Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik zit al tijden in mijn hoofd met het bouwen van een computerkast, dus een casebuild en ik zit nu een paar maanden op het Hout en Meubilering College en toen stelde een leraar voor dat het misschien een goed idee was dit te gaan doen onder de opdracht wangenmeubel(wat dus inhoudt dat je een meubel maakt die op 2 stukken plaatmateriaal steunen i.p.v. poten) ik ben nu dus nog in de ontwerpfase en omdat het een houtopleiding is ga ik echt helemaal van scratch beginnen. Ik ben van plan om met MDF te beginnen en misschien later te fineren. Echter ben ik nu nog in de ontwerpfase en heb een aantal vragen:

Hoe beginnen jullie als het ware aan een ontwerp? is dit vanbinnen uit of van buiten? ik kan me goed voorstellen dat jullie eerst een computeropstelling in sketchup maken en daaromheen een kast maken. Maar als je nou van buitenaf een computerkast ontwerpt, hoe maak je dat dan weer pas met een ATX moederboard en al zn add-ons?

Verder had ik nog een vraag m.b.t. extra's, een casebuild zo geen casebuild zijn zonder leuke gadgets enzo :P maar hoe passen jullie die in een case? ik bedoel dus maken jullie een case naar de gadets(bijvoorbeeld tft window) of ontwerpen jullie een kale 3D vorm en kwakken jullie die vol met apperatuur.

ik zit er zelf aan te denken bijvoorbeeld om een tft scherm er in te verwerken en misschien een function panel en een rookgenerator.

Het probleem van een casebuild als schoolopdracht is wel dat je van te voren echt een definitief ontwerp moet hebben inclusief urenplanning en kostenplaatje, dit maakt het ontwerpen van zoiets complex ook niet veel makkelijker natuurlijk :P

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Iets complex maken zonder definitief ontwerp, dat is pas moeilijk.

Bedenk eerst wat je precies wilt maken. Welke vorm moet het hebben, rond, vierkant, driehoekig? Zo heb je een beetje een basis en een thema, daar kun je de rest omheen ontwerpen. Die basis moet je toch eerst op papier ontwerpen, bij mij komt het bijna niet voor dat ik een idee krijg terwijl ik het in 3D aan het uitwerken ben. Je bedenkt een idee en detailleert dat op de computer, andersom werkt niet.

Of ik van binnen naar buiten of andersom ontwerp weet ik niet, ik begin gewoon bij de belangrijkste onderdelen en zorg dat die erin passen (nu niet gaan mekkeren over Cubeleon aub :X) en daarna komen de kleine details als fancontrollers en schermpjes en leds wel.

En als laatste, MDF is niet echt hout he. Ik verwacht wel wat beters van een houtopleiding. Jullie hebben de materialen en de tools, dan zou ik MDF echt links laten liggen.

Casemod: Cubeleon

• Hrugnir
Over MDF, de hoofdvormen van een computer blijven toch afmetingen voor plaatmateriaal, tenzij ik echt een hele rare case wil maken(lees geen grote hoofdvorm) dan is het toch weinig functioneel om duurder massief hout te gebruiken ipv MDF met een mooie hardhout fineer erover heen. Van de tweede klassers bij ons op school heb ik ook veel gezien dat ze gewoon met MDF aan de gang gegaan zijn. Verder is het denk ik ook iets waar het beroep meubelmaker naar geëvolueerd is, naar het werken met plaatmateriaal. Het is namelijk ook gewoon een deel van onze opleiding.

Maar omdat het een schoolopdracht wordt gaat er qua technieken en afwerking wel wat van me verwacht worden hoor maak je maar geen zorgen :P en het zou best kunnen dat die eisen ervoor gaan zorgen dat het bijvoorbeeld wel massief hout moet worden omdat het timmergedeelte aan de case anders niet toereikend is.

Maar ontwerptechnisch zou het misschien handig zijn als ik een minimummaat voor het mobo plus aanhangsels bedenk(bijvoorbeeld 30X20X30) en dan de verdere hardware later pas een plekje geef(dus voeding en drives e.d.)

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10 00:47
in jouw geval zou ik het alsvolgt aanpakken:

1) ontwerp de buitenkast, met de vormen en de eigenschappen die je hebben wilt.
2) ga in die kast in sketchup alle componenten één voor één inpassen, maak aanpassingen waar nodig.
3) nu heb je de hoofdkast. Ga jezelf nu afvragen welke gadgets goed zullen staan en welke niet, en probeer ze in te passen zonder verdere aanpassingen.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ohja, over sketchup. Dat is niet echt een volledig ontwerpprogramma, gebruik daar iets professionelers voor als SolidWorks als dat mogelijk is.

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Ben zelf ook aan de slag gegaan in mdf. Voordeel, mdf is makkelijk te bewerken, nadeel, stoft als de neten en is erg zacht. Wat helpt, flink in de verdunde lak en afgeronde randjes.

Absoluute voorwaarde, geheel uittekenen het liefst 3d in een cad programma.

Reden voor mij om zelf wat in elkaar te zetten, een volledig geluidsdichte behuizing (geen kieren en gaten - op de achterkant na - en massa ter verkoming van resonantie).

Kast moet ik nog maken, 15mm mdf, gewicht ruim 8 kg. Tekening gereed.

• Hrugnir
We hebben op school autocad dus ik verwacht dat ze daar wel een technische tekening uit verwachtten :P Maar sketchup of iets dergelijk kan denk ik best makkelijk zijn voor mezelf als overzicht en om het ontwerp te nuanceren.

Ik heb trouwens net het opdrachtenboekje nog eens goed doorgelezen en ik zie net dat er in ieder geval een deurtje of lade in het meubel moet komen, lol dat gaat nog wat worden :P schept ook wel weer mogelijkheden natuurlijk

Aan de officieele opdrachten uit het boekje ga ik me zowieso niet houden want ik zou er dan maar 9 weken aan mogen werken en dat is dan toch echt te weinig, ik ga zorgen dat ik een aantal niet met hout gerelateerde zaken van te voren op orde heb zoals voeding modding plexiglazen details en hardware brackets want ik kan dan goed mijn tijd gebruiken^^

Ik loop trouwens wel wat op de zaken vooruit want het is een opdracht die tegen het eind van het jaar pas ingaat maar alvast wat voorbereiding kan geen kwaad O-) als ik eenmaal begonnen ben maak ik tegen die tijd ook wel een CIP topic aan zodat jullie het kunnen volgen

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 11:42

Poenzkie

Just being Hendrick

Ik zou als ik jouw was het volgend doen:

- Een schets maken van hoe je je case eruit wil laten zien. En waar je dat deurtje of laadje nu voor wilt gebruiken. Maten zijn hier eigenlijk nog niet erg belangrijk. Maar houd wel rekening met de hardware.
- Kijken hoeveel ruimte je hardware nu daadwerkelijk nodig heeft. En hoe je je voeding etc in gaat bouwen. Pak desnoods een aantal hardware dingen erbij en meet ze op.
- Ga nu aan de slag met het definitieve ontwerp van je kast met de juiste maten etc. En werk daarna alle losse onderdelen uit in kleine bouw tekeningen zodat je met die aan de slag kunt gaan. En uiteindelijk alles in elkaar kan zetten.

Zo splits je je project ook op en kan je beter schatten hoeveel tijd je aan elk onderdeel kwijt bent.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 09:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het ontwerp is wat mij betreft grotendeels afhankelijk van wat je erin wilt stoppen. Je kunt voor een "standaard" ATX-vorm kiezen of voor iets compleet anders.
Zelf ben ik bezig met een soort kubusje, maar dat komt dan ook omdat ik een mini-itx bordje heb.
Kijk eventueel even rond in mijn fotoalbum voor wat inspiratie:
http://picasaweb.google.com/w32.biohazard/

• Hrugnir
Ik dank jullie allen voor jullie hulp >:)

morgen op school ga ik eens het een en ander op papier proberen te zetten en kijk ik gewoon wel hoever ik kom :P

even offtopic @ Thrackan hoe ga jij dat schermpje aansturen eigenlijk? is daar standaard software voor te vinden of moet je dan echt zelf kunnen programeren?

Verwijderd

Voor zover ik weet zijn er wel van die programma's die een schermpje aanstuurt via een printerpoort. Verder weet ik er niks van.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

LlamaWereldOver schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:25:
Ik dank jullie allen voor jullie hulp >:)

morgen op school ga ik eens het een en ander op papier proberen te zetten en kijk ik gewoon wel hoever ik kom :P

even offtopic @ Thrackan hoe ga jij dat schermpje aansturen eigenlijk? is daar standaard software voor te vinden of moet je dan echt zelf kunnen programeren?
Als ik een toffe videokaart had op het bordje had ik m met VGA aangesloten. Nu (voorlopig) even via S-Video.
Misschien dat ik nog ergens een mooi PCI videokaartje op de kop tik die wel csynch en interlacing ondersteunt, en custom resoluties aan kan.

Maar ontopic, heb je al een basisidee/vorm?

• Hrugnir
ik heb wel een basisidee ongeveer ja, waar ik nu over aan het denken ben is om een pc met verschillende 'eilandjes' te bouwen dus als het ware een hoofd module met moederboard waaraan een module gemaakt wordt met de voeding en een creatieve manier van kabel verwerking, en dan misschien een module met de drives.

Maar ik heb me nog niet echt op een bepaalde vorm vastgelegd ofzo, verder moet ik ergens nog een lade of deur in gaan verwerken en ik denk dat ik dat meteen ga combineren met een usb inbouwhub en dat je dan lekker uit het zicht bijvoorbeeld een mp3 speler kan opladen en misschien ruimte voor een externe HDD of iets dergelijks ik zal morgen wel een schetsje maken ok? Verder lijkt het me ook heel mooi om een 'massief' stuk kast te hebben dus in 1 brok als het ware met een uitbouw bestaande uit een balkenconstructie waar dan bijvoorbeeld een air- intake komt

Ik heb opzich ideeen zat :P alleen nog een concreet plan en modspullen en mn schoolwerk genoeg op orde maken.... :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

• Hrugnir
lol das best gaaf eigenlijk :P verwacht alleen dat die beestjes dan hordendol gaan worden maargoed :P ik heb nu net even een schetsje gemaakt(eigenlijk de zoveelste al) ik moet er alleen even bijzeggen dat ik in brainstorm schetsjes geen les heb gehad :X

verder is dit gewoon een uitwerking van wat ideeen, ik heb trouwens al meerdere schetsjes gemaakt met een hoogte verschil en een monitor ingebouwt. dat hoogteverschil gat er in ieder geval in een bepaalde vorm komen de monitor weer ik nog niet :P

Verder zijn die 'zijwanden' oftewel wangen een vereiste van de opdracht maar hier kan ik heel veel in varieeren, al zou ik nou de platen aan de zijkant van de case een stukje door laten lopen zodat ze als het ware pootjes vormen voldoet het ook al aan de definitie van wangenmeubel

edit: ik ben vandaag op een excursie geweest naar een bedrijf in Rotterdam dat hele exclusieve scheepsbetimmeringen maakt(De Klerk) voor jachten van 50-100 miljoen. Hoe ze daar meubels maken is in principe ook gewoon MDF of kunstof met daarover fineer alleen wordt er ongelofelijk veel tijd aan afwerking besteedt :O :P (ze gebruiken daar MDF en Kunststoffen onder andere om gewicht laag te houden)

Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/tekening.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Hrugnir op 02-12-2008 20:21 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dus een "wangen" meubel is eigenlijk een meubel dat panelen als poten heeft?
Ik ga eens even voor je schetsen wat ik dan zou maken :P
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~rieken/pics/schetsje.png

[ Voor 19% gewijzigd door Pathogen op 02-12-2008 20:46 ]

• Hrugnir
zulke halfronde inhammen kunnen heel mooi zijn(en veel werk^^) maar als ik zo'n constructie zou gebruiken zou ik er geen scherm meer aan toevoegen denk ik, dan doe je die mooie contouren onrecht aan :P ik vind een lade of deurtje een beetje lastig in het geheel te passen eigenlijk, ik weet dat veel cases een deurtje voor de 'lelijke' cd drives hebben(ik heb dat nu ook) alleen dit is niet erg practisch en is wat mij betreft een minpunt aan mijn huidige kast :P

Jouw toepassing van de wangen is wel beter uitgewerkt dan de mijne :P een nu tweede klasser heeft ook een dergelijke toepassing gemaakt voor de wangen(alleen dan bij een hoekkastje)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb gewoon even alles in een basisvorm gepropt :P Altijd fijn zo'n tabletje om mee te tekenen.
Maar goed, het is een idee en misschien kom je nog wel op leuke ideetjes op deze manier.

• Hrugnir
ik ben ondertussen al weer een heel stuk verder in mn ontwerp proces.
Mn leraar vind dat ik genoeg weet om de technische tekening(A1) voor de kale kast al kan maken.
Mijn schema ziet er nu als volgd uit: bouw technisch de puntjes op de i zetten, dan vervolgens zorgen dat ik op school de rest van mn zaakjes op orde heb zodat ik ook daadwerkelijk aan mn kast mag beginnen :P los van de zaken op school ben ik langzaam onderdelen aan het verzamelen om mn computer op te leuken of om bepaalde functies te behouden(later hier meer over)

Het idee van de schoolopdract is dus een 'wangenmeubel' met wangen van 600 bij 400 mm(wangen zijn platen die tot de grond doorlopen). De wangen moetten van dubbeldik mdf zijn en gefineerd en hergelijst worden(oftewel aan de kopse kant een dun reepje hout van een paar mm en aan de langshoutsekant iets van essen fineer).

De rest van de kast mag ik eigenlijk vrij bepalen. het mag alleen niet groter zijn dan 500x500x700(beetje lastig te combineren maargoed) het is mij ook niet gelukt want mijn kast moet langer zijn dan 800 vanwege 2 tftschermen van beide 400 mm breed.

hier dan even een plaatje, je ziet hier een skelet(niet definitief) van een kast met als bovenste en onderste plaat een 16mm dik zwart gelakte mdfplaat, de 'zijkanten' zijn van plexiglas en de achterwand waar geen monitoren achter komen te staan wordt een scharnier in gebouwt zodat ik nog kan tweaken :P

Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/DSC_0305.jpg

De monitoren komen als het ware achter de plexiglazen plaat, maar ze zijn zelf niet fysiek vastgemaakt aan de plaat. De bevestiging komt van een losneembare dubbele monitorsteun aan de achterkant die aan de bodem en aan het plafond vastgemaakt wordt. Op deze steun wordt waarschijnlijk ook het moederboard bevestigd. de 5.25" slots komen in de 'wang' aan de rechter kant als je vanaf de monitoren kijkt. er komt een waterkoeling setje in(dubbel slot) een fancontroller en een dvdspeler. Misschien komt er ook nog een paneeltje in met schakelaars voor eventueele verlichting aan en uit te zetten. De monitoren hebben aan de achterkant een vesawallmount stel schroeven alleen zijn deze niet heel erg lang, wat ik dus ga doen is een 120x120 gat uit de monitorsteun te zagen die trouwens van 16 mm mdf is en daar dan een aluminium plaat overheen te schroeven waardoor de schroeven van de monitor makkelijk door het veel dunnere aluminium paneel heen kunnen.

van dit verhaal heb ik trouwens ook 2 foto's

Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/DSC_0306.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/DSC_0312.jpg

ik ga als ik eenmaal met de daadwerkelijke bouw begonnen was ook een cip aanvragen geen zorgen hoor!!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

even een fanguard vergeten te plaatsen >:) hamster gehakt O-)

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Pagina: 1