Aanschaf HD4870 1GB

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-05 16:21
Ik wil 1 dezer dagen een HD4870 1GB aanschaffen maar er staan nog wat vragen open. Ik heb al gegoogled en in het forum welke kaart moet ik kiezen bla bla gekeken.

Ik twijfel tussen 3 merken:

- Sapphire -> wordt hier veel genoemd.
- Gainward GS -> 2 koelers en dual bios, hogere clocks, HDMI aansluiting.
- Club3D Overclocked versie -> Hogere snelheid

Onduidelijkheden:

1. Bij sommige merken staat: OpenGl versie 2.0 andere 2.1, maakt dat iets uit?
2. Gainward heeft 2 koelers, dus beter gekoeld? Ik hecht veel waarde aan goede koeling omdat mijn X1900XTX steeds voor freezes zorgt (niet overgeklokt).

Ik heb het natuurlijk het liefst de snelste kaart gecombineerd met goede koeling. Is er echt verschil tussen deze kaarten, of is dit puur marketing?

PSN: Mondaatje

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Monda schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:27:
Ik wil 1 dezer dagen een HD4870 1GB aanschaffen maar er staan nog wat vragen open. Ik heb al gegoogled en in het forum welke kaart moet ik kiezen bla bla gekeken.

Ik twijfel tussen 3 merken:

- Sapphire -> wordt hier veel genoemd.
- Gainward GS -> 2 koelers en dual bios, hogere clocks, HDMI aansluiting.
- Club3D Overclocked versie -> Hogere snelheid

Onduidelijkheden:

1. Bij sommige merken staat: OpenGl versie 2.0 andere 2.1, maakt dat iets uit?
2. Gainward heeft 2 koelers, dus beter gekoeld? Ik hecht veel waarde aan goede koeling omdat mijn X1900XTX steeds voor freezes zorgt (niet overgeklokt).

Ik heb het natuurlijk het liefst de snelste kaart gecombineerd met goede koeling. Is er echt verschil tussen deze kaarten, of is dit puur marketing?
1. Alle 4870 kaarten zijn indentiek, en onderscheiden zich alleen maar met de koeling, overclocken en accesoires.
2. Een slechte airflow in je computer ga je niet verhelpen met een andere videokaart.

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-05 16:21
Seth_Chaos schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:31:
[...]

1. Alle 4870 kaarten zijn indentiek, en onderscheiden zich alleen maar met de koeling, overclocken en accesoires.
2. Een slechte airflow in je computer ga je niet verhelpen met een andere videokaart.
Airflow zou goed moeten zijn, Coolermaster Mystique: Laag voor 120mm fan voor lucht in, hoog achter (achter mn Zalman CNPS 9500 LED) wederom een 120mm fan voor lucht uit.

Alles is koel behalve GPU VRM... Lees op internet dat dat een algemeen probleem is bij dit type.

PSN: Mondaatje

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Zoals Seth_Chaos al zegt, de core is op elke 4870 hetzelfde. Dat wil o.a. zeggen dat ze allemaal dezelfde OpenGL versie ondersteunen. De verschillen zitten in koeling, factory overclock, geheugen chips, PCB design etc.

Het verhaal blijft: zoek naar reviews. De Sapphire zal een reference koeler hebben. Deze is op standaard fandspeed erg stil, maar laat de kaart vrij warm worden. 90 Graden onder load is eerder regel dan uitzondering. De kaarten zijn erop gebouwd om dit aan te kunnen, maar persoonlijk zie ik toch liever wat lagere temperaturen.

De Gainward zal de kaart waarschijnlijk koeler houden, maar het risico is dat deze ook meer geluid maakt. Om hier zekerheid over te hebben zal je toch opzoek moeten gaan naar reviews van deze specifieke kaart, deze zijn er genoeg.

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Zeker als je al een chip gekozen hebt is het puur een kwestie om even reviews van de specifieke kaarten op te zoeken. Dat kun je prima zelf.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.