID controllers maar puur aan de Samsung hardeschijven.

Ik had voorheen altijd MAxtor hardeschijven en heb even een kleine uitstap gehad naar Samsung, maar mijn computer "park" begint nu redelijk gevuld te worden met Western Digital hardeschijven. In dit topic proberen ze de F1 en een WD hardeschijf met elkaar te vergelijken: WD Caviar Black 1TB vs Samsung F1 1TB. WD ook interessant?

De hardeschijven die ik op dit moment gebruik en ga gebruiken zijn 4x 74GB WD Raptor (performance), 6x WD GP (energiezuinig) en nog een aantal Maxtor hardeschijven.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 03-12-2008 09:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op woensdag 03 december 2008 @ 09:26:
Let op, slecht advies! Zover ik weet heeft Areca de Samsung schijven op een blacklist staan. Of wel Areca bied geen ondersteuninng voor Samsung hardeschijven om dezelfde redenen als hier besproken. Het ligt niet aan de RAID controllers maar puur aan de Samsung hardeschijven.
En als aanvulling op mijn collega hierboven, de reden dat je het op vrijwel alleen maar Intel controllers tegenkomt is omdat die dingen populair zijn. Als je een Intel cpu neemt zit je al snel op een Intel chipset en daarmee aan een ICHxR southbridge.
Andere controllers hebben er net zo veel last van, alleen omdat die minder gebruikt worden (en vaak in een professionele omgeving waarbij mensen nauwlettend de whitelists doornemen) zul je die minder vaak tegenkomen.

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 11:18
Ik draai zelf ook RAID (Matrix RAID) met 4 Samsung Spinpoints T155 van 500GB

opgedeeld in een RAID10 gedeelte van 100GB en een RAID0 gedeelte 1,65TB

Dit alles zit op een ICH9R chipset van de GA-P35C-DS3R, en ik heb de problemen die jij nu hebt ook allemaal meegemaakt en ik heb er ook een aantal topics over gehad...Het heeft mij echt mijn kop gebroken zowat en ik heb ook echt overwogen om maar een Areca te halen of een nieuw moederbord erin te stoppen. Ik heb ook echt alles geprobeerd op software / driver en firmware gebied..en er waren mensen genoeg die exact dezelfde problemen als ik ondervonden.

Maar ik draai inmiddels deze RAID configuratie toch al ruim een jaar probleemloos...nadat ik ontdekt had wat het probleem was...

Tja en je kan erom lachen of niet...maar het bleek namelijk zo te zijn dat de SATA connectors die op de Samsung schijf zitten nogal brak zijn en niet goed vastklikken en daarom soms los-contact maken, en dan vooral...zeker als je de standaardkabels gebruikt die bij (mijn) moederbord geleverd worden.

Waarom het altijd gebeurde als opstarte...echt geen idee...ik vermoed dat het door kleine trillingen komt wanneer de fans op het mobo aan gaan of iets dergelijks...

Ik heb toen in ieder geval op advies van iemand hier van GoT het lijmpistool gepakt en de SATA-kabels muurvast geplakt zo recht mogelijk aan/in de schijven ...en echt serieus...sinds toen heb ik nooit meer een probleem gehad...terwijl het ervoor echt 1 op de 5 boots raak (nouja mis dus eigenlijk) was...

probeer dus vooral ze connectors zo recht mogelijk in hun slot te steken en dan te fixeren.

Anderen hebben mijn voorbeeld toen gevolgd met wisselende resultaten...laten we zeggen dat 50% het ermee opgelost kreeg...(en de anderen zeiden dat ik gek was...maarja :P)

Als je echt wanhopig bent, zou ik zeggen probeer het gewoon even!

(Ik heb inderdaad ook over de echte firmware en hardware issues van de F1's gelezen en ben daarvan op de hoogte, maar deze aanpak kan wellicht ook helpen als je echt ten einde raad bent)

[ Voor 5% gewijzigd door StraightOn.NL op 03-12-2008 14:25 ]

• Madshark
  • Niet online
Zover je het weet... maar je weet het dus niet zeker?
Dan vind ik het niet terecht om mijn verhaal dan als slecht advies af te doen zonder dat je daar eerst wat meer grondige research over gedaan hebt.

Spinpoint F1's werken namelijk juist wel goed met diverse Areca's. ik zou het ook niet geadviseerd hebben zonder daar eerst zelf goede ervaringen mee te hebben. Ik heb na een grondige research op basis van bevindingen van anderen een Areca 1210 gekocht en daar 4 F1's aan gehangen (R5). Deze draaien 24*7 sinds afgelopen juni, en geloof me, die arrayset heeft soms heel hard moeten werken (op lanparties, waar iedereen aan loopt te leechen)
En ik zie op zulke parties (zoals Campzone) bijna alleen maar F1's terug in de grotere servers.

TS heeft al beschikking over de F1 disken, wil deze graag behouden (anders start ie het topic niet) en ik geef hem een advies om daar een betere passende controller voor te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
StraightOn.NL schreef op woensdag 03 december 2008 @ 14:22:

Ik heb toen in ieder geval op advies van iemand hier van GoT het lijmpistool gepakt en de SATA-kabels muurvast geplakt zo recht mogelijk aan/in de schijven ...en echt serieus...sinds toen heb ik nooit meer een probleem gehad...terwijl het ervoor echt 1 op de 5 boots raak (nouja mis dus eigenlijk) was...

probeer dus vooral ze connectors zo recht mogelijk in hun slot te steken en dan te fixeren.
Ik vindt dit een prima advies hoor ...
Ook ik ving geruchten op met op bovenstaande advies gelijkende tips.
Echter in plaats van te lijmen heb ik dure Sata kabels gekocht maar de problemen verdwenen niet. :P
Ik ga nu het "lijmen" overwegen echter zoek ik toch even naar een alternatief.. misschien plakken met sterke tape.
Want waar is waar door de nodige "gedwongen" buigingen in die kabels (achter de videokaart langs, om de interne HDD bay langs ect) is de kans dat ze niet goed contact maken groot.

*EDIT 5:40*

Okidokie
Ik ben net klaar met het aanpassen van de Sata kabels.
Ik heb plakband gezocht en ben vervolgens rondom de stekker kopjes gaan draaien waarbij ik het mond stukje nabij de opening niet overgeslagen heb.
Het gevolg ?
Die stekkertjes zitten nu met dank aan hun dikke plastic kraagjes superstrak en nagenoeg niet beweegbaar in de Sata ingangen 1 & 2. (Lijkt mij een prima alternatief voor vastlijmen :P)
Ook heb ik de stekkertjes die in de HDD's gaan van een nuttig kraagje voorzien.
Tevens (omdat ik mijn systeem overclocked heb) heb ik de spanning op mijn south bridge gelijk maar even verhoogt met meer dan het eerder genoemde halve volt.
Nou ben dus benieuwd of het probleem verleden tijd is..
Ik houdt jullie allen op de hoogte..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2008 05:41 ]

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 04:14:
[...]
Ik ben net klaar met het aanpassen van de Sata kabels.
Ik heb plakband gezocht en ben vervolgens rondom de stekker kopjes gaan draaien waarbij ik het mond stukje nabij de opening niet overgeslagen heb.
Heb je daar een foto van? Ben heel benieuwd nl. :*)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Madshark schreef op donderdag 04 december 2008 @ 01:22:
[...]

Zover je het weet... maar je weet het dus niet zeker?
Dan vind ik het niet terecht om mijn verhaal dan als slecht advies af te doen zonder dat je daar eerst wat meer grondige research over gedaan hebt.
Mijn excuus, ik heb mij een beetje verkeerd uitgedrukt. Ik weet zeker dat voor een paar maand geleden de F1 hardeschijven van Samsung op de blacklist stonden bij Areca. :) Hoe dit op dit moment is durf ik niet met zekerheid te zeggen. In iedergeval lees je genoeg problemen met deze hardeschijven in RAID configuraties, genoeg om te kiezen voor andere hardeschijven welke meer geschikt zijn voor dergelijke opstellingen, bijvoorbeeld de RE edities van Western Digital.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43
_Dune_ schreef op donderdag 04 december 2008 @ 07:21:
[...]

Mijn excuus, ik heb mij een beetje verkeerd uitgedrukt. Ik weet zeker dat voor een paar maand geleden de F1 hardeschijven van Samsung op de blacklist stonden bij Areca. :) Hoe dit op dit moment is durf ik niet met zekerheid te zeggen.
De laatste compatibility list van Areca laat mogelijke problemen zien met de HD103UJ en HD753LJ. Een workaround is om NCQ en buffering uit te schakelen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Fauna schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:23:
[...]
De laatste compatibility list van Areca laat mogelijke problemen zien met de HD103UJ en HD753LJ. Een workaround is om NCQ en buffering uit te schakelen.
Thanks Fauna, ik had nog niet de tijd gehad deze lijst weer op te duikelen. :)

• StraightOn.NL
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 04:14:
[...]

Ik vindt dit een prima advies hoor ...
Ook ik ving geruchten op met op bovenstaande advies gelijkende tips.
Echter in plaats van te lijmen heb ik dure Sata kabels gekocht maar de problemen verdwenen niet. :P
Ik ga nu het "lijmen" overwegen echter zoek ik toch even naar een alternatief.. misschien plakken met sterke tape.
Want waar is waar door de nodige "gedwongen" buigingen in die kabels (achter de videokaart langs, om de interne HDD bay langs ect) is de kans dat ze niet goed contact maken groot.

...........
Ook heb ik de stekkertjes die in de HDD's gaan van een nuttig kraagje voorzien.
Tevens (omdat ik mijn systeem overclocked heb) heb ik de spanning op mijn south bridge gelijk maar even verhoogt met meer dan het eerder genoemde halve volt.
Nou ben dus benieuwd of het probleem verleden tijd is..
Ik houdt jullie allen op de hoogte..
Dat leek mij ook een onderdeel van de problemen...de druk die staat op de kabels/connectors doordat ze gebogen zijn zitten ze dus nooit 100% recht in hun slot...dat heb ik dus ook proberen te fixen met het lijmpistool...die hars wordt over het algemeen vrij hard en daarom neemt deze een deel van de druk weg en fixeert ze in de "juiste" positie.

Het probleem is alleen natuurlijk...als je ooit eens wat wilt veranderen...probeer de rotzooi dan nog maar eens fatsoenlijk te verwijderen :P Dus wat dat betreft is tape mss ook een idee, maar het is minder stug en stevig denk ik. Maar ik hoop natuurlijk dat het afdoende is! Ben benieuwd! 8)

edit:

Ik heb overigens toen ook andere SATA kabels geprobeerd maar dat werkte bij mij ook niet, omdat het probleem als ik zo nu achteraf kijk aan de connectors op de schijf zelf zit...hier zit geen lipje aan oid wat fatsoenlijk vastklikt of het fixeert in de juiste positie. Vandaar dat dat ook misschien geen relaas biedt...Ik vind het al met al zelf ook nog steeds een vreemd verhaal...maarja het werkt nu bij mij...en al heel lang

• Madshark
  • Niet online
Mijn excuus, ik heb mij een beetje verkeerd uitgedrukt. Ik weet zeker dat voor een paar maand geleden de F1 hardeschijven van Samsung op de blacklist stonden bij Areca. Hoe dit op dit moment is durf ik niet met zekerheid te zeggen. In iedergeval lees je genoeg problemen met deze hardeschijven in RAID configuraties, genoeg om te kiezen voor andere hardeschijven welke meer geschikt zijn voor dergelijke opstellingen, bijvoorbeeld de RE edities van Western Digital.
Dat is inderdaad so true. Veel gedonder met F1's en raid-controllers, daarom adviseerde ik ook de Areca (en Perc5i), 1 van de weinige controllers waar ze wel goed op werken.
In de Compatibility list staan ze ook als PossibleProblem** met als onderschift "We had got some usage problem reports by customers, but not all problems are reproductable"
M.a.w. ze hebben 'some' klachten doorgekregen, die ze zelf niet konden reproduceren. Op de forums waar ik destijds research op gedaan had was niemand die problemen had met F1's en Areca.
Ook uit mijn eigen omgeving en ervaring, geen klachten.

Verwijderd

Topicstarter
Bollebout schreef op donderdag 04 december 2008 @ 05:49:
[...]

Heb je daar een foto van? Ben heel benieuwd nl. :*)
Nee sorry op dit moment niet ...
(Als ik me verveel zal ik wel even een foto maken want in zoverre hoef ik dacht ik zo alleen mijn zij paneel even weg te halen.)
Maar toch laat je verbeelding spreken...
Je draait gewoon doorzichtige huis tuin en keuken plakband een x aantal keer rondom de breedte van Sata stekker kop zonder het open mondje te verstoppen en huppa klaar is kees..
Nogmaals ik heb het laagje wat ontstaan is zo dik gemaakt dat beweging amper mogelijk is zelfs als de SATA kabels buigen ect.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2008 08:22 ]

• StraightOn.NL
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 08:20:
[...]

Nee sorry op dit moment niet ...
(Als ik me verveel zal ik wel even een foto maken want in zoverre hoef ik dacht ik zo alleen mijn zij paneel even weg te halen.)
Maar toch laat je verbeelding spreken...
Je draait gewoon doorzichtige huis tuin en keuken plakband een x aantal keer rondom de breedte van Sata stekker kop zonder het open mondje te verstoppen en huppa klaar is kees..
Nogmaals ik heb het laagje wat ontstaan is zo dik gemaakt dat beweging amper mogelijk is zelfs als de SATA kabels buigen ect.
Werkt het dan nu ook? of heb je nog steeds last van uitvallende RAID configuraties ?

Verwijderd

Topicstarter
StraightOn.NL schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:37:
[...]

Werkt het dan nu ook? of heb je nog steeds last van uitvallende RAID configuraties ?
Ik heb tot op heden geen uitvallende raid array nee.
Maar durf het niet nog niet te benoemen als zijnde probleem opgelost.. Te vroeg juichen is net zo erg als het probleem zelf.
Meestal was het bij mij ook 1 op de 4 a 5 koude starts of restart bij installatie van nieuwe drivers dat ik te lezen kreeg in het Raid boot menu degraded ..
Die heb ik de afgelopen 4 koude boots niet gehad ..
Als het 3 weken zonder gezeik oplevert is voor mij de oplossing succesvol en zal ik het verkondigen als het nieuwe Samsung Raid oplossing evangelie !

*edit ik moet er ook wel bij zeggen dat ik het voltage van mijn Southbridge omhoog gekrikt heb ...
Immers had ooit ergens gelezen dat bij overklokken je Southbridge best wat meer prik mag hebben..
Die krijgt nu 1.15v aan prik ten opzichte van origineel iets van 1.05 ofzo..

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 02:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin serieus hoop te krijgen !
Al sinds 5 december geen degraded raids en rebuilds gehad :)
Hoop is gevaarlijk maar aan de andere kant is het ook heerlijk om de PC aan te zetten en tot op heden keer op keer in het Raid scherm alles op groen te zien staan !

• StraightOn.NL
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 02:36:
Ik begin serieus hoop te krijgen !
Al sinds 5 december geen degraded raids en rebuilds gehad :)
Hoop is gevaarlijk maar aan de andere kant is het ook heerlijk om de PC aan te zetten en tot op heden keer op keer in het Raid scherm alles op groen te zien staan !
Ik hoop voor je dat het zo blijft :)

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 21:36
Wat betreft het gebruik van twee merken in één RAID set, dat mag niet echt een probleem zijn. Je zou één van de hardeschijven kunnen verwijderen en vervangen voor een hardeschijf van een ander merk om vervolgens de RAID set te rebuilden. Daarna kun je de tweede Samsung vervangen en weer gaan rebuilden.

Als je RAID doet voor de robuustheid (dus niet Raid-0) is dit precies het verkeerde advies: statistisch is de kans dat ze beide (ongeveer) tegelijk overlijden vrij groot omdat ze vrijwel hetzelfde access-patroon hebben. Dus afhankelijk van de situatie kan het juist zinnig zijn je Raid over zoveel mogelijk merken heen te smeren om single-point of failures eruit te halen.

Verwijderd

Topicstarter
latka schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:37:
[...]

Als je RAID doet voor de robuustheid (dus niet Raid-0) is dit precies het verkeerde advies: statistisch is de kans dat ze beide (ongeveer) tegelijk overlijden vrij groot omdat ze vrijwel hetzelfde access-patroon hebben. Dus afhankelijk van de situatie kan het juist zinnig zijn je Raid over zoveel mogelijk merken heen te smeren om single-point of failures eruit te halen.
Mmm thanks for the tip !
Daar ga ik de volgende Raid array aanschaf rekening mee houden ...

Oh ennuh Straight ON ... Weer een degraded Raid array vrije koude start !!
Heerlijk !! begin al stiekem zorgeloos m'n pc op te starten...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 04:54 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

latka schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:37:
[...]
Waarom wordt dit dan niet toegepast in de datacenters waar ik kom? Dit is werkelijk de eerste keer dat ik dit lees. Overigens draai je juist een RAID configuratie om defecte hardeschijven op te vangen. De stelling die je hier geeft lijkt mij een beetje te ver gezocht. Elke grote systeembouwer zal je aanraden dezelfde hardeschijven in één RAID configuratie te gebruiken.

Maar als je op deze manier verder gaat dan moet je ook niet met Samsung F1 hardeschijven gaan werken, maar degelijke enterprise hardeschijven of hardeschijven die bedoeld zijn om in RAID configuraties te gebruiken zoals bijvoorbeeld de Western Digital RE serie.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 10-12-2008 08:22 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Logischerwijs zou je denken dat ze beiden tegelijk komen te overlijden. Volgens die redenatie is een raid config niet nuttig.

Statistisch gezien juist zal je zien dat het niet zo vaak samenvalt.

En lang leve de hot spares, raid 5 en alle andere combinaties die juist het uitvallen van een disk opvangen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 08:43
_Dune_ schreef op woensdag 10 december 2008 @ 08:19:
[...]

Waarom wordt dit dan niet toegepast in de datacenters waar ik kom? Dit is werkelijk de eerste keer dat ik dit lees. Overigens draai je juist een RAID configuratie om defecte hardeschijven op te vangen. De stelling die je hier geeft lijkt mij een beetje te ver gezocht. Elke grote systeembouwer zal je aanraden dezelfde hardeschijven in één RAID configuratie te gebruiken.

Maar als je op deze manier verder gaat dan moet je ook niet met Samsung F1 hardeschijven gaan werken, maar degelijke enterprise hardeschijven of hardeschijven die bedoeld zijn om in RAID configuraties te gebruiken zoals bijvoorbeeld de Western Digital RE serie.
In de datacenters waar ik kom is dit nochtans standard practice. Niet dat de harde schijven van andere merken zijn maar wel dat de harde schijven van andere batches zijn. Dit omdat wanneer 1 schijf faalt en de hot spare(s) de array rebuilden er een aanzienlijke kans is dat er nog een schijf kapot gaat.

• latka
_Dune_ schreef op woensdag 10 december 2008 @ 08:19:
Waarom wordt dit dan niet toegepast in de datacenters waar ik kom? Dit is werkelijk de eerste keer dat ik dit lees.
Dat weet ik niet, maar als je iets met productontwikkeling hebt gestudeerd dan is dit basisspul. Zie ook Wikipedia.
Elke grote systeembouwer zal je aanraden dezelfde hardeschijven in één RAID configuratie te gebruiken.
Ja, misschien een geval van "wij van WC-eend adviseren..." ook voor je kortingen (en dus je marges) is het handiger 1000* een seagate te bestellen dan 500*seagate en 500*WD.
Tsja, ik ben nu al een jaar of 10 thuis-raid-gebruiker en heb, zeker in het begin, toch wel schijven in paren kapot zien gaan. Voor thuis zijn die enterprise schijven wat te prijzig, maar eenvoudig merken mixen heeft tot op heden in ieder geval geen compleet kapotte arrays meer opgeleverd.

• latka
Motrax schreef op woensdag 10 december 2008 @ 08:23:
Logischerwijs zou je denken dat ze beiden tegelijk komen te overlijden. Volgens die redenatie is een raid config niet nuttig.

Statistisch gezien juist zal je zien dat het niet zo vaak samenvalt.
Correct, het zal nooit exact op hetzelfde moment zijn, het is meer een geval van 'statistisch is de kans groter dat ze samen overlijden' hoeveel groter deze kans is hangt af van veel factoren. Het kan al schelen als de ene schijf boven in de kast zit en de ander onderin (temperatuurverschillen). En of raid nuttig is? Tsja, ik zie raid voornamelijk als snelheidverhoger want het is geen alternatief voor backups.

Verwijderd

Topicstarter
StraightOn.NL schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:41:
[...]

Dat leek mij ook een onderdeel van de problemen...de druk die staat op de kabels/connectors doordat ze gebogen zijn zitten ze dus nooit 100% recht in hun slot...dat heb ik dus ook proberen te fixen met het lijmpistool...die hars wordt over het algemeen vrij hard en daarom neemt deze een deel van de druk weg en fixeert ze in de "juiste" positie.

Het probleem is alleen natuurlijk...als je ooit eens wat wilt veranderen...probeer de rotzooi dan nog maar eens fatsoenlijk te verwijderen :P Dus wat dat betreft is tape mss ook een idee, maar het is minder stug en stevig denk ik. Maar ik hoop natuurlijk dat het afdoende is! Ben benieuwd! 8)

edit:

Ik heb overigens toen ook andere SATA kabels geprobeerd maar dat werkte bij mij ook niet, omdat het probleem als ik zo nu achteraf kijk aan de connectors op de schijf zelf zit...hier zit geen lipje aan oid wat fatsoenlijk vastklikt of het fixeert in de juiste positie. Vandaar dat dat ook misschien geen relaas biedt...Ik vind het al met al zelf ook nog steeds een vreemd verhaal...maarja het werkt nu bij mij...en al heel lang
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 02:10:
[...]

Ik heb tot op heden geen uitvallende raid array nee.
Maar durf het niet nog niet te benoemen als zijnde probleem opgelost.. Te vroeg juichen is net zo erg als het probleem zelf.
Meestal was het bij mij ook 1 op de 4 a 5 koude starts of restart bij installatie van nieuwe drivers dat ik te lezen kreeg in het Raid boot menu degraded ..
Die heb ik de afgelopen 4 koude boots niet gehad ..
Als het 3 weken zonder gezeik oplevert is voor mij de oplossing succesvol en zal ik het verkondigen als het nieuwe Samsung Raid oplossing evangelie !

*edit ik moet er ook wel bij zeggen dat ik het voltage van mijn Southbridge omhoog gekrikt heb ...
Immers had ooit ergens gelezen dat bij overklokken je Southbridge best wat meer prik mag hebben..
Die krijgt nu 1.15v aan prik ten opzichte van origineel iets van 1.05 ofzo..
Bij deze maak ik het officieel !
Het dik intapen van de Sata kabels zodat ze strak op de HDD Sata aansluitingen vast zitten evenals op de aansluitingen op het moederbord WERKT !!!! (excl mogelijkheid dat voltage verhoging southbridge bijdraagt)
Ik heb al 20 probleemloze reboots en koude starts géén degraded Raids gehad !!
En dat terwijl om de 4 of 5 reboots ik de melding kreeg degraded Raid 1 !
HEERLIJK ECHT HEERLIJK !!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 02:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoveel maanden verder heb ik te melden :
Vermoedelijk bij het afsluiten wordt er iets naar mijn schijven geschreven waardoor ze meer dan geregeld (tenminste 1 keer per week) degraded raken.
Ik heb een nieuwe voeding gekocht (van 600 Watt Noisetaker 2 van Enermax) naar een HX 750 Corsair 2 dagen na inbouwen boem weer degraded.
Al eerder had ik alle Sata kabels met plakband zo dik gemaakt dat ze moervast zaten in Sata aansluitingen .. Ook geen heil.
Dacht onlangs dat het mijn Outpost Firewall wel eens kon zijn (Host protection) .. maar nee hoor ondanks afzetten 2 dagen later prijs ...
Heb nu restore op alle schijf partities (heb mijn raid 1 opgedeeld in verschillende partities) uitgezet en de volgende stap is om virtueel geheugen uit te zetten..
Werkt dat niet dan flikker ik beide samsung F1 750 gig schijven het raam uit omdat ik dan vermoedt dat die niet kunnen samenwerken met ICHR 9 of andersom (in dat geval flikker ik m'n moederbord het raam uit)
Maar vergis je niet mijn ICHR 7 in combinatie met twee Seagate schijven deed het uitstekend dus om nou die northbridge gelijk de schuld te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! (pagina 56) firmware updates gedownload voor mijn Samsung F1 disks en voorlopig ziet het eruit dat mijn Samsung schrijven deugdelijk samenwerken met de ICH9R Intel (Matrix) raid setup in mijn systeem.
Las ook dat 90% van alle raid problemen opgelost zou worden door de betreffende firmware patches dus ben REUZE benieuwd en zal zeker laten weten of het eindelijk na máánden gelazer en onzekerheid opgelost is.

*edit*

Still going strong !!
Nog géén enkele degraded raid of rebuild sinds de firmware updates _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 04:28 ]

Pagina: 1