USB wordt wel herkend maar schijf(ven) niet

Pagina: 1
Acties:

• GMcFly
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-02 11:42
Ik heb een probleem met het installeren van een externe USB harde schijf (Lacie Porsche).

Op de pc van mijn vader heb ik Windows XP Professional opnieuw geïnstalleerd. Vooraf heb ik mijn externe harde schijf (USB) aangesloten om zijn muziek- en fotoverzameling veilig te stellen. Hiermee geen problemen ondervonden, bij het aansluiten van de USB-stekker herkende XP gewoon de schijf en ik heb de gegevens er opgezet.

Daarna een schone Windows XP geïnstalleerd. Tot zover geen problemen.

Natuurlijk wil mijn vader zijn muziek en foto's weer terug, dus sloot ik de externe harde schijf opnieuw aan. Nu herkent XP de schijf ook wel als ik de USB inplug, maar wil drivers installeren. Die lijkt ie ook nog te vinden (bij wizard update), maar bij het installeren ervan gaat het uiteindelijk mis. Dit treedt ook op als ik mijn USB-stick aansluit - wat voor de nieuwe installatie ook goed ging - dus ik vermoed dat het probleem niet aan de harde schijf ligt. Verschillende USB-poortjes gebruikt en overal hetzelfde probleem. Ook bij aansluiten op een andere pc geen vreemde zaken.

XXXXXXX

Deze hardware kan niet worden geïnstalleerd.

Er is een probleem met de installatie van deze hardware:

U3 Titanium (dit was dus bij mijn USB-stick)

Er is een fout opgetreden tijdens het installeren van het apparaat.

De gegevens zijn ongeldig.

XXXXXXX

Ik heb op verschillende forums gezocht, maar als daar al een oplossing wordt aangedragen is dat het opnieuw installeren van Windows (bijvoorbeeld hier). Dat wil ik voorlopig nog even uitstellen, dus hierbij de vraag of iemand mij hier kan helpen...

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Heb je wel de USB drivers geïnstalleerd? :|

• GMcFly
Ja. Ook gedeïnstalleerd en daarna opnieuw geïnstalleerd maar dit biedt ook geen soelaas.

Bijvoorbeeld de muis en het toetenbord, ook USB, geven geen problemen.

Verwijderd

Het is wel bekend dat XP soms problemen heeft met (voorheen) onbekende USB devices. Het installeren van drivers gaat soms mis. Herhaaldelijk proberen helpt soms. Ik heb zelf geregeld problemen met USB sticks. Hij installeert ze wel, maar kan het volume niet herkennen. Meerdere keren eruit trekken en weer erin lost het probleem vaak op. Heeft XP de drive eenmaal herkend, dan gaat het voortaan goed.

Ik neem aan dat je tenminste XP-Service Pack 2 hebt geinstalleerd. Verder in je BIOS kijken hoe je USB settings staan. Soms heb je wel USB-2, maar staat dat in de BIOS op een lage snelheid. Of de zaak staat op USB-1, wat niet door alle drives wordt ondersteund. Experimenteer maar wat met USB settings in de BIOS. Het feit dat het vroeger werkte, garandeert niet dat de settings nog steeds goed staan.

Verder had ik een rot USB kabeltje, dat voor veel onverklaarbare verschijnselen zorgde. Wel/niet herkennen, data corruptie, enz. Al eens een andere USB kabel geprobeerd? Werkt je drive nog steeds als je hem op een andere computer aansluit? Hij heeft gewerkt, maar is hij nu nog steeds goed? Lacie is toch een bekend merk, het zou dus gewoon moeten werken.

Voor de veiligheid van je data zou ik experimenteren met een USB stick, niet met je drive. Als de stick het doet, dan heb een werkende situatie en kan je redelijk veilig met de drive gaan experimenteren.

• GMcFly
Probleem is opgelost. Ik heb inderdaad wat met de USB-instellingen gespeeld in het BIOS.

USB 2.0 stond op enabled, ik heb het op disabled gezet en toen werden de schijven wel herkend. Daarna weer teruggezet (omdat ik geen zin had om 5 gig op 1.1 snelheid terug te zetten) en toen ging het ook gewoon nog goed.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Bedankt Btree! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_