Toon posts:

asus p5q deluxe of msi p45 platinum of iets anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een nieuwe pc mag samenstellen.
Ik heb bladen en het internet afgestruind naar wat is er voor wat ik er mee wil.
Ik wil een kast (met inhoud natuurelijk :-)) gebruiken voor videobewerking, games (recente uitgaven zoals call of duty, nieuwst james bond etc). Daarnaast ook voor softwareontwikkeling (.net)
Er is veel op de markt dus is het lastig keuze te maken, nu heb ik wat gevonden, waarvan ik dacht daar heb ik een leuke kast. Maar toch doorzoeken op internet etc, heb ik toch het gevoel is dit een goed keuze of hebben jullie nog goed tips:
Processor : intel quad 9550
Casing : Zalman GS 1000 zwart
Moederbord : Asus p5q deluxe of msi p45 platinum
Geheugen : 4GB Geil Ge24GB800C40c of 4GB OCZ2G8002G (2 x 2gb banken gewenst)
Harddisk : 2x 1TB Samsung F1spinpoint in raid opstelling
Videokaart : Saphire HD 4870 of 2x Saphire HD4850
DVDbrander : standaard zwart brandertje
Voeding : Zalman ZM600HP

Mijn budget zit zo rond de € 1300,00. Deze configuratie komt er net boven uit, maar ok
Ik heb geen overklok ervaring, heb er ook geen woeste plannen mee, maar als er mogelijkheid is wil ik er beste wel meer experimenteren, maar daardoor nu extra € uit te geven alleen voor een leuke overklok mogelijkheid, hoeft van mij niet.

Graag zou ik jullie reactie op deze configuratie hebben. Suggesties tips, andere componenten voor stabielere samenwerking is ook van harte welkom.

Zelf zit ik te twijfelen of ik de asus of de msi moet kiezen.

Alvast bedankt voor het reageren.
Klaasjan

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Als je voor de Sapphire HD4850 gaat,zorg dan dat je de nieuwe krijgt.Deze heeft een dual-slot koeler.Die erg goed koelt.De oude HD4850 is langer en heeft een single slot koeler,die niet goed koelt.

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Wat heeft jou voorkeur? Wat is je ervaring met Asus/MSI.

Persoonlijk zou ik voor de Asus gaan maar dat is min of meer een voorkeur omdat ik al heel mijn leven Asus moederborden heb gehad en er tevreden over ben. Om eerlijk te zijn heb ik niet veel ervaring met MSI behalve dat ik ze er wat speels vindt uitzien maar dat is persoonlijk.

En leg de specs van de moederborden tegen over elkaar, ik denk eigenlijk dat het niet zoveel uit gaat maken als je niet gaat overclocken.

Succes met je keuze!

Owja, welke Raid configuratie ga je gebruiken? Om alles in Raid 0 te zetten (striping) lijkt mij niet zo verstandig. Mits je elke dag een goeie backup maakt ;) als hier namelijk 1 schijf wegvalt door een defect ben je zo goed als alles kwijt.

[ Voor 19% gewijzigd door Mavvie op 30-11-2008 17:17 . Reden: Tip! ]

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goede tip, die had ik nog niet gelezen. Heeft de HD4870 hetzelfde?
Even een "domme vraag", ik ben niet zo technisch ingevoerd in dit werk, maar hoe is het te zien dat je dualslot koeler heb. Weet jij ergens afbeeldingen van oud en nieuwe (ik zal ook nog kijken).
kobus71 schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:08:
Als je voor de Sapphire HD4850 gaat,zorg dan dat je de nieuwe krijgt.Deze heeft een dual-slot koeler.Die erg goed koelt.De oude HD4850 is langer en heeft een single slot koeler,die niet goed koelt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie.
Ik heb nu ook een asus, maar ben wat ontevreden over de frequentie van updates en de uitleg bij de updates, maar het bord is lekker stabiel. maar ik sta altijd open voor andere merken.
Ik hoorde dat MSI een stabiel merk en bord heeft. De MSI is een paar tientje goedkoper dan de asus.
Als ik het goed heb zijn beide borden geschikt voor crossfire met allebij pci express 16x.
Als ik verschillende testen bekijk, is dan de een en dan de andere beter in de score.
Bij hardware.info krijgt de msi de golden award en de asus de silver award.

Ik heb wel bewust voor ddr2 gekozen om dat dat goedkoper en de prestatiewinst is minimaal.

ik ga raid 1 gebruiken (mirroring) 0 leek me ook al niet wenselijk, zeker omdat bij mijn huidig computer mij schijf gecrashed is en die andere het ook niet meer lang uithoud.
Mavvie schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:16:
Wat heeft jou voorkeur? Wat is je ervaring met Asus/MSI.

Persoonlijk zou ik voor de Asus gaan maar dat is min of meer een voorkeur omdat ik al heel mijn leven Asus moederborden heb gehad en er tevreden over ben. Om eerlijk te zijn heb ik niet veel ervaring met MSI behalve dat ik ze er wat speels vindt uitzien maar dat is persoonlijk.

En leg de specs van de moederborden tegen over elkaar, ik denk eigenlijk dat het niet zoveel uit gaat maken als je niet gaat overclocken.

Succes met je keuze!

Owja, welke Raid configuratie ga je gebruiken? Om alles in Raid 0 te zetten (striping) lijkt mij niet zo verstandig. Mits je elke dag een goeie backup maakt ;) als hier namelijk 1 schijf wegvalt door een defect ben je zo goed als alles kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 17:53 ]

• Mavvie
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:52:
Dank voor je reactie.
Ik heb nu ook een asus, maar ben wat ontevreden over de frequentie van updates en de uitleg bij de updates, maar het bord is lekker stabiel. maar ik sta altijd open voor andere merken.
Ik hoorde dat MSI een stabiel merk en bord heeft. De MSI is een paar tientje goedkoper dan de asus.
Als ik het goed heb zijn beide borden geschikt voor crossfire met allebij pci express 16x.
Als ik verschillende testen bekijk, is dan de een en dan de andere beter in de score.
Bij hardware.info krijgt de msi de golden award en de asus de silver award.

Ik heb wel bewust voor ddr2 gekozen om dat dat goedkoper en de prestatiewinst is minimaal.

ik ga raid 1 gebruiken (mirroring) 0 leek me ook al niet wenselijk, zeker omdat bij mijn huidig computer mij schijf gecrashed is en die andere het ook niet meer lang uithoud.

[...]
Wat je natuurlijk ook kan doen is 4 schijven in je kast stoppen met de huidige prijs van de harde schijven is dat misschien een optie. Dus 2 schijven als raid 1 en 2 schivjen als raid 0.

Raid 0 gebruik je dan voor je windows installatie, games e.d (snellere load) en de belangrijke bestanden (documenten, savegames e.d) zet je op je schijven die in raid 1 draaien. Zo heb je snelheid en stukje fault tolerance.

Eventueel zou Raid 5 ook een optie zijn alleen mis je weer wat snelheid ten op zichte van raid 0

Twitter | Linkedin

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
Ik zelf ben altijd een Fan geweest van MSI goeie layout's kwa moederborden, support is goed updates en downloads altijd goed geregeld, zelfs als je een probleem houd met iets en je belt met hun maken ze zelfs een "beta" bios die je kan testen of dat misschien werkt

Asus ook altijd trouw aan gebleven voor mijn AMD spullen, altijd erg stabiel goeie bordjes soms goedkopere condensatoren (bij goedkopere series maar ook dit geld bij MSI) verder vind ik de support van hun website en alles te huilen, service via de telefoon of mail is wel op niveau

Denk het puur een keuze is bij waar jij jezelf veilig voeld en welke je misschien, "mooi" "meeste functie's " de 1 heeft bv 2x meer S-aTa vind je dat belangerijk ja of nee ?....

Ik zelf zou gaan voor de MSI P45, enkel omdat mijn P35 me erg goed beviel en de P45 alleen maar beter schijnt te zijn, maar dat is nog niet door mijzelf ondervonden

Verwijderd

Topicstarter
He goede tip. Dus raid 0 is sneller dan raid 1. Uiteindelijk is het doel om mij data veilig te hebben. De software installeer ik wel weer als dat nodig is. En dan heb ik ook fysiek gescheiden schijven tussen systeem en data.
Pas mijn lijstje gelijk aan. :)
Mavvie schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:00:
[...]

Wat je natuurlijk ook kan doen is 4 schijven in je kast stoppen met de huidige prijs van de harde schijven is dat misschien een optie. Dus 2 schijven als raid 1 en 2 schivjen als raid 0.

Raid 0 gebruik je dan voor je windows installatie, games e.d (snellere load) en de belangrijke bestanden (documenten, savegames e.d) zet je op je schijven die in raid 1 draaien. Zo heb je snelheid en stukje fault tolerance.

Eventueel zou Raid 5 ook een optie zijn alleen mis je weer wat snelheid ten op zichte van raid 0

• Mavvie
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:06:
He goede tip. Dus raid 0 is sneller dan raid 1. Uiteindelijk is het doel om mij data veilig te hebben. De software installeer ik wel weer als dat nodig is. En dan heb ik ook fysiek gescheiden schijven tussen systeem en data.
Pas mijn lijstje gelijk aan. :)

[...]
Misschien moet je de ow zo bekende RAID FAQ eens doornemen, misschien kun je hier nog iets uithalen wat voor jou van toepassing is :)

Twitter | Linkedin

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?
Tweaker? het komt concreet hierop neer: er wordt immers van een echte Tweaker verwacht dat hij/zij zélf zijn/haar eisen kan opstellen en daarna zélf op zoek gaat:
Ervaringen zoek je op GoT met de search, bovendien zijn P45 moederborden bij de vleet gereviewed. Er ligt al zat info, je hoeft alleen de moeite te doen om het op te rapen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.