Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag. Na onverwachte ontslag wegens herstructurering enkele weken geleden ben ik dan eindelijk uit de startblokken geschoten en ben mijn CV aan het updaten.

Nu, van de 80% voornaamste activiteiten die ik uitvoerde, heb ik een coherent, mooi samenhangend paragraafje van ca. 8 puntjes geschreven. Het paragraafje heeft een header met in iets grotere font een "samenvatting in enkele woorden".

Blijft nog 20% over, wat analyse, implementatie en ondersteuning van diverse kleinere applicaties was.

Hoe pak ik die resterende 20% aan? Voeg ik er een tweede blokje met als "samenvatting" in iets grotere font de tekst "Analyseerde, schreef en ondersteunde diverse applicaties", gevolgd door een opsomming van de 3, 4 kleinere projectjes die ik had?

Of hebben jullie andere & betere suggesties voor die titel "Analyseerde, schreef en ondersteunde diverse applicaties"??

Of zou je me aanraden om die resterende 20% "allerlei" gewoon te negeren op mijn CV en dit dan in een sollicitatiegesprek eventueel op te sommen als "nevenactiviteiten"??

Alvast bedankt voor alle advies!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08 09:34

Onbekend

...

De resterende 20% is toch minstens even belangrijk als de andere 80%?
Vermeldt gewoon de belangrijke en bijzondere punten van de kleinere applicaties, want die applicaties schreef je niet voor niets.

Over de titel kan ik niet oordelen omdat ik de andere titel en de rest van de cv niet ken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar in principe zou ik alles wat relevant is voor de functie waarop je solliciteert meenemen. Je CV kan dus verschillen per sollicitatie.

Zijn die kleine projectjes als zelfstandige gedaan of via een vorige werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:02:
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar in principe zou ik alles wat relevant is voor de functie waarop je solliciteert meenemen. Je CV kan dus verschillen per sollicitatie.

Zijn die kleine projectjes als zelfstandige gedaan of via een vorige werkgever?
Die "kleine" (zo klein waren ze nu ook niet) projectjes gingen gewoon via de werkgever, in eerste instantie als "aanloop" om er een beetje "in" te komen in het bedrijf. Daarna werden ze, naast mijn 80% hoofdwerkzaamheid, geleidelijk verder uitgebouwd en uitgebreid.

Ik ben het eigenlijk wel met je (en met de vorige poster) eens dat die 20% ook wel belangrijk is en vermeld moet worden. Hoe klinkt de titel "Analyseerde, schreef en ondersteunde diverse applicaties ter ondersteuning van de Financiële Dienst" ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:17
Een recruiter heeft geen interesse in je levensverhaal, en al helemaal niet in elk klein projectje of software pakket dat je gebruikt hebt in je vorige job.
Schets gewoon de grote lijnen.
- opleiding
- technologische skillset
- andere nuttige skills (vreemde talen, goed in het geven van presentaties, etcetera)
- beknopt overzicht van je vorige jobs

Basta.
Je hele CV moet liefst op 1 of 2 A4'tjes passen.
Als ik langere CV's tegenkom, is het onmiddelijk duidelijk dat de persoon in kwestie moeite heeft met het onderscheiden van belangrijke en minder belangrijke zaken, geen goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Inderdaad, op 2 a4'tjes moet toch e.e.a passen. Sowieso geen verhaal iets, maar alles puntsgewijs presenteren.

Ik zelf heb kopje algemene info (personalia, rijbewijzen, etc.), opleidingen en certificaten, werkervaring met enkel de relevante banen, hobbies en interesses en dat is het.

In je sollicitatiebrief kan je dan e.e.a nog toelichten wat zeer relevant is voor je sollicitatie, en de rest komt wel tijdens het sollicitatiegesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:36:
Inderdaad, op 2 a4'tjes moet toch e.e.a passen. Sowieso geen verhaal iets, maar alles puntsgewijs presenteren.
Past nét op 2 A4-tjes, zoals je zegt, puntsgewijs met ieder puntje een "werkwoord" (in het vetjes, uiteraard) dat aangeeft wat ik nu precies deed (analyseerde, implementeerde, documnteerde, ondersteunde,... je weet wel).
Ik zelf heb kopje algemene info (personalia, rijbewijzen, etc.), opleidingen en certificaten, werkervaring met enkel de relevante banen, hobbies en interesses en dat is het.
Idem hier, maar geen "hobbies en interesses", dat ik graag kook en reis is toch niet echt relevant voor mijn IT job :-) (dat bespreken we dan wel eens met de toekomstige collega's tussen pot & pint zoals ze dat hier zeggen)

"rijbewijzen", heb ik er tot nu toe nog nooit opgezet aangezien ik niet voor een functie als vrachtwagenchauffeur solliciteer. Voor mensen die de detachering in gaan, is het hebben van een rijbewijs natuurlijk wél heel erg relevant, maar het lijkt me zo evident dat iemand met een hoger diploma en een rits extra certificaten en vorige IT werkgevers toch wel over een rijbewijs beschikt, dat ik het eigenlijk nog nooit vermeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 08:29
IK heb geen rijbewijs, ben 36, maar heb het ook nooit expliciet op het CV gemeld. Voor mijn werk hoef ik ook niet veel te reizen, en als het moet, doe ik dat lekker met OV. In sollicitatie gesprekken is het ook nooit ter sprake gekomen.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:00:
IK heb geen rijbewijs, ben 36, maar heb het ook nooit expliciet op het CV gemeld. Voor mijn werk hoef ik ook niet veel te reizen, en als het moet, doe ik dat lekker met OV. In sollicitatie gesprekken is het ook nooit ter sprake gekomen.
Lijkt me ook geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou mij is meer dan eens om een rijbewijs B gevraagd, is toch relevant voor zowat elke job. Komt altijd eens van pas.

Hobbies geven een beeld van iemand, als iemand boeiende hobbies heeft, zal diegene ook wel boeiend zijn en dus heb je een streepje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-08 10:23
phobosdeimos schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:15:
Als ik langere CV's tegenkom, is het onmiddelijk duidelijk dat de persoon in kwestie moeite heeft met het onderscheiden van belangrijke en minder belangrijke zaken, geen goed teken.
Wat een onzin zeg! Waarom kan een CV geen (omgekeerd) chronologische lijst met verrichte werkzaamheden bevatten? Daarmee kun je de mooie praatjes van een kandidaat tenminste een beetje toetsen. Zorg alleen voor een helder samenvattend overzicht van je kwaliteiten, liefst aan het begin.
Als iemand een kandidaat beoordeelt louter en alleen op het aantal pagina's van zijn / haar CV is dat meestal geen goed teken ;) .

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08 09:34

Onbekend

...

^^ Mee eens.

Je CV moet overzichtelijk zijn. Als het overzichtelijker wordt door de tekst over 3 of 4 A4-tjes in te delen, is dat natuurlijk niet erg. Maar als de CV niet overzichtelijk is of rommelig is geschreven wordt er met minder interesse naar de overige pagina's gekeken.

Het ligt er ook aan hoeveel sollicitatiebrieven het bedrijf moet verwerken.
Als er voor een funtie 10-tallen op een dag binnen komen, dan wordt er al snel een voorfiltering toegepast op hoe de sollicitatiebrief en CV eruit ziet.
Als er nauwelijks een sollicitatie binnen komt en het bedrijf heeft toch personeel nodig, ga je als bedrijf toch de rommelige CV's bekijken in de hoop dat er toch nog iets bruikbaars tussen zit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Wat helder kan overkomen is een soort cijferlijst:

Technische skills:
Functioneel ontwerpen: 8
Technisch ontwerpen: 6
Programmeren :2
Testen:7

Communicatieve skills:
Nederlands mondeling: 8
Nederlands schriftelijk: 7
Engels mondeling: 8
Engels schriftelijk: 8
Spreken in het openbaar: 7

Persoonlijke skills:
teamworker: 9
soloworker: 6
leiding geven:3
helikoptervisie: 7
flexibiliteit: 7

Commerciele vaardigheden:
und so weiter.

De kunst is niet alles een hoge score te geven maar ook aan te durven geven dat er weliswaar nog verbeterpunten zijn maar dat die voor de functie niet te belemmerend hoeven te zijn. En punten die dat wel zijn laat je misschien beter weg. En als je teveel punten moet weglaten dan zoek je beter een andere vacature :) .

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n cijferlijst aan jezelf geven is natuurlijk in de praktijk weinig waard, vooral als je zoveel lastig te toetsen punten op neemt als "helikoptervisie". Leg mij maar eens in een goed verhaal uit wat nu het verschil maakt tussen een 6 en een 7. Slap kletsen moet je in je motivatiebrief doen... je CV moet gewoon een duidelijke uiteenzetting zijn van de relevante gegevens.

CV's van 3 a 4 A4? Dan heb je of een dijk van een CV, of je kunt gewoon niet kort en bondig zijn. Zonder publicaties is zo'n lange CV zelden nodig. Zie ook dit topic over een CV : Curriculum Vitae

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Helikoptervisie, whatever, het is maar een voorbeeld. Verzin zelf punten die wel van toepassing zijn. Feit is dat bij mijn intakegesprekken men wel degelijk heeft gereageerd op de cijferlijst in mijn CV. Blijkbaar valt het op.
Edit: (couldn't resist) het verschil tussen 7 en 6 is 1. Als je moeite hebt met de schaal van 10 dan neem je een schaal van 5 of nog beter 4 (dwz. zonder 'neutraal'). Leg mij maar eens uit in een goed verhaal waarom een cijferlijst voor jezelf in de praktijk 'natuurlijk' weinig waard is. Korter en bondiger kan bijna niet. Vier jaar opleiding wordt ook samengevat in een cijferlijst. Daarnaast denk ik dat je beter niet slap moet kletsen in een motivatiebrief maar in korte bewoording moet aangeven waardoor je getriggerd bent om te solliciteren. But we digress...

[ Voor 55% gewijzigd door mekkieboek op 30-11-2008 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:46:
[...]

Idem hier, maar geen "hobbies en interesses", dat ik graag kook en reis is toch niet echt relevant voor mijn IT job :-)
Waarom niet? Dat je graag kookt en reist duidt op een levensgenieter die zorgzaam is en een brede interesse heeft voor andere culturen en inzichten, een goede kok heeft creativiteit en kan out-of-the-box denken en een reislustig persoon zal niet snel klagen als je hem een weekje in een hotel bij een klant in Japan zet.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 17:57:...Hoe pak ik die resterende 20% aan? Voeg ik er een tweede blokje met als "samenvatting" in iets grotere font de tekst "Analyseerde, schreef en ondersteunde diverse applicaties", gevolgd door een opsomming van de 3, 4 kleinere projectjes die ik had? ...
Waarom niet gewoon dit kopje onder je eerste kopje plaatsen en niet helemaal uitspellen. Als een van die projectjes speciale vaardigheden vereiste, dan zou je dat een niveau hoger kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
mekkieboek schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:57:
Edit: (couldn't resist) het verschil tussen 7 en 6 is 1. Als je moeite hebt met de schaal van 10 dan neem je een schaal van 5 of nog beter 4 (dwz. zonder 'neutraal'). Leg mij maar eens uit in een goed verhaal waarom een cijferlijst voor jezelf in de praktijk 'natuurlijk' weinig waard is. Korter en bondiger kan bijna niet. Vier jaar opleiding wordt ook samengevat in een cijferlijst.
Met dien verstande dat de cijfers over vier jaar opleiding betrekking hebben op (meestal) duidelijk afgekaderde vakken en niet op vage begrippen en de cijfers door een erkende opleidingsinstantie zijn vastgesteld aan de hand van zo veel mogelijk geobjectiveerde criteria, en niet door je duim.
Ik zou iemand die een half A4'tje besteed aan zo'n onzinlijst in ieder geval niet serieus nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 30-11-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik was ooit van plan om eens een CV-FAQ te maken - helaas is het er niet van gekomen.

Hier vind je een voorbeeld-CV van mezelf. Het is een heel geslaagd CV, al zeg ik het zelf :) (qua vorm bedoel ik dan).

Enkele suggesties bij het opmaken van een CV:
- Als je een diploma hebt eerst je opleiding vermelden, dan je ervaring
- Zonder diploma eerst je ervaring, dan je opleiding,
- Let op het taalgebruik en de layout
- Onthou dat, bij meerdere pagina's, het eerste blad het belangrijkste is. In een eerste fase kijken recruiters niet verder (als je 100 CVs per dag binnenkrijgt lees je ze niet volledig)
- Vermeld verwezenlijkingen en je sterke punten
- Vermeld geen zwakke punten - zoiets kan gevraagde worden in een gesprek en weet je best ook, maar vermeld het niet (zie ook paella ivm rijbewijs)
- Onthou de bedoeling van een CV : jezelf verkopen
- Gebruik HR-taal: woorden als proactief, flexibel, autonoom, etc. doen het goed.
- Gebruik/vermijd afkortingen.
- Niet liegen (!)
- Als alleenstaande kan je dat eventueel vermelden. Als je een gezin hebt dan weer beter niet.
- Bovenvermeld nummersysteem (zie mekkieboek): echt niet doen. Als je als zo'n systeem wil, werk dan met woorden zoals "vloeiend", "degelijk" enz. Maar echt geen nummertjes: dat is niet snel genoeg te interpreteren. Zie ook de reactie van mockingbird.
- In tegenstelling tot de Engelstalige wereld is een loon vermelden not done in België. Dat komt eventueel aan bod in het sollicitatiegesprek. Ik wou dat het anders was, maar in België is dit echt zo ongeveer het slechtste dat je kan doen. Het signaal dat je afgeeft aan de werkgever is dat je het voor het geld doet, niet voor de job (tja... :P). In Nederland gaat dit dan weer wel dacht ik.

Zoals phobosdeimos zegt: het is belangrijk de belangrijke dingen van de minder belangrijke dingen te onderscheiden. Er is ruimte voor dingen zoals hobby's (zie curry684), maar helemaal achteraan en onder een aparte noemer.

Over de lengte: langer dan 2 pagina's is absoluut af te raden. Zie Aikon en, alweer, mockingbird.

Met dank aan Galilei Consultancy waar ik alle fijne kneepjes van CVs geleerd heb.

[ Voor 22% gewijzigd door YellowOnline op 30-11-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
mekkieboek schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:57:
Edit: (couldn't resist) het verschil tussen 7 en 6 is 1. Als je moeite hebt met de schaal van 10 dan neem je een schaal van 5 of nog beter 4 (dwz. zonder 'neutraal').
Als je vaker zo kinderachtig reageert dan is het misschien inderdaad beter om het bij een lijstje met cijfers te houden.

Punt is dat (naast inderdaad de vage begrippen waar je niet veel aan hebt) die cijfers volgens jou een bepaalde waarde aangeven, maar wie zegt dat een ander jouw kwaliteiten met diezelfde cijfers zou beoordelen?

Zo'n lijstje is net als de dollar; niet echt waardevast...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
YellowOnline schreef op zondag 30 november 2008 @ 12:31:
- In tegenstelling tot de Engelstalige wereld is een loon vermelden not done in België. Dat komt eventueel aan bod in het sollicitatiegesprek. Ik wou dat het anders was, maar in België is dit echt zo ongeveer het slechtste dat je kan doen. Het signaal dat je afgeeft aan de werkgever is dat je het voor het geld doet, niet voor de job (tja... :P). In Nederland gaat dit dan weer wel dacht ik.
Ik zou het ook niet doen (NL), is inderdaad meer iets voor een sollicitatiegesprek. Het zou op mij ook een beetje vreemd overkomen, maar een breekpunt is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

mekkieboek schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:34:
De kunst is niet alles een hoge score te geven maar ook aan te durven geven dat er weliswaar nog verbeterpunten zijn maar dat die voor de functie niet te belemmerend hoeven te zijn. En punten die dat wel zijn laat je misschien beter weg. En als je teveel punten moet weglaten dan zoek je beter een andere vacature :) .
Helaas geef je hiermee direct aan wat het probleem is met zo'n cijferlijst - een CV hoort jou als geheel te omschrijven, niet specifiek jouw geschiktheid voor een bepaalde functie. Een goed CV (Curriculum Vitae is Latijn voor "levensloop" of "overzicht des levens") omschrijft wat een persoon in zijn leven heeft gedaan, meestal toegespitst op het arbeidsverleden aangevuld met relevante privekenmerken, en is geschikt om op eender welke functie te solliciteren - in de sollicitatiebrief werk je vervolgens uit waarom jij specifiek geschikt bent voor de specifieke functie bij het specifieke bedrijf. Je CV is enkel de 'bewijslast' die de brief onderbouwt.

Zodra je je CV aanpast op de sollicitatie ben je al fout bezig.

Daarnaast zijn 'cijfertjes' zo interpretatiegevoelig als wat en daarmee waardeloos voor de persoon tegenover je - als je ziet hoeveel mensen in Programming rondlopen die denken te kunnen programmeren en in de praktijk nauwelijks een 2 zouden verdienen krijg je de kriebels. Je schrijft op dat je iets hebt gedaan en/of kan, en vervolgens wordt in het gesprek wel uitgezocht hoe goed je er in bent, en in hoeverre dat aansluit bij de specifieke vacature.

[ Voor 16% gewijzigd door curry684 op 30-11-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is sowieso iets waar mensen vaak de fout in gaan; het verschil tussen sollicitatiebrief en CV niet begrijpen. Hoe vaak zie je wel niet in een CV een lijstje "kenmerken". Kenmerken als "sociaal vaardig, intelligent, inventief" en verzin er nog maar wat bij. Tenzij je dit kunt verklaren met gegevens binnen je CV, heeft dat niets binnen je CV te zoeken. Als je binnen je eigen vakgebied solliciteert kan je CV zeer kort, zakelijk en bondig zijn. Geen ellenlange toelichting op hoe geweldig je functie wel niet was en wat de 12 taken waren die je daar deed. Dat is enkel nuttig wanneer je buiten je vorige vakgebied solliciteert en de recruiters geen flauw benul hebben wat jouw vorige werkervaring inhoudt. En zelfs dan in mate.

Een CV is geen verhaal, maar het is een opsomming. Het hoeft niet vloeiend te lezen, maar het moet overzichtelijk, duidelijk en compleet zijn. Maar ook niets meer. De enige uitzondering hierop is een mogelijk kopje over een hobby of interesse.

Een verhaal, waarbij je je CV als basis gebruikt, waarom jij geschikt bent voor de baan, welke subjectieve eigenschappen je jezelf (op basis van je CV) kan toedelen en dat soort geklets, doe je in je sollicitatiebrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 16:14

momania

iPhone 30! Bam!

curry684 schreef op zondag 30 november 2008 @ 13:29:
[...]
Helaas geef je hiermee direct aan wat het probleem is met zo'n cijferlijst - een CV hoort jou als geheel te omschrijven, niet specifiek jouw geschiktheid voor een bepaalde functie.
with stupid ^^ :P

De enige cijfertjes die op mijn CV te vinden zijn, zijn de jaren ervaring met bepaalde zaken op een zo globaal mogelijke schaal. (verschillende platformen, frameworks, programmeertalen, etc) (en de geboorte datum etc natuurlijk :+ )
Ik was ooit van plan om eens een CV-FAQ te maken - helaas is het er niet van gekomen.

Hier vind je een voorbeeld-CV van mezelf. Het is een heel geslaagd CV, al zeg ik het zelf :) (qua vorm bedoel ik dan).
Je begint al met de meest gemaakte fout in een CV: een verhaal over jezelf in de eerste persoonsvorm. Het leest veel fijner als het in de derde persoonsvorm is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door momania op 30-11-2008 13:40 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

momania schreef op zondag 30 november 2008 @ 13:39:
Je begint al met de meest gemaakte fout in een CV: een verhaal over jezelf in de eerste persoonsvorm. Het leest veel fijner als het in de derde persoonsvorm is ;)
Echt niet akkoord. In derde persoonsvorm schrijven is gewoon absurd als het over jezelf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker: in een goed CV komen persoonsvormen zelden duidelijk naar voren.
Dus niet: "Ik was verantwoordelijk voor het maken van ijs", maar ook niet "hij was verantwoordelijk voor het maken van ijs" (3e persoon, inderdaad absurd). Gewoon "verantwoordelijk voor het maken van ijs"

Dat doet YellowOnline over het algemeen goed. Waar hij de fout in gaat is in stukken proza in z'n CV. Die horen daar sowieso niet.

overige rare dingen zijn dat hij niet personalia begint (wat niet verstandig is), teveel subjectief gebrabbel er in zet (bijv. "geen 9 tot 5 mentaliteit" hoort niet in je CV), dat hele kopje eigenlijk vernietigd zou moeten woren en - waar van toepassing - geplaatst moet worden onder "overige vaardigheden"

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 13:48:
Sterker: in een goed CV komen persoonsvormen zelden duidelijk naar voren.
Dus niet: "Ik was verantwoordelijk voor het maken van ijs", maar ook niet "hij was verantwoordelijk voor het maken van ijs" (3e persoon, inderdaad absurd). Gewoon "verantwoordelijk voor het maken van ijs"

Dat doet YellowOnline over het algemeen goed. Waar hij de fout in gaat is in stukken proza in z'n CV. Die horen daar sowieso niet.

overige rare dingen zijn dat hij niet personalia begint (wat niet verstandig is), teveel subjectief gebrabbel er in zet (bijv. "geen 9 tot 5 mentaliteit" hoort niet in je CV), dat hele kopje eigenlijk vernietigd zou moeten woren en - waar van toepassing - geplaatst moet worden onder "overige vaardigheden"
Wel, dat stukje proza, zoals je het omschrijft, is iets persoonlijks dat ik niemand anders aanraad. Ik heb gewoon snel-snel een CV van mezelf genomen en wat geanonymiseerd. Dat hele stuk kan best weggelaten worden, maar voor mij is dat belangrijk om mijn gebrek aan opleiding te compenseren.

Het kopje 'profiel' zou best gesplits kunnen worden in een gedeelte technisch en een gedeelte persoonlijkheid. Die persoonlijkheidskenmerken horen wel thuis in een CV want het zijn echte selling points. Het persoonlijkheidsgedeelte kan dan inderdaad best wel naar onder verschuiven (wat ikin een latere versie gedaan heb). Maar dat het er niet in thuishoort, daar ben ik het niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:46:
[...]

[...]

Idem hier, maar geen "hobbies en interesses", dat ik graag kook en reis is toch niet echt relevant voor mijn IT job :-) (dat bespreken we dan wel eens met de toekomstige collega's tussen pot & pint zoals ze dat hier zeggen)
Het zegt wel iets over of je in het team past of niet. Niet alles, maar wel iets.
momania schreef op zondag 30 november 2008 @ 13:39:
[...]

with stupid ^^ :P

De enige cijfertjes die op mijn CV te vinden zijn, zijn de jaren ervaring met bepaalde zaken op een zo globaal mogelijke schaal. (verschillende platformen, frameworks, programmeertalen, etc) (en de geboorte datum etc natuurlijk :+ )
M'n uurtarief niet te vergeten.. :+
[...]

Mwa..leest wel fijner ja, maar niet als het door die persoon zelf geschreven is.
curry684 schreef op zondag 30 november 2008 @ 13:29:
[...]

Helaas geef je hiermee direct aan wat het probleem is met zo'n cijferlijst - een CV hoort jou als geheel te omschrijven, niet specifiek jouw geschiktheid voor een bepaalde functie. Een goed CV (Curriculum Vitae is Latijn voor "levensloop" of "overzicht des levens") omschrijft wat een persoon in zijn leven heeft gedaan, meestal toegespitst op het arbeidsverleden aangevuld met relevante privekenmerken, en is geschikt om op eender welke functie te solliciteren - in de sollicitatiebrief werk je vervolgens uit waarom jij specifiek geschikt bent voor de specifieke functie bij het specifieke bedrijf. Je CV is enkel de 'bewijslast' die de brief onderbouwt.

Zodra je je CV aanpast op de sollicitatie ben je al fout bezig.
Solicitatiefbrief :? Wordt dat nog gebruikt? Ze kunnen een e-mail krijgen...met een tijd en datum voor een afspraak :*)

Er waren tijden dat een mailtje eigenlijk niet kon. Maar die tijden zijn wat mij betreft geweest. Nu is e-mail ook hetgene waar ik mijn geld mee verdien, dus wellicht heb ik een wat scheef beeld hierover. Ik heb iig nog nooit een brief geschreven. Wel gebeld/gemaild voor een afspraak.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2008 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
-

[ Voor 99% gewijzigd door mekkieboek op 05-12-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Je CV is altijd gericht op waar je het heen gaat sturen. Zorg voor een zo uitgebreid mogelijk basis CV, dat je kan gebruiken om een CV geschikt voor die desbetreffende sollicitatie te maken.

Stuur je je CV naar een HR / P&O afdeling? Houdt je dan aan de typische CV regels. Stuur je je CV aan bijv. een Manager Engineering of een Hoofd IT, dan stel je je CV een stuk technischer / vakinhoudelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:31:
[...]

Solicitatiefbrief :? Wordt dat nog gebruikt? Ze kunnen een e-mail krijgen...met een tijd en datum voor een afspraak :*)

Er waren tijden dat een mailtje eigenlijk niet kon. Maar die tijden zijn wat mij betreft geweest. Nu is e-mail ook hetgene waar ik mijn geld mee verdien, dus wellicht heb ik een wat scheef beeld hierover. Ik heb iig nog nooit een brief geschreven. Wel gebeld/gemaild voor een afspraak.
Zolang de vorm maar klopt mag het van mij ook als emailtje, maar de functie blijft hetzelfde. Ik krijg overigens regelmatig van sollicitanten een persoonlijke brief als losse PDF bij de email, dat vind ik erg charmant tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is toch normaal? Je stuurt als je electronisch solliciteert een korte mail met als bijlagen je CV en sollicitatiebrief (+evt verdere bijlagen als cijferlijsten - van je studie welteverstaan.. - e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:21:
Dat is toch normaal? Je stuurt als je electronisch solliciteert een korte mail met als bijlagen je CV en sollicitatiebrief (+evt verdere bijlagen als cijferlijsten - van je studie welteverstaan.. - e.d.)
Inderdaad. Je sollicitatiebrief hoort altijd in de bijlage te zitten en nooit rechtstreeks in de mail. Je stuurt een mailtje genre
Mevrouw, Mijnheer,

Naar aanleiding van de vacature die ik las <blablabla> stuur ik u mijn CV en sollicitatiebrief. U vindt deze in de bijlage.

Vriendelijke groeten,

<naam>
Wat handgeschreven of getypte brieven betreft: in 2008 wordt uiteraard verwacht dat je die typt, met twee uitzonderingen: 1) wanneer er expliciet om een handgeschreven CV/sollicitatiebrief gevraagd wordt; en 2) in bepaalde traditionele sectoren (zoals de magistratuur). Die zullen wel altijd zelf om een handgeschreven versie vragen.

Iets handig dat veel mensen vergeten: als je ergens op sollicitatiebezoek bent geweest is het een goed idee om achteraf nog een brief/email te sturen waarin je hen bedankt dat je mocht langskomen. Dit lijkt misschien wat knullig, maar zo trek je wel de aandacht op je sollicitatie. Geen must, maar heus een goed idee. Begin niet met cadeautjes op te sturen natuurlijk, dan lijkt het alsof je hen wil omkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:08:
[...]

Zolang de vorm maar klopt mag het van mij ook als emailtje, maar de functie blijft hetzelfde. Ik krijg overigens regelmatig van sollicitanten een persoonlijke brief als losse PDF bij de email, dat vind ik erg charmant tbh.
Dat werkt toch ook veel makkelijker? Beter een goede brief uitgeprint hebben dan een emailtje met al die headers etc.

Verder vind ik het persoonlijk ook beter om een brief in openoffice te typen, een dag later te herlezen + eventueel aanpassen en een dag later nog eens te herlezen alvorens deze te versturen. En voor een volgende sollicitatie kun je deze ook makkelijker terugvinden als referentie voor de nieuwe brief.

Ik vind alleen een email + cv als bijlage opsturen nou niet echt overkomen alsof ze serieus solliciteren op de baan. Meer van "ach, ik probeer het hier eens".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mjah op zich is het natuurlijk dubbelop, een email is al een brief, dus je gaat een brief als bijlage bij een brief stoppen waarin je de briefbijlage aankondigt. Maar het is wel netjes verzorgd geheel. Maakt me overigens geen bal uit hoe ze het uiteindelijk aanleveren, het gaat first and foremost om de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

- Onthou dat, bij meerdere pagina's, het eerste blad het belangrijkste is. In een eerste fase kijken recruiters niet verder (als je 100 CVs per dag binnenkrijgt lees je ze niet volledig)
- Vermeld geen zwakke punten - zoiets kan gevraagde worden in een gesprek en weet je best ook, maar vermeld het niet (zie ook paella ivm rijbewijs)
- Gebruik HR-taal: woorden als proactief, flexibel, autonoom, etc. doen het goed.
- Niet liegen (!)
- Als alleenstaande kan je dat eventueel vermelden. Als je een gezin hebt dan weer beter niet.
- Bovenvermeld nummersysteem (zie mekkieboek): echt niet doen. Als je als zo'n systeem wil, werk dan met woorden zoals "vloeiend", "degelijk" enz. Maar echt geen nummertjes: dat is niet snel genoeg te interpreteren. Zie ook de reactie van mockingbird.

Zoals phobosdeimos zegt: het is belangrijk de belangrijke dingen van de minder belangrijke dingen te onderscheiden. Er is ruimte voor dingen zoals hobby's (zie curry684), maar helemaal achteraan en onder een aparte noemer.

Over de lengte: langer dan 2 pagina's is absoluut af te raden. Zie Aikon en, alweer, mockingbird.

Met dank aan Galilei Consultancy waar ik alle fijne kneepjes van CVs geleerd heb.
toon volledige bericht
Even een belangrijk punt gehighlight.. je accomplishments/verwezenlijkingen zijn erg belangrijk.. je kan 10 jaar een functie gedaan hebben maar dat zegt niet zoveel als dat je met harde cijfers kan aantonen dat je de winst hebt verdubbeld/kosten hebt gehalveerd/klantenfeedback met x% prositiefer hebt gekregen etc.
Dat zijn tastbare dingen waar een werkgever wat aan heeft.

Ook moet je nooit in je CV en je soll.gesprek het hebben over 'mijn team deed xxx' or 'wij deden yyy' maar heb het altijd over 'ik deed zzz' want wat je team deed is niet belangrijk, het gaat in het gesprek om jou en wat jouw input was in het succes..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 12:19:
[...]
Ik vind alleen een email + cv als bijlage opsturen nou niet echt overkomen alsof ze serieus solliciteren op de baan. Meer van "ach, ik probeer het hier eens".
Persoonlijk vind ik het wel prettig, scheelt weer een attachment downloaden en openen..
Een email is niks anders dan een brief die per electronische wijze verstuurd is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik vind dat CV dus echt gewoon een hoop gebakken lucht, sorry. Zo'n profiel komt me over als iemand die wanhopig probeert te laten zien hoe goed en snel hij wel niet is ipv dat hij gewoon zakelijk overkomt en de feiten laat spreken. Een goed CV verkoopt zichzelf. Jouw CV doet enorm geforceerde pogingen om zichzelf te verkopen. Als je alle bullshit er uit laat en alleen je arbeidsgeschiedenis (die is namelijk al prima in staat zichzelf te verkopen) neerkwakt op een zakelijke manier + je cursussen/opleidingen e.d. dan komt dat -voor mij dan- veel overtuigender over.

Maar goed, je bent heel tevreden over jezelf, dat wil je blijkbaar graag uitstralen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-07 11:13

- Niet liegen (!)

toon volledige bericht
Persoonlijk vind ik je tweede pagina al veel te uitgebreid. Daar ga je opeens van punten over op het uitweiden over alles. Vooral die eerste alinea. Dat is misschien iets dat je in je brief dient te zetten, zeke niet in je CV. CV is niets anders dan ik heb deze opleidingen toen gedaan/behaald. relevante werkervaring chronologisch met indien nodig een heel korte uitleg over wat je takenpakket precies inhoud.

Het gebruik van HR taal vind ik vaak discutabel. Ik heb wel eens brieven gezien die helemaal vol gekwakt zijn met dit soort termen. Vaak worden zinnen dan erg nutteloos lang. Gebruik gewoon nette spreektaal en indien het meerwaarde heeft, gebruik dan die bepaalde termen. Maar gebruik ze vooral niet om het gebruiken van de termen.

Hobbies helpen zeker in de ICT sector erg mee. Je geeft er mee aan dat je meer interesse hebt dan achter een computer nerden.

^^ Verder met hierboven eens

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Hmmm ik had YellowOnline's CV nog niet geopend, maar ik moet inderdaad binnen paar seconden concluderen dat je bij mij niet op gesprek zou komen als er afdoende keuze is, ik haakte al bijna compleet af bij "Graaggeziene persoon bij klanten". Teveel wol, te weinig geschoren, en al die wol die er staat doe me nu niet echt springen van enthousiasme. Prominent voorbeeld: je zet Dreamweaver onder 'ruime softwarekennis' van een 'IT Support Specialist', wtf.....?!? Dat lees ik dus als 'bij gebrek aan ervaring met relevante software als MS Exchange, Lotus Notes, Oracle, SQL Server e.d. zet ik er maar wat neer om het vol te maken'. Zelfde geldt ongeveer voor melden dat je weet wat ping en tracert zijn - valt me nog mee dat 'dir' en 'echo' niet in hetzelfde rijtje staan.

Ik lees overigens alleen Nederlandse CV's normaliter, maar binnen Nederlandse normen kan ik genoeg schieten op dit voorbeeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

curry684 schreef op maandag 01 december 2008 @ 13:53:
Hmmm ik had YellowOnline's CV nog niet geopend, maar ik moet inderdaad binnen paar seconden concluderen dat je bij mij niet op gesprek zou komen als er afdoende keuze is, ik haakte al bijna compleet af bij "Graaggeziene persoon bij klanten". Teveel wol, te weinig geschoren, en al die wol die er staat doe me nu niet echt springen van enthousiasme. Prominent voorbeeld: je zet Dreamweaver onder 'ruime softwarekennis' van een 'IT Support Specialist', wtf.....?!? Dat lees ik dus als 'bij gebrek aan ervaring met relevante software als MS Exchange, Lotus Notes, Oracle, SQL Server e.d. zet ik er maar wat neer om het vol te maken'. Zelfde geldt ongeveer voor melden dat je weet wat ping en tracert zijn - valt me nog mee dat 'dir' en 'echo' niet in hetzelfde rijtje staan.

Ik lees overigens alleen Nederlandse CV's normaliter, maar binnen Nederlandse normen kan ik genoeg schieten op dit voorbeeld....
hangt natuulijk een beetje af van wat voor profiel die CV voor was.. voor een beginner was het een goed CV, voor een medior was het idd wat fluffy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Het gaat hier niet over dit voorbeeld-CV van me, maar het was een poging tot hulp aan de TS.

[ Voor 174% gewijzigd door YellowOnline op 01-12-2008 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
curry684 schreef op maandag 01 december 2008 @ 13:53:
Prominent voorbeeld: je zet Dreamweaver onder 'ruime softwarekennis' van een 'IT Support Specialist', wtf.....?!? Dat lees ik dus als 'bij gebrek aan ervaring met relevante software als MS Exchange, Lotus Notes, Oracle, SQL Server e.d. zet ik er maar wat neer om het vol te maken'.
Goh, zei jij niet net dat je een CV nooit aan moet passen op de vacature waar je op solliciteert? :P
curry684 in "Heb jullie advies nodig bij schrijven CV"

Hier geef je mijns inziens precies aan waarom je je CV best (licht) mag variëren al naar gelang de functie-eisen. Je kan best een uitstekende Dreamweavert zijn, als je solliciteert naar een functie als IT Support Specialist zou ik het inderdaad weglaten. Maar als je denkt dat Dreamweaver relevant is, dan zou ik het er toch maar opzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Cocytus op 01-12-2008 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

YellowOnline schreef op maandag 01 december 2008 @ 14:00:
Het gaat hier niet over dit voorbeeld-CV van me, maar het was een poging tot hulp aan de TS.
Je CV is helaas geen goed voorbeeld.

Ik heb overigens nog een leuke site, weliswaar in het Engels, maar het is leuk om te lezen: http://steve-yegge.blogsp...ly-less-awful-resume.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu bij mijn 3e werkgever.. nooit een brief getypt hoor. Elke keer een afspraak gemaakt na een telefoontje en mijn cv met de digitale postduif mee gestuurd.
Maar goed, misschien komt het omdat ik in de detachering zit.

Ik gebruik trouwens een aangepaste PinkRoccade template voor mijn cv :P Wellicht bekend bij velen?
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 12:19:
[...]

Dat werkt toch ook veel makkelijker? Beter een goede brief uitgeprint hebben dan een emailtje met al die headers etc.

Verder vind ik het persoonlijk ook beter om een brief in openoffice te typen, een dag later te herlezen + eventueel aanpassen en een dag later nog eens te herlezen alvorens deze te versturen. En voor een volgende sollicitatie kun je deze ook makkelijker terugvinden als referentie voor de nieuwe brief.

Dat vindt jij, maar als je een goede cv dropt maakt het niet uit. Het ligt er ook aan hoe je ergens binnen komt. Als jij een open sollicitatie doet en je stuurt alleen een mail met een cv.. ja..watbenjedan?

Maar als je een afspraak maakt met iemand voor een orienterend gesprek en je stuurt vooraf je cv..dan is het anders.

Ik zit in de detachering en het zal mijn werkgever lekker wat uitmaken wat ik in een brief zet. Waar het om gaat is dat ik mezelf goed presenteer (irl, dus niet via een brief) en dat mijn cv goed te verkopen is. Want daar gaat hem om..het uurtarief dat gerekend kan worden. Tuurlijk, de rest is ook belangrijk, maar wat zal hem die brief boeien.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 17:27:
[...]

Ik zit nu bij mijn 3e werkgever.. nooit een brief getypt hoor. Elke keer een afspraak gemaakt na een telefoontje en mijn cv met de digitale postduif mee gestuurd.
Maar goed, misschien komt het omdat ik in de detachering zit.
Ik ging altijd bij uitzendburo's langs en die snappen nooit zoveel van it dingen. Als ze dan om m'n cv vroegen gaf ik ze een (simpele) url waar je m'n cv in .doc kan downloaden, in het Engels en Nederlands. Nou blij dat die gasten dan telkens weer waren. En vervolgens gingen ze ook razend enthousiast op zoek naar werk voor me, want ik moest wel heel veel ervaring hebben op it gebied met zo'n website met twee linkjes :D
Pagina: 1