Toon posts:

AMD Athlon 3700 2.4 CPU probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben net nieuw op het forum, en meteen al een (lastige) vraag:

Zojuist heb ik op mijn (ouderwetse) ASROCK K8Upgrade-Vm800 moederbord een nieuwe AMD Athlon 64 3700 2.4ghz geplaatst (Code die erop staat: ADA3700AEP5AP en had hiervoor een AMD Sempron 3400 2.0ghz die zonder problemen werkte)

Het probleem is alleen dat mijn pc hem ziet als een AMD Engineering Sample 801mhz , nu is dat engineering sample geen ramp zover ik weet, maar wél de snelheid.

Ik heb op internet wel gezien dat meerdere mensen dit probleem hadden, maar heb geen goede oplossing kunnen vinden. Ik heb in mijn BIOS al de multiplier op 12x 2400mhz gezet, echter 'voert' hij dit niet echt door, en staat hij alsnog op 800mhz in Windows Vista.

Een bios update heb ik al uitgevoerd via de ASROCK site, en mocht ook niet baten.

Ik ben nu eigenlijk ten einde raad, en wat ook nog vreemd is: als mijn PC van het stroom af is geweest start hij niet op en blijft het scherm zwart, maar na een druk op de reset knop start hij wél op; geen normale procedure dus.

Ik hoop dat iemand mij hier zou kunnen helpen! Want om nu weer mijn oude processor erin te moeten doen is misschien ook weer zonde. Hieronder nogeen foto bijgevoegd van een AMD tooltje en CPU-Z:

Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/9677/cpuwh1.jpg

Groeten,

InsightMusic.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Lees dit stukje van de FAQ eens door, daar staat je antwoord.

PMG FAQ

Verder kan het goed zijn dat je een oude versie van dat programma gebruikt. Er staat immers niet voor niets Copyright 2000.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Vreemd, volgens de site van Asrock wordt een 3700+ wel ondersteund, echter de CG stepping.

Hier beweert iemand dat een 3700+ met dezelfde code als die van jou een CO stepping is, en daarom niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik al eens gelezen maar ik kon er zelf geen oplossing uithalen.

Dat AMD tooltje is trouwens de enige die te downloaden is bij mijn moederbord van de AMD-site, en aangezien CPU-Z (wel laatste versie) het ook aangeeft, is het echt 800mhz.

Cool'n'Quiet heb ik in mijn BIOS trouwens uit staan.

#DapperDen: Je wilt dus zeggen dat ik hem eigenlijk niet meer aan de praat krijg en dus gewoon niet werkt? Zou wel flink balen zijn :'(

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2008 20:40 ]

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 20:26:#DapperDen: Je wilt dus zeggen dat ik hem eigenlijk niet meer aan de praat krijg en dus gewoon niet werkt? Zou wel flink balen zijn :'(
Zover wil ik ook niet direct gaan, het is alleen wat ik er zo snel over kon vinden. Wellicht is er hier toch wel iemand die nog een suggestie heeft.
Het rijmt alleen helaas wel met het feit dat de ASRock site een CG stepping vermeldt en dat die van jou wellicht een andere stepping is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar. Maar dan vraag ik me af; waarop zou die andere stepping moeten werken dan?
Ik had echt nooit gedacht dat als je een CPU ging kopen je ook nog verschillende 'series' had en daar ook nog is op moet letten, ik ging er gewoon vanuit dat hij direct ondersteund zou moeten worden.

Ik hoop dat iemand nog een goede suggestie of hulp heeft hier.

• dion_b
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, leren van deze ervaring en volgende keer niet de aanname doen dat je geen verschillende 'series' hebt...

Oslik blyat! Oslik!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Je zou eventueel nog wat aparte FSB snelheden kunnen proberen (12x199, 12x201), wellicht dat 'ie dan wel gewoon op ongeveer de juiste snelheid boot.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als je 'm belast blijft 'ie op 800mhz lopen? Geen cool 'n quiet of zoiets wat 'm omlaag klokt?

En als je echt een engineering sample hebt gekocht, issie wel zeldzaam, maar waarschijnlijk ook de reden dat 'ie niet lekker gedetecteerd wordt ;)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist CPU werkend gekregen :D

dankzij een speciaal gemaakt BIOS die ASROCK me heeft verstuurd. Enige probleem is dat hij nogsteeds niet goed opstart en eerst op reset moet drukken, en hij word errug warm, gooide me pc net toch maar even uit op 80graden....

• dion_b
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, dat is een meevaller - maar mogelijk wel een gevaarlijke. Asrock borden staan niet bepaald bekend om goede kwaliteit onderdelen met veel headroom. Als hij zo warm wordt trekt hij ook veel stroom, mogelijk meer dan de voltage regulators aankunnen.

Zorg als je de gok toch wilt wagen minimaal voor zeer goede koeling, niet alleen van de CPU maar ook van de onderdelen er omheen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb nog een originele AMD Sempron 3000 1.8ghz koeling op zitten, (een upgrade naar een Sempron 3700 2.0) trok ie denk ik nog wel, maar deze is hem denk toch iets té.

Daarom binnenkort langs de shop voor een nieuwe koeling + een nieuwe voeding denk ik omdat hij nog steeds niet goed opstart en ik dan eerst de resetknop nog moet indrukken.. ook wil ik nog een nieuwe videokaart die minimaal 450watt vereist en heb er momenteel 400 inzitten, hoop dat ik dan eindelijk klaar ben en hij weer prima werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:08:
Ja ik heb nog een originele AMD Sempron 3000 1.8ghz koeling op zitten, (een upgrade naar een Sempron 3700 2.0) trok ie denk ik nog wel, maar deze is hem denk toch iets té.

Daarom binnenkort langs de shop voor een nieuwe koeling + een nieuwe voeding denk ik omdat hij nog steeds niet goed opstart en ik dan eerst de resetknop nog moet indrukken.. ook wil ik nog een nieuwe videokaart die minimaal 450watt vereist en heb er momenteel 400 inzitten, hoop dat ik dan eindelijk klaar ben en hij weer prima werkt.
Ja deze proc lust wel wat meer stoom, dus wordt hij ook warmer. Neem een goede koeler, als je de search even gebruikt kom je vast wel iets bruikbaars tegen. Lees zoals kalizec hierboven al zegt even de PMG FAQ door, staat veel informatie in.

Post trouwens je specs eventjes, vooral je voeding (merk ed.).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2008 18:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal zo even goede de FAQ doorlezen ja.

Mijn specs:
Windows Vista Ultimate
2gb geheugen
256mb ATI Radeon 9600 (wil er een ATI Sapphire HD3850 512mb van maken = alleen 450watt voeding vereist)
AMD Athlon 64 3700 2.4 ghz (momenteel op 2.0 draaiend ivm hitte)
160GB HD
Voeding = 400 watt merkloos

Verwijderd

Dat opstart probleem komt hoogstwaarschijnlijk door je voeding, die kan niet in 1x genoeg amperage leveren om het systeem normaal te starten denk ik. Koop dus een andere voeding en een goede koeler, en die laatste twee probleempjes zullen ook weg zijn.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
nieuwe cpu, nieuwe voeding, nieuwe videokaart, nieuwe koeler,...
gezien de belachelijk lage ram prijzen had je volgens mij beter de overstap gemaakt naar een s775 of AM2+ platform
een nieuwe mobo+ram hoeft niet zo veel te kosten, maar nu geef je redelijk wat geld uit, waarna je nog steeds met een vrij traag single-core systeem eindigt

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:45:
Zal zo even goede de FAQ doorlezen ja.

Mijn specs:
Windows Vista Ultimate
2gb geheugen
256mb ATI Radeon 9600 (wil er een ATI Sapphire HD3850 512mb van maken = alleen 450watt voeding vereist)
AMD Athlon 64 3700 2.4 ghz (momenteel op 2.0 draaiend ivm hitte)
160GB HD
Voeding = 400 watt merkloos
Voeding merkloos? Daar zit toch wel een stickertje op, zoja maak even een scherpe leesbare foto, kunnen wij je wat meer vertellen.

Zoals hierboven gezegd is het waarschijnlijk je voeding, maar kijk voor de zekerheid ook eventjes naar bolle condensators op je mobo (welk type mobo?).

Over de upgrade tip, gooi er een gig extra in (als je 64 bit OS draait 2 gig), de prijzen zijn zo laag, en je krijgt er een hoop extra "flow" voor terug in Vista.

Als je een A-merk voeding (te vinden in de PMG FAQ) hebt kun je denk ik wel toe met een 400w voeding, zorg hoe dan ook voor een goede voeding. Het kost bijna niks extra en bespaart je een hoop ellende.

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, moederbord vergeten: een ASROCK K8upgrade VM800.

Heb helaas maar 2 geheugen slots voor max 2gb, dus dat word hem niet.

Er zit inderdaad een stickertje op, maar geen duidelijk A-merknaam. Achteraf had ik ook inderdaad beter naar AM2 kunnen upgraden, ik dacht namelijk dat een nieuwe CPU + videokaart wel moest lukken, zonder te weten dat dit er allemaal bij kwam kijken. Als ik het had kunnen overzien had ik inderdaad dat gedaan maar het is helaas niet anders meer, sowieso voor mijn doen kan ik weer even vooruit als het straks weer goed draait + die nieuwe videokaart (ben geen zware gamer).

Een 400watt A-merk voeding zou dus ook voldoende moeten zijn met die nieuwe videokaart? (die 450watt vraagt)

Verwijderd

Bij advies voor een videokaart gaan ze uit van een gemiddeld gebruik voor de rest van het systeem.

Maar maak eens een foto van dat stickertje, kunnen wij zien over welke waarden we praten. Als je een 450W A-merk voeding koopt heb je wel wat meer speling, en dat kan in principe nooit kwaad.

maw: De fabrikanten spelen op zeker ivm mensen die een Qtek 550watt kopen en denken dat die 550watt continu kan leveren (even de individuele lijn-belastingen daargelaten).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2008 06:51 ]

Pagina: 1