Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3x defecte voeding Antec Sonata 2

Pagina: 1
Acties:

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37
Hallo

Ik heb nu binnen 1 maand tijd 2 compleet verwoeste pc's en 1 met alleen de voeding kapot. Het gaat om 2 computers die in een MKB bedrijfje gebruikt wordt. Leuke en stille kast en een "goed" merk was het motto bij aanschaf, dan maar wat extra betalen.

Echter nu een jaar later zijn bij alle 3 sonata kasten de voedingen kapot in 1 maand tijd. 1 staat in een ander pand en heeft de overige hardware niet beschadigt. Bij de andere 2 is zo'n beetje alles kapot. Wat "chipjes" op de printplaat van de HD's zijn gewoon weggesmolten. Ik denk dan ook aan een fikse piekspanning. Het rare is dat de pc's achter een UPS van APC zitten die op de meest gevoelige stand staat voor spanning verschillen. Geen enkele blackout of wisselingen in spanning gedetecteerd. De server en overige hardware achter de UPS mankeert dan ook niets.

Mijn conclusie:
Schade is niet ontstaan door piekspanning
Schade aan computers is ontstaan door defect in voeding.

Zie ook: Antec Sonata stuk?

De hamvraag: Valt er nog het één en ander te declaren bij Antec(naast de voeding)?
De schade loopt tegen de 1000 euro inmiddels.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 01-12-2008 20:48 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:57

Dark

who tweaked the light?

nee, kan je niet verhalen... meestal staat wel ergens dat vervolgschade niet onder de garantie valt...

edit: je had ook even op de antec site kunnen kijken, daar staat bij punt IV:
Antec shall not, in any event, be liable for any incidental or consequential damage
edit2:
Afbeeldingslocatie: http://xs234.xs.to/xs234/08491/picture_016983.jpg.xs.jpg
ze gaan wel snel stuk, idd... hier ook...

[ Voor 75% gewijzigd door Dark op 01-12-2008 23:24 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
Dark schreef op maandag 01 december 2008 @ 23:13:
meestal staat wel ergens dat vervolgschade niet onder de garantie valt...
Vervolgschade valt sowieso niet onder de garantie want garantie gaat alleen over het product zelf.
Daarnaast sta je bij gevolgschade (volgens mij heet het zo) ook wettelijk gezien niet erg sterk. Alleen als Antec wist dat er een serie voedingen slecht was, in er misschien sprake van nalatigheid door het niet te melden en kan je daar misschien iets mee.

Als alle 3 de getroffen machines achter een zelfde soort UPS stonden kan dat natuurlijk ook de oorzaak zijn

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Je hamvraag lijkt me al beantwoord :)

Overigens vind ik het wel vreemd, 3 voedingen in 1 maand (en pas na een jaar tijd). Ik zet deze toch even door naar overige hardware (tweaking is niet echt het forum voor dit soort zaken :) )

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb een tijdje op een RMA afdeling gewerkt van een webshop en ook hier kwamen in die tijd ontzettend veel Antec voedingen terug die gesmolten waren. Dit is een veel voorkomend probleem bij de Sonata II kasten.. Er zit niets anders op dan gewoon nieuwe computers/voedingen te kopen.
Alleen als Antec wist dat er een serie voedingen slecht was, in er misschien sprake van nalatigheid door het niet te melden en kan je daar misschien iets mee.
Antec wist hier wel vanaf. Snap alleen niet dat na 2 jaar nog steeds hetzelfde probleem hebben met die voedingen...

TS als je nog meer van dit soort voedingen in huis hebt zou ik deze snel vervangen..

[ Voor 40% gewijzigd door MeijsteR op 02-12-2008 08:36 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37
MeijsteR schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 08:28:
Ik heb een tijdje op een RMA afdeling gewerkt van een webshop en ook hier kwamen in die tijd ontzettend veel Antec voedingen terug die gesmolten waren. Dit is een veel voorkomend probleem bij de Sonata II kasten.. Er zit niets anders op dan gewoon nieuwe computers/voedingen te kopen.

[...]

Antec wist hier wel vanaf. Snap alleen niet dat na 2 jaar nog steeds hetzelfde probleem hebben met die voedingen...

TS als je nog meer van dit soort voedingen in huis hebt zou ik deze snel vervangen..
Voorzover ik me kan herinneren waren dit ze. Voeding vervangen omdat ie kapot is-->NP :) maar een hele computer moeten vervangen vanwege het doorlaten van te hoge spanning vind ik toch echt een slechte zaak van Antec. Ik zal vandaag eens een mailtje sturen naar antec. Mss dat er iets te regelen valt, niet geschoten altijd mis. Die UPS zal het wel niet zijn aangezien die andere pc gewoon bij iemand in de huiskamer staat. Bij de eerste pc die kapot ging had ik zoiets van "kan gebeuren" maar bij de 3e begon het toch echt wel te dagen dat er iets goed mis is met de voedingen in de Sonata kasten.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:57

Dark

who tweaked the light?

even google op fuhjyyu (merk van de condensators): http://www.google.nl/search?q=fuhjyyu ...
leert dat dit een vaak voorkomend probleem is met antec voedingen...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Antec PSUs zijn idd brak als wat mbt condensatoren.
Nog los van persoonlike ervaringen zijn ze hier op het werk ook berucht

Dat gezegd, dat geldt even goed op beide locaties. Het kan toeval zijn dat ze op de ene locatie geen problemen hebben en op de andere wel, maar het kan ook externe invloeden zijn. Je hebt met de UPS problemen op de inputspanning redelijk ondervangen, dus is het zaak om te kijken naar de andere aansluitpunten:

- display
- audio
- I/O en/of printers
- netwerk

Van de eerste drie zou ik verwachten dat ze op dezelfde UPS zouden zitten als de PSUs zelf, maar netwerk kan een ander verhaal zijn. Is er misschien ergens in het pand een andere PC die niet geaard aangesloten is? Dan zou hij zichzelf over de GND van je UTP kunnen aarden. Dan nog lijkt het me raar als specifiek dat de caps in je PSU zou beschadigen, maar ik weet dat het bijv. routers en modems over de zeik kan krijgen en als die caps sowieso echt marginaal waren zou het ze net over het randje kunnen duwen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1